افسانه تولید فیات در ایران

Faradeed

فرادید به پشت پرده یک شایعه می‌پردازد

افسانه تولید فیات در ایران

فیات سابقه چندان روشن و مشخصی برای تولید خودرو در آذربایجان نداشته و در حالی که در 4دهه اخیر حضور مستمر و روشنی در صنعت خودرو ترکیه داشته هیچ گاه خبر خاصی در مورد فعالیت در آذربایجان از این برند منتشر نشده است. آذربایجان که سابقه‌اش در تولید خودرو به مونتاژ محصولاتی از واز و کاماز روسیه، تولید خودرو سمند و مونتاژ محصولات لیفان چین برمی‌گردد، هیچ گاه سابقه مشخصی برای تولید محصولات فیات نداشته و مشخص نیست به چه دلیل رییس انجمن واردکنندگان خودرو چنین ادعای عجیبی را مطرح کرده است.
کد خبر: ۵۹۶۸۶
بازدید : ۴۱۳۹
۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
فرادید| اینروزها شایعات پیرامون صنعت خودرو ایران را گرفته و خبرهای عجیبی از تولید محصولات ایتالیایی فیات تا ماندن و رفتن صنایع خودروسازی چین از کشور به گوش می‌رسد. این رسانه‌ها که اغلب نیز منابع خبری واضحی ندارد، بدون توجه به تبعات انتشار اخبار کذب از آینده همکاری ایران با شرکت‌های خودروسازی مختلف چشم‌اندازهای نه چندان صحیحی ارائه می‌کند.
 
فیات سابقه چندان روشن و مشخصی برای تولید خودرو در آذربایجان نداشته و در حالی که در 4دهه اخیر حضور مستمر و روشنی در صنعت خودرو ترکیه داشته هیچ گاه خبر خاصی در مورد فعالیت در آذربایجان از این برند منتشر نشده است. آذربایجان که سابقه‌اش در تولید خودرو به مونتاژ محصولاتی از واز و کاماز روسیه، تولید خودرو سمند و مونتاژ محصولات لیفان چین برمی‌گردد، هیچ گاه سابقه مشخصی برای تولید محصولات فیات نداشته و مشخص نیست به چه دلیل رییس انجمن واردکنندگان خودرو چنین ادعای عجیبی را مطرح کرده است.
بعد از برجام طی یک تفاهم، قرار بود فیات تیپو سدان در مجموعه ایران خودرو مونتاژ شود اما ...
 
به گزارش فرادید، برای نمونه انتشار خبر تولید و واردات فیات به ایران در حالی منتشر شده که اقلا تا یک سال آینده خبری از واردات خودرو نیست و به واسطه تنگنای ارزی نمی‌توان انتظار چندانی درباره باز شدن مجرای واردات اتومبیل داشت. در عین حال مشخص نیست تولید فیات در ایران که سهامداران عمده‌اش را شرکای آمریکایی از گروه کریسلر تشکیل می‌دهند، چه اندازه امکان تحقق دارد؟
فیات که یکی از 10 خودروساز برتر جهان و مالک گروه فیات کریسلر با 7 برند مختلف جیپ، دوج، رام، لانچیا، آلفا رومئو، مازراتی و فراری است، به واسطه مشکلات تحریم در یک دهه اخیر همواره از بازار خودرو ایران دور مانده است. این شرکت که سالانه بیش از 4.5 میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند ماجرای تولید، عرضه و فروش فیات در ایران پس از انقلاب همواره با کش و قوس بسیاری همراه بوده و هیچ گاه سرانجام خوشایندی نداشته است.
 
فیات سابقه چندان روشن و مشخصی برای تولید خودرو در آذربایجان نداشته و در حالی که در 4دهه اخیر حضور مستمر و روشنی در صنعت خودرو ترکیه داشته هیچ گاه خبر خاصی در مورد فعالیت در آذربایجان از این برند منتشر نشده است. آذربایجان که سابقه‌اش در تولید خودرو به مونتاژ محصولاتی از واز و کاماز روسیه، تولید خودرو سمند و مونتاژ محصولات لیفان چین برمی‌گردد، هیچ گاه سابقه مشخصی برای تولید محصولات فیات نداشته و مشخص نیست به چه دلیل رییس انجمن واردکنندگان خودرو چنین ادعای عجیبی را مطرح کرده است.
 
از واردات محدود و نه چندان موفق تولیدات این گروه صنعتی مثل لانچیا و سئات و فیات در دهه70 که به شکست کامل انجامید تا تولید سری سی‌ینا در اواخر دهه خورشیدی که به فاجعه‌ای تمام عیار بدل شد. کمی دقیق‌تر که بشویم، این مورد را حتی می‌توان به عرضه چندین مدل از محصولات الفا رومئو و فیات در سال‌های اخیر هم می‌توان تعمیم داد و حتی به داستان بی‌سرانجام همکاری ایران خودرو و فیات هم می‌توان نقبی زد.


همین سابقه تیره و تار است که باعث می‌شود نتوان خیلی روی این سازنده مشهور ایتالیایی برای مشارکت در بخش خودرو ایران امیدوار بود. از یک سو در مقطع فعلی فیات مشکلات کیفی و مالی گسترده‌ای دارد که کارش را برای ورود به بازارهای تازه مثل حضور در ایران با مشکل مواجه کرده و از دیگر سو، معضلاتش با گروه کریسلر و سهامداران آمریکایی آن هم در مقطع فعلی که حد مناقشه بین ایران و آمریکا به اوج رسیده یکی از سخت‌ترین کارها را در ذهن ما تداعی می‌کند.
 
فیات سابقه چندان روشن و مشخصی برای تولید خودرو در آذربایجان نداشته و در حالی که در 4دهه اخیر حضور مستمر و روشنی در صنعت خودرو ترکیه داشته هیچ گاه خبر خاصی در مورد فعالیت در آذربایجان از این برند منتشر نشده است. آذربایجان که سابقه‌اش در تولید خودرو به مونتاژ محصولاتی از واز و کاماز روسیه، تولید خودرو سمند و مونتاژ محصولات لیفان چین برمی‌گردد، هیچ گاه سابقه مشخصی برای تولید محصولات فیات نداشته و مشخص نیست به چه دلیل رییس انجمن واردکنندگان خودرو چنین ادعای عجیبی را مطرح کرده است.
 
انتشار خبری در این زمینه از سوی رییس انجمن واردکنندگان خودرو اما بار دیگر بحث ورود خودروهای ساخت فیات را به ایران داغ کرده است. طبق ادعایی که میثم رادپور رییس انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرده، گروه خودروسازی فیات در قالب قرارداد همکاری با یک شرکت آذری برنامه دارد به بازار ایران هم نفوذ کند. رادپور در گفتگو با خبرگزاری تسنیم عنوان داشته : «فیات همچنان امکان فعالیت در ایران را دارد اما به دلایلی فعالیت های این شرکت درکشورمان متوقف شده بود که اکنون با تغییراتی مدیریتی شاهد ورود محصولات و همچنین تولید مشترک برند فیات در کشورمان خواهیم بود.»
از آنجا که رادپور چیز دقیقی درباره نحوه همکاری برای تولید محصولات فیات در ایران نگفته و بیشتر روی واردات این برند تمرکز داشته نمی‌توان چندان صحت این حرف را تایید کرد مخصوصا اینکه ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور پس از امضای تفاهم نامه با این کنسرسیوم صنعتی، هرگز نتوانست به چارچوب حقوقی و صنعتی برای تولید مشترک در ایران برسد.

فیات سابقه چندان روشن و مشخصی برای تولید خودرو در آذربایجان نداشته و در حالی که در 4دهه اخیر حضور مستمر و روشنی در صنعت خودرو ترکیه داشته هیچ گاه خبر خاصی در مورد فعالیت در آذربایجان از این برند منتشر نشده است. آذربایجان که سابقه‌اش در تولید خودرو به مونتاژ محصولاتی از واز و کاماز روسیه، تولید خودرو سمند و مونتاژ محصولات لیفان چین برمی‌گردد، هیچ گاه سابقه مشخصی برای تولید محصولات فیات نداشته و مشخص نیست به چه دلیل رییس انجمن واردکنندگان خودرو چنین ادعای عجیبی را مطرح کرده است.
فیات سینا؛ محصول شکست خورده خودروساز ایتالیایی در ایران
 
در عین حال فیات سابقه چندان روشن و مشخصی برای تولید خودرو در آذربایجان نداشته و در حالی که در 4دهه اخیر حضور مستمر و روشنی در صنعت خودرو ترکیه داشته هیچ گاه خبر خاصی در مورد فعالیت در آذربایجان از این برند منتشر نشده است. آذربایجان که سابقه‌اش در تولید خودرو به مونتاژ محصولاتی از واز و کاماز روسیه، تولید خودرو سمند و مونتاژ محصولات لیفان چین برمی‌گردد، هیچ گاه سابقه مشخصی برای تولید محصولات فیات نداشته و مشخص نیست به چه دلیل رییس انجمن واردکنندگان خودرو چنین ادعای عجیبی را مطرح کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه