چند نکته مهم برای خرید لباس نوزاد

چند نکته مهم برای خرید لباس نوزاد

برعکس بچه‌هایی که در تابستان هم متولد می‌شوند مادران به دلیل نگرانی زیاد از مریض شدن آن‌ها لباس‌های گرم تن آن‌ها می‌کنند و حتی اجازه نمی‌دهند دستگا‌های خنک کننده در اتاق بچه روشن بماند.

کد خبر : ۵۹۳۶۵
بازدید : ۲۱۵۷۴
فرادید | با تغییر فصل و شروع گرمای تابستان باید به فکر لباس‌های خنک‌تر و سبک‌تر باشیم. به خصوص برای بچه‌های کوچک که با کمترین هوای گرمی ممکن است دچار گرمازدگی و حتی تب شوند. از طرف دیگر با شروع زمستان و فصل سرد باز هم باید به نوع پوشش بچه‌ها دقت بیشتری کرد. برخی از پزشکان معتقدند زیاد لباس پوشاندن به بچه در هوای سرد هم می‌تواند به بروز بیماری و حتی تب و لرز منجر شود. البته بد نیست بدانید نوع لباس پوشیدن بچه‌ها در کشور‌های مختلف هم متفاوت است.
برای مثال در کشور‌های اروپایی که زمستان‌های سردتری دارند بچه‌ها برخلاف ایران کمتر لباس می‌پوشند. آن‌ها با این روش بچه‌ها را از کودکی آموزش می‌دهند که در هوای سرد بدنشان عادت کند و نیاز به پوشیدن چند دست لباس گرم نداشته باشند.

برای عادت دادن بچه‌ها به سبک لباس پوشیدن مناسب، باید از نوزادی آن‌ها را درست عادت داد. خیلی از ما عادت داریم اگر بچه‌ای در زمستان متولد شود هم اتاق خوابش را بیش از حد گرم نگه می‌داریم و هم چند دست لباس روی هم تن او می‌کنیم از ترس اینکه مبادا سرما بخورد. ولی اینکار بیشتر از اینکه بگذارد دمای بدن بچه با محیط اخت شود، به او آسیب می‌رساند.
چند نکته مهم برای خرید لباس نوزاد
مادران به دلیل نگرانی زیاد از مریض شدن لباس‌های گرم تن آن‌ها می‌کنند
برعکس بچه‌هایی که در تابستان هم متولد می‌شوند مادران به دلیل نگرانی زیاد از مریض شدن آبچه ها لباس‌های گرم تن آن‌ها می‌کنند و حتی اجازه نمی‌دهند دستگا‌های خنک کننده در اتاق بچه روشن بماند. این کار می‌تواند به سلامت بچه در روز‌های اوا تول کمک کند، اما در دراز مدت باعث می‌شود بچه به اصطلاح سرمایی بار بیاید و همیشه در برخورد با کمترین هوای سردی سرما بخورد.
خرید لباس نوزاد
در بدو تولد بچه‌ها بدن آسیب پذیر تری دارند و ممکن است خیلی زود سرما بخورند. اگر بچه‌ای در راه دارید که قرار است زمستان به دنیا بیاید برای نوزاد تان لباس‌های مناسب فصل پیشنهاد داریم که هم در زمان خرید دچار سرگیجه نشوید و هم بتوانید چیز‌هایی بخرید که قابل استفاده باشد.

سرهمی کشباف، زیر پوش، ژاکت، چند جفت جوراب، چکمه‌ٔ پارچه‌ای، دستکش بی انگشت، کلاه آفتابی یا کلاه پشمی، لباس رو. این‌ها از مهم‌ترین اقلام برای نوزادان زمستانی هستند.در خرید لباس نوزاد به این نکات دقت کنید. از لباس‌هایی با درصد بالای نخ طبیعی استفاده کنید. لباس‌هایی که از الیاف طبیعی باشند، باعث می‌شوند که تنظیم دمای بدن کودک به راحتی صورت گیرد. عمده‌ترین پوشاک در شش ماه نخست زندگی کودک بلوز و شلوار یا سرهمی است.
در زمان خرید لباسهای سرهمی به این نکات دقت کنید:
سر آستین ساده و کشباف دار بهتر از آستین دستکش دار است. نوعی انتخاب کنید که در قسمت جلو و پایین و دور گردن دکمه فشاری داشته باشد، چون پوشاندن آن آسان‌تر خواهد بود. لباس کشباف اگر خیلی تنگ باشد، ممکن است موجب تغییر شکل استخوان‌های نرم کودک شود. بنابریان همیشه لباسی به کودک بپوشانید که همه جای آن گشاد باشد.
بهترین لباس برای بچه‌ها کدام است؟ باید گردن لباس راحت باز شود

معمولا مادران به دلیل ذوق زدگی در زمان خرید انواع کفش‌های نوزادی و پاپوش می‌خرند، اما بعد از چند ماه اصلا هیچ کدام را استفاده نمی‌کنند. اگر می‌خواهید و دوست دارید نوزاد شما همیشه شیک باشد و بدون کفش در مهمانی‌ها حاضر نشود، برایش پاپوش‌های مناسب فصل بخرید. دقت کنید کفش برای پای نوزاد مناسب نیست. در انتخاب پاپوش دقت کنید، جنس آن باید نرم و منعطف باشد و هیچ فشاری به پای نوزاد وارد نکند. در هنگام خرید جوراب را فراموش نکنید. در هر فصلی نوزاد باید تا مدت‌ها جوراب به پا داشته باشد.

برای خرید زیرپوش سعی کنید از مدل‌های رکابی استفاده کنید که به راحتی زیر هر لباسی قابل پوشاندن باشد. این زیرپوش می‌تواند معمولی یا زیردکمه دار باشد، اما زیردکمه دار برای بچه بهتر است، چون با هر بار تعویض لباس رویی بالا پایین نمی‌شود. یادتان باشد روی معده بچه حساس است و ممکن است کمترین بادی به شکمش بخورد و دچار دل درد و سرمازدگی معده شود. اما هر چه هست باید گردن لباس راحت باز شود. نوع یقه گشاد یا پاکتی یا دکمه‌دار باشد که راحت از سر کودک رد شود. آستین‌های گشادی داشته باشد و از جنس نخی یا پشمی باشد.
بهترین لباس برای بچه‌ها کدام است؟
برایش پاپوش‌های مناسب فصل بخرید

کودک در هر فصلی که متولد شد به دلیل آسیب پذریر بودن باید سر او را با کلاه بپوشانید. اگر کودکتان در ایام سرد سال به دنیا می‌آید، به کلاهی پشمی نیاز دارد که زیر چانه‌اش بسته شود.اما در فصل گرم یک کلا نخی ساده کفایت می‌کند. حتماً دستکش بدون انگشت برای زمستان داشته باشید تا هم پوشاندنش راحت باشد و هم حرارت بدنش را از دست ندهد. برای روز‌های گرم سال هم کلاه آفتابی تهیه کنید.

در زمستان اگر می‌خواهید با بچه از خانه خارج شوید حتما یک لایه لباس اضافی به کودک بپوشانید، زیرا کودک خیلی زود گرمای بدنش را از دست می‌دهد. لباس رویی بهتر است آستر دار باشد تا مانع نفوذ باد شود و یک لایه هوای گرم را در خود نگهدارد.

بعضی مادران دوست دارند نوزاد از همان ابتدا با لباس‌های مجلسی به مهمانی برود. در زمان خرید این گونه لباس‌ها دقت کنید، چون برای نوزاد زیر سه ماه واقعا خیلی کاربردی نیست. یک یا دو دست کفایت می‌کند.

برای پسر‌های زیر سه ماه شلوار جین اصلا راحت نیست. برای دختر‌ها هم پیراهن‌های چین چینی اصلا خوشایند نیست. وقتی هم چهار دست و پا برود، این پیراهن اذیتش می‌کند. واقعیت این است که کودک نمی‌تواند ساعات زیادی این لباس‌ها را تحمل کند.

شستن لباس نوزاد
این روز‌ها اکثر لباس‌های نوزادان با ماشین‌های لباسشویی شسته می‌شود. پیش از آنکه آن را در ماشین بیاندازید به نکات نوشته شده روی لباس‌ها دقت کنید. شاید نیاز باشد حتما با دست شسته شوند. نکته دیگر اینکه برای سلامت نوزاد بهتر است لباس‌ها او را جدا از سایر البسه اهل خانه بشورید وموقع شستشو از پودر‌های آنزیم دار یا نرم کننده لباس استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست او را تحریک کند.

در حالت کلی و معمول، شستن لباس نوزاد با آب گرم مناسبتر است، زیرا نتیجه کار بسیار بهتر میشود. البته، از جمله معایب شست وشوی لباس با آب گرم، چروک شدن بیشتر لباس‌ها در پایان کار شست وشو و قاعدتا اتو کردن زود به زود لباس‌های کودک پس از هر بار شستن است؛ بنابراین بهتر است لبا سهای لطیف و نازک کودکانتان را تنها با آب سرد شست وشو دهید.
بهترین لباس برای بچه‌ها کدام است؟
آویزان کردن لباس نوزاد در هوای آزاد به مراتب بهتر از دستگاههای خشک‌ کن امروزی

در صورتیکه ترجیح میدهید گاه لباس نوزادتان را با دست بشویید برای دستیابی به نتیجه مطلو بتر حتما در ابتدا آن را در محلول صابون بخیسانید و بعد بشورید. البته دقت کنید پس از شستن لباس در محلول آب و صابون، لباس را به دفعات آبکشی کنید تا هیچ صابونی در لباس نماند و موجب ایجاد هر نوع حساسیت پوستی برای نوزاد شود.همیشه به خاطر داشته باشید آویزان کردن لباس نوزاد در هوای آزاد به مراتب بهتر از دستگاه‌های خشک کن امروزی است.
رنگ مناسب لباس نوزاد
در مورد رنگ کمی مسئله سلیقه‌ای است. برخی معتقدند برای پسر‌ها حتما باید رنگ لباس‌ها آبی، سبز، سرمه ای، طوسی و مشابه این‌ها باشد؛ و برای دختران قرمز، صورتی، بنفش و زرد را مناسب می‌دانند. اما این ترکیب بندی رنگی تنها یک نگاه جنسیتی به رنگ است. در حالیکه پسران هم می‌توانند رنگ بنفش، قرمز یا زرد بپوشند و همین طور دختران هم در صورت پوشیدن رنگ آبی مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

به عقیده یک مجله پزشکی لباس‌های روشن می‌توانند آلودگی را به سرعت نشان دهند. یکی از مهم‌ترین مسایلی که همیشه به والدین در مورد لباس بچه‌های مهدکودکی شان توصیه می‌شود این است که حتما لباس‌هایی با رنگ روشن برای آن‌ها انتخاب کنند. لباس‌های روشن می‌توانند آلودگی را به سرعت نشان دهند.
بهترین لباس برای بچه‌ها کدام است؟ لباس‌های روشن می‌توانند آلودگی را به سرعت نشان دهند
سپیده خلیلی ، روانشناس و نویسنده حوزه کودک در این باره گفته بود: "والدین باید بیش از هر چیزی روی مساله پاکیزگی و جنس لباس کودک خود دقت نظر داشته باشند به همین دلیل استفاده از الیاف مصنوعی برای نوزادان و کودکان کاملا ممنوع است. رنگ لباس نوزاد تا یک‌سالگی باید روشن و شاد باشد تا علاوه بر نشان دادن کثیفی، روحیه کودک را برای فعالیت ترغیب کند یعنی اگر صورتی انتخاب می‌شود باید صورتی روشن باشد. رنگ‌های آبی روشن، سفید و ... برای نوزادان بسیار مناسب است، اما به مرور و تا دوسالگی می‌توان تنالیته رنگ‌ها را کمی افزایش داد و از روشنایی آن کاست. "
علاوه‌بر اینکه لباس نوزاد باید رنگ شاد داشته باشد رنگ‌های تند نوزاد را کلافه خواهد کرد. رنگ‌هایی مثل سبزروشن، لیمویی، صورتی، آبی و سفید رنگ‌های مناسب برای لباس نوزاد هستند.

لباس‌های تابستانی نوزاد
نوزاد در مقابل گرما و سرما توان مقاومت ندارد. درجه حرارت بدن بزرگسالان همیشه در ۳۷ درجه سانتی‌گراد ثابت می‌ماند، زیرا در بدن سیستم تنظیم‌کننده بسیار دقیقی وجود دارد که اگر مثلا از یک اتاق خیلی گرم به محیطی که حرارت آن فقط ۱۰ درجه است برویم، در دمای داخلی بدن ما تغییری حاصل نخواهد شد. اما این سیستم در بدن نوزاد هنوز شکل نگرفته است، در نتیجه حرارت بدن او تابع تغییر حرارت خارجی محیط است و تقریبا هیچگونه عکس‌العملی در مقابل گرما و سرمای محیط از خود بروز نمی‌دهد. چربی بدن کودک کمتر از ما است و کمتر از ما فعالیت و جنب و جوش می‌کند، بنابراین بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر سرما قرار دارد.

گرما یک خطر جدی برای کودک به حساب می‌آید. عرق کردن نوزاد در اثر گرما، موجب می‌شود که دچار کم آبی بدن شود. کم آبی در نوزادان خیلی بیشتر از بزرگسالان اهمیت دارد، زیرا هر نوزاد به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدنش نیاز به آب دارد، در صورتی که این میزان در بدن یک فرد بالغ فقط ۲ تا ۴ درصد است. به همین دلیل غذای کودک را معمولا به صورت مایع تهیه می‌شود.

زمانی که هوا خیلی گرم است، پوشاندن یک پیراهن نخی نازک و شلوارک یا شورت نخی به نوزاد کافی است و باید یک شیشه آب خنک دم دست گذاشت و مرتب به او آب داد. اگر چنان‌چه هوا بیش از حد معمول گرم باشد، می‌توان سر کودک را با آب ولرم کمپرس کرد. وقتی کمی بزرگتر شد از پوشاندن لباس زیاد به او خودداری کنید، زیرا اگر در خارج خانه خیلی لباس پوشیده باشد، با توجه به فعالیت مداومی که می‌کند، بدنش گرم می‌شود و لباس اضافی خود را در می‌آورد و در اثر عرق کردن و برخورد باد به بدنش، سرما می‌خورد. در منزل هم اگر لباس زیاد پوشیده باشد و آپارتمان گرم باشد، احساس خستگی می‌کند.
بهترین لباس برای بچه‌ها کدام است؟ جنس لباس‌ها حتما الیاف نخ و پنبه باشد
تی شرت و شلوارک برای بیرون بردن نوزادان در هوای گرم مناسب است. یا یک سرهمی برای هوای خیلی گرم انتخاب خوبی است، قابلیت تنفس را به آن‌ها می‌دهد. سرهمی به شما کمک می‌کند که اگر هوا کمی خنک شد، لباس‌های بیشتری را به نوزاد بپوشانید. حتی یک تاپ می‌تواند برای روز‌های گرم انتخاب مناسبی باشد. برای نوزادان دختر، پیراهن را در فصل تابستان انتخاب کنید. جنس لباس‌ها حتما الیاف نخ و پنبه باشد که قابلیت تنفس و لطافت بالاتری دارند. الیاف مصنوعی، نایلون و پلی استر برای لباس‌های بچگانه به ویژه در فصل تابستان و در هوای گرم به هیچ عنوان مناسب نیستند.

لباس‌های زمستانی نوزاد
ما در زمستان برای محافظت از سرما، لباس‌های بیشتری به تن خود و بچه‌ها می‌کنیم. چون نمی‌خواهیم در طول شب، سردشان شود. اما باید بدانید که گرمای زیاد در طول شب موجب بدخوابی کودک می‌شود. حتما برای شما هم پیش آمده که شب‌ها به دلیل گرمای زیاد، در حالی حه عرق کرده‌اید، از خواب بیدار می‌شوید یا زمانی که اتاق سرد است، لباس زیادی به تن می‌کنید و به زیر پتو می‌روید. درست است که در آن زمان اتاق سرد است، اما هنگامی که با لباس زیاد به زیر پتو می‌روید، نیمه‌های شب گرمتان می‌شود. این مورد برای کودکتان هم صدق می‌کند؛ بنابراین بهتر است همیشه قبل از خواب مقداری درجه شوفاژ یا بخاری خود را کاهش دهید.
بهترین لباس برای بچه‌ها کدام است؟ در کشور‌های اروپایی که زمستان‌های سردتری دارند بچه‌ها برخلاف ایران کمتر لباس می‌پوشند
دمای ایده آل برای اتاق خواب کودک، ۲۰ درجه سانتی گراد است. قبل از خواب کودک دمای بدن او را چک کنید. دستتان را بر پشت یا پشت گردن کودک قرار دهید، اگر دیدید که عرق کرد، زمان آن است که یک لایه از لباس‌های او را کم کنید تا در طول شب، گرمش نشود. اما اگر دمای بدن او پایین و پوستش سرد است، یک لباس سبک دیگر به تنش کنید.

سایزبندی لباس نوزاد
زمانی که میخواهید برای نوزاد قبل و بعد از تولدش لباس بخرید حتما باید به سایز لباس دقت کنید. درست است که همه لباس‌ها طبقه بندی سنی برای نوزاد تا بزرگسال دارند، ولی به دلیل کشور‌های تولید کننده و متفاوت بودن جثه بچه‌ها در کشور‌های مختلف گاهی پیش می‌آید سایزی که روی لباس نوشته شده هیچ ربطی به سن نوزاد شما ندارد. معمولا روی لباس‌ها سایز به صورت سن زده می‌شود مثلا ۰ تا ۳ ماه،۳ تا ۶ ماه و هیمن طور تا یک سالگی و دو سالگی ادامه دارد.
اما این سایز بندی‌ها ملاک اینکه حتما لباس در این سه ماه به فرزند شما بخورد نیست. گاهی لباس سایز ۰ برای نوزاد تازه متولد شده آنقدر بزرگ است که باید تا سه ماهگی صبر کنید تا تنش برود؛ و یا یک زمان لباس ۶ ماهگی در سه ماهگی اندازه بچه می‌شود. به همین دلیل بهتر است خیلی جلو‌تر برای خرید لباس اقدام نکنید. اجازه دهید در هر سنی با ت. جه به قد و وزن بچه در آن سن لباس مناسب برایش تهیه کنید.

در جدول زیر نمونه سایز بندی لباس بچه‌ها به خوبی دیده می‌شود.
سایزبندی لباس نوزاد
جدول سایز بندی لباس نوزاد
انتخاب مدل‌های لباس نوزاد
راه خوبی که شما برای تهیه لباس‌های شیک و مجلسی برای فرزندتان می‌توانید پیدا کنید گشت زدن در مجله‌ها یا سایت‌های ژورنال و مدلینگ برای بچه است. در سال‌های اخیر این نوع از فعالیت در بین برند‌ها خیلی معروف شده و در انواع اقسام روش‌های تبلیغاتی لباس‌های مناسب هر سن را برای بچه‌ها نمایش می‌دهند. امروزه حتی اپلیکیشن های خاص لباس نوزاد نیز طراحی شده شما با گذری به این شبکه‌ها و سایت‌ها و احتمالا مجلات در این حوزه می‌توانید زیباترین طرح و رنگ‌ها را مناسب با سن و سایز فرزدتان انتخاب کنید.
عکس های مدل لباس نوزاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید