تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان

تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان

با مصرف ماری جوانا (علف هرز) که از گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می‌آید، ماده‌ای به نام دوپامین در بدن ترشح می‌شود. دو ماده‌ی اصلی موجود در گیاه ماری جوانا، کانابیدیول (CBD) و تتراهیدروکانابینول (THC) با تاثیر در سلول‌های مغز باعث ترشح دوپامین می‌شود.

کد خبر : ۵۸۹۹۷
بازدید : ۸۰۵۸
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان
فرادید | تحقیقات اخیر نشان می دهد، 30 درصد افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند؛ دارای اختلالات روانی و جسمی هستند. بیشتر این افراد معمولا مصرف ماری جوانا را از سن 18 سالگی شروع کرده‌اند.اختلالات استفاده از ماری جوانا اغلب با وابستگی همراه بوده این در حالی است که فرد در هنگام مصرف دارو احساس خستگی می کند.
با مصرف ماری جوانا (علف هرز) که از گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می‌آید، ماده‌ای به نام دوپامین در بدن ترشح می‌شود. دو ماده‌ی اصلی موجود در گیاه ماری جوانا، کانابیدیول (CBD) و تتراهیدروکانابینول (THC) با تاثیر در سلول‌های مغز باعث ترشح دوپامین می‌شود.
مصرف ماری جوانا امروزه در میان جوانان کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران افزایش پیدا کرده است. در این مطلب به بررسی تاثیرات مصرف ماری جوانا بر روی مغز و بدن انسان پرداخته ایم.
یک مخدر با اسم‌های متفاوت
ماری‌جوانا، گرس، علف، گل، وید؛ اسم‌های متفاوتی دارد و بسته به منطقه تهیه آن، نام‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. از تجریش تا پارک وی به آن ماری‌جوانا می‌گویند،‌ از پارک وی تا انقلاب گل و از انقلاب به پایین علف. تعریف‌های بسیاری از مواد تشکیل دهنده این ماده مخدر می‌توان به دست آورد، ماری‌جوانا اما یکی از فرآورده‌های گیاه شاهدانه است که تا قبل از سال ۱۹۶۰ کمتر کسی نامی از آن شنیده بود.
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان
اخیرا از این ماده مخدر بسیار شنیده می‌شود. این مخدر هم به صورت خوراکی و هم به صورت دود کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با مصرف ماری جوانا (علف هرز) که از گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می‌آید، ماده‌ای به نام دوپامین در بدن ترشح می‌شود. ۲ ماده‌ی اصلی موجود در گیاه ماری جوانا، کانابیدیول (CBD) و تتراهیدروکانابینول (THC) با تاثیر در سلول‌های مغز باعث ترشح دوپامین می‌شود. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز است که بعد از مصرف این ماده‌ی مخدر باعث سرخوشی انسان می‌شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده‌ی آن علاوه بر تسکین دردها، اثرات مخربی روی بدن و مغز انسان دارد.
بیشتر بخوانید: الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا؟! مصرف ماری جوانا احساس خوبی به آدم می‌دهد!
زمانی که ماده فعال ماری جوانا یعنی THC به مغز می‌سد، مغز هورمون دوپامین را آزاد می‌کند و به همین دلیل، احساس خوبی به ما دست می‌دهد. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز است که باعث می‌شود انسان احساس خوشحالی و سرخوشی داشته باشد.
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان
این همان ماده‌ای است که هنگام انجام کار‌های لذت بخشی مانند غذا خوردن در بدن ما ترشح می‌شود. همین امر می‌تواند در برخی موارد به بدن ما آسیب بزند. اگر بیش از حد احساس رضایت به شما دست دهد، ممکن است دیگر احساسات خوب را کمتر حس کنید و به اصطلاع به آن معتاد شوید.

باعث افزایش ضربان قلب می‌شود
بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مصرف ماری جوانا، ضربان قلب فرد بین ۲۰ تا ۵۰ ضربه افزایش می‌یابد. همچنین براساس گزارش «موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر»، افزایش ضربان قلب می‌تواند ۲۰ دقیقه تا ۳ ساعت ادامه داشته باشد. تحقیقات جدید از ارتباط بین مصرف ماری جوانا و افزایش ریسک بیماری‌های قلبی خبر می‌دهد.
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان

در تسکین برخی از درد‌ها موثر است
این علف، حاوی کانابیدیول (CBD) نیز هست که تصور می‌شود عامل ایجاد حس سرخوشی ناشی از مصرف ماری جوانا توسط این ماده شیمیایی صورت می‌گیرد و همچنین در درمان انواع خاصی از صرع در دوران کودکی کمک می‌کند.

می‌تواند در کنترل حملات صرعی مفید باشد
اخیرا دارویی به نام "Epidiolex" که از مشتقات شاهدانه است، توانسته تاییدیه‌های لازم را از سازمان جهانی دارو و درمان دریافت کند که در کاهش تشنج و درمان نوع نادری از بیماری صرع در کودکان بسیار موثر است. یافته‌های جدید مطالعات بالینی در آوریل ۲۰۱۷ در آکادمی نورولوژی آمریکا، منتشر خواهد شد.

باعث به هم خوردن تعادل بدن می‌شود
مصرف ماری جوانا باعث کاهش تعادل می‌شود، زیرا نیمکره‌های مغز را که در حفظ تعادل، هماهنگی کارها، واکنش‌ها، درک زمان و مسافرت، تصمیم‌گیری، هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها و هوشیاری نقش دارد، مختل می‌کند.

مصرف ماری جوانا و تاثیرات آن روی مغز و بدن انسان

باعث سرخی چشم‌ها می‌شود

مصرف ماری جوانا باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و در نتیجه باعث قرمز شدن چشم‌های شما می‌شود.

باعث افزایش شدید اشتها می‌شود
بعد از مصرف سیگاری ماری جوانا میل به خوردن خوراکی زیاد شده و اشتهای فرد را افزایش می‌دهد. بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی، تعدادی از سلول‌های مغز فعال شده و احساس سیری به ما دست می‌دهد. اما ظاهرا ماده‌ی روانگردان ماری جوانا باعث فعال شدن «سلول‌های سرکوبگر اشتها» شده و احساس گرسنگی می‌کنیم.
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان
تاثیر منفی روی حافظه‌ی کوتاه مدت دارد
این ماده‌ی مخدر حافظه‌ی کوتاه مدت مغر را مختل کرده و باعث تغییر روش پردازش اطلاعت مغز می‌شود که هنوز دانشمندان دلیل این اتفاق را نمی‌دانند. با توجه به گزارش NASEM شواهد جدیدی نشان دهنده‌ی ارتباط بین مصرف شاهدانه و پیشرفت تحصیلی است، مخصوصا در رابطه با کسانی که از دوران بلوغ به‌طور منظم سیگار می‌کشیدند. نوجوانانی که طی ۳ سال مداوم و هر روز ماریجوانا​ مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز از این ماده استفاده نکرده‌اند، حافظه بسیار ضعیف‌تری دارند.
بیشتر بخوانید: عوارض مخدر گل باعث افزایش خطر افسردگی می‌شود
در مقایسه با افرادی که هرگز ماری‌جوانا مصرف نمی‌کردند، آن دسته از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا که به این ماده وابستگی نداشتند، ۱.۶ برابر بیشتر در خطر ابتلا به مرحله اول افسردگی ماژور قرار داشتند. مطالعه‌ی اخیر در هلند نشان می‌دهد که سیگار کشیدن علف هرز خطر ابتلا به افسردگی را در جوانانی که ژن سرتونین (serotonin gene) دارند، بالا می‌برد.

خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد
نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که استفاده از ماریجوانا علی‌رغم کاهش لحظه‌ای اضطراب، منجر به اسکیزوفرنی شدید می‌شود. محققان هنوز درباره اثرات مصرف ماری جوانا خوشبین نیستند و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ماری‌جوانا در بین نوجوانان آن‌ها را به شدت در معرض خطر اسکیزوفرنی قرار می‌دهد و مطالعه دیگری در این رابطه، تخریب شدید مغز به دلیل مصرف بیش از اندازه ماری جوانا را تایید کرده است.
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان
باعث تغییرات خاصی از مغر می‌شود
برخلاف الکل که هیچکدام از اتم‌هایش شبیه اتم‌های بدن شما نیستند؛ ماریجوانا حاوی مولکول‌هایی است که بسیار شبیه مولکول‌های مغز ما هستند؛ کانابینوئید‌ها (Cannabinoids). این کانابینوئید‌ها انتقال دهنده‌های خاصی هستند که هنگام خستگی و توقف سلول‌های عصبی، آزاد می‌شوند.
بیشتر بخوانید: قلیان کشیدن، بد! اما جوانان چه کنند و کجا بروند؟ سلول‌های عصبی برای جلوگیری از یکسره شدن صدمات احتمالی به‌طور موقت غیر فعال می‌شوند. این کار مغز شما قادر می‌سازد تا عملکردی کنترل شده و آرام داشته باشد. اما کانابینوئید‌ها در قسمت‌هایی از مغز، این عملکرد‌ها را مختل می‌کنند. آن‌ها زمان استراحت سلول‌های عصبی که هنوز فعال هستند را به‌هم زده و باعث می‌شوند افکار، تصورات و قدرت ادراک شما بالا رود.

تاثیر بدی روی شش‌های بدن دارد
دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا ماری جوانا به سرطان ریه مرتبط است یا خیر. اما این فرآیند، ریه‌های شما را تحریک می‌نماید، به همین دلیل است که افرادی که ماریجوانا را به‌طور منظم مصرف می‌کنند به احتمال زیاد دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی مرتبط با ریه مانند سرماخوردگی، درد قفسه سینه و عفونت ریه هستند.

عملکرد برخی از ورزشکاران را بالا می‌برد
برخی از وزرشکاران مخصوصا در ورزش‌های استقامتی و ماجراجویی می‌گویند که استفاده‌ی این علف، عملکرد ورزشی آن‌ها را بالا می‌برد. این امر به دلیل وجود اثرات ضدالتهابی آن در تمرینات طولانی باعث ریکاوری ورزشکار می‌شود. بدون تحقیقات بیشتر نمی‌توان دلیل تاثیر این علف در بهبود مهارت‌های ورزشی را پیدا کرد.

اثرات منفی در دوران بارداری دارد
گزارش جدید NASEM نشان می‌دهد زنانی که در حین بارداری ماری جوانا مصرف می‌کنند، نوزادان آن‌ها وزن بسیار کمی دارند.
دومین ماده مخدر مصرفی در ایران
ماری‌جوانا و مشتقات آن، دومین مخدر مصرفی در کشور اعلام و هشدار‌ها در این زمینه آغاز شده است، در حالی که به نظر می‌رسد هنوز تحقیقات و بررسی‌های جامع در خصوص اثرات مصرف آن در میان مصرف‌کنندگان و نمود آن در جامعه صورت نگرفته و در این زمینه کارشناسان اتفاق‌نظر ندارند، اما آنچه مشخص است و حتی هفته‌های گذشته در گفته‌های مسئولان مطرح شده، این است که این ماده مخدر به عنوان دومین ماده مخدر محبوب ایران جای شیشه را گرفته است؛ اتفاقی که برخی کارشناسان به آن خوش بینانه نگاه و بسیاری آن را ناخوشایند توصیف کردند.
تاثیرات ماری جوانا بر مغز و بدن انسان
بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف کننده ماریجوانا
شاید کمتر کسی بداند، که بزرگترین مزرعه کشت ماریجوانا در جهان، در جنوب شهر ادمونتون، در استان آلبرتا کانادا قرار دارد. این مزرعه، که بزرگ‌ترین مرکز کشت ماریجوانا در جهان است، در زمین‌های اطراف فرودگاه ادمونتون، با سرمایه‌ای 100 میلیون دلاری احداث شده است. ظرفیت تولید و برداشت سالانه این مزرعه سرپوشیده 100 هزار کیلوگرم ماریجوانا تخمین زده شده و اندازه آن 800 هزار فوت مربع و یا 16 برابر بزرگتر از یک زمین فوتبال است.
بیشتر بخوانید: بزک کردن نام ماری جوانا برای فروش بیشتر نحوه مصرف ماری جوانا
استفاده از این ماده مخدر روش‌های متفاوت و گوناگونی دارد. از پیچیدن در کاغذ سیگار و رول کردن آن گرفته تا طبخ آن در کیک‌های شیرین جنون‌آمیز. شاید روش معمول استعمال آن، خالی کردن سیگار و دود کردن علف با سیگار باشد، اما حالا روش‌های بسیاری برای استعمال آن رواج پیدا کرده. تهیه معجون و التقاط آن با الکل که به آن معجون فریب می‌گویند، یکی از آنهاست. دیگری طبخ شیرینی است که میان مصرف‌کنندگان به شیرینی بیرجندی معروف شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید