بررسی گزارش پنج بازی ایران در جام جهانی

بررسی گزارش پنج بازی ایران در جام جهانی

پنج مسابقه استراتژی تیم ملی، از جام جهانی برزیل تا جام جهانی روسیه را گزینش و ضمن بازخوانی دلیل اهمیتشان، عملکرد گزارشگران هر کدام را بررسی کرده ایم. حاصل تلاش خیابانی، فردوسی پور، میرزایی، یوسفی و احمدی چه بوده است؟

کد خبر : ۵۹۴۵۴
بازدید : ۱۹۱۷
نقطه جوش فوتبال ملی به روایت گزارشگران
احمد رنجبر | گزارش‌های یوسفی چند سالی است طراوت سال‌های گذشته را ندارد، ولی خب حساب مسابقه با پرتغال جداست. چه بسا او، خودش را به جریان بازی و حرارت آن سپرده و یکی از گزارش‌های به یادماندنی اش رقم خورده باشد... اصولا وقتی گزارشگران، در موضع یک هوادار، از نوع منطقی اش قرار می‌گیرند نتیجه کارشان خوب از آب در می‌آید.
دلیل این مدعا، مرور عملکرد آن‌ها در مسابقات استراتژیک است؛ مسابقاتی که برای تیم ملی فوتبال کشورمان حیاتی بوده و به قول معروف حکم مرگ و زندگی داشته اند. سراغ پنج مورد از آن‌ها رفته ایم تا ببینیم گزارشگران چگونه به مصاف آن‌ها رفته اند. آن‌ها در لحظه گل چه کرده و هیجان بازی را چگونه بازتاب داده اند. این مسابقات بازه زمانی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ تا مسابقات جام جهانی اخیر را شامل می‌شود.
نقطه جوش فوتبال ملی به روایت گزارشگران

ایران - عراق / مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا
چه کسی گزارش کرد؟ پیمان یوسفی
چرا بازی استراتژیک بود؟ تیم ملی کشورمان امید زیادی به قهرمانی داشت.
تیم با ۹ امتیاز از مرحله گروهی و صدرنشینی راهی مرحله یک چهارم نهایی شده بود. همه چیز برای پیروزی بر عراق آماده به نظر می‌رسید، اما در ضربات پنالتی مغلوب شدیم.

عملکرد: این مسابقه سال ۹۳ برگزار شد. در دورانی که هنوز یوسفی سرحال گزارش می‌کرد. او به استرالیا رفته بود و به خوبی حال و هوای ورزشگاه را منتقل می‌کرد. برای آنالیز عملکرد او یک بار دیگر خلاصه مسابقه ایران و عراق را دیدیم. نکته ویژه اینکه پیمان تپق نداشت و جمله هایش را به طول کامل بیان می‌کرد.
کاری که الان به سختی انجام میدهد، ولی در آن بازی که شش گل در برداشت، عنان کار از دست خارج نشد. واکنش هایش بعد از گل‌ها هم جالب بود؛ ایران که گل می‌خورد صدایش را پایین می‌آورد و چند لحظه ساکت می‌ماند. وقتی به گل می‌رسیدیم فریاد می‌کشید و جمله‌های توصیفی مناسبی به کار می‌برد. معروف‌ترین اش بعد از گل سوم ایران بیان شد: ایران قصد حذف شدن نداره.

ایران - اسپانیا / بازی دوم دور مقدماتی جام جهانی
چه کسی گزارش کرد؟ جواد خیابانی
چرا بازی استراتژیک بود؟ همانطور که میدانید تیم ملی فوتبال کشورمان برای نخستین بار در بازی نخست خود در جام جهانی پیروز شده بود. این سه امتیاز و بازی خوب تیم ملی، ما را به بازی دوم با اسپانیا امیدوار کرده بود تا در صورت کسب یک امتیاز با خیال آسوده‌تر به مصاف پرتغال برویم.

عملکرد: تعجب و تحسین خود را از بازی خوب تیم ملی در لحظه لحظه گزارش لحاظ کرد و تا جایی که توانست بار احساسی گزارش را بالا برد. خیابانی فراتر از انتظار عمل کرد و همانطور که پیش از مسابقه گفته بود «دلی» گزارش کرد.
کاش آن جمله درباره شکست عربستان را نمی‌گفت و جمله کلیشه‌ای که خیلی از تیم‌های بزرگ غایب هستند، ولی ما در جام جهانی حضور داریم را به زبان نمی‌آورد. اوج کار خیابانی در صحنه گل مردود ایران رقم خورد؛ عین یک هوادار واقعی: «میریم برای گل زدن گل میزنیم، گل میزنیم، دروازه رو باز می‌کنیممم، توی دروازه ... گل، گل برای ایران ایران گل میزنه...»

ایران کره جنوبی / مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸
چه کسی گزارش کرد؟ محمدرضا احمدی
چرا بازی استراتژیک بود؟ زمان برگزاری چهارمین بازی ایران در مرحله انتخابی جام جهانی همزمان شده بود با شب عاشورا. از مدت‌ها پیش برخی می‌گفتند نباید بازی کنیم ولو به قیمت جریمه و از دست دادن امتیاز از آن سو بازی با کره جنوبی هم مثل همیشه برای ما سخت بود و امتیاز می‌خواستیم.
در نهایت مسابقه برگزار شد آن هم در حالی که ورزشگاه آزادی یک دست مشکی شده بود و هواداران پیش از بازی و بعد بین دو نیمه عزاداری کردند.

عملکرد : کار محمدرضا احمدی سخت بود از یک طرف باید هیجان بازی را منتقل می‌کرد و از آن طرف حرمت عاشورا را نگه می‌داشت. او به خوبی از پس این کار بر آمد و یکی از بهترین گزارش‌های خود را ثبت کرد. در صحنه گل سردار آزمون اندکی صدایش را بالا برد و در عوض با ریتم تند این لحظه را گزارش کرد. داد و فریاد هم نکشید: رامین، پاس عالی، یک ضربه و حالا گل گل برای ایران. سردار ایرانی دروازه کره رو باز میکنه.

ایران - آرژانتین / بازی دوم جام جهانی ۲۰۱۴
چه کسی گزارش کرد؟
عادل فردوسی پور
چرا بازی استراتژیک بود؟ مسابقه با نیجریه مساوی شده بود و اگر در برابر آرژانتین هم نتیجه می‌گرفتیم، شانسمان برای صعود چند برابر میشد. مهم اینکه در جام جهانی قبلی خیلی‌ها ایران را حیاط خلوت آرژانتین میدانستند، اما شانس برد داشتیم!

عملکرد: مزدک میرزایی در برزیل بود و یک نیمه بازی را گزارش کرد و ارتباط او در نیمه دوم با ایران قطع ش. د. عادل در نیمه دوم مسابقه جای او را گرفت و یکی از بهترین گزارش هایش را رقم زد. دلیل این امر، بازی غافلگیر کننده بچه‌های تیم ملی بود که آرژانتین را توی منگنه قرار دادند. عادل برای هر صحنه جمله مهمی بیان می‌کرد.
مثلا چه دریبل سر پایی نازی زد اونجا مسعود شجاعی ... خاص‌ترین جمله اش را هم به یاد دارید: ضربه سر استادانه اشکان دژاگه و گل نشد. چقدر خوبیم ما... در صحنه گل آرژانتین هم حس اش را با بیننده هماهنگ کرد: لیونل مسیییی اوه اوه اوه چه دقیقه‌ای گل خوردیم از مسی.

ایران - کره جنوبی / مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴
چه کسی گزارش کرد؟
مزدک میرزایی
چرا بازی استراتژیک بود؟ برخلاف این دوره که راحت به جام جهانی صعود کردیم، کار تیم ما در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ سخت شده بود و اگر بازی آخر مقابل کره جنوبی را نمی‌بردیم شانس صعود را از دست میدادیم.
با گل رضا قوچان نژاد در زمین کره اتفاق ویژه‌ای رخ داد و به شکل دراماتیک جواز حضور در برزیل را به دست آوردیم.
عملکرد: سعی کرد حساسیت و اهمیت بازی را در طول گزارش به رخ بکشد. تا حدودی موفق بود، اما عملکردش همسنگ با این بازی مهم نشد. حتی در لحظه گل، اصول کلاسیک گزارشگری را فراموش نکرد و از خود بیخود نشد!
گل را اینطور گزارش کرد: «یک ضد حمله برای ایران، به اشتباه... حرکتی از قوچان نژاد (صدایش به اوج می‌رسد) فرصت برای قوچان نژاد توی دروازه توی دروازه. گل برای ایران. قوچان نژاد، دقیقه ۶۰ ایران را در خاک کره جنوبی یک بر صفر جلو میندازه. باور کردنی نیست ... الان لحظه‌ای است که حتما همه تون خوشحالید و ایران روی هواست.»
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه کسی رو که یوسفی رو کرد گزارشگر ایران پرتقال

  • ناشناس ارسالی در

    فردوسي پور فوق العاده هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید