چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند

چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند

پر واضح است که این مسیر چندان خوشایند ما نیست، تکنولوژی و کیفیت کار چینی‌ها هنوز هم از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کاملا پایین‌تر است با این حال روند بسیار سریع رشد صنایع این کشور بزرگ باعث شده تا چشم همه جهان به این بخش از آسیای شرقی متمرکز شود

کد خبر : ۵۸۶۱۲
بازدید : ۱۹۲۴
فرادید | در مقطع فعلی ایران و صنایع خودرویی داخل به مدد همکاری با 8گروه مختلف خودروساز چینی موفق به مونتاژ و تولید سالانه بیش از 200 هزار دستگاه خودرو شده‌اند که به تنهایی یک هشتم از کل تولید صنایع داخلی را شامل می‌شود و همین عامل به تنهایی باعث بروز تنوعی گسترده در بازار ایران شده است.

چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
به گزارش فرادید، تصویر قدیمی و ترک خورده ما از صنایع چینی گرچه مدت‌هاست زیر سایه خودروهای خوش آب و رنگ اما کم کیفیت چینی رنگ باخته ولی به نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌رویم زمینه پیوند بیشتر و بهتر صنایع خودروسازی دو طرف فراهم می‌شود. دونالد ترامپ و رهبران اروپایی هم با هل دادن ایران به دامان شرق، دوباره ما را در مسیر قدیمی خود قرار دادند. این یعنی چشم انداز همکاری ایران با صنایع خودروسازی جهان فعلا در افق برندهای چینی کوک می‌شود. این خودروسازان به نظر بتوانند به راحتی جای پژو و رنو را در بازار ایران بگیرند.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
پر واضح است که این مسیر چندان خوشایند ما نیست، تکنولوژی و کیفیت کار چینی‌ها هنوز هم از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کاملا پایین‌تر است با این حال روند بسیار سریع رشد صنایع این کشور بزرگ باعث شده تا چشم همه جهان به این بخش از آسیای شرقی متمرکز شود و سیل سرمایه‌های خارجی از درون صنایع نه چندان پیشرو چینی نمونه‌های بسیار جالبی از رشد و توسعه را به منصه ظهور می‌گذارد. پیوند دوباره ما با برندهای اژدهانشان اگر با همکاری سیاست‌مداران چینی‌ همراه شود احتمالا علیرغم یک افت کوتاه مدت، صنایع خودروسازی ما را نجات خواهد داد. اینجا در هشت قاب به بررسی مهم‌ترین شرکای فعلی خودروسازان وطنی و شانس بقای آنها در ایران پرداخته‌ایم و شانس ادامه همکاری با آنها را در ایران محک زده‌ایم.

جیلی
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی : بزرگترین و مشهورترین خودروساز چینی که مالک بیش از 6برند مشهور در دنیای خودرو از جمله، ولوو، لوتوس، پروتون و ... بوده که با مدیریت سرمایه دارچینی لی شوفو توانسته به یکی از بزرگترین کنسرسیوم های صنعت خودرو تبدیل شود.
میزان فروش : فروش مجموع شرکت‌های تحت نظر جیلی شامل جیلی،شرکت تاکسی لندن، لینک اند کو و ... حدود 1.8میلیون دستگاه در سال است که از این میزان در سال 2017 بیش از 1.250 میلیون دستگاه تنها در چین به فروش رفته است.
ارزش برند : گفته می‌شود ارزش برند این شرکت چینی به مرز 1میلیارد دلار رسیده است.
حضور در ایران : جیلی در هر دو بخش تولید و صادرات خودرو اخیرا با ایران تا حدی گسترش یافته و به نظر می‌رسد پس از یک وقفه سه ساله، به زودی شاهد ورود محصولات تازه این شرکت به ایران خواهیم بود. شرکت آرین موتور پارس که یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ تجاری صنعتی ناصح است، 4مدل از محصولات وارداتی این برند را برای عرضه به بازار ایران آماده کرده است. جیلی در بخش تولید همکاری جدیدی را اخیرا با گروه خودروسازان بم شروع کرده و خودرو اقتصادی و ارزان جی‌سی6 اکسلنت را در کرمان به خط تولید آورده است.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند

چشم‌انداز همکاری : پیش بینی آینده جیلی در ایران چندان سخت نیست. به واسطه تبادلات مالی گسترده این گروه عظیم با شرکای آمریکایی، اروپایی و شرقی احتمالا این برند مشهور چینی به زودی بازار ایران را ترک خواهد کرد مگر اینکه چینی‌ها مثل بار قبلی، در دوران تحریم به یار غار ایران تبدیل شوند!
جک موتورز
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی :شرکت بزرگی نیست و از سال 1964 مشغول تولید خودرو است. این شرکت از سال 91 در ایران حضور دارد و نظر خریداران را با تولید خودروهای سدان و شاسی‌بلند به خود جذب کرده است.
میزان فروش : در چین سالانه کمتر از 250 هزار دستگاه فروش دارد. فعلا با سه محصول اس3، اس5 و جی4 توانسته سالانه بیش از 25 هزار دستگاه در کشور فروش داشته باشد ضمن اینکه با توجه به سطح عملکردش به یکی از برندهای محبوب بازار بدل شود.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند

حضور در ایران : به غیر از کرمان موتور با برخی از برندهای تجاری ساز داخلی مثل آرین دیزل در زمینه تولید کامیونت همکاری دارد.
چشم‌انداز : با ورود سری فول سایز و شاسی‌بلند جک با نام اس7، این شرکت احتمالا جایگاه خود را در ایران تحکیم کرده و فروش بیشتری را تجریه خواهد کرد.
برلیانس اتومبیل
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی : همکار چینی ب.ام.و و زیرمجموعه شرکت رنو یکی از خودروسازان بسیار موفق چینی در ایران است که برخلاف بازار کشورش چین، محبوبیت بالایی در ایران دارد. برلیانس از سال 1992 مشغول به فعالیت در صنعت خودرو است.
میزان فروش : کل فروش سالانه این شرکت در چین از مرز 200هزار دستگاه عبور نمی‌کند گرچه توانسته در سال96 بیش از 50هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند.
حضور در ایران : پارس خودرو تنها شرکتی است که به واسطه برند رنو توانسته شانس همکاری با برلیانس را به دست آورد.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
چشم انداز : این برند حتما آینده بهتری در ایران خواهد داشت مخصوصا که سری جدید شاسی‌بلند وی5 برلیانس هم ظاهر زیبا و کیفیت ساخت خوبی داشته و در صف ورود به ایران است.
گروه سایک -ام‌جی
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی: این گروه صنعتی پیشرو که سه برند ام جی، سایک و رووی را تحت مالکیت دارد سال توسط سرمایه گذاران دارد، در ابتدای دهه اخیر یعنی سال 2011 تاسیس شده است. وانت‌های مکسوس، محصولات سواری نانجینگ به همراه اتومبیل‌های رووی و ام‌جی جزو مهم‌ترین تولیدات این شرکت هستند.
میزان فروش:سایک سالانه بیش از 5میلیون دستگاه انواع خودرو، موتور خودرو، محصولات تجاری و موتورسیکلت تولید کرده و بیش از144هزار نفر کارگر دارد.
ارزش برند : گفته می‌شود ارزش برند سایک بالغ بر 900 میلیون دلار است.
همکاری: به غیر از رکت مدیا موتور که به شکلی ضعیف واردات خودروهای برند ام‌جی را در ایران انجام می دهد، سایک با شرکای ترک خود در آذربایجان غربی یک کارخانه خودروسازی دارد که محصول 30 ام‌جی در آن تولید می‌شود.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
آینده همکاری: به نظر می‌رسد ام جی/ رووی به واسطه سهم اندک از بازار اروپا بتواند به شریکی قابل اعتماد برای صنعت خودرو ایران بدل شود.
گروه صنعتی فاو
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی :یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعتی چینی است که در سال 1953 تاسیس شده و به تولید خودروهای سوای و تجاری مشغول است. زیربرندهای هونگ‌کی، هایما، جونپای، بسترن و اولی از جمله تولیدات سبک فاو هستند اما ایرانی‌ها عمدتا خودروهای فاو را با نام بسترن می‌شناسند. سازنده تویوتا پرادو در چین شراکت کوچکی هم در بخش تولید هایما با ایران خودرو دارد.
میزان فروش : از قبل همکاری گسترده اب آئودی، فولکس‌واگن، مزدا، جنرال موتورز و تویوتا فروش فاو به شدت متراکم است اما برخی برآوردها از تولید سالانه 1 میلیون دستگاه خودرو توسط این شرکت حکایت دارد.
ارزش برند : ارزش برند فاو طبق ادعای برخی رسانه‌های چینی حدود 750 میلیون دلار است.
شرکای داخلی : شرکت بهمن مهمترین همکار ایرانی فاو است و کار تولید سری بی30 این شرکت را انجام می‌دهد. این شرکت البته محصولات زیادی در بخش سواری نداشته و به تولید خودروهای تجاری مشهور است.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
چشم انداز همکاری : به نظر می‌رسد با خروج دوباره ایسوزو و میتسوبیشی فوسو از ایران، کامیونت‌های فاو بتوانند بخشی از سهم بازار این بخش را به دست آورند ضمن اینکه سدان بسترن بی50جدید هم احتمالا در خط تولید بهمن جایگزین مزدا3 خواهد شد که به زودی بازار کشور را ترک می کند. در کل فاو همه جوره می‌تواند به صنعت خودرو ما در عصر تحریم کمک کند.
صنایع دولتی دانگ‌فنگ
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی : مالک 33درصد از سهام کنسرسیوم پژوسیتروئن که با داشتن حوزه فعالیت گسترده یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی چینی است. خودروهای دانگ فنگ را در ایران نخسیتین بار با محصولات تجاری نه چندان مرغوب این بنرد به یاد داریم گرچه موفقیت بالای استیشن اچ کراس باعث شده تا این برند به یکی از خودروهای محبوب بازار کشور تبدیل شود.
میزان فروش: با تولید اتوبوس، کامیون و محصولات سواری، دانگ فنگ سالانه بیش از 2میلیون دستگاه خودرو در اقصی‌نقاط جهان می فروشد.
ارزش برند :طبق گفته مدیرعامل این شرکت صد در صد دولتی، برند دانگ فنگ ارزشی بالغ بر 1میلیارد دلار دارد.
شرکای داخلی : ایران خودرو و سایپا هر2 از همکاران قدیمی این شرکت چینی در بخش محصولات سواری و تجاری هستند.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
چشم انداز : داشتن محصولاتی در رنج مختلف قیمتی و همکاری ویژه با دو گروه خودروسازی رنو-نیسان و پژوسیتروئن می تواند از دانگ فنگ یک برنده واقعی بسازد چرا که در با توجه به همکاری عمیق این دو گروه بزرگ صنعتی با شرکت‌های ایران، دانگ فنگ بهترین حلقه اتصال در دوران تحریم است.
شرکت چری
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی : با تاسیس در سال 1997 یکی از جوان‌ترین برندهای صنعت خوردو چین است که با داشتن بیش از 10 مدل در خط تولید، مدت‌هاست اندیشه‌های بلندپروازانه‌ای برای صادرات خودرو به اروپا و امریکا دارد.
میزان فروش : چری به عنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای سبک چینی، سالانه حدود 1میلیون دستگاه فروش دارد.
ارزش برند : ارزش برند چری به واسطه داشتن زبان طراحی اختصاصی و همکاری تنگاتنگ با گروه جگوار لندروور حدود 520میلیون دلار است.
همکاری :بزرگترین خودروساز بخش خصوصی ایران است که توانسته در فضای انحصاری کشور حدود 8درصد از سهام بازار را به دست آورد. هم‌اینک 5 مدل مختلف خود را در ایران تولید می‌کند و سالانه در ایران حدود 75 هزار دستگاه خودرو به فروش می‌رساند.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
چشم‌انداز : به نظر می‌رسد چری با وجود سرمایه گذاری گسترده‌ای که در بازار ایران انجام داده موفق ترین و بهترین آینده را در بین رقبای مختلف خود در دوران تحریم های جدید خواهد داشت.
چانگان
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
معرفی : در سال 1862 توسط یک خانواده سلطنتی تاسیس شده و بعد از مونتاژ مینی‌خودروهای ژاپنی در دهه60میلادی، از سال 2009 به تولید خودرو مشغول است. مالک برندهای هافی، چنگه و بخشی از سهام بایک است و بیش از 20 مدل مختلف را در خط تولید دارد.
میزان فروش : در فاصله سال 2014 تا 2017 فروش این شرکت در بازار چین به بیش از 1.4میلیون دستگاه رسیده در حالی که مجموع تولیداتش روی عدد 2.4 میلیون دستگاه در نوسان است.
ارزش برند : مشخص نیست این شرکت موفق چینی چه میزان ارزش دارد اما همکاری با پژوسیتروئن، فورد و هوندا کمک کرده تا اعتبار بالایی به واسطه کیفیت خوب محصولاتش به دست آورد.
شرکای داخلی :شریک سایپا است و سالانه 10 تا 15 هزار دستگاه خودرو در ایران می‌فروشد.
چینی‌ها جای رنو و پژو را می‌گیرند
چشم‌انداز : اگر از ایران نرود که شانسش زیاد نیست، می‌تواند به راحتی سبد کاملی از محصولات موفقش را در ایران تولید کند. خودروهای سری ایدو در کنار شاسی‌بلندهای کد سی‌اس می‌توانند به خوبی جای اتومبیل‌های کره‌ای و فرانسوی را بگیرند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید