روز‌های پرآشوب اینستاگرام

روز‌های پرآشوب اینستاگرام

از قرار دکتر خرم آبادی می‌خواهد اینستاگرام را فیلتر و آذری جهرمی در تلاش است توئیتر را رفع فیلتر کند!

کد خبر : ۵۹۹۷۲
بازدید : ۱۳۷۵
روز‌های پرآشوب اینستاگرام
به نظر می‌رسد پس از تلگرام، حالا نوبت به اینستاگرام رسیده تا روز‌های پراضطراب خود را تجربه کند. اینستاگرام البته قبل از تلگرام در صف فیلترینگ قرار داشت، اما دست روزگار سبب شد تا تلگرام زودتر به دیدار فیلترینگ برود.
از زمانی هم که تلگرام فیلتر شده، اقبال‌ها به سوی اینستاگرام بیشتر شده و کاربران این شبکه اجتماعی وقت بیشتری در آن می‌گذرانند. بسیاری از کانال‌های خبری و مقام‌های مسئول نیز به اینستاگرام کوچ کرده اند.
همچنین نباید از نظر دور داشت در همین چند ماه گذشته قابلیت‌های زیادی به اینستاگرام اضافه شده و توجه‌ها را بیشتر از گذشته به خود جلب کرده است. مثلا قابلیت پخش یک ساعته فیلم که قبلا یک دقیقه بود و حالا می‌تواند به عنوان رقیب جدی صدا و سیما عرض اندام کند. یا قابلیت تماس تصویری که طرفداران خاص خود را دارد و البته از گذشته نیز مخالفانش در بدنه حاکمیت کم نبوده اند.
حالا دوباره گمانه زنی‌ها بر سر احتمال فیلتر اینستاگرام افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر نیز وزیر ارتباطات مانند همیشه در این مواقع از درخواست برای رفع فیلتر توئیتر صحبت می‌کند. صحبت‌های ۲۴ ساعت گذشته را مرور می‌کنیم.
بیشتر بخوانید: خط و نشان اینستاگرام

١. اینستاگرام فیلتر می‌شود؟
استارت اول را خبرگزاری اصولگرای «فارس» زد و نوشت: «حجت الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور در خصوص فعالیت برخی از افراد تحت عنوان سلبریتی در فضای مجازی و جمع آوری پول به بهانه کمک به افراد بی بضاعت که منجر به کلاهبرداری‌های متعددی شده است، گفت: دادستانی کل کشور به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرده است. تعدادی از این افراد شناسایی شده اند.
روز‌های پرآشوب اینستاگرام
در برخی استان‌ها پرونده‌هایی در حال رسیدگی است و دادستانی کل وظیفه خود می‌داند با کسانی که از احساسات پاک مردم سوءاستفاده می‌کنند و اخیرا هم در تلویزیون یک موردی بوده است، برخورد کند. در همین راستا فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقای خرم آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. این گونه اقدامات باعث بی اعتمادی به نهاد‌های متولی امر کمک رسانی به مردم شده است. ما باید با عملکرد خودمان دست این افراد را قطع و اعتماد را به جامعه باز گردانیم.» '

٢. اینستاگرام فیلتر نمی‌شود؟
پس از این صحبت‌ها آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتی نوشت: «موضوع پیگیری برای فیلتر سرویس‌های مختلف اینترنتی تازگی ندارد. رفع فیلتر توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. آنچه تازگی دارد طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی از رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه گری ' شفاف سازی سوءاستفاده کنندگان ارزی اخیر است.»

۳ استفاده از تلگرام جرم است؟
کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال مشاهده این اتفاقات بودند که ناگهان خبر دیگری این بار در مورد تلگرام و از سوی دادستان اصفهان مطرح شد.
حسین رحیمی در گفت: گو با ایسنا گفت: طبیعتا تصمیمی حاکمیتی مبنی بر استفاده نکردن از تلگرام گرفته شده و به همه سازمانها، مراکز، دفاتر و خبرگزاری‌ها ابلاغ شده است. به دلیل مسائل خاصی که وجود دارد و مشکلات امنیتی که در این بستر متوجه کشور است، هیچ کس اجازه استفاده از تلگرام را ندارد.
استفاده از تلگرام قطعا به وسیله فیلتر شکن انجام می‌شود و فیلتر شکن عنوان جزایی داشته و قابل تعقیب و پیگیری است. همه افراد، سازمان‌ها و خبرگزاری‌هایی که از تلگرام استفاده می‌کنند اگر عنوان و گزارش شود مورد تعقیب قرار می‌گیرند.»

4. استفاده از تلگرام جرم نیست؟
در حالی که منتظر بودیم تا ببینیم پاسخ دکتر خرم آبادی به وزیر ارتباطات در مورد احتمال رفع فیلتر توئیتر چیست، خبرنگاران وزیر ارتباطات را گیر انداختند تا همچنان در مورد فیلترینگ تلگرام صحبت کند. آذری جهرمی گفت: «با نمایندگان مردم ارتباط خوبی داریم و طی روز‌های اخیر جلسات خوبی داشتیم. درباره برخی پیام رسان‌های فیلتر شده که در قالب‌های دیگر به فعالیت می‌پردازند اطلاعیه داده ایم.»
او همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر دادستان اصفهان مبنی بر پیگیری و دستگیری نهاد‌ها و افرادی که از فیلترشکن برای ورود به شبکه‌های فیلتر شده همچون تلگرام استفاده می‌کنند، گفت: «من تخصصی در رابطه با تعقیب ندارم، باید جزئیات این موضوع را از خودشان پیگیری کنید.» وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به فعالیت برخی پیام رسان‌های فیلتر شده در قالب یک پیام رسان جدید مثل تلگرام طلایی، گفت: «در وزارت ارتباطات اطلاعیه رسمی داده ایم و نظرمان را در این رابطه گفته ایم. هم رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مورد مصاحبه کرده اند و هم اطلاعیه دادیم و این موضوع جدید نیست و مورد اشاره قرار گرفته است.»

5. توئیتر رفع فیلتر نمی‌شود؟
چند ساعت پس از این صحبت ها، عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در کانال شخصی خود، نوشت: موضوع رفع فیلتر شبکه آمریکایی توئیتر قابل طرح در جلسه کارگروه تعیین مصادیق نیست. دادستان کل کشور طی نامه‌ای در تاریخ دوم اردیبهشت سال جاری در پاسخ به تقاضای کتبی وزیر ارتباطات اعلام کرد: طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در کارگروه تعیین مصادیق مغایر موازین قانونی است؛ لذا این درخواست در همان تاریخ بایگانی.

6. نتیجه چه شد؟
اگر این صحبت‌ها را کنار یکدیگر بگذاریم، به چند نتیجه می‌رسیم. اولا تلگرام که خاطره شد و کلا باید رفع فیلتر آن را فراموش کنیم. همچنین طبق صحبت‌های خرم آبادی، رفع فیلتر توئیتر نیز امکان پذیر نیست. در مورد اینستاگرام، اما فعلا به نظر می‌رسد هنوز مناقشات ادامه داشته باشد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید