ایرانی‌‌ها دیگر خودرو نمی‌خرند؟

ایرانی‌‌ها دیگر خودرو نمی‌خرند؟

اگر این روند ادامه پیدا کند به کل سبک زندگی ایرانی‌ها مانند کشور‌های غربی به سمت استفاده از این سرویس‌ها خواهد چرخید. شاید این روند در انتها باعث شود میزان خرید خودروی ایرانی‌ها بسیار کمتر شده و شاهد ضررده شدن خودروساز‌های داخلی باشیم.

کد خبر : ۵۹۶۱۸
بازدید : ۲۱۵۷
ایرانی‌‌ها دیگر خودرو نمی‌خرند؟
على هادی زاده | استارتاپ‌ها یا همان پلتفرم‌های اینترنتی کل شیوه و سبک زندگی ما را عوض کرده اند. فقط کافی است نگاهی به برنامه‌های گوشی خود بیندازید و ببینید چگونه این کسب و کار‌های پلتفرمی خود را بین بازی‌ها و برنامه‌های دیگر گوشی شما جا داده اند و بدون اینکه متوجه شویم ما را به خود وابسته کرده اند.
این وابستگی در دنیا هم شدت پیدا کرده و اکنون به جایی رسیده است که سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و به نوعی شیوه مصرف را عوض کرده است.
طبق آخرین تحقیقات در کشور‌های پیشرفته مردم کم کم در حال خداحافظی با خودروی شخصی بوده و بیشتر رفت و آمد خود را با انواع تاکسی انجام می‌دهند. به نظر شما این اتفاق در ایران نیز می‌افتد؟ اگر عدد‌ها را روی کاغذ بیاوریم به نظر می‌رسد که تحولی بزرگ در میزان مالکیت خودروی شخصی در حال وقوع است.
وقتی خودروی شخصی رو به نابودی می‌رود
وقتی نگاهی به مزیت‌های تاکسی‌های آنلاین بیندازید با جملاتی مثل هزینه کمتر، آلودگی کمتر، کاهش اتلاف وقت و ... روبه رو می‌شوید. جملاتی که با توجه به چرخه ارائه خدمات این تاکسی‌ها به راحتی رنگ واقعیت می‌گیرند.
ولی نکته‌ای که وجود دارد این مسئله است که موارد ذکر شده الزاما در مقابل تاکسی‌های عادی نیستند. بلکه بعضا در مقابل استفاده از وسیله شخصی قرار می‌گیرند.
به همین خاطر در دنیا و در طی یکی دو سال اخیر چند تحقیق در مورد تاثیر تاکسی‌های آنلاین روی میزان مالکیت خودرو و حتی اقدام به خرید آن انجام شده است. تحقیقاتی که در کشور‌های مختلف انجام شده و نتایج همه آن‌ها تقریبا یک چیز را فریاد میزند.

مردم دیگر دوست ندارند به سراغ خودروی شخصی بروند. در تازه‌ترین تحقیق که توسط سرویس تاکسی آنلاین Lyft انجام شده است، حدود ۲۵۰ هزار نفر از مسافران این شرکت گفته اند که به خاطر استفاده از خدمات این نرم افزار خودروی خود را فروخته و یا در گوشه‌ای رهایش کرده اند. از طرفی بیش از ۵۰ درصد کاربران این پلتفرم اعلام کرده اند که بسیار کمتر از قبل سوار خودروی خود شده و تقریبا آن را کنار گذاشته اند.
در این میان حدود ۲۵ درصد هم گفته اند که خرید خودرو دیگر دغدغه شان نبوده و اصلا برنامه‌ای برای خرید خودرو ندارند چرا که نیازی به آن احساس نمی‌کنند. از طرفی در یک تحقیق دیگر هم مشخص شده بود که سبک زندگی دو خانواده‌ای که از سرویس تاکسی اینترنتی استفاده می‌کنند چقدر با هم فرق می‌کند.
این تحقیق که در دو جامعه با فرهنگ یکسان انجام شده بود نشان داد میزان مالکیت خودرو توسط خانواده‌های استفاده کنند از تاکسی اینترنتی حدود یک عدد به ازای هر خانواده است در حالی که وقتی به سراغ خانواده‌های بدون تاکسی اینترنتی می‌رویم این مقدار به حدود ۵، ۱ به ازای هر خانواده میرسد.
یعنی در مجموع می‌توان گفت: حدود ۳۰ درصد از کسانی که از تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کنند دیگر نیازی به خودرو حس نکرده و با این سبک زندگی جدید خو گرفته اند.
پراید بخرم راننده اش تو باشی؟
اگر نگاهی به آمار‌های تعداد تاکسی‌های آنلاین بیندازید متوجه حجم بزرگ و عجیب و غریب آن خواهید شد.
در انواع و اقسام مشاغل اینترنتی و پلتفرمی، بخش حمل ونقل با بیش از ۴۱۰ هزار راننده با اختلاف زیاد رتبه اول کسب و کار‌های دو طرفه را مال خود کرده است. بخشی که به لطف اسنپ، تپسی و دیگر سرویس‌های آنلاین در چند سال اخیر حسابی رونق گرفته است.
اما نکته جالب ماجرا حجم عجیب گردش مالی این بخش است. یعنی اگر در نظر بگیریم که راننده‌های تاکسی‌های آنلاین روزانه ۵۰ هزار تومان درآمد داشته باشند، با این حساب ایرانی‌ها به صورت روزانه حدود ۲۰ میلیارد تومان خرج تاکسی آنلاین می‌کنند.
این میزان پول خرج کردن برای تاکسی‌های آنلاین و البته زیادتر شدن آن‌ها تنها نشان از یک چیز دارد: تاکسی‌های آنلاین در حال تغییر سبک زندگی مردم هستند.
از افزایش تعداد کسانی بگیرید که به سمت این شغل رفته اند و از طرفی این میزان عرضه یعنی تقاضای بالایی هم برای آن وجود دارد.
این امر با توجه به ارزان‌تر بودن بنزین در ایران نسبت به کشور‌های اروپایی، داستان‌های استفاده از سوخت گاز مثل صف‌های طولانی و البته نبود خودرو‌های الکتریکی باعث شده تا تاکسی‌های آنلاین گزینه‌ای معقول به شمار روند. از طرفی تاکسی‌های دربستی هم به خاطر نبود نظارت درست برای مسیر‌های دربستی قیمت‌های متفاوت و بالایی در خواست می‌کنند که در نهایت باعث شده تا تاکسی‌های آنلاین مزیت رقابتی خوبی پیدا کنند.
البته اگر به سراغ رانندگان این حوزه بروید احتمالا بیشتر آن‌ها از شرایط قیمتی و ... شکایت‌های زیادی دارند، ولی در نهایت معمولا همه آن‌ها یک جمله را به شما می‌گویند. اینکه اگر کاری ندارید، تاکسی‌های آنلاین از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای درآمدزایی هستند.
در کنار همه این حرف‌ها به تازگی کسب و کار جدیدی هم در این حوزه راه افتاده که شاید اصلا فکرش را هم نکنید. بعضی افراد خود حوصله کار با تاکسی‌های آنلاین را نداشته به جای آن به نوعی کارمند برای خود استخدام می‌کنند. در یک مورد که ما به آن برخوردیم فردی چهار خودروی پراید دست دوم را خریده و برای هر کدام یک راننده گرفته است که با کار کردن در این سرویس‌ها بتواند هم پولی برای خود درآورده هم سهم صاحب خودرو را بدهد.
باتوجه به درآمد خالص حدود سه تا چهار میلیون تومانی تاکسی‌های آنلاین، فردی که مالک خودرو است سهمی حدود یک میلیون تومانی از راننده می‌گرفت.
هرچند این کسب و کار چندان فراگیر نشده، ولی نشان می‌دهد این حوزه به حدی سودآوری داشته تا بعضی با این نوع سرمایه گذاری سود بالایی از آن کسب کنند.
خودرو بخریم یا با تاکسی آنلاین به مقصدمان برسیم؟
یکی از بزرگترین مسائلی که در کشور‌های غربی با آن روبه رو شده اند علاقه مردم به استفاده از تاکسی آنلاین و البته به تبع آن استفاده کمتر از خودروی شخصی است.
امری که در نهایت باعث می‌شود خرید خودرو کمتر شده و مردم با رو آوردن به اشتراک گذاری خودرو، میزان خودرو‌های در حال حرکت را کم کنند. ولی این مسئله در غرب به خاطر شرایط ویژه قیمت سوخت و درآمد و ... است و شاید در ایران مصداق نداشته باشد.
برای اینکه ببینیم در ایران کدام یک به صرفه‌تر است یک مثال برای شما می‌زنیم. فرض کنید به سراغ پرتیراژترین خودروی ایران یعنی تیبا رفته اید و برای خرید آن با توجه به قیمت اعلامی در تیرماه امسال، حدود ۳۰ میلیون تومان پول داده اید. در سال اول با فرض اینکه شما سفر‌های شهری کوتاه داشته باشید چیزی حدود ۱۵۰ کیلومتر حرکت خواهید کرد که جمعا هزینه بنزین شما را به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رساند.
اگر بخواهیم بیمه شخص ثالث و سرویس دوره‌ای و ... را هم در نظر بگیریم باید حدود دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار بگذارید. امری که در نهایت باعث می‌شود هزینه این خودرو در سال اول به حدود ۳۵ میلیون تومان هم برسد.
از طرفی فرض کنیم شما هر روز با تاکسی آنلاین به سر کار رفته و برگشته و در مجموع حدود ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید. اگر روز جمعه را در نظر نگیریم شما در سال حدود شش میلیون تومان پول پای تاکسی داده اید.
یعنی اگر فرض کنیم کرایه‌ها ثابت باشند شما با پول آن تیبا می‌توانید تقریبا تا شش سال هر روز سوار تاکسی آنلاین شوید. معمولا ایرانی‌ها به سمت خرید خودرو می‌روند، ولی با توجه به وضعیت حال حاضر و گران‌تر شدن خودرو شاید رویه تغییر کند.
در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟
تاکسی‌های آنلاین همچنان جای بهتر شدن و رفع مشکلات احتمالی موجود را دارند و قطعا فضای بسیار زیادی را برای مانور‌های رقابتی با رقبای خود خواهند داشت.
بدون شک رشد هرچه بیشتر هرکدام از این سرویس‌ها در نهایت هم به نفع کاربران و هم به نفع مالکین این شرکت‌ها خواهد بود. اما آیا بیشتر از این نیز امکان حضور استارتاپ‌های جدید با سرویس مشابه در این فضا وجود دارد؟ باید بگوییم که کمیت حضور سرویس‌های این چنینی به نظر کافی می‌رسد و برخی از این سرویس‌ها به قدری بازار خود را گسترش داده اند که به راحتی سایر کسانی که برای ورود به این عرصه تلاش می‌کنند را زمین خواهند زد.
به همین خاطر به نظر نمی‌رسد در این حوزه دیگر با اتفاق بزرگی روبه رو باشیم و احتمالا میزان تاکسی‌ها آنلاین در چند سال آینده چندان رشد محسوسی نخواهد داشت. این امر نشان می‌دهد که احتمالا کمتر کسی به سراغ خرید خودرو برای مسافرکشی آنلاین رفته و این سرویس‌ها نیز تقاضای مشتریان خود را با ورود افراد بیشتری که این کار را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده اند برطرف خواهد کرد.
اگر این روند ادامه پیدا کند به کل سبک زندگی ایرانی‌ها مانند کشور‌های غربی به سمت استفاده از این سرویس‌ها خواهد چرخید. شاید این روند در انتها باعث شود میزان خرید خودروی ایرانی‌ها بسیار کمتر شده و شاهد ضررده شدن خودروساز‌های داخلی باشیم.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید