چطور هزینه مصرف برق را نصف کنیم؟

چطور هزینه مصرف برق را نصف کنیم؟

قبض‌های نجومی تیر و مرداد هرسال پای مشترکان زیادی را به ادارات برق می‌کشاند. در این نوشته یاد می‌گیرید، چگونه می‌شود با چند رفتار ساده مبلغ قبض برقتان را تا نصف برسانید.

کد خبر : ۵۹۶۲۰
بازدید : ۱۶۷۱
چطور هزینه مصرف برق را نصف کنیم؟
قبض‌های نجومی تیر و مرداد هرسال پای مشترکان زیادی را به ادارات برق می‌کشاند. در این نوشته یاد می‌گیرید، چگونه می‌شود با چند رفتار ساده مبلغ قبض برقتان را تا نصف برسانید.
راهکار ساده نصف کردن مبلغ قبض برق
در ساعات اوج مصرف، دور وسایل برقی پر مصرف را خط بکشید. ساعات اوج مصرف برق در تابستان ۱۹ تا ۲۳ شب و در روز بین ۱۲ تا ۱۶ است. اگر در این ساعات از وسایل پر مصرف برق استفاده نکنید، به راحتی می‌توانید تا ۳۶ درصد از مبلغ قبض برقتان کم کنید.
در ساعات ۱۲ تا ۱۶ تابستان، بیشترین مصرف برق رخ می‌دهد. نرخ تعرفه برق در این ساعات بیشتر از ساعات دیگر است. برای این که مبلغ قبض برقتان را به صورت قابل توجهی کم کنید، دارندگان کولر‌های گازی دمای کولرهایشان را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنند و دارندگان کولر‌های آبی با استفاده از دور کند این نوع وسایل می‌توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند.
اگر در منطقه زندگی شما وزش باد کم است، کاهش مصرف برق کولر گازی با تنظیم دمای مناسب آغاز می‌شود. دمای اتاق را روی ۲۷ تنظیم کنید. به ازای هر درجه افزایش دمای اتاق یا خانه، بین سه تا پنج درصد از میزان قبض برق مصرفی کاهش پیدا خواهد کرد.
تفاوت ۷۵ هزار تومانی هزینه برق کولر آبی و گازی
کولر‌های گازی حدود چهار برابر کولر‌های آبی برق مصرف‌ می‌کنند. جالب است بدانید میزان مصرف برق کولر‌های گازی دست دوم بین سه تا چهار برابر بیشتر از کولر‌هایی است که به صورت نو خریداری و نصب می‌شود. به همین دلیل مشترکان در صورت استفاده از کولر‌های گازی دست دوم، مبلغ قبض برقشان بسیار بیشتر خواهد بود.
وزارت نیرو اعلام کرده است هزینه برق کولر‌های گازی نسبت به آبی در هرماه حداقل ۷۵ هزار تومان بیشتر است.
کولر‌های گازی برق را می‌بلعد
به کار گیری سیستم‌های سرمایشی در ماه‌های گرم سال به شدت مصرف برق را افزایش می‌دهد. مشترکی که در نیمه دوم سال به طور متوسط ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کند با راه اندازی یک کولر آبی در ماه‌های گرم، مصرف این مشترک به ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد که حکایت از افزایش ۵، ۲ برابری در مصرف و چهار برابری در هزینه برق مشترکان دارد.
این درحالی است که اگر مشترکی به جای کولر آبی از کولر گازی استفاده کند، مصرف او از ۲۰۰ به هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد.

یعنی میزان مصرف این مشترک هفت برابر و هزینه او ۱۰ برابر می‌شود. یک کولر آبی با مصرف ۵۰۰ وات اگر روزانه ۱۰ ساعت کار کند، در مدت دوماه ۳۰۰ کیلووات مصرف می‌کند که با اضافه شدن این عدد به مصرف ثابت، مشترک یکباره شاهد افزایش چند برابری میزان مصرف و در نتیجه هزینه برق خواهد بود.
همچنین از آنجا که تعرفه برق به صورت پلکانی تعریف شده است، با افزایش مصرف، قیمت برق به پله‌های بالاتر می‌رود و هزینه را افزایش می‌دهد.
در حالی که طبق جدول تعرفه‌ها که روی قبوض برق نیز درج شده است، مشترک با مصرف ۳۰۰ کیلووات باید به ازای هر کیلووات ساعت ۷۵ تومان بپردازد و با افزایش مصرف به ۶۰۰ کیلووات باید به ازای هر کیلووات ۱۹۵ تومان بپردازد، ولی با فرض این که یک مشترک از کولر گازی استفاده کند، با مصرف روزانه ۱۰ ساعت طی دوماه هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که در مجموع با مصرف ثابت او از ۳۰۰ کیلووات به هزار و ۵۰۰ کیلووات می‌رسد.
بر این اساس، مشترک مورد نظر باید به ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۶۰۰ کیلووات، ۲۱۵ تومان پرداخت کند.

از دمای رفاه چه می‌دانید؟
اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که کولر را روشن می‌کنید و روی خود پتو می‌کشید یا در زمستان شوفاژ‌های روشن مجبورتان می‌کند، لباس تابستانی بپوشید، احتمالا چیزی درباره دمای رفاه نمیدانید.
انجمن مهندسی گرمایش، سرمایش و تهویه هوای آمریکا (ASHRAE) دمای مناسب برای خانه را در تابستان‌ها ۲۳ تا ۲۶ درجه سانتیگراد می‌داند و البته برای افراد پیر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد را پیشنهاد می‌کند. اگر شما دمای خانه را به کمتر از این عدد می‌رسانید باید بدانید در مصرف انرژی اسراف می‌کنید و باید الگوی مصرف تان را تغییر دهید.
به ازای هر درجه اضافه‌ای که با آن دمای خانه تان را کاهش می‌دهید، باید بین سه تا پنج درصد پول بیشتری پرداخت کنید؛ به عنوان مثال اگر شما دمای کولر را روی ۱۸ درجه تنظیم می‌کنید حداقل باید ۲۵ درصد پول بیشتری پرداخت کنید.
کنتور‌های هوشمند نصب کنیم
راه دیگر مدیریت مصرف بهره گیری از کنتور‌های سه تعرفه است. برخلاف کنتور‌های قدیمی که در تمام مدت شبانه روز بنابر یک تعرفه کار می‌کند، کنتور‌های سه. تعرفه به ساعات کم باری، میانباری و اوج بار تقسیم بندی شده است که به مشترک این قابلیت را می‌دهد، استفاده از تجهیزات پرمصرف خود را به زمان کم باری انتقال دهد.
در صورتی که مشترکان مصرف خود را از ساعات اوج بار به کم باری منتقل کنند، به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵ تومان تشویقی می‌گیرند. این در حالی است که بر عکس این حالت به ازای هر کیلووات ساعت ۳۰ تومان جریمه دارد.
بنابر سیاست‌های وزارت نیرو، تعویض کنتور‌های قدیمی هم اکنون در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار دارد، اما این امکان نیز وجود دارد که مشترکان درخواست خود را برای تعویض کنتور قدیمی به شرکت‌های توزیع برق ارائه کنند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید