مرگ روزانه ۵۳ نفر در‌جاده های‌کشور

Faradeed

مرگ روزانه ۵۳ نفر در‌جاده های‌کشور

در تابستان سال ۹۶ براساس آمار پزشکی قانونی چهار هزار و ۹۳۹ نفر در تصادفات جان باختند که بیش از ۷۳ درصد آن در جاده‌ها و تصادفات برون شهری بوده است. پلیس راهور ناجا با همکاری همه دستگاه‌های متولی برگزاری تعطیلات تابستانی، امسال هم یک طرح تابستانی را با هدف کاهش میزان تلفات جاده‌ای به اجرا درآورده است.
کد خبر: ۵۹۸۱۵
بازدید : ۲۰۴
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
مرگ روزانه ۵۳ نفر در‌جاده های‌کشور
 
در تابستان سال ۹۶ براساس آمار پزشکی قانونی چهار هزار و ۹۳۹ نفر در تصادفات جان باختند که بیش از ۷۳ درصد آن در جاده‌ها و تصادفات برون شهری بوده است. پلیس راهور ناجا با همکاری همه دستگاه‌های متولی برگزاری تعطیلات تابستانی، امسال هم یک طرح تابستانی را با هدف کاهش میزان تلفات جاده‌ای به اجرا درآورده است.
 
طرح تابستانه چند روزی است که آغاز شده و تا پایان شهریور نیز ادامه دارد. درست بعد از پایان تعطیلات نوروزی و به مقصد رسیدن مسافران، پلیس راهور زیر ساخت‌های اجرای طرح تابستانی پلیسی و ترافیکی را در جاده‌های کشور کلید زد تا در تابستان ۹۷ که برابر پیش بینی‌ها تعداد مسافرت‌ها افزایش پیدا می‌کند شاهد کاهش میزان تلفات جاده‌ای باشیم، اما جدا از خاطره‌های خوب یک سفر، چند سالی است که افزایش تصادفات و تلفات ناشی از تصادف خودرو‌ها، زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.
 
موضوع افزایش تلفات سوانح رانندگی آن قدر جدی شد که مقام معظم رهبری هم در دیدار با عوامل پلیس به اهتمام پلیس و دستگاه‌های امدادی برای کاهش میزان تلفات جاده‌ای توصیه کرده اند. حالا ششمین سالی است که پلیس همزمان با پایان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و درست با آغاز فصل تابستان طرح ویژه تابستانی را در سراسر جاده‌های کشور برگزار می‌کند.
 
دستگاه‌های امدادی و خدماتی زیادی در این طرح عضویت دارند و هر سه ماه یک بار دستاورد‌ها و نواقص مربوط به جاده‌ها و وسایل نقلیه، تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مهارت رانندگی رانندگان را در بوته نقد قرار می‌دهند و عزمشان را جزم کرده‌اند که آمار تصادفات را کاهش دهند.
 
با توجه به این که طرح تابستانی پلیس راهور از ۲۴ خرداد کلید خورده و راهگذر‌های شرقی، غربی و جنوبی کشور تحت نظر مستقیم پلیس است، شواهد نشان می‌دهد که پلیس راهور به عنوان پیشانی اجرای طرح تابستانی همه امکانات انسانی و تجهیزاتی خود را برای کاهش تصادفات و انجام سفر‌های بی خطر در دستور کار قرار داده است.
 
سایت راهور ۱۲۰ هر روز به روز رسانی می‌شود و محور‌های مواصلاتی مسدود و مسیر‌های جایگزین را اعلام می‌کند. استودیو پلیس راه نیز در رادیو سراسری هر ۴۵ دقیقه یک بار و در رادیو پیام هر ۱۵ دقیقه یک بار خبر‌های ترافیکی را اعلام می‌کند.
 
هنوز آمار دقیقی از میزان تصادفات در همین چند روز آغازین طرح اعلام نشده است، اما آن چه از بررسی اخبار بر می‌آید، نشان می‌دهد خوشبختانه از ابتدای طرح تابستانی پلیس راهور تاکنون حادثه رانندگی وحشتناکی به وقوع نپیوسته، اما همچنان واژگونی خودرو‌ها پیشتاز اخبار تصادفات است.
 
خط قرمز‌های پلیس
سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا در گفت و گو با میزان با اشاره به جان باختن حدود پنج هزار نفر در جاده‌های کشور طی تابستان سال گذشته، گفت: پیشگیری از وقوع تصادفات جاده‌ای از اولویت‌های مهم اجرای طرح تابستانی پلیس راهور در جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی کشور است.
 
وی با اشاره به این که سرعت و سبقت غیرمجاز و بی توجهی به جلو از اصلی‌ترین عوامل تصادفات در سال گذشته بود که در برخی استان‌ها این عدد به ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد، گفت: برخورد با این تخلفات جزو اولویت‌های پلیس راهور است و با رانندگانی که از خط قرمز پلیس عبور کنند، بدون چشم پوشی برخورد می‌شود.
 
حمیدی گفت: با این که در سال‌های اخیر تقریباً روند کاهشی خود را در حوزه تلفات جاده‌ای حفظ کرده ایم، ولی جان باختن پنج هزار نفر در فصل تابستان سال گذشته، بسیار ناراحت کننده است، این آمار در طول سال در جاده‌های برون شهری و معابر شهری به حدود ۱۶ هزار نفر می‌رسد. به همین دلیل، همه تلاش همکارانم در پلیس راه و راهداری و همه دستگاه‌های متولی و مربوط در اجرای طرح تابستانی، کاهش میزان تلفات جاده‌ای و تصادفات است.
 
وی گفت: در سال ۹۶ به طور میانگین روزانه ۴۴ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند، در حالی که در تابستان ۹۶ این میزان به ۵۳ نفر در روز افزایش یافت. در تابستان ۹۶، حدود ۳۷ درصد تصادفات به علت واژگونی بود که با توجه به این مهم باید در این زمینه برنامه ریزی و تمرکز بیشتری داشته باشیم.
 
سردار حمیدی معتقد است: امسال در تابستان شرایط متفاوتی را تجربه خواهیم کرد چرا که بخشی از فصل بهار هم جزو طرح تابستانی محسوب می‌شود و دور اول مسافرت‌های تابستانی شهروندان در تعطیلات عید فطر رقم خورده است؛ هر چند بر آورد‌های آماری نشان می‌دهد بیشترین میزان تردد‌ها را در فصل تابستان و در شهریورماه شاهد خواهیم بود، اما این بدان معنا نیست که در روز‌های دیگر تابستان و به ویژه در آخر هفته‌ها، شاهد افزایش میزان تردد‌ها در محور‌های گردشگر پذیر نباشیم.
 
 
مرگ روزانه ۵۳ نفر در‌جاده های‌کشور
 
 اگر بخواهیم معادله کاهش سوانح ترافیکی را به دو نیم تقسیم کنیم، ۵۰ درصد کار مربوط به اقدامات دولت و حوزه‌های راهداری، سازمان‌های امدادی و پلیس است که باید با اقدامات سخت و نرم افزاری خود ایمنی ترافیک را ارتقا دهند، اما نیم دیگر این معادله برعهده رانندگان و همراهان آنان است.
 
اگر بخواهیم با نگاهی تک بعدی به این موضوع بپردازیم، بدون تعارف هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثر و پایداری را در روند کاهشی سوانح انجام دهد، ولی تلاش‌های همگانی و مشارکتی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
استفاده از ظرفیت همیاران پلیس در اجرای طرح‌های پیشگیرانه پلیس راهور، راه حل فرهنگی و بازدارنده‌ای است که با جدیت در مدارس و با همکاری مناسب وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود. جدا از آن، بازرسان نامحسوس پلیس راهور هم که از میان طیف وسیع شهروندان اعم از رانندگان وسایل حمل و نقل برون شهری، کسبه و معتمدان محله‌ها و شورا‌های شهر و روستا برگزیده شده اند، نحوه رانندگی رانندگان را زیر ذره بین گرفته اند چرا که به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، نیروی انسانی هر کشور بزرگ‌ترین سرمایه آن کشور محسوب می‌شود و برای جلوگیری از فوت نیروی انسانی باید نهایت تلاش خودمان را به کار ببریم.
 
لزوم نصب ۶۰۰۰ دوربین در سطح جاده‌ها
از بدیهیات جامعه ترافیکی امروز، استفاده از سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی است. کشورمان هم اکنون وضعیت مناسبی در زمینه استفاده از تجهیزات به روز و الکترونیکی تحت شبکه به ویژه در زمینه کنترل ترافیکی دارد. آمار‌های پلیس راه و راهداری نشان می‌دهد تعداد دوربین‌ها افزایش یافته و سامانه‌های هوشمند از جمله سپهتن به خوبی بر نحوه رفتار ترافیکی شهروندان نظارت می‌کنند.
 
هم اکنون بخش زیادی از دوربین‌های کنترل جاده‌ای از جمله محور تهران-مشهد به دلیل افزایش تردد‌های تابستانی تعویض و تقویت شده اند. رئیس پلیس راه کشور با بیان این که توفیق ما در این زمینه بسته به اعتباری است که نهاد‌های حمایتی اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: باید در این حوزه سرمایه گذاری کرد، این گونه اقدامات در موضوع تصادفات هزینه نیست، ما اگر بتوانیم با تقویت سامانه‌های هوشمند از سوانح ترافیکی جلوگیری کنیم، به واقع ازهزینه‌های گزاف درمانی، اجتماعی و اقتصادی که پس از وقوع هر سانحه تحمیل می‌شود، جلوگیری کرده ایم.
 
حمیدی گفت: هم اکنون دو هزار دوربین در ۳۵ هزار کیلومتر از جاده‌های پرتردد کشور نصب شده است که با احتساب دوربین‌های قبلی دو هزار و ۴۰۰ دستگاه می‌شود. البته نیاز کنونی کشور حداقل شش هزار دستگاه دوربین است که ما این نیازمندی را به نهاد‌های مرتبط اعلام کردیم تا همه محور‌های مواصلاتی کشور زیر پوشش نقشه دوربین‌های ترافیکی قرار گیرند.
 
توصیه تابستانی پلیس به مسافران
نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره افزایش سفر‌های تابستانی به میزان گفت: با توجه به اتمام کنکور سراسری، پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش سفر از سوی خانواده‌هایی باشیم که فرزندشان جزو شرکت‌کنندگان در این آزمون بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: توصیه پلیس راهور این است که رانندگان خصوصا در آزادراه‌ها و جاده‌های بین‌شهری، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و ضمن حرکت با سرعت مطمئنه، هنگام رانندگی توجه کافی به جلو داشته باشند.
 
رحمانی افزود: رانندگان در محور‌های درون‌شهری نیز از ارتکاب تخلفات به ویژه سرعت و سبقت غیرمجاز در بزرگراه‌ها جدا خودداری کنند و در معابر شهر مرتکب تخلفات ساکن مانند توقف در حریم تقاطع یا ایستگاه اتوبوس نشوند.
 
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: با توجه به افزایش حضور شهروندان در پارک‌ها و بوستان‌ها، رانندگان از پارک کردن خودروی خود در حاشیه بزرگراه‌ها جدا بپرهیزند و به این منظور از پارکینگ‌های مجاز استفاده کنند.
 
منبع: روزنامه خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه