فیلم سیکاریو: روز سرباز؛داستان پیچیده و نفس‌گیر

فیلم سیکاریو: روز سرباز؛داستان پیچیده و نفس‌گیر

پایه و اساس داستان این اثر بسیار پیچیده است. وزیر دفاع یعنی جیمز رایلی (با بازی «متیو مودین» که بار دیگر نقش یک دروغگو را به خوبی بازی کرده است) و مشاور اعظم او یعنی «سینتیا فوردز» (با بازی کترین کینر) تصمیم گرفته اند که بهترین راه جلوگیری از تروریسم داخلی در ایالات متحده امریکا این است که مرز بسیار متزلزل مکزیک/آمریکا را که مدخل اصلی ورود تروریست‌ها است با کنترل بیشتری مقاوم کنند.

کد خبر : ۶۰۰۰۰
بازدید : ۳۱۵۸
خلاصه داستان: دختر یکی از باند‌های بزدگ قاچاق مکزیک توسط پلیس امریکا ربوده می‌شود به امید آنکه مسولیت آن به گردن سایر باند‌های قاچاق بیوفتد. در این بین ارتباطی احساسی بین این دختر و مامور محافظ او شکل می‌گیرد.

امتیاز متاکریتیک: ۶۱ از ۱۰۰
فیلم سیکاریو: روز سرباز؛داستان پیچیده و نفس‌گیر
جیمز براردینلی | «سیکاریو: روز سرباز» به جمع فیلم‌هایی نظیر «ددپول ۲» (Deadpool ۲) و «شگفت‌انگیزان ۲» (Incredibles ۲) به عنوان دنباله‌هایی که این در تابستان اکران شدند و علی‌رغم اینکه به اندازه‌ی فیلم اول خود خوب نبودند، اما باز هم توانستند که جمع کثیری از علاقمدان به سالن‌های سینما بکشانند.
اگرچه که این نسخه ادامه‌ی مستقیمی بر فیلم سال ۲۰۱۵ نیست، اما «سیکاریو: روز سرباز» بر روی داستان مامور CIA یعنی «مت گریور» (با بازی جاش برولین) و همکارش یعنی «آلخاندرو» (بنسیو دل تو رو) تمرکز می‌کند. اگرچه این دو در برابر نقشی که «امیلی بلانت» در فیلم اول داشت به نوعی جانبی محسوب می‌شدند، اما در این اثر به شخصیت‌های اصلی فیلم تبدیل شده اند.


آقای «تیلور شریدن» یکی دیگر از افرادی است که از نسخه اول به این فیلم آمده است و او مسئول نوشتن فیلم‌نامه‌ی این اثر بوده، اما بسیاری دیگری از افراد پشت صحنه تغییر کرده اند. کارگردان یعنی آقای «دنیس ویلنوو» که به دلیل حضور در پروژه‌ی «تیغ رو ۲» (Blade Runner ۲) در دسترس نبوده با کارگردان ایتالیایی یعنی «استفانو سولیما» جایگزین شده است.
وظیفه‌ی فیلمبرداری اثر به «داریوس ولسکی» محول شده است (به جای آقای «راجر دیکنز» که به خاطر فیلمبرداری «تیغ رو ۲» موفق شد تا جایزه‌ی اسکار را ببرد. موسیقی فیلم نیز کار آقای «هیلدور گونادوتیر» است که جایگزین «یوهان یوهانسن» شده است. علی‌رغم تمام این تغییرات، «روز سرباز» باقی موارد و علی‌الخصوص کیفیت‌های پوچ‌گرایانه‌ی نسخه‌ی قبلی را در خود دارد.

این سومین فیلمی است که از «جاش برولین» در این تابستان می‌بینیم اگرچه که بسیار کمتر از فیلم‌های بزرگی که گیشه را در می‌نوردند مثل «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (Avengers: Infinity War) یا «ددپول ۲» (Deadpool ۲) دیده شد، اما بهترین مکان برای او بود تا توانایی‌های خود را به عنوان یک بازیگر سطح بالا نشان دهد.
اینجا دیگر خبری از جلوه‌های ویژه نیست به همین دلیل او قادر است تا تمام توانایی خود به عنوان یک بازیگر را با تمام کاریزما و استعدادش به نمایش بگذارد. او دوباره موفق شده تا چهره‌ای که از «گریور» در فیلم قبلی سراغ داشتیم را با همان جدیت و استقامتی که سراغ داشتیم به تصویر بکشد.
فیلم سیکاریو: روز سرباز؛داستان پیچیده و نفس‌گیر
«بنسیو دل تورو» در عین حال چهره‌ی یک قاتل مصمم را تصویر می‌کشد که در عین حال قلبی دارد که در مکان لازم برای خانواده‌ش خواهید تپید.
«آلخاندرو» زیاد پیش‌زمینه‌ی داستانی ندارد، اما همان یک ذره‌ای هم که می‌دانیم بسیار تکان‌دهنده است. در «روز سرباز» او تبدیل به محافظ نوجوانی به نام «ایزابل» که رئیس یکی از رئسای مافیا است می‌شود. نکته‌ی عجیب این است که کمی شباهت بین خصیت آلخاندرو و شخصیتی که «برولین» در «ددپول ۲» بازی می‌کند یعنی «کیبل» وجود دارد؛ و کلیت داستان «آلخاندرو/ایزابل» ما را به یاد زوج «هیو جکمن» و «دفنی کین» در فیلم «لوگان» (Logan) می‌اندازد.

«روز سرباز» بخش احساسی خود را از طریق رابطه‌ای که بین «آلخاندرو» و «ایزابل» شکل می‌دهد تقویت می‌کند. نمی‌شود گفت که این اثر شبیه به رابطه‌ای که در فیلم قبلی بین «آلخاندرو» و «کیت میسر» (با بازی امیلی بلانت) داشتیم نیست؛ پدری که فرزند خود را از دست داده است و حالا رستگاری را در نجات دادن دختر فرد دیگری پیدا می‌کند.
غیبت «میسر» (هیچ اشاره‌ای به هیچ صورت به او نمی‌شود) باعث نوعی تغییر در نگرش اثر شده است. تمرکز فیلم به «آلخاندرو» منتقل شده است که از طریق دیالوگ‌ها و رفتاری که می‌کند وجهه‌ی بسیار انسانی به او بخشیده شده است. اگرچه کاملاً نمی‌توان او را در شاخه‌ی «ضدقهرمان» قرار داد، او بیشتر نقش یک قهرمان کلاسیک و سنتی را به خود می‌گیرد.

پایه و اساس داستان این اثر بسیار پیچیده است. وزیر دفاع یعنی جیمز رایلی (با بازی «متیو مودین» که بار دیگر نقش یک دروغگو را به خوبی بازی کرده است) و مشاور اعظم او یعنی «سینتیا فوردز» (با بازی کترین کینر) تصمیم گرفته اند که بهترین راه جلوگیری از تروریسم داخلی در ایالات متحده امریکا این است که مرز بسیار متزلزل مکزیک/آمریکا را که مدخل اصلی ورود تروریست‌ها است با کنترل بیشتری مقاوم کنند.
به همین منظور، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که راه انداختن یک جنگ بین کارتل‌های مواد مخدر که تونل‌های جنوبی مرز ایالات متحده را در کنترل دارند بسیار به نفع شان خواهد بود. برای تسهیل این امر، آن‌ها «گریور» را از آفریقای شمالی فرا می‌خوانند تا تیمی را برای این منظور تشکیل دهد که شامل «آلخاندرو» نیز می‌شد. برنامه‌ی آن‌ها این است که دختر یکی از رئسای بزرگ کارتل یعنی «ریس» را بدزدند (رئیس این کارتل ارتباطی با قتل خانواده‌ی «آلخاندرو» هم دارد) و کاری کنند که این دزدی به نظر شبیه به یک انتقام بین کارتل‌ها و رقبا به نظر برسد. البته که همه چیز طبق انتظارات پیش نمی‌رود چرا که عوامل پلیس مکزیک هم توسط کارتل‌های مواد خریداری شده اند.
خیانت، آشفتگی و عواملی از این قبیل باعث می‌شوند تا دولت ایالات متحده هرکس و هر چیزی که در این عملیات حضور داشته است را رد کند. در بعضی لحظات حسی شبیه به فیلم‌های سری «بورن» (Bourne) به شما دست می‌دهد.
فیلم سیکاریو: روز سرباز؛داستان پیچیده و نفس‌گیر

اگرچه «سیکاریو: روز سرباز» به اندازه‌ی «سیکاریو» قدرتمند نیست، اما ارزش آن به عنوان یک دنباله همچنان پابرجاست. صحنه‌های نبرد نفس‌گیر هستند و تنش در این لحظات بسیار بالا هستند و صحنه‌هایی که مرتبط با شخصیت‌پردازی کاراکتر‌ها هستند نیز به هیچ وقت احساسی و سانتی‌مانتال نیستند.
دیدن و قدردان این اثر بودند لزوماً نیازمند این نیست که کسی اول «سیکاریو» را دیده باشد (اگرچه کمک خوبی برای دانستن پیش‌زمینه‌ی شخصیت‌های «گریور» و «آلخاندرو» است)؛ «روز سرباز» بر روی پای خود می‌ایستد.
بخش پایانی اثر نوید یک قسمت تازه را می‌دهد و صد البته نویسنده‌ی اثر هم قبلا اشاره کرده است که این اثر به عنوان یک سه‌گانه در نظر گرفته شده بود. با در نظر گرفتن مسیر عجیب و غریبی که روابط در طی این اثر طی می‌کنند، دیدن اینکه در نهایت تمام آن‌ها به کجا ختم خواهند شد بسیار جذاب خواهد بود.

منبع: سایت نقد فارسی
مترجم: امید بصیری
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید