علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری در جام جهانی روسیه

علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری در جام جهانی روسیه

فغانی بعد از ۲۰ سال ایران را در جام جهانی صاحب یک داور وسط کرد. پیش از او اسفندیار بهارمست در جام ۹۸ و جعفر نامدار در جام جهانی ۷۴ و ۷۸ به این مهم رسیده بودند. فغانی فوق العاده به صحنه‌ها نزدیک بود و کاملا به اوضاع اشراف داشت. او با همان صلابت و اعتماد به نفس همیشگی کار می‌کرد و پشت محوطه جریمه آلمان خطایی به سود مکزیک گرفت که ضربه لایون با فاصله به بیرون رفت.

کد خبر : ۵۸۹۲۲
بازدید : ۵۱۶۵
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
علیرضا فغانی داور بین المللی
فغانی بعد از ۲۰ سال ایران را در جام جهانی صاحب یک داور وسط کرد. پیش از او اسفندیار بهارمست در جام ۹۸ و جعفر نامدار در جام جهانی ۷۴ و ۷۸ به این مهم رسیده بودند. فغانی فوق العاده به صحنه‌ها نزدیک بود و کاملا به اوضاع اشراف داشت.
او با همان صلابت و اعتماد به نفس همیشگی کار می‌کرد و پشت محوطه جریمه آلمان خطایی به سود مکزیک گرفت که ضربه لایون با فاصله به بیرون رفت. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته‌ی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی از دانشگاه آزاد است و شغل اول وی کارمند شهرداری است و داوری به‌صورت شغل دوم وی است.
بازیکن فوتبال
علیرضا فغانی در خانواده‌ای ورزشی به دنیا آمد و با توجه به اینکه پدرش نیز داور فوتبال بود ناخودآگاه به ورزش روی آورد و در نوجوانی به‌عنوان بازیکن در تیم نوجوانان بانک ملی حضور داشت و سابقه‌ی حضور در تیم‌های شهاب خودرو، اتکا و نیروی زمینی را دارد. او سابقهٔ بازی در لیگ دسته دوم فوتبال ایران را نیز به‌عنوان بازیکن دارد، اما درنهایت داوری در فوتبال را به حضور در فوتبال به‌عنوان بازیکن ترجیح داد.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
ورود به دنیای داوری
علیرضا فغانی در سال ۱۳۷۳ و در سن ۲۰ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و وارد داوری شد و توانست پس از نه سال در سال ۱۳۸۲ در لیگ برتر قضاوت کند و سوت بزند و پنج سال بعد در سال ۱۳۸۷ در لیست داوران بین‌المللی ایران قرار گرفت.
ازدواج و همسر علیرضا فغانی
علیرضا فغانی در سن ۲۳ سالگی باهمسرش آشنا شد و با او ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های سپهر فغانی و ساغر فغانی می‌باشد.

طرفدار استقلال یا پرسپولیس
علیرضا فغانی تاکنون در هیچ مصاحبه‌ای طرفداری خود از هیچ‌کدام از تیم‌های پایتخت اعلام نکرده، اما می‌گوید که پدرش پرسپولیسی بوده است و به همراه پدر در نوجوانی بازی‌های این تیم را در استادیوم تماشا می‌کرده است و پدرخانمش هم طرفدار استقلال است.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
دوپینگ داوران
از علیرضا فغانی سؤالی در مورد دوپینگ داوران شد که وی در جواب گفت: در مقطعی عنوان شد که از داور تست دوپینگ گرفته شود، اما این بحث به میان آمد که اگر داور دوپینگ هم بکند ضرری به کسی نمی‌رساند و حق کسی خورده نمی‌شود و این موضوع می‌تواند به نفع خود تشکیلات فوتبال هم باشد که داور دوپینگ می‌کند و قدرت بیشتری دارد، اما بعداً مطرح شد که این کار جوانمردانه نیست و در رقابتی که بین خود داوران وجود دارد دوپینگ کردن داوران ناجوانمردانه است. از رواج این موضوع جلوگیری کردند، اما بگذریم که الآن بعضی از داوران برای شرکت در کلاس‌های داوری و تست‌های آن از دارو‌های نیروزا استفاده می‌کنند.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
قضاوت در جام کنفدراسیون

پیشنهاد غش کردن سمت تیم خاص
از علیرضا فغانی در مورد اینکه آیا به شما پیشنهاد غش کردن به سمت یک تیم شده است یا نه سؤال کردیم که در جواب فرمودند: پیشنهاد به من؟! نه نشده؛ اما باید بگویم که از صبح که از خانه بیرون می‌آییم مردم که ما را می‌بینند عده‌ای می‌گویند به نفع پرسپولیس سوت بزن عده‌ای هم می‌گویند به سود استقلال.
البته وارد استادیوم هم که می‌شویم از یگان ورزشگاه تا هواداران از ما می‌خواهند به سود تیم خاصی سوت بزنیم، اما خب آن چیزی که ما می‌دانیم این است که خودمان را از همه تیم‌ها بیشتر دوست داریم و آبروی ما از هر چیزی مهم‌تر است. ما چیزی که در زمین می‌بینیم قضاوت می‌کنیم و سعی می‌کنیم حق به حق‌دار برسد.

مشکلات دپارتمان داوری و کمیته داواران
علیرضا فغانی می‌گوید: هرچه داوران در آرامش باشند فضای حاکم بر داوری آرام‌تر است و مطمئناً هم کار داور هم راحت‌تر خواهد بود و بدون استرس می‌توانند کارشان را انجام دهند. وقتی در یک خانواده پدر و مادر باهم مشکل داشته باشند اثر آن به بچه هم منتقل می‌شود و او لطمه می‌خورد.
بیشتر بخوانید: فیفا، فغانی را برگزید اگر بین دپارتمان داوری و کمیته داوران همدلی نباشد داوری ضربه می‌خورد. البته الان خوشبختانه همدلی‌ها بیشتر شده، اما سال گذشته و چند ماه قبل دودستگی زیادی وجود داشت و هر کس تلاش می‌کرد منافع خودش را پیش ببرد، اما با تدبیری که آقای اصفهانیان اندیشیده فضایی حاکم شده تا همه یکدل باشند. دیر به این افتادند، اما خوشبختانه الان وضعیت بهتر از قبل شده است.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
حسن کامرانی فر، علیرضا فغانی و منصوری( تیم داوری ایران در جام جهانی 2018 روسیه)
مصاحبه قبل از جام جهانی 2018
آقای فغانی رویاهایتان چه بود؟
در هر عرصه‌ای که قدم می‌گذاریم چیزی که یاد گرفته‌ایم این است که برای سقف و قله‌اش برنامه‌ریزی و هدف گذاری کنیم. زمانی که به فوتبال وارد شدم ابتدا بازی می‌کردم، ولی دیدم استعداد من در داوری بیشتر است و خوشبختانه داوری را انتخاب کردم و با قدرت ادامه دادم. از همان روز‌های اول صحبت ما جام جهانی و فینال جام جهانی بود. مثل بازیکنی که دوست دارد در تیم ملی کشورش بازی و در بالاترین سطح فوتبال حضور پیدا کند. برای داوران هم همین است. آرزویمان بود که در جام جهانی قضاوت کنیم و یاد گرفته بودیم که هدف‌گذاری کنیم برای قله. هدف ما هم فینال جام جهانی بود که در اوایل خنده‌دار بود، ولی کم کم با اتفاقاتی که افتاد در چند سال اخیر توانستیم حداقل به جوان‌تر‌ها چیزی را بیاموزیم که اگر سعی و تلاش کنند و اگر خدا بخواهد به آنچه که مدنظرشان است می‌رسند.
چه چیز‌هایی بود که می‌گویید نمی‌خواهید درباره اش صحبت کنید؟
بحث این است که خودم توانایی‌ام در آن مقطع کم بود، ولی خب یکسری مسائل است که در انتخابات دخیل هستند.
ایران یا خارج از ایران؟
نه خارج از ایران دیدی که نسبت به ایران دارند یا کشور‌هایی که قدرت بیشتری دارند. با این حال با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رقم زدیم نشان دادیم بر آن‌ها هم می‌توانیم غلبه کنیم.
شما برای بازیکنان بزرگی مثل مسی و نیمار سوت زدید. تفاوت بازیکنان در این سطح حرفه‌ای و بین‌المللی با بازیکنان ایرانی در چیست؟
در مورد بحث تکنیک و فنی در ایران ما شاید نه درآن حد، ولی بازیکنانی داریم که از نظر فنی و تکنیکی بالا هستند و بیشتر باز می‌گردد به بعد روحی و روانی مسائل. اینکه شما چگونه می‌توانید بر خودت و امیالت و خواسته‌هایت غلبه پیدا کنید و بتوانی به آن اهداف و خواسته‌هایی که داری به آن دست پیدا کنی.
حتی بین نیمار و مسی هم تفاوت‌هایی است. از نظر من مسی بازیکنی است که زیاد در حاشیه نیست و تمام فکرش معطوف آن خواسته‌های مربیان و کاری است که باید در زمین بکند و هیچ وقت برای داور حاشیه درست نمی‌کند و شبیه سازی به خطا نمی‌کند یا تمارض به اینکه رویش خطا شده نمی‌کند و واقعا فوتبال جوانمردانه بازی می‌کند.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
علیرضا فغانی داور چهارم جام جهانی 2014 برزیل
زیاد درگیری با بازیکن حریف ندارد اعتراض زیاد ندارد، ولی نیمار یا سوارز بازیکنانی هستند که واقعا دردسر سازند و تنش ایجاد می‌کنند. در جام جهانی قبلی هم آن برخوردی که باعث شد نیمار چند ماهی مصدوم شود در اثرهمان درگیری بود که با بازیکن کلمبیایی داشت و آن هم در تلافی کردن آن کار نیمار یک مصدومیت شدیدی برایش رقم زد. بین آن‌ها تفاوت‌هایی هستکه وقتی برایشان قضاوت می‌کنی ملموس است.
وقتی خطایی را علیه آن‌ها اعلام می‌کنید چطور؟
مسی هیچ اعتراضی نداشت و تقریبا از تمام تصمیمات داور تمکین می‌کرد چه روی آن خطایی می‌شد و نمی‌گرفتیم یا می‌گرفتیم همیشه تمکین می‌کرد، ولی نیمار بازیکنی است که تقریبا معترض است. یکبار در جام باشگاه‌های جهان خطایی کرد و کارت زرد گرفت. در برزیل دو بازی داشتیم که قبل از بازی توصیه‌هایی را به بازیکنان می‌کردیم جهت پیشگیری. در اینجا نیمار همکاری خوبی داشت و خوشبختانه تورنمنت خوبی برگزار شد.
نوع اعتراض آن‌ها با بازیکنان ایرانی فرق می‌کند؟
زبان‌ها زیاد به هم نزدیک نیست. ما انگلیسی صحبت می‌کنیم و آن‌ها اسپانیایی. اعتراض‌ها و برخورد‌ها از نظر رفتاری یکی است و از لحاظ کلامی شاید آن‌ها بدتر باشند. دربی هم که مهم‌ترین بازی کشور ما است و حساسیت‌های خاص خودش را دارد من همیشه تذکرم این بوده که چقدر خوب است که دربی ما هم جوانمردانه تمام شود و بازیکنان به هم احترام بگذارند و همه چیز فوتبالی رقم بخورد.
بعضی از دربی‌ها به درگیری فیزیکی انجامید و خاطرات تلخی برای مردم به جا ماند. خوشبختانه دربی سال گذشته که برگزار شد خودم پیش بینی می‌کردم با توجه به این که هر دو تیم جوان شده بودند، فوتبال بازی کنند. تفکرات منصوریان و برانکو بازی تکنیکی و تاکتیکی بود و بازی خوبی از آب در آمد و تعداد گل زیادی داشت. یک سری شبهاتی هم قبل از بازی پیش آمده بود که شامی با هم خوردند و اتفاقاتی افتاد که خوشبختانه مردم دیدند که هر دو تیم آمدند و برای برد جنگیدند. یک سری مسایل حاشیه‌ای هم که آخر بازی اتفاق افتاد که آن هم من می‌گذارم روی حساب آماتور بودن بعضی از بازیکنان حتی بازیکنان پیشکسوت.
کدام بازیکنان آماتور بودند؟
چون همه اقشار بیننده بازی هستند به نظر من می‌شد آن اتفاقات را کنترل کرد و کسانی که آن تنش‌ها را اواخر بازی به وجود آوردند اگر فیلم بازی را ببینند بعدا خودشان پشیمان می‌شوند از اینکه این اتفاقات افتاد. شاید اگر خودشان را کنترل می‌کردند رفاقتی که بیرون از زمین با هم دارند کمک می‌کرد اتفاقات کمتری بیفتد.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
یعنی رحمتی و حسینی؟
بله این عزیزان با هم رفت و آمد خانوادگی داشتند و این دوستی‌های بیرون از زمین باید کمک کند که کار راحت‌تر انجام شود و این پیشکسوت‌ها سعی کنند کمک حال داور باشند، ولی متاسفانه در یک لحظه کنترل شان را از دست دادند و درگیری بین شان به وجود آمد و طوری شد که جوانان کم تجربه‌تر باید آن‌ها را از هم جدا می‌کردند و اتفاقات ناخوشایندی را رقم زدند که یک سری محرومیت‌ها را برای خودشان و تیمشان در پی داشت.
فکر نمی‌کنید به خاطر آن فشاری است که مثلا مردم به آن‌ها وارد می‌کنند که چرا باختید و بعدا نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند و این فشار‌ها عامل آن است هرچند ما هم می‌گوییم که این رفتار‌ها ناپسند و زشت است.
یک چیزی که خیلی مهم است در واقع توقعات مردم را خود ما رقم می‌زنیم. چرا باید اینقدر فوتبال مهم شده باشد که با یک برد و یک باخت همه چیز به هم بخورد آن هم در بازی، که اسمش بازی است یعنی همه باید بیایند و لذتی از آن ببرند و یک مدتی سرگرم باشند و تفریحی باشد برای مردم. چرا باید فوتبال یک سری اتفاقاتی را رقم بزند که ما از خانه نتوانیم بیرون بیاییم و یا اینکه تا چند ماه تحت فشار باشیم.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
قضاوت در جام جهانی 2018 روسیه
شما دیدید بعد از شکست پرسپولیس تماشاگرانش ایستادند و تیمشان را تشویق کردند و بازیکن‌ها هم نسبت به ابراز احساسات تماشاگران جواب دادند و روز خوبی رقم خورد. حتی با وجود باخت ایستادند و تشویق کردند و حتی تا ۱۰ دقیقه بعد از بازی داشتند همین کار را می‌کردند، این است که ما باید از این فضا لذت ببریم.
نباید توقعاتی به وجود بیاوریم که تا چند ماه از خانه بیرون نیاییم و تحت فشار یک سری از حرکات را داخل زمین انجام بدهیم که تبعات منفی بدی برای ما داشته باشد که باعث جریمه شدن خودشان و تیمشان شوند.
اگر در خانواده شما مشکلی پیش بیاید چه کسی کار قضاوت را بر عهده می‌گیرد؟
خانه پدری یا خانه خودم؟
خانه پدری
پدرم قطعا، کسی جرات نمی‌کند چیزی بگوید.
حتی اگر بدانید نظرش اشتباه است باز احترام می‌گذارید یا اعتراض می‌کنید مثل نیمار؟
نه زیاد نمی‌شود اعتراض کرد در خانه.
چرا؟ کارت قرمز می‌گیرید؟
نه پدر من اخلاقی دارد که زیاد نمی‌شود به آن اعتراض کرد، ولی چیزی که هست این است که الگوی من پدرم بود و سعی می‌کردم چیز‌های زیادی از وی یاد بگیرم که همان طور هم شد و خیلی به من کمک کرد. بعد از آن هم اگر صحنه‌ای از من ببیند به من می‌گوید که اگر درست باشد من می‌پذیرم و اگر نبود ایشان قبول می‌کنند. رابطه پدر و پسری خوبی داریم.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
نشان دادن کارت زرد به مولر در بازی آلمان و مکزیک
یعنی شما بعد از هر مسابقه و بازی مهم با پدر و برادرتان در این زمینه بحث و بررسی دارید؟
با پدرم، برادرم، پدر همسرم که ایشان هم داور هستند. اگر برادرم قضاوت داشته باشد ما این کار را انجام می‌دهیم و به هم کمک می‌کنیم. برادر خانمم هم داور لیگ یک قضاوت می‌کند و همین شرایط یرای او هم هست.
موضوع پیچیده شد، الان در خانواده شما و خانواده همسرتان یک اختلافی افتاد، پدر خانمتان یا پدر خودتان حکم می‌دهد؟
نه زیاد اختلاف نمی‌افتد. چون پدر خانمم خیلی به پدر من احترام می‌گذارد و از دوستان قدیمی هستند.
به شما چه کسی گفت که داور خوبی می‌شوید تا بازیکن خوب؟
پدرم یک تیم فوتبال داشت در محله قدیم جنوب شهر در زمین خاکی به اسم قلعه گبری در شهرری و بعد داوری را ادامه داد من هم سال ۷۳ به اجبار رفتم کلاس داوری. از ۱۶ سالگی، چون در هوای بازی بودم به اجبار کلاس‌های داوری شرکت کردم و فوتبال هم در سطح شهرری بازی کردم، ولی وقتی به مقطعی رسید که دیدم در داوری می‌توانم موفق‌تر باشم خودم داوری را ادامه دادم.
اولین بازی را که سوت زدید یادتان است؟
در مسابقات و ورزشگاه استقلال جنوب در حوزه جنوب غرب، تیم‌ها را یادم نیست، ولی در آنجا اولین داوری و کمک داوری را انجام دادم.
خوب بود؟ اعتراض نداشتند؟
در بازی اول که کمک داور بودم آقای فرشید افشار داور مسابقه بود و آقای رسول خطیبی آن موقع در تیم جوانان بانک تجارت بازی می‌کرد و من هم کمک داور بودم که آقای خطیبی از همان اول مسابقه اعتراض می‌کرد و بر همین اساس یک کارت زرد گرفت و بر اثر اعتراض زیاد همان لحظه کارت زرد دوم را گرفت و از مسابقه اخراج شد. این اتفاقات جدیدی بود که من در فوتبال می‌دیدم و خیلی برایم تجربه خوبی بود.
الان هم که می‌خواهید بروید و قضاوت کنید حس و حال روز اول را دارید یا استرس دارید؟
استرس خیلی کم شده شاید نتوانند در درون چهره ببینند، ولی انسان درون خودش حس و حالی دارد که کارش را خوب انجام بدهد که استرس نامیده می‌شود. حالا یک سری آن را کنترل و بر آن غلبه می‌کنند و یک عده نه و باعث می‌شود روی کارشان تاثیر بگذارد. الان هم همان ارزش را برای بازی‌ها قایل می‌شوم. برایم فرقی ندارد که بازی لیگ یک است یا بازی خارجی. هر چند که اشتباهات داوری هست و ممکن است پیش بیاید و راه برگشت آن را هم خوب یاد گرفتیم.
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
وقتی اشتباهی می‌کنید در نیمه اول چه زمانی متوجه آن می‌شوید که شاید تاثیری در مسابقه هم گذاشته و شاید منجر به گل هم شده باشد.
یک چیز مهم تری که ما یاد گرفتیم این است که به تصمیماتی که گرفته ایم و گذشته است فکر نکنیم. چه خوب چه بد بالاخره انسان هستیم و شاید اشتباه کنیم و شاید بین دو نیمه یکی از کمک داوران بگوید که اشتباه بود، ولی فکر اینکه برگردیم و رفع کنیم مطمئنا اشتباهات دیگری هم مرتکب می‌شویم. به خاطر همین به ما توصیه می‌شود که اگر اشتباهی هم اتفاق افتاد آن را فراموش و به بقیه بازی فکر کنید و در نهایت بگذارید که همان یک اشتباه باقی بماند.
وقتی یک بازی را که اشتباه می‌کنید مثل دربی یا مسابقه‌ای مثل تراکتورسازی با نفت مردم شما را می‌بینند به شما چه می‌گویند جواب می‌دهید یا فرار می‌کنید؟
نه خوشبختانه حتی بعد از بازی‌هایی که یک اتفاقی افتاده مردم با من برخورد بدی نداشته اند. بیشتر در حد بحث و گفت و گو بوده که چرا این اتفاق افتاده و ما هم با صبر پاسخ آن‌ها را می‌دهیم. یک سری هم تفکرات شخصی است که ما را محکوم می‌کنند به قرمز بودن یا آبی بودن، ولی به مرور زمان متوجه می‌شوند که این اشتباهات برای هر دو تا تیم هست و ما هم انسان هستیم شرایط را درک می‌کنند، مقداری برای ما راحت‌تر می‌شود.
درباره این فشار‌ها می‌طلبد که مسئولین حمایت بیشتری داشته باشند و کمک بکنند. متاسفانه بعد از همان بازی نفت و تراکتورسازی که اتفاق افتاد حتی مسئولین سیاسی هم آمدند و مرا مقابل مردم قرار دادند، من هم یاد گرفته ام که در مقابل این هجمه‌ها سکوت می‌کنم، ولی این اتفاقات باعث شده که قوی‌تر برگردم و به مسابقات بین المللی رفتم.
یعنی با رفتن به المپیک جواب این انتقادات را دادید.
ما در تمام این مسابقات جام ملت ها، جام باشگاه‌ها و مسابقات جهانی و المپیک تمام سعی خود را انجام دادیم تا آن اعتماد برگردد.
قبل از این که وارد دنیای داوری شوید طرفدار کدام تیم بودید استقلال یا پرسپولیس؟
قبلا هم گفته ام که کوچک بودم پدرم پرسپولیسی بود و با هم به استادیوم می‌رفتیم و بعد از ازدواج پدر همسرم استقلالی بودند.
یعنی شما استقلالی شدید؟
نه وقتی ما به داخل زمین می‌رویم خودمان را بیشتر از هر رنگ و تیمی دوست داریم. در فوتبال این همه بریز و بپاش هست و خیلی از آدم‌ها که باید سرجای خود باشند نیستند و این است که ما تمایلی به رنگ و طرفدار تیمی بودن نداریم.
آقای فغانی! در این مصاحبه تلفن همراه شما خیلی زنگ خورد همیشه همینطور است؟
یک سری کاری است، چون من کارمند شهرداری منطقه بیست هستم. این خطی است که از ابتدا داشتم و خیلی‌ها گفتند عوض کن، ولی من، چون دوست داشتم تا الان نگه داشتم.
تهدید شده اید؟
زیاد می‌شود، بله.
به چی؟
به خیلی از چیزها، ولی من اهمیت نمی‌دهم.
مثلا به مرگ یا قتل؟
من خودم زیاد آرزوی مرگ می‌کنم.
تماس می‌گیرند یا پیامک می‌دهند؟
بیشتر پیامک می‌دهند.
تا حالا شده جواب هم بدهید؟
بعضی وقت‌ها که سرحال باشم جواب می‌دهم.
چه می‌گویید؟
یک سری آرزوی مرگ می‌کنند و با یک سری دوست می‌شوم.
این پیامک‌ها را نگه می‌دارید؟
نه من همیشه پاک می‌کنم.
همان موقع پاک می‌کنید یا می‌خوانید بعد پاک می‌کنید؟
شب پاک می‌کنم، چون همسرم پیامک‌ها را می‌خواند.
واکنش همسرتان؟
عادی شده برایش از ۷۹ تا الان حدود ۱۶،۱۷ سال با من زندگی کرده و این چیز‌ها برایش عادی است.
اوایل که این اتفاقات می‌افتاد چه؟
اوایل هم با توجه به اینکه پدرش هم داور بود و زیاد اشتباه می‌کرد مثل من این فشار‌ها را زیاد تجربه کرده است.
بازیکنان ایرانی فوتبال به هم ناسزا می‌گویند داخل زمین؟
با توجه به اینکه از جرایم آن خبر دارند جلوی داور نه تنها نسبت به بازیکنان تیم حریف بلکه به هم تیمی‌های خود هم ناسزا نمی‌گویند، ولی پیش می‌آید که از یک سری از الفاظی استفاده می‌کنند که شاید در حالت روزمره برایشان عادی باشد. ما هم بعضی وقت‌ها می‌شنویم و خودمان را به نشنیدن می‌زنیم، ولی اگر به بازیکنان تیم حریف یا مقامات رسمی تیم حریف و تماشاچیان اهانت کنند برخورد می‌کنیم. بیشتر خودشان رعایت می‌کنند.
درصد آن در دربی بیشتر است؟
نه خوشبختانه زیاد نیست تا آنجا که من حضور داشتم زیاد به هم فحاشی نمی‌کنند. حتی همان روز که رحمتی و سید جلال با هم درگیر شدند گفتند این‌ها بیرون از زمین باهم دوست هستند و این دوستی زیادی که بیرون باهم دارند داخل زمین توقع ندارند که یک سری از رفتار‌ها و خطا‌ها برایشان اتفاق بیفتد درصورتی که باید دوستی بیرون از زمین را فراموش کنند، چون داخل زمین جنگ است و می‌جنگند برای بردن.
به شما عیدی چه می‌دهند؟
نه زیاد در خانواده مان اینکه چه کادویی بدهیم یا بگیریم اهمیت ندارد و دنبال این مسایل نیستم. همین که در کنار هم هستیم لذت بخش است.
عیدی که به کوچکتر‌ها می‌دهید؟
ما به آن صورت بچه کوچک در خانواده نداریم جدیدا به بچه‌های برادر، خواهر البته تمام این کار‌های مالی را همسرم مدیریت می‌کند.
یعنی عابر بانکتان را دست خانمتان داده اید؟
بله کلا همه چیز دست همسرم است.
تمام خرید‌ها به عهده همسرتان است شما خودتان خرید نمی‌کنید؟
خرید‌ها همه به عهده همسرم است.
شما فقط قضاوت می‌کنید و به خانه می‌آیید.
من هزینه‌ها را تامین می‌کنیم و ایشان مدیریت می‌کند. من ولخرج هستمو هربار هم که از سفر بر می‌گردم همسرم مرا مورد مواخذه قرار می‌دهد و پولی در اختیار من نیست.
صرف نظر از سقف قانونی که برای شما وجود دارد جهت قضاوت فکر می‌کنید تا چه زمانی می‌توانید در سطح اول ایران و البته دنیا به کارتان ادامه دهید؟
در هر کاری باید انگیزه باشد. خوشبختانه در آسیا که مهم‌ترین آن فینال جام ملت‌ها و باشگاه‌های آسیاست قضاوت کردم و در جهان هم باشگاه‌های جهان و المپیک و فینالش را قضاوت کردم. واقعا این از لطف خداوند بوده این است که اگر این جام جهانی (۲۰۱۸) اگر خیلی خوب تمام شود نمی‌گویم فینال، ولی اگر واقعا بازی‌های خوبی باشد و خوب تمام شود شاید همین جام جهانی داوری را کنار بگذارم.
الان چند ساله هستید؟
۳۸ سال
علیرضا فغانی؛ اعجوبه داوری ایران
قضاوت در فینال جام باشگاههای جهان
یعنی حداکثر در چهل سالگی می‌گذارید کنار؟
بله فشار زیادیدر بازی‌های داخلی است و وقتی به جام جهانی بروم خواسته هایم برطرف و ارضا می‌شوم و شاید زیاد انگیزه‌ای نداشته باشم که داخل کشور یا در سطح بین المللی بخواهم ادامه دهم.
با این شرایط اگر در جام جهانی ۲۰۱۸ به هر دلیلی نتوانید حضور داشته باشید یا نتوانید قضاوت ایده آل و راضی کننده داشته باشید، ادامه می‌دهید.
انگیزه ام برای مسابقات بعدی حفظ می‌شود. می‌جنگیم برای بعدی، ولی اگر خوب تمام شود دیگر سعی می‌کنم تجربیات را در اختیار جوان تر‌ها بگذارم و راه را باز کنم برای آن‌ها که شانس داشته باشند خودشان را نشان دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید