تخریب روستاها با زدوبند!

تخریب روستاها با زدوبند!

روند تخریب از سال‌ها پیش آغاز شده و اکنون سرعت نجومی گرفته است. قیمت زمین‌ها روز‌به‌روز زیاد می‌شود. از سال‌ها پیش آن‌ها که توانسته‌اند روابطی بسازند، ویلا هم ساخته‌اند. نام این کار را «ساخت موردی» گذاشته‌اند که یعنی خارج از قانون؛ یعنی با پارتی‌بازی؛ با زد‌وبند.

کد خبر : ۵۹۸۸۵
بازدید : ۹۳۱
تخریب روستاها با زدوبند! هوشنگ ماهرویان | اتفاقی که در اطراف همین تهران در حال وقوع است، یکی از مواردی است که نشان می‌دهد چقدر به خودمان جفا می‌کنیم و چگونه آینده فرزندانمان را قربانی مطامع کوته‌بینانه امروز می‌کنیم.

قرار بر این است که جاده تهران - چالوس از شهرستانک بگذرد. بخشی از جاده ساخته شده است و زمین‌های شهرستانک در بورس رفته‌اند. کار بنگاه‌های معاملاتی رونق گرفته است و زمین‌ها روز‌به‌روز گران‌تر می‌شوند.
شنیده می‌شود قیمت‌ها متری دو میلیون به‌بالاست و خریداران نقشه می‌کشند تا چگونه ویلایی در این زمین‌ها بسازند؛ درختان آلبالو را قطع کنند و عملا زیبایی شهرستانک را بخشکانند و به‌جای آن ساختمان‌های چندطبقه و بدون ارتباط با زیبایی‌شناختی قرار دهند؛ همان کاری که در میگون و اوشان فشم و آهار کرده‌اند.

وقتی از دربند به توچال می‌روی و از آنجا به سوی شهرستانک سرازیر می‌شوی؛ بعد از گذر از چمن مخمل، از دور سبزی درخت‌ها و صدای چشمه‌های متعدد که از آب و برف توچال سرچشمه گرفته است و به دره قبل از شهرستانک می‌ریزد، حیرت‌زده‌ات می‌کند؛ آبی که از برکت آن، درختان زیبای آلبالو و گیلاس پدید آمده‌اند.
بهشتی از دور پیدا می‌شود که وصف‌نشدنی است. این زیبایی، ناصر‌الدین‌شاه را هم به آنجا کشانده بود. او در انتهای شهرستانک کاخی ساخته بود که هنوز ویرانه آن موجود است. بعد از این کاخ تا چشم کار می‌کند، باغ‌های گیلاس و آلبالو است و رودخانه‌ای پر آب که از برف و آب توچال سرچشمه گرفته و به پشت سد کرج منتهی می‌شود. سؤال من از مسئولان مربوطه این است که آیا می‌توان جاده را ساخت و از تخریب باغ‌ها جلوگیری کرد؟ آیا می‌توان از جاده زیباتری برخوردار شد؟ جواب من این است که آری می‌توان، اما چگونه؟

بورس‌بازی روی زمین‌های شهرستانک سال‌ها پیش آغاز شده است. از سال‌ها پیش دیگر به باغ‌ها نمی‌رسند. علف‌ها در میان درختان آن‌قدر بلند شده که درختان را پوشانده. وقتی از اهالی می‌پرسی چرا جوانان روستا علف‌ها را نمی‌کنند و برای علوفه چهارپایان خود نمی‌برند، می‌گویند جوانان روستا از این کار‌ها نمی‌کنند. آن‌ها برای زمین‌های والدینشان چرتکه می‌اندازند و برای فروش باغ‌ها و خرید اتومبیل به پدرانشان فشار می‌آورند.

روند تخریب از سال‌ها پیش آغاز شده و اکنون سرعت نجومی گرفته است. قیمت زمین‌ها روز‌به‌روز زیاد می‌شود. از سال‌ها پیش آن‌ها که توانسته‌اند روابطی بسازند، ویلا هم ساخته‌اند. نام این کار را «ساخت موردی» گذاشته‌اند که یعنی خارج از قانون؛ یعنی با پارتی‌بازی؛ با زد‌وبند. این کار در بسیاری از باغچه‌ها و باغ‌های شهرستانک صورت گرفته است؛ باغ‌هایی که جزء طرح هادی هم نبوده است.

برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها باید گفت: تغییر کاربری ممنوع، مطلقا ممنوع! هر که باشی و هر پارتی‌ای که داشته باشی، نمی‌توانی باغ را تبدیل به ویلا کنی! موردی هم ممنوع! مورد هر که باشد، ممنوع. فقط قانون! بعد از این باید به فکر اشتغال در روستا بود و راه‌های آن را یافت؛ تا به روستایی هم تفهیم شود که برای فروش زمین به بنگاهی‌ها و ویلا‌سازان نقشه نکشد، به کوددهی درختان گیلاس خود برسد و از شکوفه‌های آن لذت ببرد.
در این صورت است که از جاده‌ای زیبا برخوردار می‌شویم که همت را به جاده چالوس وصل خواهد کرد و از صدای رودخانه و چهچهه بلبل‌ها لذت خواهیم برد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید