گرانی و خانه‌ای با ویوی ابدی!

گرانی و خانه‌ای با ویوی ابدی!

بعید ندانستم که بگوید یکی هست که طبقه بیست‌وپنجم برجش را رهن می‌دهد و اگر قول بدهید که از آسانسور استفاده نمی‌کنید، می‌توانم برایتان تخفیف بگیرم!. یاد آن آگهی افتادم که جزء مشخصات منزل نوشته بود داشتن ویوی ابدی. امیدوارم ویوی ابدی وضع روانی جامعه این نباشد.

کد خبر : ۵۹۲۵۶
بازدید : ۱۰۹۶
گرانی و خانه‌ای با ویوی ابدی! گیتی صفرزاده | خوراک و پوشاک و سرپناه را سه نیاز اصلی آدمیزاد به حساب آورده‌اند. به نظر می‌آید توانایی تأمین این سه نیاز طبقه اقتصادی افراد را مشخص می‌کند. به نظر من، نوع برخوردی که جامعه با این سه ماجرا دارد، هم وضعیت روانی جامعه را مشخص می‌کند.

از آنجا که جزء طبقه‌ای نیستم که سرپناه خودم را به طور دائمی تأمین کرده باشم، هر چند سال یک بار دنبال یک خانه اجاره‌ای جدید هستم و با صرف مقدار زیادی پول و زمان (به‌غیر از تبعات اسباب‌کشی که آن را معادل آتش‌سوزی به حساب آورده‌اند)، وضعیت روانی جامعه را هم حسابی لمس می‌کنم.

در همین چند هفته اخیر دنبال منزل مناسبی برای سکونت بودم. متوجه شدم در فاصله کمتر از دو ماه به تبع ماجرای برجام و گرانی دلار و اوضاع اقتصادی، قیمت‌های رهن و اجاره ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قصد انتقاد از کسانی که نگران آینده خود هستند را ندارم و اینکه حساب این را می‌کنند که با بالارفتن قیمت‌ها در یک سال آینده مشکلاتشان بیشتر می‌شود (گرچه بشخصه در این سال‌های طولانی اجاره‌نشینی هیچ صاحبخانه‌ای را ندیدم که امورات روزانه زندگی‌اش از اجاره منزلش تأمین شده باشد، همگی این پول را به‌عنوان ذخیره روز مبادا و سرمایه‌گذاری برای آینده می‌گذارند، از همان دست نگرانی‌هایی که در کشور ما از روز اولی که بچه در قنداق است به صورت آنلاین تزریق می‌شود و همه دارند می‌دوند تا در آینده‌ای که معلوم نیست چیست، رفاهشان تأمین باشد)، اما لبخند عمیقم نثار آن است که خانه‌اش را در سه آگهی مختلف با سه قیمت متفاوت گذاشته بود، با این حساب که ببیند کدامش دچار خوش‌شانسی می‌شود و مبلغ بیشتری نصیبش می‌کند.

لبخند عمیق‌ترم برای آن برادر بنگاهی است که در مقابل مبلغ پیشنهادی رهن من (که تا دو ماه پیش مبلغ بسیار مناسبی بود و با احترام در مقابلم بلند می‌شدند) سری به تأسف تکان داد و گفت: امکان ندارد پیدا شود. گفتم خب، حالا امکانات منزل را کمتر در نظر بگیرید، مثلا آسانسور برای ما گزینه مهمی نیست. فرمودند: آها، تا طبقه چندم را بدون آسانسور پیاده می‌روید؟ جواب دادم تا طبقه چهارم را امتحان کرده‌ایم و نفسمان کشیده، بیشترش را نمی‌دانم. راستش بعید ندانستم که بگوید یکی هست که طبقه بیست‌وپنجم برجش را رهن می‌دهد و اگر قول بدهید که از آسانسور استفاده نمی‌کنید، می‌توانم برایتان تخفیف بگیرم!.

یاد آن آگهی افتادم که جزء مشخصات منزل نوشته بود داشتن ویوی ابدی. امیدوارم ویوی ابدی وضع روانی جامعه این نباشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید