در مورد بیماری لاعلاج "پافیلی" چه می‌دانید؟

در مورد بیماری لاعلاج "پافیلی" چه می‌دانید؟

فیلاریازیس لنفاوی، سیستم لنفاوی را مختل می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش غیر طبیعی قطعات بدن شود، باعث درد، ناتوانی شدید و ناهنجاری اجتماعی شود. ۸۵۶ میلیون نفر در ۵۲ کشور جهان در معرض تهدید این بیماری قرار دارند و برای جلوگیری از گسترش این عفونت انگلی به شیمی درمانی پیشگیرانه نیاز دارند.

کد خبر : ۵۹۴۸۸
بازدید : ۲۲۳۸۲
در مورد بیماری لاعلاج
فرادید | فیلاریازیس لنفاوی ، سیستم لنفاوی را مختل می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش غیر طبیعی قطعات بدن شود، باعث درد، ناتوانی شدید و ناهنجاری اجتماعی شود. ۸۵۶ میلیون نفر در ۵۲ کشور جهان در معرض تهدید این بیماری قرار دارند و برای جلوگیری از گسترش این عفونت انگلی به شیمی درمانی پیشگیرانه نیاز دارند. در سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۲۰ میلیون نفر آلوده شدند و حدود ۴۰ میلیون نفر به خاطر این بیماری زمین گیر شده اند.
بخوانید: عفونت‌های گوارشی از کجا می‌آیند؟ فرد آلوده باید حدود ۵ بار در یک سال قرص مصرف کند و همچنین تحت شیمی درمانی قرار بگیرد. به دلیل عملکرد موفقیت آمیز سازمان جهانی بهداشت، ۴۹۹ میلیون نفر دیگر نیازمند شیمی درمانی پیشگیرانه هستند. معمولا طبق آمار بیشتر افرادی که دچار این بیماری می‌شوند از کشور‌های نیجیریه، اتیوپی و جزیره اسپونیولا هستند.
در مورد بیماری لاعلاج
این بیماری توسط نوعی انگل از دسته نماتود‌ها به نام بروگیا مالایی ایجاد می‌شود
زمانی‌که یک پشه ماده شخصی را نیش می‌زند ممکن است انگلی که میکروفیلاریا نامیده می‌شود را به درون خون جاری در رگ‌های شخص تزریق کند. میکروفیلاریا در مدت زمان کمی بسرعت تکثیر شده و در تمام رگ‌های خونی بدن فرد منتشر می‌شود و حتی ممکن است چندین سال در بدن فرد آلوده زندگی کنند.
در مورد بیماری لاعلاج
فیلاریازیس لنفاوی چیست؟
این بیماری توسط پشه‌ها و در مناطق گرمسیری به وجود می‌آید. توسط نوعی انگل ایجاد می‌شود و این انگل از طریق نیش پشه انتقال می‌یابد. این کرم‌ها در سیستم لنفاوی زندگی می‌کنند و باعث انسداد سیستم، که به طور معمول مایعات را در اندام‌های ما به سیستم گردش خون باز می‌گرداند. این بیماری توسط نوعی انگل از دسته نماتود‌ها به نام بروگیا مالایی ایجاد می‌شود.

این انسداد منجر به جمع آوری مایع در بافت‌ها (بیشتر پا‌ها و ژنیتال)، تورم شدید و تب‌های دوره‌ای از عفونت باکتریایی مایعات می‌شود. عفونت طولانی مدت باعث موجب یک وضعیت غیر قابل برگشت و حاد می‌شود که در آن بعضی از اعضای بدن بزرگ و شبیه به فیل می‌شود.

شیوع بیماری
این بیماری ۱۲۰ میلیون نفر از مردم در سرتاسر دنیا را آلوده کرده است و ۴۰ میلیون نفر از آن‌ها به سختی درگیر این بیماری هستند؛ که بیشتر آن‌ها در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند و حدود یک میلیارد نفر در ۸۰ کشور جهان در معرض خطر بیماری هستند.
در مورد بیماری لاعلاج
این شرایط تأثیرات ویران کننده‌ای بر کیفیت زندگی قربانیان دارد که نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از نظر احساسی و اقتصادی نیز تاثیرات مخربی خواهد داشت. نیجریه و اتیوپی دو کشوری که مرکز مبارزه با این بیماری هستند. یک سوم از افراد مبتلا به بیماری در هندوستان زندگی می‌کنند.
ببینید: تصاویر/ بیماری سالک یک سوم آن‌ها در آفریقا و بقیه افراد در شرق و جنوب شرق آسیا و امریکای جنوبی و اقیانوس آرام زندگی می‌کنند. این بیماری در ایران، افغانستان، تاجیکستان ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، عراق، قزاقستان و کشور‌های اروپایی مشاهده نشده است.

البته مردم کشور‌های پاکستان و کلیه کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس (کشور‌های عربی) در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

چگونه این بیماری را تشخیص دهیم
تشخیص قطعى فقط با یافتن انگل (که مشکل هم است) صورت مى‌گیرد. به‌علت اینکه کرم‌هاى بالغ در عروق لنفاوى قرار دارند نمى‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. میکروفیلاریا‌ها را بایستى در خون و مایع هیدروسل جستجو نمود. زمان خون‌گیرى مهم است و بایستى براساس دوره تناوب میکروفیلاریاى مشکوک باشد.
در مورد بیماری لاعلاج

بررسى آنتى‌ژن‌هاى در گردش ووشرریا بنکروفتى بسیار حساس و اختصاصى است. بررسى آنتى‌بادى‌ها به‌علت واکنش متقابل با سایر کرم‌ها مشکل مى‌باشد. در مورد ووشرریا بنکروفتى و بروگیا مالئى ارزیابى‌هاى مبتى بر PCR هم روى کار آمده‌اند.

مراحل درمان چگونه صورت می‌گیرد؟
درمان با دى‌اتیل کاربامازپین (DEC، روزانه ۶mg/kg به‌صورت تک دوز یا در دوزهاى منقسم به‌مدت ۱۲ روز) میکروفیلاریا‌ها را از بین مى‌برد. آنتى‌ژن ناشى از کشته شدن میکروفیلاریا‌ها باعث واکنش‌هاى حادى مى‌شود که براى به حداقل رساندن آن‌ها مى‌توان دوز DEC را به‌تدریج بالا برد یا قبل از تجویز آن از گلوکوکورتیکوئید‌ها استفاده نمود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید