سیگاری‌ها چه می‌کشند؟

سیگاری‌ها چه می‌کشند؟

قیمت سیگار در این سه، چهار ماه طوری گران شده که می‌توان رشد قیمت آن را باطلا و دلار هم مقایسه کرد. مثلا بهمن کوچک که بیش از دو برابر گران شده، در طول این مدت افزایش قیمتی بیشتر از طلا داشته است.

کد خبر : ۶۰۲۵۰
بازدید : ۱۱۷۷۴۴
سیگاری‌ها چه می‌کشند؟
احمدرضا نجفی | بهمن کوچک پنج هزار تومان! این جمله‌ای بود که صاحب دکه سیگارفروشی می‌گوید. چندنفری هم آن را در شبکه‌های مجازی مثل توئیتر و اینستاگرام بازنشر کرده اند. طوری که انگار آسمان به زمین آمده است.
اگر اهل سیگار نباشید، موضوع خیلی برایتان مهم نیست، اما سیگاری‌ها و آن‌هایی که سیگار می‌فروشند، پنج هزار تومانی شدن یک بسته از این سیگار را معادل رم کردن قیمت دلار می‌دانند. بهمن کوچک تنها سیگاری نیست که اسیر تندباد این روز‌ها شده، بقیه سیگار‌ها هم به فراخور مشتری گران شده اند. فروشنده‌ها می‌گویند حالا دیگر کسی دنبال سیگار‌های به اصطلاح اصل یا همان قاچاق خودمان که بدون عکس عرضه می‌شدند، نیست. قیمتش بالاست! خیلی بالا!

سیگار، طلای سفید این روز‌ها
قیمت سیگار در این سه، چهار ماه طوری گران شده که می‌توان رشد قیمت آن را باطلا و دلار هم مقایسه کرد. مثلا بهمن کوچک که بیش از دو برابر گران شده، در طول این مدت افزایش قیمتی بیشتر از طلا داشته است.
این فلز با ارزش که سه ماه پیش حدود ۱۷۰ هزار تومان ارزش داشت الان با قیمت ۲۳۰ هزار تومان فقط ۳۵ درصد سود به صاحبانش رسانده. یا حتی دلار که سه. چهار ماه پیش حول وحوش پنج هزار تومان بالا و پایین می‌شد و الان به نرخ غیررسمی هشت یا ۹ هزار تومان معامله می‌شود، کمتر از بهمن کوچک و ۸۰ درصد رشد داشته است.
سکه هم که سه، چهار ماه پیش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود الان با قیمت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی اش فقط ۵۸ درصد رشد کرده. با این تفاسیر نمی‌شود گرانی سیگار را تقصیر وضعیت اقتصادی و گرانی‌های طلا و دلار و این‌ها انداخت. احتمالا صاعقه‌ای به جعبه سیگار‌های بهمن خورده و باعث شده این برند سیگار چنین افزایش قیمتی داشته باشد.

اسکار گرانی برای بهمن کوچک
بزرگترین برند سیگار ایرانی سیگار بهمن است و مشتریان زیادی را از متولدین ۱۲ ماه سال جذب خودش کرده است. به خصوص که خیلی‌ها به عنوان حمایت از کالای ایرانی سیگار بهمن را به سیگار‌های خارجی ترجیح می‌دهند.
این نوع سیگار بیشترین تفاوت قیمت را در روز‌های اخیر داشته. همانطور که گفتم الان قیمت هر پاکت بهمن کوچک، پنج هزار تومان است. به طوری که با بهمن بلند هم قیمت شده و بیشتر از بهمن قرمز و مشکی می‌ارزد که هرکدام چهار هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند.
بهمن آبی هم که نیکوتین کمتری دارد، چهار هزار تومان به فروش می‌رسد. دیگر انواع سیگار بهمن هم بهمن مشکی و سوئیسی است که به رغم بسته بندی باکلاسی که دارند، ارزان‌ترین نوع بهمن اند و هرکدام پاکتی سه هزار و ۵۰۰ تومان می‌ارزند.

قیمت هر کدام از انواع بهمن به صورت متفاوت بالا رفته است. مثلا بهمن آبی که سه، چهار ماه پیش دو هزار و ۲۰۰ تومان فروخته می‌شد الان ۸۱ درصد گران شده. بهمن‌های قرمز و مشکی، اما دو برابر شده و اسکار گرانی‌های این روز‌ها هم به بهمن کوچک تعلق دارد که از پاکتی هزار و ۸۰۰ تومان به پنج هزار تومان رسیده و ۱۷۷ درصد رشد کرده است. به خاطر همین هم حالا کمتر کسی پول بهمن کوچک میدهد. مگر برای خاطره سازی با روز‌هایی که همدم سیگاری‌های بی پول بود.

وینستون، یار همیشگی، یک و نیم برابر شده
قیمت سیگار وینستون که به نوعی پرمصرف‌ترین سیگار خارجی در ایران محسوب می‌شود، بعضا به پاکتی ۹ هزار تومان می‌رسد. این قیمت مربوط به سیگار‌های با برچسب بازدارنده است. سیگار‌های اصل خارجی که به صورت قاچاق وارد می‌شود و در خیلی جا‌ها قابل پیدا کردن است معمولا قیمتی یک و نیم برابر قیمت معمول آن دارد.
انواع مختلف سیگار وینستون که عبارت اند از وینستون لایت (آبی)، الترالایت، ایکساس لایت الترا، ایکس استایل لایت الترا، لایت الترا اسلیم، وینستون دبل پلاتینیوم ۴ و وینستون قرمز (عقابی) همگی هشت هزار تومان قیمت دارند.
معروف‌ترین نوع هم همان وینستون آبی است. انواع این برند سیگار حدود سه ماه پیش پنج هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت که با افزایش ۴۵ درصدی الان تقریبا یک و نیم برابر قیمت دارد.

مارلبرو قاچاق، گران‌ترین و پرفروش‌ترین سیگار لاکچری دکه‌ها
سیگار مارلبرو به نوعی سیگار لاکچری عمومی به حساب می‌آید. یعنی سیگاری که در بین برند‌های معمولی که تقریبا در همه دکه‌ها پیدا می‌شود، قیمت بالاتری دارد. چرا که به صورت قاچاق وارد شده و هیچ موقع قیمت رسمی نداشته است. به همین خاطر هم هست که پاکت‌های این برند سیگار، برچسب‌های بازدارنده ندارند. هر کدام از انواع مختلف آن هم قیمت‌های مخصوص به خود را دارند.
مارلبرو قرمز که پرفروش‌ترین نوع آن است، پاکتی ۱۵ هزار تومان قیمت دارد. مارلبروادج، فلاور کد، تاچ ولنس اسمل عرب هم پاکتی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. لنس اسمل اسموک ۱۶ هزار تومان، قرمز پایه بلند ۱۷ هزار تومان و فیلتر پلاس عرب ۱۸ هزار تومان است.
انواع لاکچری‌تر این سیگار، لیمیتد ادیشن و پریمیوم است که به ترتیب پاکتی ۳۸ هزار تومان و ۸۰ هزار تومان قیمت دارند.
رشد ۳۳ درصدی، سهم سیگار‌های کمل
کمل انواع محدودی دارد که به رنگشان معروف اند. سیگار‌های کمل آبی، زرد و خاکستری هر سه یک قیمت دارند و پاکتی ششهزار تومان به فروش می‌رسند. تفاوت آن‌ها در طعم و میزان قطران توتون شان است. سیگار کمل سفید و مشکی اصل هم که بدون برچسب و به صورت قاچاقی خرید و فروش می‌شوند، حدود ۱۲ هزار تومان قیمت دارند.
انواع قانونی این سیگار قبلا چهار هزار و ۵۰۰ تومان بود که نشان از رشد ۳۳ درصدی قیمت این برند سیگار دارد.
اسی مشکی، گرانتر از نوع طلایی آن
سیگار اسه یا اسی یا به طور دقیق تر، اسسی، انواع مختلف رنگی دارد. گران‌ترین آن اسیبلک است که هشت هزار تومان فروخته میشود. نقره‌ای و طلایی هر کدام پاکتی هفت هزار تومان، آبی و سبز هم هر کدام پاکتی شش هزار تومان قیمت دارد. سه ماه پیش اسی طلایی از همه گرانتر بود و پنج هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت.
بعد از آن مشکی و نقره‌ای هرکدام پنج هزار تومان و آبی و سبز هرکدام پاکتی چهار هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید. از آنجا که اسی بلک پرفروش‌ترین نوع این سیگار است، می‌توان گفت: اسی با رشد ۶۰ درصدی بیشترین افزایش قیمت را بین سیگار‌های خارجی داشته است.

سیگار کنت به طور میانگین ۳۳ درصد گران شد
سیگار کنت، متنوع‌ترین برند سیگار خارجی در ایران است. انواع مختلف پاور به خودی خود دریایی از اسامی و طعم‌های مختلف لیمویی، اکالیپتوس و... را برای مشتریانش تولید می‌کند. انواع سیگار پاور که به گواه خیلی ها، پرضررترین نوع سیگار است، ششهزار تومان قیمت دارد.
اما از آنجایی که با کشیدن آن، دهان بر نمی‌گیرد، مشتریان پروپاقرصی دارد که نمی‌خواهند دیگران را به تحمل بوی بد سیگار مجبور کنند. کنت نانویک و نانو چهار به ترتیب ۱۲ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان قیمت دارند که گران‌ترین انواع کنت موجود در بازار هستند.
کنت میکس، میکس بری، بلوبری، اسلیم، پاور ۸، پاور ۵، اچدی ۶ و اچدی ۴ همگی پاکتی ششهزار تومان به فروش می‌رسند. سیگار کنت هشت، چهار و یک و کنت نانو کلیک (نانو تک) و دمی اسلیم هم پنج هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند.
معروف‌ترین و ارزان‌ترین نوع سیگار کنت، کنت لایت است که قیمت هر پاکت قرمز رنگ آن پنج هزار تومان است. این سیگار سه ماه پیش چهار هزار و پانصد و پنج هزار تومان قیمت داشت که یعنی به نسبت دیگر برند‌های سیگار خارجی رشد کمتری داشته و بین ۱۱ تا ۳۳ درصد افزایش قیمت داشته است.
مگنا و جی وان پنج تومان، مونت کارلو چهار تومان
انواع سیگار مگنا، یعنی مگنا قرمز، مگنا لایت و مگنا الترا همگی پاکتی پنج هزار تومان قیمت دارند. این سیگار که سه هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت، رشد ۴۳ درصدی را تجربه کرده است. انواع سیگار 1 G. هم که دو رنگ نقره‌ای و طلایی و دو مدل معمولی و سولو هستند هر کدام پاکتی پنج هزار تومان به فروش می‌رسند.
این سیگار که سه ماه پیش سه هزار تومان فروخته میشد، الان ۶۶ درصد گران شده است. سیگار مونت کارلو هم که تنها انواع نقره‌ای و آبی آن در ایران به فروش می‌رسد، هرکدام پاکتی چهار هزار تومان قیمت می‌خورد. این برند سیگار که سه هزار تومان قیمت داشت، الان ۳۳ درصد بالای قیمت سه ماه پیش به فروش می‌رسد.
گرانی ۲۰، ۳۰ درصدی سیگار‌های متفرقه
انواع گمنام‌تر سیگار خارجی در ایران هم سیگار‌های پالمال، مونتانا و سیگار تازه وارد اونیکس است. سیگار پال مال که انواع قرمز، آبی، آبی باریک، نقره ای، نقره‌ای باریک و سوئیچ را دارد، همگی پاکتی چهار هزار تومان قیمت خورده اند.
این برند سیگار سه ماه پیش سه هزار تومان بود که ۳۳ درصد رشد کرده است. سیگار مونتانا ارزان‌ترین سیگار خارجی موجود در بازار است که انواع قرمز، مشکی و نقره‌ای آن پاکتی دو هزار و ۵۰۰ تومان و نوع طلایی آن سه. هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. مونتانا سه چهار ماه پیش هم همین قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان را داشت و رشد چندانی نکرده و فقط نوع طلایی آن ۵۰۰ تومان گران شده.
سیگار اونیکس که به نسبت دیگر برند‌های خارجی تازه پا به ایران گذاشته و همچنان در حال جذب مشتری‌های خودش است هم به نسبت سیگار ارزانی به شمار می‌رود. به طوری که انواع طلایی کلفت، کوتاه و بلند و نقره‌ای کلفت، کوتاه و بلند آن همگی پاکتی سه هزار تومان قیمت دارند. انواع اونیکس سه ماه پیش دو هزار ۵۰۰ تومان می‌ارزید که الان با رشد ۲۰ درصدی، ۵۰۰ تومان روی هر پاکت کشیده است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید