انقلاب اینستاگرامی ویدئوی اینترنتی

انقلاب اینستاگرامی ویدئوی اینترنتی

اینستاگرام اواخر هفته گذشته از ویژگی جدیدی رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد ویدئو‌های طولانی‌مدت روی این شبکه اجتماعی قرار دهند. نام این ویژگی یا سرویس جدید آی‌جی تی‌وی (IGTV) یا به اصطلاح تلویزیون اینستاگرام است. برای استفاده از این ویژگی جدید باید اپلیکیشن ای‌جی تی‌وی را روی موبایل خود دانلود کنید، اپلیکیشنی که حالا هم برای اندروید و هم برای iOS عرضه شده است.

کد خبر : ۵۹۲۰۲
بازدید : ۱۰۰۴
انقلاب اینستاگرامی ویدئوی اینترنتی
اینستاگرام اواخر هفته گذشته از ویژگی جدیدی رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد ویدئو‌های طولانی‌مدت روی این شبکه اجتماعی قرار دهند. نام این ویژگی یا سرویس جدید آی‌جی تی‌وی (IGTV) یا به اصطلاح تلویزیون اینستاگرام است. برای استفاده از این ویژگی جدید باید اپلیکیشن ای‌جی تی‌وی را روی موبایل خود دانلود کنید، اپلیکیشنی که حالا هم برای اندروید و هم برای iOS عرضه شده است.
این ویژگی جدید در ابتدا حسی شبیه دیدن تلویزیون را به کاربر عرضه می‌کند چراکه هر تولید‌کننده محتوا می‌تواند کانال خودش را ایجاد کند و کاربران در هنگام عبور کردن از کانال‌های مختلف و دیدن کانال بعدی حسی شبیه عوض‌کردن کانال تلویزیون را دارند. این همان چیزی است که اینستاگرام می‌خواهد. این شرکت حتی صفحه لود شدن فیلم‌ها را با افکتی مزین کرده که شبیه صفحه برفکی تلویزیون‌های قدیمی است.
استاندارد عمودی دیدن فیلم
هرچند اینستاگرام تلاش کرده این ویژگی جدید و این محصول جدید را برای رقابت با یوتیوب به‌کار گیرد، اما به‌جای ایجاد یک یوتیوب جدید به سمت یک شبکه ویدئویی موبایلی روی آورده است. یکی از ویژگی‌های ای‌جی تی‌وی که حالا بحث‌برانگیز هم شده است دیدن فیلم‌ها به‌صورت عمودی روی موبایل است.
تا پیش از این تصویربرداری با موبایل به‌صورت عمودی چندان تصور حرفه‌ای از کاربر ارائه نمی‌کرد. حالا اینستاگرام تصمیم گرفته تا فیلم عمودی را به‌عنوان استانداردی برای تماشای فیلم در شبکه جدیدش IGTV در نظر بگیرد، مدلی که بیش از همه خوشایند کاربران عادی خواهد بود که علاقه‌ای برای چرخاندن موبایل خود به حالت افقی ندارند.

در حال‌حاضر شما قادر خواهید بود با نصب اپلیکیشن آی‌جی تی‌وی فیلم‌های تا ۱۰ دقیقه را آپلود کنید و به فالوئر‌های خودتان نشان بدهید. تغییر فرمت از حالت افقی به عمودی خوشایند بصری بسیاری از کاربران حرفه‌ای نخواهد بود، اما کسی چه می‌داند، شاید این مدل جدید بسیار فراگیر شود و مرز‌های زیبایی‌شناسی را تغییر دهد.
به‌نظر می‌رسد کاربران دیدن راحت‌تر را به زیبایی‌شناسی ترجیح می‌دهند؛ این چیزی است که حداقل اینستاگرام به ما آموخته چراکه فیلم‌های فعلی روی خود اینستاگرام قابلیت پخش افقی ندارند و اساسا خود این اپلیکیشن علاقه‌ای به (Rotaion) امکانی که باعث چرخیدن ۹۰ درجه‌ای کل اپلیکیشن و استفاده افقی از آن می‌شود، ندارد.
تاکید اینستاگرام بر پخش عمودی فیلم‌ها برای کسانی که محتوای خود را به‌صورت عمودی تولید کنند چندان بد نیست، اما بخش عمده محتوای حرفه‌ای ویدئویی به‌صورت افقی تولید می‌شود و تبدیل کردن آن به فرمت عمودی باعث حذف اطلاعات زیادی که در حاشیه سمت راست و چپ صفحه وجود دارد، می‌شود، اما احتمالا اینستاگرام روی این حساب کرده که تولید‌کنندگان حرفه‌ای به سوی تولید محتوا با تمرکز بر صفحه نمایش عمودی روی بیاورند.
بخوانید: چرا در اینستاگرام ریپورت می‌شوید؟ این موضوع حتی برای بینندگان هم می‌تواند چالش برانگیز باشد چراکه دیدن یک سریال به این صورت تصور محدودی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. با این حال ذهنیت کاربران به‌خصوص کاربران جوان‌تر که اتفاقا اینستاگرام در ارائه این سرویس جدید آ‌نها را هدف گرفته است با نمایش عمودی تصویر چندان متعارض نیست.
کوین سیستروم بنیان‌گذار و مدیرعامل اینستاگرام در جلسه مطبوعاتی رونمایی از IGTV گفت: ابزار‌هایی که امروز ما با آن فیلم می‌بینیم قدیمی و تاریخ گذشته‌اند. هنوز ویدئو را با فرمت تحمیل شده از سوی تلویزیون‌ها به‌صورت افقی تماشا می‌کنیم. کمی در مورد این موضوع فکر کنید.
پخش فیلم‌های بلند
تا پیش از این اینستاگرام فقط اجازه آپلود فیلم‌هایی تا یک دقیقه را می‌داد، اما حالا با این اپلیکیشن جدید کاربران قادر به آپلود فیلم‌های تا ۱۰ دقیقه هستند. برخی تولیدکنندگان محتوا که کاربران زیادی در اینستاگرام دارند اجازه آپلود فیلم تا یک ساعت را هم دارند. پخش فیلم‌های بلند از اینستاگرام بلافاصله این سرویس را در رقابت با عرضه‌کنندگان محتوای ویدئویی و به‌خصوص یوتیوب قرار می‌دهد.
اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس راه‌اندازی شد و بعد از خریده شدن توسط فیس‌بوک همواره از این شبکه به‌عنوان یک شبکه پرقابلیت برای رقابت با یوتیوب و دیگر تولیدکنندگان محتوای ویدئویی نام برده می‌شد. فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را به مبلغ یک میلیارد دلار خرید و به خود اضافه کرد با این حال این شبکه تا امروز شکل مستقل خود را نسبت به فیس‌بوک حفظ کرده است، هرچند تلاش کرده تا امکانات جذاب رقبایی، چون اسنپ‌چت را هم کپی و به خود اضافه کند.
حدود دو سال قبل اینستاگرام قابلیت استوری را به خود اضافه کرد؛ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد عکس یا فیلم‌های متعدد ۱۵ ثانیه‌ای جدا از تایم لاین خود آپلود کنند، این محتوا‌ها تا یک روز توسط کاربران قابل دیده‌شدن است. اینستاگرام حالا می‌گوید حدود یک میلیارد کاربر ماهانه دارد، این شرکت حالا یکی از سرویس‌های اصلی شرکت فیس‌بوک به‌شمار می‌رود. در کنار فیس‌بوک مسنجر واتس‌اپ اینستاگرام بازوی تصویری فیس‌بوک است.
یک اپلیکیشن جداگانه
حضور اینستاگرام در عرصه محتوا چیز جدیدی نیست و از چند ماه قبل زمزمه‌های امکان آپلود فیلم‌های طولانی‌تر روی این شبکه شنیده می‌شد، اما آنچه بسیاری را متعجب کرد، سیاست اینستاگرام برای عرضه IGTV به‌صورت اپلیکیشن مستقل و جداگانه بود. این اپلیکیشن جداگانه سیاستی است که بسیاری از دیگر شرکت‌ها هم آن را آزموده‌اند؛ از جمله خود فیس‌بوک و حتی خود اینستاگرام (با عرضه اپلیکیشن بومرنگ)، ولی تفکیک موردنظر اینستاگرام باعرضه IGTV حرکت پرریسکی در این عرصه به‌شمار می‌رود چراکه همه‌چیز (در این اپلیکیشن جدید) برای این سرویس اجتماعی یک میلیارد نفره باید از پایه آغاز شود.
هرچند نحوه نصب و اتصال کاربران به این اپلیکیشن بسیار ساده و با استفاده از اکانت اینستاگرام فعلی کاربران صورت می‌گیرد، اما صاحبان کانال‌ها برای دیدن و لایک زدن و حتی کامنت گذاشتن کاربران باید از ابتدا شروع کنند. شاید اینستاگرام در آینده امکانی را فراهم کند که کاربران خود اپلیکیشن اینستاگرام هم متوجه آپلود ویدئو روی IGTV شوند، اما فعلا برای فهمین اینکه چه کسی از فالوئرهایتان ویدئو روی این سرویس آپلود کرده، باید حتما اپلیکیشن را نصب کرده باشید.
انقلاب اینستاگرامی ویدئوی اینترنتی
از سوی دیگر کیفیت خوب پخش ویدئو و آپلود فیلم سریع روی این سرویس نشان‌دهنده این است که توان فنی فیس‌بوک و اینستاگرام به خوبی برای یک سرویس بسیار پرقابلیت در خدمت گرفته شده است. شاید یک مزیت بزرگ IGTV همین سرعت در پخش ویدئو‌های آن باشد هرچند تا برتری گرفتن بر یوتیوب فعلا راه درازی باقی است.
بخوانید: پشتیبانی اینستاگرام از ویدیو‌های ۶۰ دقیقه‌ای اینستاگرام می‌گوید فعلا شاهد محتوای تبلیغاتی از اینستاگرام تی وی نخواهیم بود و این به معنای این خواهد بود که خود اینستاگرام هم نمی‌خواهد بابت ویدئو‌های پربیننده پولی به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کند. این کاری است که یوتیوب هم اکنون انجام می‌دهد و مشوق بزرگی برای تولید محتوای با کیفیت روی این شبکه و به‌تبع آن کاربران بیشتر است. آیا در آینده شاهد تغییر فرمت تمامی محتوا‌ها از افقی به عمودی خواهیم بود؟ مثلا نت‌فلیکس یا فیلم‌های سینمایی یک نسخه عمودی هم ارائه خواهند داد؟ باید دید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید