ماجرای "دزدی ابرها" از کجا آب می‌خورد؟

ماجرای "دزدی ابرها" از کجا آب می‌خورد؟

در روز‌های گرمای طاقت فرسای ایران و مشکلات کمبود برق و آب در نقاط مختلف کشور، رئیس سازمان پدافند غیرعامل دلیل نسبتا جدیدی برای تغییرات اقلیمی عنوان کرده و از «ابر دزدی» به عنوان یکی از دلایل تغییرات اقلیمی نام برده است.

کد خبر : ۵۹۸۴۲
بازدید : ۶۸۲۰
ماجرای
فرید عطارزاده | در روز‌های گرمای طاقت فرسای ایران و مشکلات کمبود برق و آب در نقاط مختلف کشور، رئیس سازمان پدافند غیرعامل دلیل نسبتا جدیدی برای تغییرات اقلیمی عنوان کرده و از «ابر دزدی» به عنوان یکی از دلایل تغییرات اقلیمی نام برده است.
اگر حافظه تاریخی تان یاری نمی‌کند باید یادآوری کنیم قبلا نیز چند باری این احتمالات توسط مقام‌های مختلف ذکر شده است. در سال ۱۳۹۱، احمدی نژاد رئیس جمهور وقت نیز گفته بود: «بخشی از این خشکسالی غیر عمدی و به دلیل ایجاد صنعت بوده و بخشی هم عمدی است و دشمن با تخلیه ابر‌هایی که به سمت کشور می‌آید، یک جنگ نامتعادل انسانی به پا کرده است.»
در همان روز‌ها «محمدی زاده» رئیس وقت سازمان محیط زیست نیز در تایید آن گمانه زنی‌ها گفته بود: «در اینکه امروزه علمی هست که با استفاده از آن بار ابر‌ها را تخلیه می‌کنند هیچ شکی نیست. بله این علم وجود دارد.
برخی از این خشکسالی‌هایی که نه تنها در ایران بلکه در برخی کشور‌های دیگر نیز رخ داده و کاهش نزولات آسمانی به علت تغییرات اقلیم است. بخشی هم به دلیل تخلیه باری است که برخی کشور‌ها انجام میدهند.»
حالا هم پس از پنج سال، این دلایل توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل تکرار شده است.
ماجرای

رئیس سازمان پدافند غیرعامل چه گفت؟
این صحبت‌های سردار غلامرضا جلالی دیروز در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی مطرح شده و علاوه بر حرف‌های او در مورد تغییرات اقلیم که مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، صحبت‌های دیگری نیز در مورد احتمال حمله تعمدی به زیتون رودبار، واردات واکسن دامی، آنفلوآنزای پرندگان و... کرده که بخش‌هایی از آن را به نقل از خبرگزاری «ایسنا» مرور می‌کنیم.»
امروز جنگ زیستی با هدف آسیب زدن به اقتصاد در دستور کار برخی کشور‌ها قرار دارد و کشور‌هایی هستند که حملات زیستی هدفمندی انجام میدهند.» سه سال پیش زیتون‌های رودبار دچار حمله زیستی شد و بخش زیادی از محصول از دست رفت؛ اینکه منشأ این حمله انسانی بود یا خیر مشخص نشد، ولی در هر حال نتیجه آن آسیب اقتصادی بود.»
آسیب به مرغداری‌ها به خصوص در استان البرز که مرکز تولید بخش زیادی از تخم مرغ کشور است نیز از همین جنس است. در چهار سال گذشته دو بار این اتفاق رخ داده و در هر دو بار هم دامپزشکی مرغ‌های درگیر را معدوم کرده است؛ ریشه و منشأ این اتفاقات پیدا نشده، اما همواره وجود دارد.»
علاوه بر اینها، تهدیداتی در حوزه غذایی به خصوص دستکاری غذایی، تغییر الگوی مصرف و ... نیز وجود دارد که می‌تواند قابلیت‌های یک ملت را تغییر دهد؛ یکی از اساتید دامپزشکی در این خصوص به بنده گفت که غذای حرام مثل گوشت خوک اثرات زیستی بالایی بر انسان دارد و تمایلات خدایی را در انسان از بین می‌برد.»
امروز انتقاداتی از تولید موادغذایی در کشور می‌شود، اما در هر حال آن اقلام غذایی که راهبردی است و غذای اصلی کشور را تشکیل می‌دهد باید در کشور تولید شود و اگر کمبودی در آن وجود داشت فقط در حد رفع کمبود وارد شود.» تعجب آور است که چرا این انتقادات متوجه کاشت هندوانه یا دیگر محصولاتی که غذای اصلی کشور نیست نمی‌شود.
در هر حال در کنار لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی، به تولید اقلام اساسی در کشور نباید آسیبی وارد شود.» سبد اصلی مصرف از مزرعه تا سفره باید مصون باشد و وابستگی جدی در این مورد نباید داشته باشیم. درست نیست که بذر از خارج وارد و در داخل کشت شود یا واکسن دامی از خارج وارد شود.

واکسن نیز اهمیت زیادی دارد؛ نگاه ما به واکسن همچون نگاه وزارت دفاع است. باید واکسن سازی رازی را به حدی ارتقا دهیم که هم سطوح حاکمیتی حفظ شود و هم از تصدی گری دست برداریم تا بخش خصوصی هم بتواند در حد قابل قبولی واکسن تولید کند و ذخایر مناسبی داشته باشیم؛ و تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی هاست.
مراکز علمی که در کشور وجود دارند مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده اند که نتیجه مطالعات این موضوع را تأیید می‌کند؛ و تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشور‌های همسایه، ابر‌های در حال ورود به ایران را غیر بارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم؛ و در این مطالعه طی چهار سال گذشته ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه اینکه همه ارتفاعات بالای دو هزار و ۲۰۰ متر در این محدوده پر از برف بوده، ولی ارتفاعات ما خشک بوده است.

پاسخ هواشناسی چند ساعت بعد از انتشار گسترده این صحبتها، احد وظیفه مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی) توضیحاتی داد که بخش‌هایی از آن را به نقل از ایلنا مرور می‌کنیم.

نمی‌دانم ایشان بر چه اساسی این موضوعات را مطرح کرده است، احیانا ایشان اسناد و مدارکی در این زمینه دارند و من در جریان نیستم، اما براساس اطلاعات هواشناسی امکان اینکه کشوری برف یا ابری را بدزدد، وجود ندارد؛ و کشوری نمی‌تواند، ابر بدزدد، اگر اینگونه بود پلیس آب در آمریکا ایجاد نمی‌شد، چراکه ابر‌ها را از دیگر کشور‌ها میدزدیدند و دیگر نیازی به پلیس آب نبود و آن را حذف می‌کردند؛ و اینکه اگر ابری رطوبت کافی داشته باشد، برف و باران ایجاد می‌شود و در صورتی که نداشته باشد اصلا بارشی نخواهد داشت.
ایران دچار خشکسالی‌های ممتد است و این روند جهانی است و فقط شامل ایران نیست؛ و کشور‌های عراق و ترکمنستان، ازبکستان

و آسیای میانه درگیر خشکسالی هستند. خشکسالی موضوعی نیست که فقط کشور ما با آن مواجه باشد؛ و این‌ها مسائلی است که باید در محیط‌های علمی مطرح شود. مطرح کردن این مباحث نه تنها مشکلی را از ما حل می‌کند بلکه باعث می‌شود از چاره اندیشی درست منحرف شویم.
اگر فکر کنیم کشوری برف‌ها و ابر‌های ما را می‌دزدد و این موضوع صحت نداشته باشد به خطا رفته ایم؛ و هنوز تکنولوژی وجود ندارد که بتواند جو را تغییر دهد. تولید گاز‌های گلخانه‌ای توانسته جو را به نوعی تغییر دهد که با تغییر اقلیم مواجه شویم و دمای کره زمین یک درجه گرم‌تر شود که همین یک درجه باعث بروز خشکسالی‌های متمادی برای کشور‌ها شده است.


۱۵ فوریه سال ۲۰۱۵، پایگاه خبری گاردین، خبری منتشر کرد با عنوان «سازمان‌های جاسوسی، روی پژوهش اقلیمی برای دستیابی به سلاح آب وهوایی سرمایه گذاری کرده اند؛ دانشمندان نگرانند»؛ این گزارش منبع خود را آلن روباک، دانشمند مشغول در دانشگاه راتگرز نیوجرسی اعلام کرده بود.
او نیز استناد کرده بود به گزارش دو جلدی که هفته پیش از آن، درباره رویکرد‌های مختلف برای مقابله با تغییر اقلیم، آکادمی علوم ملی ایالات متحده منتشر کرده بود؛ یک جلد از این گزارش به کاستن و حذف دی اکسید کربن از جو اختصاص یافته بود و جلد دیگر بر راه‌های تغییر ابر‌ها یا سطح زمین برای اینکه نور خورشید بیشتر به فضا بازتاب شود و در نتیجه زمین کمتر گرم شود)! استاد دانشگاه راتگرز اشاره کرده است به اینکه بخشی از این تحقیق ۶۰۰ هزار دلاری توسط سازمان اطلاعات آمریکا (CIA)، سرمایه گذاری شده است و از آنجا که علتش را اعلام نکرده، او نگران آینده‌ای است که از این اطلاعات بخواهد استفاده دیگری شود.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید