بازتاب‌های تلاش برای بی‌خواب کردن رونالدو

بازتاب‌های تلاش برای بی‌خواب کردن رونالدو

از طرفی دیگر گروه عظیمی از کاربران ایرانی اینستاگرام به سراغ پیج کریستین رونالدو رفتند و با ثبت بیش از ۱۰۰ هزار کامنت از او ضمن دلجویی و ابراز محبت، بابت اتفاق رخ داده در شب نخست اقامت تیم پرتغال در سارانسک عذرخواهی کردند. ماجرا‌های یکشنبه در سارانسک و بازخورد آن، نمایی از جامعه پیچیده ایرانی است که به واقع غیرقابل پیش بینی است.

کد خبر : ۵۹۴۴۱
بازدید : ۱۶۳۱
بازتاب‌های تلاش برای بی‌خواب کردن رونالدو
ساعت از ۱۱ شب یکشنبه در سارانسک گذشته بود که صدای کری خوانی ایرانی‌ها در پای ساختمان هتل مر کیور (مرکور) بلند شد: «در اول، در دوم، در سوم می‌دهند عدس پلو، رونالدو تیمت را بردار و برو»، «ایران چی کارش می‌کنه؟ سوراخ سوراخش می‌کنه»!
هواداران ایرانی تمام تلاششان را کردند که با صدای ممتد بوق و شیپور و طبل نگذارند رونالدو و هم تیمی هایش خواب خوبی داشته باشند تا جلوی ایران نتیجه بگیرند. این ایده عجیب مورد سرزنش عموم هموطنان در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و خیلی زود تبدیل به خبر جنجالی رسانه‌های ورزشی جهان شد.
در این گزارش به سراغ بررسی این اتفاق، تحلیل واکنش رونالدو و بازتاب آن رفته ایم.
پرده اول: اینجا هتل مر کیور
هتل کوچک، اما مجلل مر کیور که در مرکز این شهر کوچک قرار گرفته، گرچه به تازگی افتتاح شده، اما از مدت‌ها قبل مشخص بود که محل اقامت تیم پرتغال خواهد بود.
هتل مر کیور، درست در امتداد خیابان‌های کومونیستیچسکایا و ولگوگرادسکایا که مرکز شهر را به استادیوم «موردویا آرنا» می‌رسانند، قرار دارد و پیدا کردنش در فاصله یک و نیم کیلومتری استادیوم، آن هم در مرکز شهری کوچک، آسان‌تر از آن چیزی است که بتوان فکرش را کرد.
بنابر گزارش‌هایی که از سارانسک رسیده، با توجه به محدودیت فضای اقامتی در این شهر، بسیاری از ایرانی‌ها که در ماه اخیر به فکر سفر به جام جهانی افتادند در حاشیه شهر و شهر‌های اطراف مانند پنزا اسکان داده شده اند، با این حال ورود یکباره حجم انبوه گردشگران ایرانی به سارانسک، این شهر را یکپارچه ایرانی کرد.
پیش از این نوشته بودیم که بنابر آمار سطح افزایش گردشگران در ایام جام جهانی، ایران در رتبه ۱۶ و پرتغال در رتبه ۴۰ قرار گرفته و از آنجا که تعداد گردشگران ایرانی در روسیه اصلا کم نیست، احتمالا در بازی با مراکش در سن. پترزبورگ و در رویارویی با پرتغال در سارانسک، از برتری نسبی هواداران برخوردار خواهیم بود.
در سن پترزبورگ این اتفاق رخ داد و حال در سارانسک، این تفاوت نسبت هواداران تبدیل به یک نوع زورآزمایی خیابانی برای ایرانی‌ها هم شده است.
پرده دوم: اومدیم نذاریم بخوابند؟
والله اومدیم جلوی هتل اقامت تیم پرتغال نذاریم استراحت کنند، نذاریم بخوابند، تا صبح می‌زنیم می‌کوبیم، ان شاء الله فردا نای رفتن نداشته باشند، ببینیم چی کار می‌کنیم» این‌ها را یک جوان به نظر ۳۰ ساله با لهجه جنوبی به زبان می‌آورد؛ تصویر او که احتمالا نمیداند با چه کسی در حال مصاحبه است، در کمتر از ۱۲ ساعت، از لحاظ دیده شدن به رکورد‌های تازه‌ای در صفحات فارسی اینستاگرام دست پیدا کرد.
فقط پخش آن در صفحه اینستاگرام یک رسانه آنورآبی فارسی زبان، حدود یک میلیون بار دیده و با بیش از ۱۶ هزار کامنت، عموما حاوی پیام ابراز شرم هموطنان، همراه شد.
از اندازه گیری نسبت «شعور» و طعنه زدن با یادآوری پیشینه تاریخی گرفته تا جمله سازی با «خاک» و «فرهنگ» و عقب ماندگی».
در گزارش این رسانه اشاره شده است که «آن‌ها سعی داشتند با این کار مانع از استراحت بازیکنان تیم ملی پرتغال شوند... در آخر با اعتراض گروهی دیگر از هواداران ایران و دخالت پلیس جمعیت کم کم پراکنده شد.» ویدئو‌هایی که از شب پر التهاب سارانسک، اما منتشر شده نشان میدهد که ماجرا به این آسانی حل نشد. فاکس اسپورت به نقل از آسوشیتدس پرس گزارش داده است که پلیس حوالی ساعت ۱۱ به وقت محلی نخستین تماس را درباره مزاحمت صوتی دریافت می‌کند.
اما یکی از ویدئو‌هایی که با دوربین تلویزیون و به سبک پاپاراتزی‌ها از اتاق محل اقامت رونالدو گرفته شده، نشان می‌دهد که پیش از ورود پلیس، رونالدو به کنار پنجره می‌آید برای هواداران ایرانی دست تکان میدهد و سه بار از ایرانی‌ها درخواست می‌کند اجازه بدهند که بخوابند و سروصدا نکنند.
گویا این برخورد رونالدو هم کارساز نمی‌شود چراکه با رفتن موج اول ایرانی‌ها از کنار هتل، سروکله موج دوم پیدا می‌شود و در نهایت پلیس مجبور به دخالت می‌شود.
پلیس سارانسک پاسی از نیمه شب گذشته، به رغم متفرق کردن جمعیت هواداران ایرانی، از برخورد با آن‌ها خودداری و آن‌ها را دعوت به آرامش می‌کند، اما گوش هواداران متعصب به این تذکر‌ها بدهکار نبود. پلیس تمام راه‌های منتهی به هتل را جز راه اصلی که شاهراه حیاتی شهر است، مسدود می‌کند؛ هواداران ایرانی، اما کوتاه بیا نبودند و در گعده‌های کوچک چندنفره با عبور از همین خیابان اصلی تا جای ممکن، چندین ساعت مزاحمت صوتی ایجاد کردند.
با این حال در تمام گزارش‌ها اشاره شده که تعداد این افراد بین چندده تا چند صدنفر بوده و در همان شب، دیگر هموطنان ایرانی برای جلوگیری از این اقدام دست به کار شدند، ولی مانند پلیس روسیه، از پس برخورد غیر خشن با این جماعت قلیل برنیامدند.
نتیجه آنکه انتشار این ویدئو‌ها مثل بمب در بین کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به ویژه در اینستاگرام صدا کرد و تبدیل به سونامی «ابراز شرم» شد.
پرده سوم: بازتاب
روز گذشته، سایت مشهور گل تیتر زد: «رونالدو و هم تیمی‌های پرتغالی با صدای هواداران پرسروصدای ایرانی، بی خواب شدند» بین اسپورت از «کنسرت وقت خواب» ایرانی برای بازیکنان پرتغال نوشت.‌
ای اس پی ان و اسکای اسپورت، اما از اشارات و تمنای رونالدو برای اینکه هواداران ایرانی اجازه بدهند، بخوابند در تیتر خبر خود استفاده کردند. جالب اینجاست که بنابر روایت برخی گزارش ها، رونالدو احتمالا تصور می‌کرده که برخی از اینها، هواداران او هستند و به همین علت به پای هتل آمده اند؛ بعید هم نیست که رونالدو به همین علت برخورد مناسبی با هواداران داشته.
نشریه جنجالی سان هم در پایگاه خبری خود، به صورت ویدئویی کل این اتفاقات را پوشش داده است. واشنگتن پست در گزارش خود با دو ایرانی حاضر در این صحنه گفت و گو کرده است. یکی در طرفداری از این اتفاق گفته
من عاشق رونالدوام، من عاشق پرتغالم، ولی این بازی بزرگی است و ما باید هر کاری می‌توانیم انجام بدهیم» و دیگری که زنی ایرانی بود، در مخالفت گفت: «ما از شام برمی گشتیم که دیدیم تمام ایرانی‌ها اینجا هستند.
وقتی که دلیل را یافتیم، من تصمیم به ترک (اینجا) گرفتم.» در مرز‌های داخل جدا از تمام خبرگزاری‌ها و پایگاه ورزشی معتبر که در نقد و ریشه شناسی این اتفاق نوشته بودند، «سوریلند» در حرکتی ابتکاری ظهر روز گذشته اقدام به طراحی پویانمایی تند و تیزی در قالب طنز کرد؛ این انیمیشن در ساعات اولیه پخش از مرز چندصدهزار بازدید گذشت.
از طرفی دیگر گروه عظیمی از کاربران ایرانی اینستاگرام به سراغ پیج کریستین رونالدو رفتند و با ثبت بیش از ۱۰۰ هزار کامنت از او ضمن دلجویی و ابراز محبت، بابت اتفاق رخ داده در شب نخست اقامت تیم پرتغال در سارانسک عذرخواهی کردند. ماجرا‌های یکشنبه در سارانسک و بازخورد آن، نمایی از جامعه پیچیده ایرانی است که به واقع غیرقابل پیش بینی است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید