استفاده از اسپرم گاو در نوشابه‌های انرژی زا؟

رئیس مرکز تحقیقات حلال و مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: باید در حلیت (حلال بودن) منشا مواد مصرفی نوشابه های انرژی زا دقت شود.

کد خبر : ۵۹۲۲
بازدید : ۴۵۱۱
رئیس مرکز تحقیقات حلال و مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: باید در حلیت (حلال بودن) منشا مواد مصرفی نوشابه های انرژی زا دقت شود.

به گزارش خبرآنلاین، بهروز جنت با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص هشدارهای عدم مصرف برخی نوشابه های انرژی زا، افزود: اگرچه امروزه بسیاری از تولید کنندگان نوشابه های انرژی زا به منابع شیمیایی و سنتتیک رو آورده اند اما دقت در حلیت منشا در همه این منابع بسیار حائزاهمیت است و باید در مصرف این محصولات به مقدار مصرف و منشا ترکیبات توجه فراوان کرد.

وی، تاکید کرد: هشدارهای سازمان غذا و دارو در خصوص نوشابه انرژی زای red bull تایلندی، صرفا به دلیل دغدغه های شرعی و بهداشتی و ایجاد تمایز بین محصول مجاز و غیر مجاز بوده است.

جنت افزود: رسالت سازمان غذا و دارو، سلامت محوری در تمام فعالیت ها است و معتقد است یک یا چند نشان تجاری، تمام صنعت به حساب نمی آیند و علاوه برآن مبارزه با محصولات متخلف، متقلب و قاچاق موجبات خوشنودی تولید کنندگان و واردکنندگان اصیل را فراهم می کند و این معنای کاربردی نقد صحیح در حوزه ارگان های نظارتی است.

وی ادامه داد: اگر نقد را به معنای جدا کردن سره از ناسره بدانیم، این سازمان حمایت گسترده ای از صنایع داشته است و صنایع خدوم و پاکدستی که خدمات صادقانه شان اقصی نقاط کشور را در برمی گیرد بدون کمترین احساس تهدیدی از سوی محصولات غیر اصیل به فعالیت های خود ادامه می هند.

رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: در کنار نقد از صنایع، طرح های تشویقی مانند طرح اعطای نشان ایمنی و سلامت برای فعالیت های ارزشمند شرکت های صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تخلف چه به عمد و چه به سهو همواره وجود داشته و خواهد داشت؛ وظیفه یک ارگان نظارتی، تلاش در به حداقل رساندن تخلفات است و در این خصوص هم تفاوتی بین برند و غیر برند وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: صنایع و وارد کنندگان محصولات نوشابه های انرژی زا باید بر اساس ضوابط سلامت و شرعی سنجیده شوند؛ بنابراین از کسانی که می خواهند ضوابط سلامت را با معیارهای برخی برندها همسو کنند درخواست می شود از کوپه قطار مقابل شان فاصله بگیرند و بر فراز بنشینند تا علاوه بر تمام قطار، مسیر پیش روی قطار را نیز ببینند.

وی یادآور شد: تشویق فعالان قانونمند و مجازات متخلفین به فراخور ارتکاب خطاها آن هم بر اساس قوانین جاری کشور، تاکید مسوولان نظام سلامت است و مردم نیز بر این صراحت برخورد سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان سلامت با متخلفین، مهر تایید زده اند.

تورین از مواد اصلی تمام نوشابه های انرژی زا
رییس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده تمام نوشابه های انرژی زا را « تورین » عنوان کرد و افزود: این ماده از انواع اسیدهای آمینه موجود در طبیعت است و بسیاری از تحقیقات، ارتباط غلظت تورین در semen (منی) با فعالیت اسپرم را اثبات کرده
اند و به همین دلیل این ماده به عنوان سنبل مردانگی شناخته می شود.

وی، ادامه داد: تورین از کلمه لاتین taurus به معنی گاو نر، گرفته شده است و شاید به همین دلیل شرکت های تولید کننده نوشابه های انرژی زا از اسامی گاو خشمگین و گاو نر برای محصولات خود استفاده می کنند.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین افزود: تورین برای نخستین بار در سال 1827 از صفرای گاو جدا شد؛ بیشترین غلظت این ماده در عضلات، اعصاب مرکزی، شبکیه چشم، سیستم قلبی و عروقی است و همچنین این ماده را می توان در عضلات، مایعات بدن، صفرا و روده بزرگ یافت.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برخی شرکت های تولید و توزیع نوشابه های انرژی زا به دلایل تبلیغاتی و اثرات روانی سعی بر القای استفاده از منشا اسپرم و منی گاو نر در محصولات خود داشته و دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید