مثلث طلایی ایران در روسیه

مثلث طلایی ایران در روسیه

تیم ملی ایران به بهترین نتیجه خود در تاریخ جام جهانی دست پیدا کرد؛ کسب چهار امتیاز. ایران با تیم صدرنشین فقط یک امتیاز فاصله داشت و یکی از بهترین نمایش‌های خود را در تاریخ جام جهانی ارائه کرد.

کد خبر : ۵۹۵۲۵
بازدید : ۴۵۹۴
مثلث طلایی ایران در روسیه
تیم ملی ایران به بهترین نتیجه خود در تاریخ جام جهانی دست پیدا کرد؛ کسب چهار امتیاز. ایران با تیم صدرنشین فقط یک امتیاز فاصله داشت و یکی از بهترین نمایش‌های خود را در تاریخ جام جهانی ارائه کرد.
بازیکنان و کادر فنی ایران در روسیه نمره قبولی گرفتند، اکثر ملی‌پوشان نمایش خوبی داشتند و با تمجید رسانه‌های بین‌المللی روبه‌رو شدند. در این میان عملکرد سه بازیکن ایران فراتر از انتظار بود. در شرایطی که تصور می‌شد ستارگان ایران در روسیه لژیونر‌های فوتبال ایران باشند، اما سه بازیکن لیگ ایران بودند که چشم‌ها را خیره کردند. بازیکنانی که به گفته وینفرد شفر، سرمربی استقلال با عملکردشان در جام جهانی نشان دادند توانایی بازی در بوندس‌لیگا را دارند.
علیرضا بیرانوند
پیش از شروع جام خیلی‌ها از دروازه ایران به عنوان پاشنه آشیل تیم نام می‌بردند. مشخص بود علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اول ایران در جام جهانی است. او در دیدار‌های مقدماتی هم آمار بسیار خوبی ثبت کرده بود. با این حال تک‌اشتباه‌هایش با پیراهن پرسپولیس باعث شده تا بعضی‌ها به توانایی‌هایش با تردید نگاه کنند. خط‌خوردن حسین حسینی، دروازه‌بان جوان استقلال از لیست نهایی تیم ملی هم فشار را بر بیرانوند بیشتر کرد.
مثلث طلایی ایران در روسیه
از طرفی باید به عملکرد اسلاف بیرانوند اشاره کرد؛ در تاریخ جام جهانی هرگز دروازه‌بانان ایران درخشان نبودند. ناصر حجازی، نیما نکیسا، احمدرضا عابدزاده، ابراهیم میرزاپور و علیرضا حقیقی هیچ‌کدام نتوانستند بدون اشتباه جام جهانی را ترک کنند. بیرانوند، اما تاریخ‌سازی کرد؛ سه نمایش عالی و کم‌نقص.
در بازی اول موفق شد دروازه ایران را بسته نگه دارد و موجبات پیروزی ایران را فراهم کند. بازی ایران-مراکش، دومین دیداری بود که ایران بدون گل خورده یک بازی جام جهانی را به پایان می‌رساند. تفاوت بیرانوند با حقیقی در بازی ایران-نیجریه این بود که بیرانوند دو بار هم دروازه را نجات داد.
شماره یک ایران در بازی با اسپانیا هم درخشید و تنها تسلیم یک ضربه اتفاقی شد. او آن‌قدر در این دو بازی خوب بود که در تیم منتخب جام از سوی گاردین پس از روز دوم جام قرار گفت. اوج کار این دروازه‌بان در بازی سوم ایران مقابل پرتغال بود.
درست است که او یک گل خورد، اما با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو یک شاهکار بزرگ خلق کرد. مهار پنالتی برنده پنج توپ طلای جهان باعث شد تا امید‌های ایران از بین نرود، بازی را مساوی کند و تا آخرین ثانیه‌ها برای صعود شانس داشته باشد.
اگر آن واکنش تاریخی نبود شاید جام برای ایران با یک باخت ناامیدکننده به پایان می‌رسید و هم‌اکنون این میزان رضایت از عملکرد ایران وجود نداشت. بی‌دلیل نیست که در ۲۴ ساعت گذشته او به یک قهرمان ملی تبدیل شده است. او را پسر ایران نامیدند و در اوج محبوبیت قرار گرفت. بیرانوند با خلق یکی از ماندگارترین صحنه‌های ایران در تاریخ جام جهانی در ثبت بهترین نتیجه ایران در تاریخ جام جهانی نقشی مهم ایفا کرد.
او با افتخار روسیه را ترک کرد. یکی از بهترین‌های ایران بود و قطعا بهترین دروازه‌بان ایران در تاریخ جام جهانی. در سه بازی تنها دو گل خورد تا از نظر آماری به بهترین میانگین برسد، از نظر کیفی هم فوق‌العاده بود و روی هیچ یک از دو گل خورده مقصر نبود. بیرانوند علاوه بر مهار پنالتی رونالدو، حداقل در پنج مورد دیگر هم دروازه ایران را نجات داد.
امید ابراهیمی
قبل از شروع جام انتظار این بود که در میانه میدان بازیکنانی مثل مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش یا سامان قدوس، نبض بازی ایران را در دست بگیرند. فرمانده، اما کس دیگری بود؛ امید ابراهیمی. محرومیت عزت‌اللهی در بازی با مراکش فرصت خوبی در اختیار ابراهیمی قرار داد تا او اولین بازی‌اش در جام جهانی را تجربه کند.
مثلث طلایی ایران در روسیه
امید هم به بهترین شکل از این فرصت استفاده کرد؛ او عالی بازی کرد؛ دوید، جنگید و فرماندهی کرد. آن‌قدر نمایشش خوب بود که با وجود مصدومیت در بازی اول در بازی با اسپانیا هم در ترکیب قرار گرفت و باز هم مقابل فوق‌ستاره‌های اسپانیا به خوبی تیم ملی را رهبری کرد. بازی با پرتغال یک نمایش فوق‌العاده دیگر از ابراهیمی بود؛ با مهارت از رونالدو توپ می‌گرفت گویی بار‌ها مقابل این ابرستاره بازی کرده است. ابراهیمی در این بازی این افتخار نصیبش شد تا دقایقی کاپیتان ایران هم باشد.
وحید امیری
کارلوس کی‌روش در فروردین ماه از کیفیت بازیکنان لیگ برتر انتقاد کرد، اما در روسیه این بازیکنان لیگ بودند که درخشیدند. در کنار امید ابراهیمی (استقلال) و علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، وحید امیری (پرسپولیس) دیگر بازیکن بسیار موفق ایران در روسیه بود.
کسی انتظار نداشت که امیری در بازی با مراکش ثابت بازی کند، اما کی‌روش به این بازیکن بااخلاق و بی‌ادعا اعتماد کرد. او عالی کار کرد، با دوندگی فوق‌العاده خط میانی حریف را از کار انداخت و یک پاس طلایی هم به سردار آزمون داد. بازی درخشان امیری مقابل اسپانیا هم با لایی تاریخی او به پیکه تکمیل شد.
مثلث طلایی ایران در روسیه
این بازیکن در بازی سوم هم یک تلاشگر تمام‌عیار بود. آمار فیفا نشان می‌دهد امیری در بازی‌های جام جهانی در هر بازی بالای ۱۰ کیلومتر دویده است که برای یک بازیکن ایرانی آماری فوق‌العاده است. اگر او در موقعیتی که در نیمه اول بازی با پرتغال نصیبش شد، ضربه بهتری می‌زد، عملکردش درخشان‌تر هم می‌شد.
در کنار این مثلث طلایی، روزبه چشمی، احسان حاج‌صفی، مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سعید عزت‌اللهی، کریم انصاری‌فرد و رامین رضاییان هم با کارنامه خوبی روسیه را ترک کردند. علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی هم تلاش خوبی انجام دادند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید