منظور از MCH در آزمایش خون چیست؟

منظور از MCH در آزمایش خون چیست؟

پزشکان به طور مرتب برای بررسی سلامت بیماران آزمایش‌های کلی خون را در خواست می‌کنند. MCH یکی از مواردی است که آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند، MCH در حقیقت میزان غلظت هموگلوبین خون را مشخص می‌کند.

کد خبر : ۵۹۵۳۰
بازدید : ۱۰۱۴۵۳۷
فرادید | پزشکان به طور مرتب برای بررسی سلامت بیماران آزمایش‌های کلی خون را در خواست می‌کنند. MCH یکی از مواردی است که آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند، MCH در حقیقت میزان غلظت هموگلوبین خون را مشخص می‌کند.

اندازه گیری مقدار آن به طور متناوب به تشخیص اختلالات خونی کمک می‌کند. سطوح مختلف MCH ممکن است باعث ایجاد علائم متعدد و متفواتی شود و نیازمند درمان فردی باشد.

MCH چیست؟
(MCH (mean corpuscular hemoglobin به معنای اندازه گیری غلظت خون است.

سطوح MCH به معنای متوسطِ هموگلوبین گلبول‌ها است. سطوح MCH به میانگین هموگلوبین یافت شده در گلوبول قرمز اشاره دارد. هموگلوبین پروتئینی در خون است که به سلول‌های قرمز اجازه می‌دهد اکسیژن را به سلول‌ها و بافت‌های بدن منتقل کنند.

اگرچه بسیار کوچک هستند، اما سطح MCH میانگین سطح هموگلوبینی است که در هر سلول قرمز وجود دارد. MCHC میانگین وزن هموگلوبینی را تشکیل می‌دهد که بر اساس حجم گلبول‌های قرمز مشخص می‌شود؛ و هر دو نشان دهنده سلامت هموگلوبین خون هستند.

آزمایش CBC چیست؟
تست complete blood count با آزمایش CBC (اندازه گیری کامل خون)، طراحی شده است تا به پزشکان یک دید کلی از سلامت افراد را ارائه دهد. این آزمایش می‌تواند کمک کند تا افراد را از نظر ویژگی‌های مختلف سلامت مورد بررسی قرار داد و اختلالات مثل مشکل در خون‌ریزی، عفونت یا آنمی را شناسایی و تشخیص داد.

غربالگری‌های منظم سلامت، اغلب شامل آزمایش CBC می‌شوند. اگر نتایج طبیعی به نظر برسند، ممکن است فرد تا زمان تست بعدی نیازی به آزمایش دیگری نداشته باشد. پزشک پس از بررسی تست CBC، در صورت مشاهده هر گونه نشانه مشکلات خونی ممکن است آزمایش‌های بیشتری را تجویز کند تا علت مشکل را به سادگی بیابد.
بیشتر بخوانید: 20 سوال مهم درباره آزمایش خون تست CBC هم‌چنین برای بررسی وضعیت سلامت افرادی که بیماری خونی دارند استفاده می‌شود. پزشک از این تست برای پیگیری پروسه درمان و میزان تاثیر گذاری آن استفاده می‌کند.

آزمایش CBC هر سه نوع سلول خونی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این تست تعداد دقیقی از میزان گلبول‌های قرمز ، گلبول سفید و پلاکت در خون را مشخص می‌کند.
منظور از MCH در آزمایش خون چیست؟

سطح MCH
یکی از کاربرد‌های آزمایش CBC آگاهی از سطح MCH می‌باشد. سطح نرمال MCH حدود ۲۷ تا ۳۳ پیکوگرم در هر سلول در بزرگسالان می‌باشد. این ارقام می‌تواند بر اساس دستگاهی که برای اندازه گیری تست استفاده شده است متغیر باشد.

این رقم در کودکان خردسال متفاوت است. یک فرد با سطح MCH پایین چیزی حدود ۲۶ پیکوگرم در هر سلول را نشان می‌دهد. فرد با سطح MCH بالا حدود ۳۴ پیکوگرم در هر سلول را نشان می‌دهند، که همگی میانگین غلظت را مشخص می‌کنند.

علل سطح پایین MCH
انواع مختلف کم خونی می‌تواند باعث کاهش سطح MCH شود. به عنوان مثال آنمی یا کم خونی میکروسیت زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های خونی خیلی کوچک می‌شوند و نمی‌توانند به میزانی که باید هموگلوبین حمل کنند و در خود حفظ شان کنند. این مسئله می‌تواند ناشی از سو تغذیه یا کمبود غذایی باشد.

برخی شرایط هم می‌توانند باعث بروز بیماری‌های کم خونی (آنمی) شوند، حتی در شرایطی که هر فرد از وضعیت تغذیه‌ای مناسبی برخوردار باشد.

میزان پایین آهن در خون ممکن است باعث کاهش سطح MCH شود. بدن از آهن برای تولید هموگلوبین استفاده می‌کند. اگر از ذخایر آهن بدن کاسته شود، کم خونی و کمبود آهن سبب کاهش سطح MCH می‌شود. این نوع آنمی ممکن است بیشتر در افراد گیاه خوار و افرادی که از نظر تغذیه‌ای از شرایط مناسبی برخوردار نیستند متداول‌تر باشد.

افراد با شرایط گوناگون نیز ممکن است میزان پایین MCH را تجربه کنند. بیماری سلیاک می‌تواند باعث کاهش جذب آهن توسط بدن شود و شرایط را برای نگهداری سطح آهن در میزان مناسب دشوار سازد.

همچنین افرادی که انواع جراحی‌های دستگاه گوارش را تجربه کرده اند نیز در معرض اختلالات جذب آهن قرار دارند. زنان نیز با توجه به دوران قاعدگی در معرض ابتلا به آنمی هستند، چون آنان در طی دوران قاعدگی آهن بیشتری از دست می‌دهند.

سطح پایین MCH می‌تواند در بدن فردی که دچار کمبود ویتامین است نیز دیده شود. افرادی که به میزان کافی زیر مجموعه‌های ویتامین‌های B. دریافت نمی‌کنند مثل فولات و ویتامین B۱۲ می‌توانند سطوح پایینی از MCH را تجربه کنند. یا حتی ممکن است کمبود ویتامین‌ها سطح بالایی از MCH را نشان دهد، پزشکان اغلب آزمایش‌های بیشتری را در صورت مشاهده چنین شرایطی تجویز می‌کنند و با تفسیر نتایج به دست‌آمده، تشخیص را آسان‌تر می‌کنند.
منظور از MCH در آزمایش خون چیست؟

نشانه‌های سطح پایین MCH
در آغاز اکثر افراد با سطح پایین MCH هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند. زمانی که سطح پایین MCH ادامه پیدا می‌کند یا خیلی افت داشته باشد نشانه‌ها شروع به ظاهر شدن می‌کنند. این نشانه‌ها عبارتند از:
تنگی نفس
• تحلیل بنیه
خستگی مفرط
سر گیجه
• احساس ضعف مداوم

میزان پایین MCH بر پوست نیز تاثیراتی می‌گذارد. پوست ممکن است در یک فرد با سطح پایین MCH به رنگ پریده یا کبود متمایل شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم فورا یک پزشک را ملاقات کنید.

علل سطح بالای MCH
میزان بالا MCH معمولا نشانه کم خونی (آنمی) ماکروسیت است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های خونی بسیار بزرگ هستند. این مسئله معمولا ناشی از عدم ذخیره مناسب ویتامین B۱۲ یا اسید فولیک می‌باشد.

همچنین سطح بالای MCH می‌تواند به دلایل زیر رخ بدهد:
بیماری‌های کبدی
پر کاری تیروئید
• مصرف الکل
عوارض برخی از سرطان‌ها
• عوارض برخی عفونت‌ها
• مصرف بیش از حد دارو‌های استروئیدی (کورتون)

نشانه‌های سطح بالای MCH
افرادی که سطح بالای MCH را به دلیل کم خونی (آنمی) ماکروسیت تجربه می‌کنند می‌توانند علائمی که از الگوی خاص پیروی می‌کنند از خود نشان دهند. در ابتدا ممکن است افراد به نشانه‌ها توجه نکنند، اما این علائم احتمال دارد به مرور زمان بدتر شوند. علائم عبارتند از:
خستگی
• رنگ پریدگی
• افزایش ضربان قلب
ناخن‌ ضعیف و شکننده
• عدم تمرکز
• سر درگمی و از دست دادن حافظه

مبتلایان به آنمی ماکروسیت ممکن است شاهد علائم گوارشی نیز باشند؛ و حتی اشتها خود را از دست بدهند، دچار کاهش وزن و اسهال شوند. در صورتی که هر کدام از این نشانه‌ها را تجربه کردید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
بیشتر بخوانید: تشخیص 10 نوع سرطان با آزمایش خون درمان عدم تعادل MCH
اینکه یک پزشک سطح MCH غیرطبیعی را چگونه درمان می‌کند در هر بیمار متفاوت است. درمان به طور گسترده‌ای به درمان علت غیرطبیعی بودن بستگی دارد.

تجویز ویتامین B۱۲ و اسید فولیک به رژیم غذایی می‌تواند روش مناسبی برای درمان سطح بالای MCH باشد. بهتر است که این مکمل‌ها را با رژیم غذایی متنوع دریافت کند، در حقیقت مکمل‌های غذایی می‌توانند به نگهداری سطح مورد نیاز در بدن کمک کند.

سطح پایین MCH اغلب به دلیل کمبود آهن است که در نهایت منجر به آنمی می‌شود. پزشکان می‌توانند برای چنین افرادی آهن و ویتامین B۶ بیشتر تجویز کنند. خوردن ویتامین C . و فیبر در کنارغذا‌هایی که حاوی آهن هستند به افزایش سطح MCH کمک می‌کند.

اگر چه افرادی که سطح غیرعادی MCH را تجربه می‌کنند باید همیشه پیش از استفاده از هرگونه مکمل غذایی یا ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک معالج خود مشورت کنند.

نتیجه گیری
اکثر افراد می‌توانند سطح MCH را با تغییر رژیم غذایی بهبود ببخشند. برای افرادی که در شرایط خاصی قرار دارند مثلا در جذب آهن مشکل دارند، ممکن است تزریق آهن تجویز شود. سایر افراد نیز ممکن است نیازمند انتقال خون با سطح بالایی از آهن باشند.

بیماران باید در طی فر آیند درمان با پزشک خود صادق باشند تا بلکه کمی روند درمان و بهبود را سرعت ببخشند.

منبع: medicalnewstoday
مترجم: ستاره بنی هاشمی
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید