کانکس‌های ناجی بازار مسکن

کانکس‌های ناجی بازار مسکن

ویلا‌های کانکسی تازه‌ترین پدیده شهر‌های شمالی ایران است. اگر تا پیش از این تصورتان از کانکس، کانکس‌های نیروی انتظامی یا برخی کانکس‌های معمولی است که در خیابان‌ها دیده‌اید، بعد از خواندن این گزارش، تصور دیگری از پدیده‌ای به نام کانکس خواهید داشت. مدتی است که کانکس‌سازان فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند و حتی به ساختن ویلا‌های کانکسی لاکچری روی آورده‌اند.

کد خبر : ۶۰۱۴۰
بازدید : ۹۰۶
پریسا اسلام‌زاده | ویلا‌های کانکسی تازه‌ترین پدیده شهر‌های شمالی ایران است. اگر تا پیش از این تصورتان از کانکس، کانکس‌های نیروی انتظامی یا برخی کانکس‌های معمولی است که در خیابان‌ها دیده‌اید، بعد از خواندن این گزارش، تصور دیگری از پدیده‌ای به نام کانکس خواهید داشت. مدتی است که کانکس‌سازان فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند و حتی به ساختن ویلا‌های کانکسی لاکچری روی آورده‌اند.
کانکس‌های ناجی بازار مسکن
در یکی دو‌سال اخیر ساخت کانکس‌های مسکونی به اندازه‌ای گسترش یافته که جای ساخت‌وساز‌ها را هم گرفته و جایگزین ساختمان‌ها شده است. قیمت پایین ساخت کانکس، امنیت بالای آن در مقابل زلزله و آتش‌سوزی، زمان کم برای ساخت‌وساز و حتی قابلیت حمل‌ونقل آن باعث شده این سازه با اقبال عمومی روبه‌رو شود.
به همین دلایل است که دیگر اغلب کسانی که به دنبال ساخت خانه‌ای کوچک در حیاط‌های خود هستند، به سراغ کانکس‌ساز‌ها می‌روند و دیگر تمایلی به ساخت ساختمان ندارند. البته استفاده از کانکس فقط به نوع مسکونی و ویلایی آن محدود نمی‌شود و حتی برای استفاده‌های اداری و مدرسه هم می‌توان از این نوع سازه استفاده کرد.

خداحافظی با مجوز ساخت‌وساز!
یکی از مهمترین ویژگی‌های کانکس‌ها این است که هنگام زلزله هیچ آسیبی نمی‌بینند. این‌روز‌ها یکی از جدی‌ترین خطراتی که تهران را تهدید می‌کند، خطر زلزله است. پس اگر شما خانه‌ای ضدزلزله داشته باشید و بتوانید با خیال آسوده در آن زندگی کنید، خیلی برایتان به‌صرفه است که یک کانکس حتی معمولی داشته باشید، چون دیگر در آن صورت حتی شدیدترین زلزله هم جان شما را تهدید نمی‌کند، ضمن این‌که برای ساخت کانکس به هیچ مجوزی نیاز نیست، اما شما اگر بخواهید یک خانه ٥٠ متری بسازید هم، باید کلی دنبال مجوز بگردید.
یکی دیگر از مهمترین مزیت‌های ساخت کانکس هم پایین‌بودن هزینه آن است که اصلا قابل قیاس با ساخت‌وساز نیست. برای ساخت یک خانه معمولی علاوه بر این‌که باید مراحل زیادی را طی کنید تا مجوز بگیرید، هزینه زیادی را هم باید بابت خرید مصالح ساختمانی و نیروی کار متحمل شوید؛ بنابراین خیلی به‌صرفه است که به جای ساخت یا خرید خانه، کانکس بخرید.
قیمت‌های کانکس‌ها به متراژ آن‌ها و مواد استفاده‌شده مربوط است. بهترین نوع فایبری که در ساخت‌وساز این کانکس‌ها استفاده می‌شود، فایبر ترکیه‌ای به نام ٧ است که بیشترین مقاومت را مقابل زلزله و آتش‌سوزی و باران دارد. به جز این فایبر از برخی مواد چوبی، کامپوزیت و فایبرگلاس هم استفاده می‌شود، ضمن این‌که به سلیقه مشتری برای کف کانکس‌ها هم می‌توان از لمینت یا پارکت استفاده کرد.
جالب است بدانید که در کانکس‌ها درست مثل خانه‌های مسکونی از هر امکاناتی می‌توان استفاده کرد. کانکس‌ها به نسبت متراژی که دارند، می‌توانند یک یا دو اتاق خواب داشته باشند و می‌توان آن‌ها را به سیستم ضدسرقت هم مجهز کرد، ضمن این‌که در آشپزخانه‌های این کانکس‌ها هم می‌توان امکانات مختلفی تعبیه کرد.
کانکس‌ها چقدر آب می‌خورند؟
قیمت کانکس‌ها براساس موادی که در آن‌ها استفاده شده و نسبت به امکاناتی که در آن‌ها وجود دارد، متفاوت است. ارزان‌ترین کانکس‌ها از متری ٥٠٠‌هزار تومان ساخته می‌شوند که از موادی معمولی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. لاکچری‌ترین نوع کانکسی که در ایران ساخته، در آن از بهترین مواد استفاده می‌شود و فول امکانات است. مرغوب‌ترین موادی که در کانکس‌های گرانقیمت استفاده می‌شوند، درمقابل همه چیز ازجمله زلزله و آتش‌سوزی مقاومت دارند، همچنین در ساخت این کانکس‌ها هم می‌توان از شیشه‌هایی استفاده کرد که از بیرون هیچ‌گونه دیدی ندارند.
در کانکس‌های گرانقیمت حتی می‌توان امکاناتی مثل اتاق بیلیارد و جکوزی را هم تعبیه کرد، اما اگر این ویژگی‌ها برایتان اهمیت زیادی ندارند و همین که بتوانید یک کانکس قابل اطمینان و جمع‌وجور داشته باشید، برایتان کافی است، پس دور مدل‌های لاکچری را خط بکشید و به سراغ کانکس‌هایی با قیمت‌های متوسط بروید. در ادامه ویژگی‌های انواع کانکس‌ها را بررسی می‌کنیم.
کانکس‌های سیار
کانکس‌های سیار که به کانکس‌های متحرک نیز معروفند به دو دسته کلی چرخدار و بدون چرخ تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته کانکس‌ها برای افراد یا سازمان‌هایی کارایی دارند که جابه‌جایی برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد. کانکس‌های سیار در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند که برخی از آن‌ها بر روی ماشین نصب شده و محل خوبی برای استراحتگاه‌های بین جاده‌ای را ایجاد می‌کنند. کانکس‌های سیار برای کاربری‌های مختلفی، چون امداد و نجات جاده‌ها، استقرار مسافران نوروزی و خدمات هلال‌احمر ساخته می‌شوند.
کانکس‌های دوطبقه
طبقه اول کانکس دارای اسکلت تقویت شده است که در چهار گوشه آن ستون‌هایی وجود دارد و کانکس بالایی روی آن پیچ می‌شود. امکان ساخت کانکس‌های چند طبقه نیز به همین روش امکان‌پذیر است که چه در دو طبقه و چه در چند طبقه ابعاد کانکس‌ها بسته به سفارش و نیاز مشتری متغیر است. بر خلاف کانکس‌های دوقلو و چندقلو که نیاز به فضای بزرگ برای پیاده‌سازی کانکس‌ها است، این مدل کانکس‌ها به دلیل این‌که طبقات عمودی بر هم سوار می‌شوند، برای شرکت‌ها و اداره‌هایی که فضای زیادی برای گسترش محیط دفتری و اداری خود ندارند، بسیار مفید هستند.
در این نوع کانکس‌ها می‌توان به تعداد مورد نیاز اتاق، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در طبقه اول و دوم به‌وجود آورد که این دو طبقه با یک راه پله فلزی به هم متصل می‌شوند. برای زیبایی کانکس‌ها می‌توان سقف آن‌ها را شیبدار با ورق‌های سفال رنگی طراحی کرد و ساخت.
کانکس‌های اداری و مدیریتی
به کانکس‌های سالنی گفته می‌شود که در ابعاد مختلف و با تعداد اتاق و پنجره‌های متفاوت با نمای داخلی شکیل ساخته می‌شوند. به دلیل استقامت و زیبایی ظاهری این نوع کانکس‌ها و همچنین سهولت در نصب و جابه‌جایی باعث شده تا امروزه بسیاری از اداره‌های کوچک و بزرگ از این نوع کانکس‌ها استفاده کنند. این کانکس‌ها در تعداد طبقات مختلف و به صورت دوقلو و چندقلو بیشتر برای ایجاد شرکت‌های بزرگتر اجرا می‌شوند. از امکانات داخلی این کانکس‌ها می‎‌توان به اتاق مدیریت، آشپزخانه، اتاق پرسنلی، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

کانکس‌ها ناجی بازار مسکن
جمشید برزگر، رئیس کانون انبوه‌سازان کشور هم ساخت کانکس را به ساخت خانه ارجح می‌داند. برزگر درباره این‌که ساخت کانکس بهتر است یا ساخت خانه به «شهروند» می‌گوید: «قطعا ساخت کانکس نسبت به ساختمان مزیت‌های بیشتری دارد.
در ساخت خانه مولفه‌های زیادی باید رعایت شوند که همین مسائل قیمت یک خانه مسکونی را بالا می‌برند. ضمن این‌که برای گرفتن مجوز یک خانه باید مراحل زیادی طی شود که شاید در همین مدت زمان بتوان یک کانکس دقیقا با امکانات یک خانه ساخت.» اما در زمینه قیمت چطور؟ آیا ساخت کانکس با ساخت یک خانه از نظر میزان هزینه قابل مقایسه است.
برزگر به این سوال پاسخ می‌دهد: «اصلا نمی‌توان هزینه ساخت یک خانه را با یک کانکس مقایسه کرد. شما می‌توانید بهترین کانکس را با عالی‌ترین امکانات حداکثر با قیمت متری ٢،٥‌میلیون تومان بسازید، اما برای ساخت معمولی خانه حداقل باید متری ٥‌میلیون تومان هزینه کنید؛ بنابراین اصلا نمی‌توان هزینه ساخت کانکس و خانه را با هم قیاس کرد.
ضمن این‌که می‌توان کانکسی معمولی را بدون امکانات تشریفاتی و غیرضروری با قیمت حداقل ٤٥٠‌هزار تومان ساخت. همچنین برای ساخت کانکس به دریافت مجوز از شهرداری و سایر نهاد‌ها نیازی نیست.» آیا ساخت کانکس و گسترش استفاده از آن روی کاهش ساخت‌وساز‌ها تأثیر دارد؟ رئیس هیأت انبوه‌سازان کشور پاسخ می‌دهد: «خیر هنوز استفاده از کانکس‌ها آن قدر گسترش پیدا نکرده که باعث کاهش آمار ساخت‌وساز‌ها شود. فعلا استفاده از کانکس‌ها به صورت شخصی است، اما اگر روزی فرا برسد که کانکس‌ها به صورت شهرکی ساخته شوند آن وقت روی میزان ساخت‌وساز‌ها تاثیرگذار خواهند بود.»

کانکس‌های مسکونی-ویلایی
در سال‌های آینده شاید دیگر کسی برای ساخت ویلا از دیوار‌های آجری و گچی استفاده نکند و تمامی ویلا‌ها و خانه‌های باغی توسط صنعت کانکس‌سازی ساخته شوند. یک کانکس ویلایی در واقع همان خانه ویلایی در ابعاد کوچکتر است برای کسانی که نمی‌خواهند هزینه سنگین ساخت‌وساز را متحمل شوند و وقت خود را صرف ساختمان‌سازی کنند. کانکس‌های مسکونی و ویلایی پرطرفدارترین کانکس‌ها هستند.
نوع پیش‌ساخته این کانکس‌ها هم طرفداران زیادی دارد، چون در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتری تحویل داده می‌شوند. مزیت کانکس‌های ویلایی زمان کم ساخته‌شدن، مقاومت در مقابل زلزله، ظاهری زیبا، دارای امکانات خوب و حتی قابلیت بیشتر نسبت به ساختمان، فضای داخلی زیبا و انتقال از ملکی به ملک دیگر است که از مهمترین ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شوند. شاید فکر کنید که اگر روزی نخواهید دیگر از کانکس مسکونی خود استفاده کنید، چه کاری باید انجام دهید، اما نیازی به نگرانی نیست، چون می‌توانید کانکس خود را درست مثل یک ملک بفروشید.
البته برعکس ساختمان، می‌توانید کانکس‌تان را مثلا با قیمتی بالاتر از آن‌چه خریده‌اید بفروشید و فقط مقداری از هزینه اولیه شما برمی‌گردد. در این کانکس‌ها علاوه بر لوله‌کشی آب سرد و گرم و قراردادن سرویس بهداشتی و حمام، فضایی مخصوص برای یخچال و وسایل گرمایشی و سرمایشی هم در نظر گرفته می‌شود.
ضمن این‌که می‌توانید خط تلفن هم داشته باشید و درواقع همه امکاناتی که در یک خانه دارید را در کانکس‌تان هم داشته باشید. البته این کانکس‌ها کمبود‌هایی هم نسبت به ساختمان‌ها دارند. یک کانکس مسکونی با توجه به این‌که از ٤ طرف در فضای آزاد قرار دارد، اتلاف انرژی بیشتری نسبت به یک ساختمان دارد. ضمن این‌که کانکس‌ها طول عمر مشخصی دارند و با توجه به موادی که در ساخت آن‌ها استفاده شده بعد از گذر چند‌سال نیاز به بازسازی خواهند داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید