درمان زردی با یک گیاه

درمان زردی با یک گیاه

بی‌خطر بودن، کم عارضه بودن گیاهان دارویی، بسیاری از خانواده‌ها را متقاعد کرده تا برای حفظ سلامت جسم و روح و درمان بیماری‌ها و اختلال‌هایی که در ۲ سال اول زندگی سراغ نوزادانشان می‌آید، از این شیوه‌های طبیعی و سنتی درمانی استفاده کنند.

کد خبر : ۵۸۶۹۴
بازدید : ۴۵۲۲
بی‌خطر بودن، کم عارضه بودن گیاهان دارویی، بسیاری از خانواده‌ها را متقاعد کرده تا برای حفظ سلامت جسم و روح و درمان بیماری‌ها و اختلال‌هایی که در ۲ سال اول زندگی سراغ نوزادانشان می‌آید، از این شیوه‌های طبیعی و سنتی درمانی استفاده کنند.
درمان زردی با یک گیاه
شیوه‌هایی که نه تنها در درمان و تسکین بیماری‌ها موفق‌اند بلکه می‌توانند با کمترین عارضه جانبی و بدون نیاز به دارو‌های شیمیایی و مدرن برای درمان و تسکین درد‌های دوران نوزادی موثر واقع شوند.

خودسرانه گیاه درمانی نکنید

همانطور که مصرف بسیاری از قرص‌ها و دارو‌های شیمیایی با عوارض جانبی همراه است، مصرف برخی از گیاهان دارویی نیز با عوارض جانبی همراه است، بنابراین پیشنهاد من این است که برای مصرف این گیاهان حتما با درمانگر یا متخصص طب سنتی مشاوره کنید تا از بروز تداخل دارویی پیشگیری کنید و با عوارض احتمالی گیاهان دارویی مانند ترنجبین و شیرخشت نیز آشنا شوید.
این گیاهان دارویی به درمان زردی کمک می‌کنند، اما ممکن است موجب بروز اسهال و دل‌پیچه در برخی از نوزادان شود. در صورتی که والدین با مشاوره متخصص طب سنتی و تحت نظر او این کار را انجام دهند می‌توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند.

شربت گیاهی بسازیم

برای درمان نوزاد مبتلا به زردی می‌توانید از شربت ترنجبین و شیرخشت استفاده کنید. این شربت می‌تواند در مدت زمانی ۸ تا ۱۰ روز زردی نوزاد را برطرف کند. برای تهیه این شربت گیاهی باید یک قاشق غذاخوری از ترنجبین را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه درون آب‌جوش خیس بخورد. پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن یک قاشق چای‌خوری شیرخشت به آن اضافه کنید و آن را هم بزنید.
درمان زردی با یک گیاه

این مخلوط را دوباره از صافی عبور دهید و از آن هر ۲ ساعت یک بار، یک قاشق چای‌خوری به نوزادتان بدهید. نوزادتان باید تا زمانی از این شربت گیاهی مصرف کند که مدفوعش به رنگ زرد طلایی درآید، بنابراین باید در طول زمانی که به نوزادتان این شربت را می‌دهید، مدفوع و رنگ پوست او را بررسی کنید. در این حالت باید مدفوع نوزاد زردطلایی شود و از میزان زردی پوست او نیز کاسته شود.
به اعتقاد درمانگران در صورتی که مصرف این شربت همراه حمام‌کردن نوزاد با جوشانده این ۲ گیاه باشد می‌تواند موجب تسریع روند درمانی شود.

درمان یبوست نوزاد با روغن کرچک

بسیاری از مادران شیرده به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب، باعث می‌شوند نوزادشان به یبوست مبتلا شود. در حقیقت غذا‌های نامناسبی که این افراد مصرف می‌کنند به واسطه شیرشان به نوزاد منتقل می‌شود. برای درمان این عارضه به طرق مختلفی از سوی درمانگران و متخصصان طب سنتی اشاره شده که از میان آن‌ها ماساژ شکم نوزاد با روغن کرچک یکی از بهترین‌هاست.
درمان زردی با یک گیاه
مادران می‌توانند با ماساژ شکم نوزاد با روغن کرچک طبیعی و خالص در جهت عقربه‌های ساعت و به مرکزیت ناف به درمان یبوست نوزادشان کمک و عملکرد دستگاه گوارش را در او تقویت کنند. علاوه بر این، درمانگران مصرف خوراکی‌ها و غذا‌های ملین مانند غذا‌هایی که در آن آلو، اسفناج، بامیه وجود دارد و غذا‌های حاوی سبزیجات و میوه‌های تازه را توصیه می‌کنند.
سوختگی پوشک و روغن گل سرخ

روغن بنفشه یکی از بهترین دارو‌های طبیعی برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است. این التهاب که به دلیل حرارت و گرمای موجود در شیر مادر در بدن نوزاد به وجود می‌آید به راحتی با اصلاح برنامه غذایی مادر و استعمال روغن بنفشه درمان می‌شود.
درمان زردی با یک گیاه


درمان زردی با یک گیاه
استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها می‌تواند سوزش و التهاب ناحیه ران نوزاد را بهبود بخشد. در کنار استعمال این روغن تدابیر دیگری مانند اصلاح رژیم غذایی نیز باید توسط مادر رعایت شود تا نوزادش کمتر مواد غذایی با طبع گرم را توسط شیر او دریافت کند. از این رو به مادرانی که نوزاد آن‌ها غالبا با سوزش در ناحیه ران مواجهه است توصیه می‌شود از میوه‌های خنک مانند شاه‌توت، آلبالو، تمشک را بیشتر در وعده‌های غذایی خود بگنجانند.
همچنین از ترکیباتی مثل آب هندوانه با سکنجبین، کاهو سکنجبین و مغزخیار با سکنجبین نیز برای کاهش میزان گرمی و حرارت شیرشان استفاده کنند تا نوزادشان کمتر دچار سوزش و التهاب ناحیه ران شود.

تنظیم ساعت خواب کودک با روغن بادام

اختلال در ساعت خواب نوزاد و شب‌بیداری‌های او از جمله بزرگ‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرهاست. این شب‌زنده‌داری‌ها برای مادر موجب می‌شود تا به مرور مادر ضعیف شود و این امر بر کیفیت و میزان شیر او تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه در طب سنتی برای این مسئله نیز چاره‌ای وجود دارد.
درمانگران طب سنتی ماساژ بدن نوزاد به ویژه ماساژ شکم نوزاد با روغن بادام شیرین را بهترین چاره برای تنظیم ساعت خواب او می‌دانند. این ماساژ کمک می‌کند تا به مرور بی‌خوابی شبانه کودک برطرف شود. ماساژ یک قطره روغن بنفشه روی پیشانی نوزاد نیز هنگام شب تاثیر زیادی بر بهبود و تنظیم ساعت خواب او دارد.

از بیش‌فعالی پیشگیری کنید

بسیاری از مردم بر این باورند، خوردن کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش و ذکاوت بچه می‌شود. اما باید توجه داشت برای مصرف این گیاه دارویی مدت زمان محدودی از سوی درمانگران و پزشکان طب سنتی اشاره شده و مصرف بی‌رویه و خارج از قاعده آن عوارضی مانند بیش‌فعالی کودک را به همراه خواهد داشت.
از طرفی خوردن کندر زیاد توسط مادر موجب بروز زردی در نوزاد و همین‌طور خشک شدن پوست او شده و در نهایت بی‌قراری نوزاد را با خود همراه دارد. از این رو مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف این گیاه دارویی را بهتر است با مشاوره با متخصص طب سنتی انجام دهند. مادران نباید در طول روز بیشتر از یک نخود از کندر بخورند و این میزان را نیز باید به مدت ۲ ساعت در دهان خیس کنند و بجوند.

این نکته را جدی بگیرید

درمانگران طب سنتی برای تجویز گیاهان دارویی به نوزادان و کودکان زیر ۲ سال هرگز به طور مستقیم داروی گیاهی یا گیاه را جز در موارد خاص برای نوزاد تجویز نمی‌کنند. آن‌ها معمولا دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی را به مادران شیرده تجویز می‌کنند تا خواص درمانی و شفابخش دارو‌ها به طور غیرمستقیم و از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.
از این رو این درمانگران توصیه اکید دارند که مادران بدون مشاوره با متخصص طب سنتی یا پزشک نوزاد هیچ داروی گیاهی و گیاه دارویی را به نوزادشان ندهند. زیرا گیاهان دارویی در گروه بی‌خطرترین و کم‌عارضه‌ترین دارو‌ها قرار دارند، ولی در صورتی این قابلیت را حفظ می‌کنند که توسط درمانگر طب سنتی برای فرد مناسب با مزاج و شرایط فیزیکی خاص تجویز شده باشد.
منبع: مجله سیب سبز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید