سه تصمیم عجیب صداوسیما در یک هفته

سه تصمیم عجیب صداوسیما در یک هفته

در کمتر از یک هفته شاهد سه تصمیم عجیب در صداوسیما بودیم چرا تلویزیون فرصت‌ها را به راحتی می‌سوزاند و به جای استفاده از موقعیت‌های ویژه، خود را در معرض انتقاد‌های فزاینده قرار می‌دهد؟

کد خبر : ۵۹۲۹۱
بازدید : ۲۰۸۴
هت‌تریک تلویزیون در تنش زایی
احمد رنجبر | در کمتر از یک هفته شاهد سه تصمیم عجیب در صداوسیما بودیم چرا تلویزیون فرصت‌ها را به راحتی می‌سوزاند و به جای استفاده از موقعیت‌های ویژه، خود را در معرض انتقاد‌های فزاینده قرار می‌دهد؟

پیش در آمد
تبدیل فرصت به تهدید؛ این کاری است که متاسفانه در تلویزیون زیاد شاهدش بوده ایم و در کمتر از یک هفته مسئولان صداوسیما در این باره هت تریک کردند.
اگر ناصر ملک مطیعی ممنوع التصویر است چرا دو برنامه با او گفت و گو انجام میدهند؟ حالا که مصاحبه انجام شده چرا در لحظه آخر مهر توقیف می‌خورد؟ به چه دلیل چنین فرصت خاصی به راحتی در اختیار یک شبکه ماهواره‌ای قرار می‌گیرد؟
تازه این یک مثال درباره اتفاقی است که ذهن غالب مردم را درگیر کرده و گرنه تا دلتان بخواهد برنامه سانسور شده و چهره ممنوعه در تلویزیون زیاد است و کک کسی هم نمی‌گزد که احساس عمومی، هزینه‌های گزاف، سرمایه‌های معنوی و ... چه می‌شود؟
اصلا برای کسی مهم است که «سرزمین کهن» با صرف میلیارد‌ها بودجه به آنتن نرسد؟ البته که ما در برابر هدررفت بودجه پوست کلفت شده ایم!
ولی برای مردمی که تنها دلخوشی شان فوتبال است، بازی با احساس و روان شان تبعاتی گزاف به همراه دارد.
مسئولان صدا و سیما حتما بهتر از «همه» می‌دانند باید از فرصت علاقه عمومی به فوتبال بهره ببرند، ولی نمی‌دانیم چرا با دست خود تنش ایجاد می‌کنند.
امیدواریم سه گانه تنش‌های آقایان مسئول بعد از یک هفته تمام شده باشد. ابتدا علی اصغر پورمحمدی، رئیس شورای سیاست گذاری صداوسیما دلمان را لرزاند که فوتبال جام جهانی دیگر پخش نمی‌سود. کمی بعد برنامه اینترنتی آزاد صمدی توقیف شد و اتفاق عجیب آخر با ممانعت از حضور کارلوس پویول در استودیوی «بیست هجده» رقم خورد.

تنش پویول و توجیه آقای معاون
از ماجرای کارلوس پویول اطلاع دارید و روز گذشته به طور مفصل لحظه نگاری کردیم که چرا بازیکن مطرح اسپانیایی به رغم حضور در ایران اجازه قرار گرفتن در مقابل دوربین بیست هجده» را نیافت.
هت‌تریک تلویزیون در تنش زایی
در روزی که هیجان بازی تیم ملی در اوج بود، انرژی مجری - تهیه کننده «بیست هجده» صرف رایزنی شد، حال آنکه حضور عادل فردوسی پور به عنوان چهره‌ای محبوب و یک مهمان در قواره پویول گرمای برنامه را صدچندان می‌کرد.
خبر‌هایی که به رسانه‌ها راه می‌یافت، اما چیزی جز حرص خوردن بیننده‌ها نداشت و البته ناسزا‌هایی بی پایان به تلویزیون. فرصت سوزی و تنش زایی به چه قیمت روز گذشته خبری رسانه‌ای شد که در آن مرتضی میرباقری معاون سیما گفته:
«بعد از حضور فیگو در یکی از برنامه‌ها و حواشی زیادی که ایجاد شد، رئیس شورای ورزش سیما رسما ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه‌های ورزشی و پرداخت هزینه‌های چند صد میلیونی به او ولو از سوی اسپانسر ممنوع و مغایر با سیاست‌های رسانه ملی است.»
اگر تلویزیون چنین قراری داشته چرا ساموئل اتوئو به عنوان کارشناس مسابقه ایران و مراکش به «بیست هجده» آمد؟ مگر عادل فردوسی پور به عنوان تهیه کننده، تایید مهمان‌ها را نمی‌گیرد؟ وقتی یک برنامه بدون تحمیل هزینه‌ای اضافه به تلویزیون، یک مهمان تراز بالا به ایران می‌آورد باید توبیخ شود؟!
حالا که پویول آمده و گیریم فردوسی پور سرخود او را دعوت کرده! چرا یک مدیر فرصت شناس، بقیه را توجیه نمی‌کند که عدم حضور این بازیکن چه تبعات سنگینی دارد؟ چرا باید شاهد تنشی دیگر باشیم و در صفحه ویکی پدیای پویول این اتفاق به عنوان یک فاجعه ثبت شود؟

تنش پورمحمدی و یک توجیه دیگر
پخش هم نشه مهم نیست، چون کلی کانال از طریق ماهواره حتی با گزارش فارسی دارن به طور کامل و بدون سانسور پخش می‌کنن. منت چی رو میذارین بر سر مردم؟»
این کامنت یکی از کاربران خبرآنلاین است در پاسخ به علی اصغر پورمحمدی. منظورمان مصاحبه اول او نیست بلکه در جواب مصاحبه دوم است که گفته بود همه بازی‌های جام جهانی پخش خواهد شد.
حتما می‌دانید که پورمحمدی (قائم مقام سیما و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی ورزش سیما) هفته پیش با خبرگزاری تسنیم و مهر مصاحبه کرد و هشدار داد:
«اگر تا چهارشنبه حق پخش تلویزیونی پرداخت نشود نمی‌توانیم بازی ایران - اسپانیا را پخش کنیم.»
چند ساعتی فضای مجازی ملتهب بود و عاشقان سینه چاک فوتبال نگران. ساعاتی بعد روابط عمومی صداوسیما یک بار دیگر دست به کار شد و مصاحبه با پورمحمدی را برای رسانه‌ها ارسال کرد: «فکر می‌کنم خبرنگار محترم این خبرگزاری از حرف‌های بنده برداشت نادرستی داشته است، چون من در آن مصاحبه هم تاکید کردم که همه مسابقات جام جهانی اعم از بازی‌های تیم ملی جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشور‌ها به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد.»
حتما حق با جناب پورمحمدی است، ولی دو خبرنگار در آن واحد اشتباه می‌کنند؟ آخر، خبرنگار مهر هم چنین نقل قولی از پورمحمدی گرفته بود که بازی ایران شاید پخش نشود. چه خوب که پورمحمدی بلافاصله توضیح داد، ولی همین چند ساعت کافی بود تا تنشی بیهوده ایجاد شود. تازه، کامنت‌های مصاحبه دوم به مساعد شدن اوضاع کمک نکرد و همگی حکایت از عصبیت مردم داشت. یکی را محض نمونه در بند اول گزارش خواندید.

خانم صمدی چه مشکلی داشت؟
این یکی عجیب است و غیر قابل هضم: دستور حذف آزاده صمدی از برنامه «زابیواکا» که از طریق یک تلویزیون اینترنتی همزمان با جام جهانی پخش می‌شود.
هت‌تریک تلویزیون در تنش زایی
او مجری این برنامه فوتبالی بود که تلویزیون حضورش را تاب نیاورد و حالا توسط مجید یاسر اجرا می‌شود. خبر را که در اینستاگرام هفت صبح بازنشر دادیم برای خیلی‌ها این سوال مطرح بود که تلویزیون را چه به شبکه‌های اینترنتی؟
هفته پیش دلیل را نوشتیم و گفتیم تلویزیون مدتی است به شکل همه جانبه مسئولیت نظارت بر محتوای تلویزیون‌های اینترنتی را به دست گرفته، برای شروع قدرت نمایی اش در این عرصه، دستور حذف آزاده صمدی از برنامه «زابیواکا» را صادر کرده است. می‌بینید؟ تلویزیون به جای آزمون و خطا در استفاده از یک مجری زن برای برنام‌های فوتبالی، فرصت سوزی می‌کند و به طور کامل این مسیر را می‌بندد.
برایش هم مهم نیست که چنین تصمیم عجولانه‌ای چه تبعاتی دارد و چه اعصابی از مردم خرد می‌کند؟ نظر‌ها را ببینید؛ آن‌ها فراتر از سیاست‌های تلویزیون را نشانه گرفته اند و می‌گویند کلا زن‌ها را خانه نشین کنید!
فارغ از کیفیت اجرای آزاده صمدی، یک برنامه اینترنتی برای رقابت با برنامه قدرتمندی، چون «بیست هجده» دنبال راهکار‌هایی است که استفاده از بازیگر خانم در کسوت مجری یکی از آنهاست. مسئولان صداوسیما، اما می‌خواهند به جزئی‌ترین امور ورود کنند، انحصار را دست بگیرند و از کاه کوه بسازند تا ثابت کنند در تنش زایی صاحب تبحر و تخصص هستند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید