چگونه لوازم خانگی بخریم؟

چگونه لوازم خانگی بخریم؟

توصیه‌های کاربردی برای آن‌ها که نمی‌خواهند تسلیم اوضاع فعلی لوازم خانگی شوند و پولشان به باد برود.

کد خبر : ۵۹۸۶۷
بازدید : ۳۶۱۲
چگونه لوازم خانگی بخریم؟
از وضعیت نگران کننده این روز‌ها در بازار لوازم خانگی می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود. چطور؟ فعلا مردم به بازار می‌روند و ناامید برمی گردند، چون نمی‌توانند محصولاتی را که بعد از کلی تحقیق پیدا کرده اند بخرند.
اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید؛ از احتکار گرفته تا گرانی دلار و قطع واردات و طمع فروشنده. در یک کلمه به طور خلاصه می‌توان گفت: فعلا موجودی نیست.
خود این قضیه به تنهایی نگران کننده است، اما فاجعه زمانی رخ می‌دهد که مجبور شوید به توصیه فروشنده‌های سودجو، لیست رویایی خودتان را کنار بگذارید و وسایل ناشناس و گمنام موردنظر فروشنده را بخرید. حرف شان در ابتدا منطقی به نظر می‌آید.
بالاخره وقتی چیزی که می‌خواهید را نداشته باشند، مجبورید کالا‌هایی را بخرید که در دسترس هستند. زود گول خوردید؟ ما هم نگران وقوع چنین فاجعه‌ای هستیم، چون کالا‌های ناشناس و محصولات غیراستاندارد و لوازم خانگی نامرغوب می‌توانند خساراتی بزرگ روی دست خودتان بگذارند.
مصرف بی رویه برق و انرژی در حال حاضر بزرگترین خیانت این کالا‌ها به حساب می‌آید. بدی کار این است که ضرر و زیان ماجرا در وهله اول متوجه خود شما می‌شود. بالاخره هم پول یک محصول بی کیفیت را دولا پهنا پرداخت کرده اید، لذت استفاده از آن‌ها را هم نمی‌برید، مضاف بر اینکه در پایان هر ماه باید کلی پول اضافی برای تسویه قبض‌های لعنتی آب و برق و گاز بدهید. این نوشته تلاش می‌کند در حد بضاعت خودش مسائل خیلی فنی و پیچیده را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه بیان کند تا شاید افراد کمتری از اوضاع فعلی بازار دچار خسارت شوند.
آنچه باید در زمان خرید لوازم تهویه هوا بدانید
تهویه هوا و به خصوص کولر‌های گازی یکی از پر مصرف‌ترین لوازم خانگی محسوب می‌شوند. هر چند این وسایل در سال‌های اخیر با آمدن موتور‌های اینورتر بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و در بعضی مدل‌ها شاهد کاهش مصرف انرژی تا ۶۵ درصد هم هستیم، ولی با این حال همچنان مصرف این مدل‌ها بسیار زیاد است.
قبل از اینکه به سراغ جزئیات و امکانات برویم و انواع مدل‌های تهویه هوا را با یکدیگر مقایسه کنیم بهتر است در مورد قدرت این وسیله صحبت کنیم چرا که اگر کولری با قدرت زیاد بگیرید قبض برق دود از سرتان بلند کرده و اگر قدرتش کم باشد قبل از خنک شدن اتاق تبخیر می‌شوید و مجبورید برای مدت طولانی آن را روشن بگذارید.
قبل از هر چیز باید بدانید که قدرت خنک کنندگی چگونه سنجیده می‌شود. خنک کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه گیری می‌شود و به صورت مضربی از هزار نشان داده می‌شود. واحد BTU در واقع استاندارد اندازه گیری قدرت سرمادهی در بریتانیاست، ولی معمولا در معرفی کولر‌ها از عنوان کردن واحدش صرف نظر می‌کنیم و مثلا می‌گوییم یک کولر ۱۸ یا ۲۴ هزار میخواهیم. برای یک اتاق ۱۵ متری ما به کولرگازی با قدرت پنج هزار نیاز داریم.
به ازای هر ۱۰ متر می‌توانید هزار تا به قدرت کولر اضافه کنید. با این فرمول که شرکت انرژی استار منتشر کرده است کولر‌های ۲۴ هزار به درد اتاقی ۱۳۰ متری می‌خورد. این همه فرمول نیست. اگر اتاق در نور خورشید قرار ندارد ۱۰ درصد از این عدد کم کرده و اگر اتاق زیر نور خورشید است ۱۰ درصد اضافه کنید. اگر بیشتر از دو نفر در اتاق رفت و آمد دارند به ازای هر نفر ۶۰۰
BTU روی انرژی مورد نیاز بگذارید.
همچنین اگر در محیط آشپزخانه قرار دارد باید چهار هزارتا به قدرت اضافه کنید. معمولا در وهله اول انتخاب اصلی بین تهویه هوا‌های مرکزی و کولر گازی‌های خانگی است. همینجا بگوییم که اگر این امکان وجود دارد که تهویه هوای مرکزی داشته باشید بی خیال هرگونه کولر گازی شوید.
اگر نه باید بین دو مدل اصلی کولر گازی یکی را انتخاب کنید؛ یکی کولرگازی‌های معروف به اسپیلت و دیگری کولرگازی‌های پنجره ای. مدل‌های اسپیلت یک واحد مکش هوا در بیرون داشته و خود در درون خانه نصب می‌شوند.
مدل‌های پنجره‌ای همانطور که از اسمش مشخص است درون پنجره قرار گرفته و هوای خارج را خنک کرده و به داخل می‌فرستد. به صورت کلی مدل‌های اسپیلت بسیار کم مصرف‌تر و البته گران‌تر هستند. به خصوص اگر به سراغ مدل‌های اینورتر بروید، ولی در مجموع توصیه می‌شود که قید مدل‌های پنجره‌ای را بزنید که دردسرشان بیشتر از هوای خنک شان است.
آنچه باید در زمان خرید یخچال بدانید
برای اینکه بهترین یخچال از نظر میزان مصرف انرژی را مشخص کنیم ابتدا باید چند قانون کلی را رعایت کنیم. اول اینکه کناره‌های یخچال باید حداقل یک تا دوسانتیمتر با کابینت‌ها فاصله داشته باشند تا جریان هوای خوبی به وجود آمده و مصرف انرژی کمتر شود. به همین خاطر حتما هنگام خرید سایز را در نظر بگیرید.
کم مصرف‌ترین یخچال‌ها به نسبت سایز مدل‌های ۲۰ فوتی هستند. برای اینکه بدانید دقیقا چقدر فضا مورد نیاز شماست می‌توانید به ازای هر نفر شش فوت به فضای ذخیره اضافه کنید. دو فوت هم برای مواقعی در نظر بگیرید که یخچال تان با انواع غذا‌های مانده از شب.‌های قبل پر شده Cal
اگر واقعا نگران مصرف برق هستید بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که آبریز و یخ ساز ندارند.
درست است که این قابلیت‌ها باعث کمتر باز شدن در یخچال می‌شوند، ولی به صورت معمول میزان مصرف انرژی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهند. البته این در حالتی است که در یخچال یکسان با مشخصات یکسان را در نظر بگیریم وگرنه هر یخچال سیستم مصرف انرژی خاص خود را دارد.
در ضمن بعضی یخچال‌ها دارای کلید ذخیره انرژی هستند. این کلید معمولا فعالیت‌های سیستم گرمایی ضد رطوبت زیاد را متوقف کرده و برای شما تا ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی به ارمغان می‌آورد.

با در نظر گرفتن همه این موارد بعضی یخچال‌ها هستند که به خاطر طراحی خاص خود مصرف انرژی کمتری دارند. در جنگ بین مدل‌های ساید بای ساید، فریزر پایین یا فریزر بالا، مهم‌ترین فاکتور محل قرارگیری فریزر است.
به همین خاطر یخچال‌های فریز بالا دست پیش را گرفته و کمترین میزان مصرف انرژی را به نسبت بقیه مدل‌ها دارند. این مصرف انرژی به حدی پایین است که معمولا مدل‌های فریزر بالا برچسب مصرف انرژی در حد یک لامپ ۶۰ وات دریافت می‌کنند.
همچنین این مدل‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از مدل‌های ساید بای ساید هزینه به قبض شما تحمیل می‌کنند. ولی چرا این مدل‌ها تا این حد مصرف انرژی پایین تری دارند؟ دلیل اصلی این مسئله به محل قرار گیری موتور یخچال برمی گردد. موتور یخچال‌ها به صورت معمول گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند. به همین خاطر وقتی این موتور کنار قسمت خنک کننده یا فریزر قرار می‌گیرد، آن قسمت برای رسیدن به دمای ایده آل باید انرژی بسیار زیادی مصرف کند.
این مسئله برای فریزر که باید به دمای انجماد برسد، داستان پیچیده تری بوده و به تناسب هزینه بیشتری به شما تحمیل می‌کند. خارج از این بحث ها، یخچال‌های door in door و دیگر مدل‌هایی که باعث می‌شوند کمتر در یخچال را باز کنید نیز بسیار به کمک شما خواهند آمد و بعضا تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی شما صرفه جویی خواهند کرد.
حالا که بحث هزینه مطرح است بهتر است یک نکته دیگر را هم بدانید. طبق یکی از گزارش‌های سایت معروف Consumer Reports باید به فکر هزینه تعمیر هم باشید چراکه طبق این گزارش مدل‌های ساید بای ساید که بستنی ساز دارند، دو برابر بیشتر از مدل‌های بالا پایین نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. کمترین میزان تعمیر هم مربوط به مدل‌های دارای فریزر در قسمت پایین یخچال می‌شود.
آنچه باید در زمان خرید ماشین ظرفشویی بدانید
اولین چیز که در ظرفشویی جلب توجه می‌کند میزان مصرف آب است و کسی خیلی به مصرف برق آن توجهی نشان نمی‌دهد. به همین خاطر اول به سراغ آب می‌رویم.
ظرفشویی‌های قدیمی معمولا در هر بار شست وشو حدود ۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند. اگر یک خانواده چهار نفره را در نظر بگیریم معمولا در یک سال شاهد ۱۵۰ بار شست وشوی ظروف در مجموع هستیم که می‌شود حدود شش هزار لیتر در سال، ولی مدل‌های جدید این میزان مصرف را به حدود ۱۸ لیتر و حتی کمتر رسانده اند؛ امری که در نهایت باعث می‌شود میزان مصرف انرژی به حدود سه هزار و ۷۰۰ لیتر برسد، اما مدل‌های جدید چه چیزی دارند که مصرف را کم می‌کند؟
مهمترین ویژگی مدل‌های جدید که حتما باید به آن توجه کنید، قابلیت وزن کردن ظروف است. با این کار ظرفشویی کاملا با توجه به میزان ظرف‌ها از آب و برق استفاده کرده و نمی‌گذارد انرژی زیادی برای ظرف‌های یک وعده ناهار دو نفره هدر برود. از طرفی بعضی ظرفشویی‌ها از بخارشو استفاده می‌کنند که باعث می‌شود چرخه شست وشو سریع‌تر شده و در مرحله آب کشی هم آب و برق چندانی مصرف نشود.
البته اگر دو نفر هستید و بیشتر مواقع ظروف کمی برای شست و شو دارید بهتر است به سراغ مدل‌های رومیزی بروید. هرچند مدل‌های مبله وزن را می‌سنجند، ولی باز هم نمی‌توانند از نظر میزان مصرف با مدل‌های رومیزی رقابت کنند. از طرفی سعی کنید همیشه ظرفشویی را تا جایی که ممکن است پر کرده و بعد چرخه شست و شو را آغاز کنید تا انرژی کمتری مصرف با وجود قابلیت‌های مدل‌های جدید تقریبا دیگر هیچ نیازی به مرحله شست وشوی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی نیست چرا که سنسور‌های مختلفی میزان کثیفی ظرف را تخمین زده و قدرت شست وشو را براساس آن تعیین می‌کند.
بعضی از ظرفشویی‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا چرخه خشک کردن را حذف کنید. با این امکان به راحتی می‌توانید میزان زیاد برق مصرفی برای خشک کردن ظروف را حذف کرده و بگذارید طبیعت روش سنتی هوا خوری خشک کردن را انجام دهد.
یادتان باشد که ظرفشویی را درست پر کنید. همه ظرف‌ها باید در یک جهت بوده و مانع پاشش آب نقاط مختلف ماشین ظرفشویی نشوند. همچنین یادتان باشد معمولا طبقه بالایی برای لیوان‌ها و فنجان‌ها طراحی شده و سعی کنید بشقابی چیزی آنجا نگذارید. همچنین سعی کنید قاشق و چنگال و ... را کنار هم قاطی بگذارید تا این لوازم به راحتی روی هم قرار نگرفته و نقطه کوری برای ماشین ظرفشویی باقی نگذارند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید