اسرار کروموزوم Y

اسرار کروموزوم Y

تنها کروموزومی که تعیین کننده جنسیت مذکر است. برخی از کارشناسان بر این باورند که کروموزم تعیین کننده جنسیت نیز بر سلامتی به شیوه‌های پنهان تاثیر می‌گذارد و حتی می‌توان گفت: علت کوتاهی عمر مردان نیز تا حدودی به این کروموزوم وابسته است.

کد خبر : ۵۸۹۳۸
بازدید : ۲۴۸۳۸
اسرار کروموزوم Y
فرادید | بیاید تفاوت‌ها و شباهت‌های ببین "جین " و "ژن" پدر را حل کنیم.

شلوار جین‌هایی که برای مدت طولانی از نظر راحتی و انعطاف زبان زد بودند امروزه به عنوان مد روز، و مناسب برای تمامی بدن‌ها با اشکال و سنین مختلف در بازار‌ها موجود می‌باشند.

ژن‌های پدران دارای کروموزوم تعیین کننده جنسیت Y هستند، برای مدت طولانی به عنوان عمدتا زباله‌های بی فایده شناخته می‌شدند، اما به تازگی به عنوان ایمن‌ترین دوست انسان شناخته می‌شوند، بدون در نظر گرفتن سن بر سلامت و مغر جنس مذکر تاثیری مثبت می‌گذارد.

محققان کشف کرده اند که بر خلاف فرضیه‌های طولانی مدت، مجموعه‌ای از وظایف ضروری و عمومی در بدن مردان مانند جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی، حفظ شریان‌ها و عدم مسدودیت پلاک آمیلوئید‌ها در مغز با توجه به حضور کروموزم‌ها محقق می‌شود.

به عنوان یک درصد قابل توجهی از سن مردان، خون و سلول‌های بدن به صورت آزادانه گاهی اوقات به سرعت و برخی مواقع به آرامی خود را مشابه کروموزوم Y می‌سازند. به نظر می‌رسد این اقدام ناخوشایند سبب از بین رفتن کروموزوم می‌شود و آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، لوسمی و سایر اختلالات قرار می‌دهند.

Lars Forsberg، استادیار ژنتیک پزشکی دانشگاه اوپسالا در سوئد گفت:، "من کاملا مطمئن هستم که از دست دادن کروموزوم Y در کنار افزایش سن می‌تواند میزان مرگ ومیر آقایان را نسبت به زنان بالاتر ببرد".

محققان دیگر تکامل کروموزوم Y را ردیابی کردند و نسخه‌هایی یافت شده در مردان امروزی را و با آن دسته از بستگان نزدیک و منقرض شده مقایسه کردند.

فرضیه A: می‌توانیم کاریکاتور مردان اولیه و امروزی را مقایسه کنیم. با وجودی که DNA انسان از حدود ۵۰ هزار سال قبل حاوی مقداری ناسازگاری با نئاندرتال‌ها بوده، اما هیچ یک از این نشانه‌های ژنوم در کروموزوم Y انسان‌ها دیده نشده است.

با نگاهی ساده به آن در می‌یابید چیز قابل توجه درباره کروموزوم‌های Y نئاندرتال در نهایت به سلامتی و بقای انسان ختم می‌شده و به همین ترتیب اثر کروموزوم‌های Y نئاندرتال‌ها از ستون ژن‌های انسانی به ندرت خارج شده.

تقریبا چیزی مشابه سیستم ایمنی بدن است. Fernando Mendez، یک ژنتیک شناس و همکارش Carlos Bustamante از دانشگاه استنفورد گزارش داده اند که یکی از تفاوت‌های قابل توجه بین کروموزوم‌های Y انسان امروز و نئاندرتال در یک ژن مرتبط با رد پیوند است.

هر کدام از دلایل تخلیص کروموزم Y در طول زمان مشابه کروموزوم تصفیه یافته X زنان نبوده، در نتیجه زنان به طور متوسط ممکن است بیشتر از نئاندرتال‌ها و مردان عمر کنند.

فرضیه B: از دیدگاه ژنتیک جهانی، نزدیک‌ترین نسل به زندگی انسان‌ها شامپازه‌ها هستند و به پیرو آن گوریل‌ها. اگرچه هنگامی که صحبت از کروموزوم Y می‌شود، انسان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر به یاد گوریل ماگیلا و بونزو می‌افتند.

Kateryna Makova مدیر مرکز ژنومیک پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش به تازگی تصریح کرده اند که اگر شما یک کروموزوم Y از یک شامپانزه را در بدن خود داشته باشید، تنها حدود ۷۰ درصد از دو ظرفیت را به یکدیگر مرتبط می‌کنید. یک انسان را به طور انحصاری با یک گوریل هماهنگ بپندارید و ۸۳ درصد کروموزوم‌های جفت را به آسانی به هم وصل کنید.

دکتر Makova نُه مجموعه متمایز ژن‌ها را بر روی کروموزوم Y انسان شناسایی کرد و گفت: "هشت مورد آن‌ها با گوریل‌ها به اشتراک گذاشته شدند، در حالی فقط شش مجموعه ژنی با شامپانزه‌ها مشترک بودند. این بسیار شگفت انگیز است".

David Page از موسسه Whitehead کمبریج ماسا و یکی از افراد سر شناس جهانی در مورد کروموزوم جنسی Y مردان می‌گوید، X و Y "هر یک سزاوار داستان جداگانه خودشان هستند".

کروموزوم‌های جنسی در فرمت دوتایی از نمونه X در جنین دختران و یا یک جفت X و Y در جنین پسران یافت می‌شود، به صورت جداگانه از سایر کروموزوم‌ها تعیین کننده جنسیت هستند که ژنوم کامل انسان‌ها را تشکیل می‌دهند و تقریبا به هرهسته سلولی بدن تزریق می‌شوند.
بخوانید: مردها چگونه مرد می‌شوند؟

در میان دیگر پستانداران: جنسیت فرزندان در تمساح‌ها و لاک پشت‌ها به وسیله ژنتیک می‌تواند اتفاق نیافتد، بلکه با درجه حرارت ارتباطی مستقیم بر قرار کند.

در میان لاک پشت‌ها، اگر یک تخم در شرایط گرم پرورش بیابد، جنین ماده می‌شود. اگر در فضایی خنک باشد، جنین نر می‌شود.

منبع: nytimes
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    یعنی گوگل ترنسلیتور هم همینجوری ترجمه میکرد یا شایدم کمی بهتر

  • الل ارسالی در

    افتضاح

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید