در ایرانشهر چه خبر است؟

در ایرانشهر چه خبر است؟

شاید تقصیر فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری این شهر ۱۲۰ هزار نفری با تهران باشد. شاید مقصر بافت حساس منطقه باشد. شاید خبر‌ها به شکل مناسبی منتقل نمی‌شوند. هر چه هست با انبوهی از خبر‌های ضد و نقیض رو به رو هستیم. خبر‌هایی که ابتدا توسط امام جمعه اهل سنت ایرانشهر آغاز شد و خبر از تجاوز به ۴۱ زن و دختر میداد که خبر شوکه کننده و حتی غیر قابل باور بود.

کد خبر : ۵۸۹۶۲
بازدید : ۲۹۴۷
درایرانشهر چه خبر است؟
شاید تقصیر فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری این شهر ۱۲۰ هزار نفری با تهران باشد. شاید مقصر بافت حساس منطقه باشد. شاید خبر‌ها به شکل مناسبی منتقل نمی‌شوند. هر چه هست با انبوهی از خبر‌های ضد و نقیض رو به رو هستیم. خبر‌هایی که ابتدا توسط امام جمعه اهل سنت ایرانشهر آغاز شد و خبر از تجاوز به ۴۱ زن و دختر میداد که خبر شوکه کننده و حتی غیر قابل باور بود.
آن هم با بافت سنتی منطقه. تاثیر این خبر به واکنش‌های اعتراض آمیز مردم ایرانشهر منجر شد که اخبارش را دیروز خواندید. دیروز خبر را ذکر کردیم که به رغم ادعای امام جمعه ایرانشهر و پشتیبانی خبری یکی دو خبرگزاری اصولگرا از این خبر، تنها سه شاکی برای این پرونده حاضر شده بودند.
دیروز خبر آمد که ۴ دختر مورد تعرض قرار گرفته توسط دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر مورد معالجه قرار گرفته اند. دادستان عمومی ایرانشهر به ابعاد بسیار کوچک‌تر ماجرا اشاره کرد و اینکه نام سه. قربانی در پرونده مطرح است و هنوز نمی‌توان ادعا‌ها و ارقام عجیب دیگر را پذیرفت. دادستان به دستگیری یکی از متهمان اصلی نیز اشاره کرده بود.

رئیس دادگستری ایرانشهر هم به پیچیدگی‌های قومی و محلی در این پرونده اشاره کرده بود که نتیجه گیری را مشکل ساخته است. اما همان طور که انتظار می‌رفت در پرونده‌ای این چنین جنجالی، دادستان کل کشور حجت الاسلام منتظری وارد پرونده شدند و اعلام کرد ماجرا به این شکل و ابعادی که مطرح شده نبوده است.
دادستان کل کشور گفت که قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده کذب محض است و منبع این خبر را تحت تعقیب قرار خواهیم داد. در این میان معاون استانداری سیستان و بلوچستان که برای پیگیری پرونده عازم ایرانشهر شده است خبر دستگیری متهم اول را تایید و اعلام کرد که پرونده تابه حال ۴ شاکی و چهار متهم دارد که از این ۴ متهم یک نفر دستگیر وسه نفر دیگر متواری هستند.
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم از قربانیان احتمالی خواسته که بی هیچ هراسی به ثبت شکایت‌های خود اقدام کنند. یکی از ناظران اشاره عبدالحمید به «هراس» را ناشی از ملاحظات بین اقوام در این منطقه می‌داند. به هر حال به نظر می‌رسد ابعاد پرونده به آن شکل مبالغه آمیزی که امام جمعه ایرانشهر ذکر کرده نبوده و باید ردپای متهمان را در ارتباطات میان فنوج و ایرانشهر پیگیری کرد.
دادستان کل کشور با تکذیب ادعای مطروحه مبنی بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین منتظری با تکذیب ادعای مطروحه مبنی بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌گردد. وی تصریح کرد: شکایتی از سوی دو یا سه نفر از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟
دادستان کل کشور با بیان اینکه گویا عده‌ای در کشور و با توجه به شرایط موجود برای پرداختن به اخباری که هیچ مبنا و منشاصحیحی ندارد مامور هستند، افزود: متاسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند، ولی بحث مهم این است که باید موضوع ریشه یابی شود. وی از دستور به مراجع ذیصلاح قضایی برای یافتن منشاو تحت تعقیب قرار گرفتن عامل انتشار این خبر کذب خبر داد و گفت: کسی که چنین خبری را ساخته و بی مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهامی تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.
منتظری از ادامه بررسی‌ها و پیگیری ویژه دادستانی کل در مورد این موضوع خبر داد و با بیان اینکه دستگاه قضایی در دفاع از حریم و نوامیس مردم تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهد، گفت: قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده دروغ محض است و منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد و مقدمات آن نیز فراهم گردیده است.
وی ادامه داد: امروز کشور ما متاسفانه با آماجی از اینگونه اخبار جعلی و دروغین مواجه است و همان طور که در همه دنیا اتفاقاتی اینچنینی رخ میدهد در کشور ۸۰ میلیونی ما نیز ممکن است یک حوادث سوئی اتفاق بیفتد که البته وظیفه دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی پیگیری و پیشگیری از وقوع اینگونه مسائل است؛ اما قوه قضائیه با اینکه یک فردی از حضور در جمعی سوءاستفاده کرده یک خبر دروغین و جعلی را بدون بررسی صحت و سقم آن منتشر نموده و حیثیت و آبروی خانواده‌ها را مورد هجمه قرار دهد برخورد قاطع خواهد داشت.
درایرانشهر چه خبر است؟
دادستان کل کشور به همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند توصیه کرد در بیان مطالبی که جنبه خبری دارد حتما صحت و سقم قضیه را بررسی کنند و افزود: همه بدانند در صورت انتشار یک خبر کذب این چنینی که آثار و تبعات سوء اجتماعی دارد قطعأ موضوع قابل تعقیب خواهد بود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه قطعأ دستگاه قضایی شکایت کسی را که به قوه قضائیه مراجعه نماید در چارچوب قانون پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که مسائل مربوط به امور اخلاقی، نوامیس مردم و مسائلی که جنبه حیثیتی و خانوادگی دارد به موجب موازین شرعی و قانونی باید مکتوم بماند لذا همگان وظیفه دارند اگر حادثه‌ای در جایی اتفاق افتاد آن را مکتوم کنند نه اینکه با طرح در اماکن عمومی در صورت بی اساس و بی مبنا بودن آن ذهن خانواده‌ها و افکار عمومی را مشوش کرده و موجبات سوء استفاده عده‌ای را فراهم نمایند.

توضیحات استانداری و پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان به گزارش ایرنا، محمدهادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه ایرانشهر گفته بود: «در پی این اتفاق یک نفر شاکی به دادسرا مراجعه و بلافاصله پس از تشکیل پرونده در مدت چهار تا پنج ساعت نفر اول دستگیر و به جرم خود اعتراف کرده است.
پس از شاکی اول، دو نفر دیگر به دستگاه قضایی شکایت کردند که می‌توان گفت: این سه نفر با یکدیگر آشنا بودند. این موضوع چهار مجرم دارد و از چهار مجرم یک نفر دستگیر و سه نفر متواری هستند که برای دستگیری سه نفر دیگر اقدامات و پیگیری‌های لازم در دست اجراست.»
همچنین مدیر کل پزشکی قانونی استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون یک نفر از زنانی که در حادثه ایرانشهر مورد تجاوز قرار گرفته اند، به پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده است. فرد ۲۴ ساله‌ای که امروز (دوشنبه) به پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان مراجعه کرد، مورد اذیت، آزار، تجاوز به عنف و آدم ربایی قرار گرفته بود.
علائمی از تجاوز و آزار در وی مشهود بود که نتیجه بررسی‌های انجام شده به مراجع قضایی اعلام و از طریق آن‌ها اعلام نظر خواهد شد. وی در ادعای خود گفته که از سوی چهار نفر مورد تجاوز و آزار قرار گرفته است، اما ما نمی‌توانیم تعداد متجاوزان را اثبات کنیم. همچنین در معاینه این فرد آثاری از ضرب و جرح نیز مشاهده شده است.»
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید