کشف ۲ تن مواد مخدر از اطراف مدارس

کشف ۲ تن مواد مخدر از اطراف مدارس

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف بیش از ۲ تن مواد مخدر در اطراف مدارس کشور در سال گذشته خبر داد.

کد خبر : ۵۹۰۳۷
بازدید : ۹۳۵
کشف ۲ هزار کیلو مواد مخدر از اطراف مدارس
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف بیش از ۲ تن مواد مخدر در اطراف مدارس کشور در سال گذشته خبر داد. سردار مسعود زاهدیان در نشست خبری دیروز با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته نزدیک به دو تن مواد مخدر- بیشتر از نوع ماده مخدر گل و قرص- در حاشیه مدارس کشور کشف شد و امسال با توسعه طرح برخورد با معتادان متجاهر و مواد فروشان قرار است دو هزار مدرسه در پوشش این رصد‌ها قرار گیرد. البته تعداد دانش‌آموزانی که به‌خاطر حمل مواد دستگیر شده‌اند کم بوده و بیشتر آن‌ها به‌دلیل سوءمصرف ترک تحصیل کرده بودند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تأکید بر بحث پیشگیری ادامه داد: برای افزایش ایمنی جامعه و دانش مردم، برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس، مساجد، مجموعه‌های فرهنگی و محیط‌های کار را دنبال می‌کنیم چراکه معتقدیم با آموزش می‌توانیم آحاد جامعه را نسبت به خطرات مواد مخدر و اعتیاد آگاه کنیم. ممکن است در محیط‌های آلوده به جوانان عزیز پیشنهادات نامعقولی شود که انتظار می‌رود این قشر فهیم قدرت «نه» گفتن را داشته باشند و به خاطر یک هیجان و شادی لحظه‌ای، زندگی و آینده خود را تباه نکنند.
وی درباره افزایش چشمگیر قیمت شیشه طی چند ماه اخیر نیز گفت: در ماه‌های اخیر قیمت شیشه بیش از دو برابر افزایش یافت که البته این نکته وجود دارد که با توجه به قیمت شیشه میزان ناخالصی این مواد نیز افزایش یابد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به ایجاد ۳۴ مرکز مشاوره پلیس متمرکز در حاشیه مدارس بر لزوم پیشگیری در بحث مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و افزود: ایجاد مراکز مشاوره و پیشگیری از اعتیاد در مجاورت مراکز پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری معاونت اجتماعی ناجا یکی دیگر از رویکرد‌های این پلیس است، همچنین اقدامات مشاوره‌ای معاونت اجتماعی ناجا در کلانتری‌ها و مراکز آموزشی نقش مهمی در فرآیند مبارزه با مواد مخدر داشته است. در صورت وجود زیرساخت‌های مورد نیاز ما می‌توانیم در مدت ۷۲ ساعت پایتخت را از وجود معتادان متجاهر پاک کنیم.
سردار زاهدیان درباره تأثیر حذف مجازات اعدام از برخی قاچاقچیان مواد مخدر گفت: این قانون راه گریزی برای قاچاقچیان از مجازات و باعث افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها شده است. همچنین حمل مواد مخدر را به صورت خرد افزایش داده و قاچاقچیان به تناسب تغییر این قانون روش خود را نیز تغییر داده‌اند.
به‌طور مثال اگر حکم اعدام برای حمل ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر اجرا می‌شود قاچاقچیان مبادرت به جابه‌جایی ۹۹ کیلوگرم مواد می‌کنند تا از مجازات اعدام فرار کنند که این موضوع باعث شده مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر برای پلیس سخت‌تر و جمعیت زندان‌ها بیشتر شود.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: رصد فضای مجازی یکی از بزرگترین دستاورد‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر است که با همکاری پلیس فتا انجام می‌شود. برخورد با فروشندگان مواد مخدر در دنیای مجازی با جدیت انجام می‌شود و بزودی درباره شناسایی فروشندگان مواد مخدر که اقدام به توزیع مواد مخدر می‌کردند اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.
وی درباره کشفیات مواد مخدر صنعتی گفت: تعداد آشپزخانه‌ها در کشور بشدت کاهش یافته است. از اول سال تا حالا ۱۲ تا ۱۳ مورد آشپزخانه آن هم به صورت خانگی داشتیم که منهدم شده‌اند. ریسک تولید مواد مخدر صنعتی بسیار بالا رفته الان گل در بین مواد مخدر سنتی بیشتر است و شیشه در رده دوم قرار دارد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به رشد ۱۴ درصدی کشفیات مواد مخدر درسال ۹۶ گفت: در سال گذشته بیشترین کشفیات مواد مخدر را داشتیم و بیش از ۷۱۳ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس و ۸۰۸ تن مواد با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات، گمرکات و سپاه کشف و ضبط شد که رکوردی بی‌نظیر برای کشور به شمار می‌رود.
از آغاز سال نیز ۱۰۷ تن مواد مخدر توسط پلیس کشف شده است که از رشد ۱۵ درصدی این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد.
زاهدیان با تأیید دستگیری بیش از ۱۰۶ عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر در کشورمان طی سال گذشته از تمرکز پلیس بر
شبکه‌های توزیع محلی طی سال‌جاری خبر داد و گفت: علاوه براین موارد پلیس درسال گذشته ۴۷ هزار نفر از معتادان خیابانی را جمع‌آوری کرده و به مراکز بازپروری انتقال داده و این آمار حاکی از رشد ۱۰ درصدی در این حوزه است.
وی با اشاره به درآمد ۶.۶ میلیارد دلاری افغانستان از تولید مواد مخدر نیز گفت: براساس آمار‌های سازمان ملل این رقم معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد عواید ناخالص ملی کشور افغانستان است و نکته حائز اهمیت این است که تریاکی که با مبلغ ۱۷۷ دلار در افغانستان به فروش می‌رسد پس از انتقال به اروپا که مقصد نهایی تولید مواد مخدر در افغانستان است به مراتب ارزش افزوده بالاتری پیدا می‌کند.
حالا سؤال این است که این پول هنگفت ناشی از خرید و فروش مواد مخدر در اروپا چطور آزادانه در بانک‌های اروپایی گردش دارد و هیچ اراده‌ای برای برخورد با پولشویی حاصل از قاچاق مواد مخدر در اروپا به چشم نمی‌خورد. جمهوری اسلامی در خط مقدم این مبارزه وظیفه شرعی و انسانی خود را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید