کالاهای عجیبی که ایرانی‌ها از آمازون می‌خرند

کالاهای عجیبی که ایرانی‌ها از آمازون می‌خرند

آنطور که می‌گویند دلار گران و کمیاب شده و خیلی‌ها برای خرید کالا‌های ضروری مملکت بلاتکلیف شده اند، اما در همین وضعیت فعلی، ایرانی‌های زیادی از سایت آمازون خرید می‌کنند. چی می‌خرند؟ لابد به قطعات الکترونیکی کمیاب و گوشی موبایل فکر می‌کنید یا مثلا قطعات صنعتی برای راه اندازی یک خط تولید؟ جواب هیچ کدام است. حقیقتش وقتی به سراغ سایت‌های ایرانی خرید از فروشگاه‌های خارجی رفتیم توقع نداشتیم با این وضعیت دلار شاهد خرید چنین اجناس پیش پا افتاده‌ای باشیم.

کد خبر : ۶۰۳۷۵
بازدید : ۷۱۹۰
ولخرجی‌های ایرانی در آمازون
على هادی زاده | آنطور که می‌گویند دلار گران و کمیاب شده و خیلی‌ها برای خرید کالا‌های ضروری مملکت بلاتکلیف شده اند، اما در همین وضعیت فعلی، ایرانی‌های زیادی از سایت آمازون خرید می‌کنند.
چی می‌خرند؟ لابد به قطعات الکترونیکی کمیاب و گوشی موبایل فکر می‌کنید یا مثلا قطعات صنعتی برای راه اندازی یک خط تولید؟ جواب هیچ کدام است. حقیقتش وقتی به سراغ سایت‌های ایرانی خرید از فروشگاه‌های خارجی رفتیم توقع نداشتیم با این وضعیت دلار شاهد خرید چنین اجناس پیش پا افتاده‌ای باشیم.
از کفش ۱۲ میلیون تومانی گرفته تا ساعت دو میلیون تومانی که لوگوی فیلم بتمن علیه سوپرمن روی آن نقش بسته است. تازه این وسایل نسبتا کاربردی لیست ماست. هر چه در لیست خرید ایرانی‌ها در آمازون بعد از نوسانات اخیر دلار دقیق‌تر شدیم با لوازم عجیب و غریب تری روبه رو شدیم.
لوازمی که خرید آن‌ها تنها از عهده کسی بر می‌آید که اصلا در این اوضاع گرانی و دلار هیچ مشکلی در سبک زندگی خود ندارد و برایش فرقی نمی‌کند دلار تا چه اندازه بالا برود.
مثلا با گیمر‌هایی روبه رو شدیم که حاضر شده اند بیش از دو میلیون تومان برای یک نسخه خاص از بازی خدای جنگ پول بدهند. یا اینکه فردی یک موشک کاغذی یک میلیونی، مجهز به یک دوربین گرفته است که فقط می‌توان آن را پرتاب کرد و از تصاویر پخش شده روی گوشی لذت برد!
از طرفی با انواع و اقسام محصولات آرایشی و بهداشتی مثل سایه چشم! روبه رو شدیم که بعضا قیمتی بیش از دو میلیون تومان داشته و کاربرد ضروری و خاصی هم نداشتند. در لابه لای لیست خرید ایرانی‌ها با وسایلی مخصوص زندگی لاکچری هم مواجه شدیم.

مثلا کلاه اسب سواری با قیمتی حدود یک میلیون تومان یا کلاه بیسبال با قیمت ۶۰۰ هزار تومان. شاید فکر کنید ما در این لیست خرید جست وجو کرده و بدترین مورد‌ها را پیدا کرده ایم، ولی در حقیقت خیلی به دنبال گزینه‌های منطقی تری گشتیم و به در بسته خوردیم.
شاید بتوان منطقی‌ترین خرید ایرانی‌ها از آمازون را به انواع و اقسام ساعت‌های خاص نسبت داد. ساعت‌هایی که بیشتر آن‌ها در ایران هم نمایندگی دارند و صرفا مدل‌های خاص آن‌ها در آمازون و ... خریداری شده اند. شاید انتخاب منطقی‌ترین خرید ایرانی‌ها در این شرایط کمی سخت باشد، ولی به راحتی می‌توانیم عجیب‌ترین خرید ایرانی‌های را به شما معرفی کنیم!
یک تیشرت که روی آن اسم DONALDJ. TRUMP بزرگ حک شده است و برای طرفداران او در آمریکا طراحی شده است!
ولخرجی‌های ایرانی در آمازون

ساعت
طبق تحقیقات رفتارشناسی میلیونر‌ها در سال ۲۰۱۷ یکی از ۱۰ علاقه مندی جدید این قشر مرفه، جمع آوری کلکسیون ساعت است. ساعت‌هایی که الزاما قرار نیست گران قیمت‌ترین مدل خود باشند، ولی کافی است چشم این میلیونر‌ها را بگیرند تا تبدیل به عضوی از کلکسیون با ارزش آن‌ها شوند.
در ایران نیز مثل اینکه وضعیت به همین صورت است. اگر نگاهی به لیست خرید ایرانی‌ها از آمازون بعد از گران شدن دلار بیندازید، با تعداد زیادی ساعت روبه رو می‌شوید. ساعت‌هایی که تقریبا هیچ کدام از آن‌ها در ایران پیدا نشده و بعضا ویژگی‌های خاصی هم دارند.
مثلا ساعت برند Fossil مدل FS۵۳۱۹ که قیمتی حدود ۸۰ دلار داشته و رنگ آبی خاصی دارد. یاساعت INVICTA مدل ۱۷۲۰۴ که نشانگر‌های قرمز جالب توجهی داشته و با قیمت ۱۵۰ دلار تقریبا هر چه از یک ساعت کلاسیک بخواهید را در اختیار شما خواهد گذاشت، اما در این میان یک ساعت از همه جالب‌تر است.
ساعتی از برند نه چندان معروف shark که یک ویژگی خاص دارد. این ساعت با عنوان فیلم سینمای بتمن علیه سوپرمن نام گذاری شده و در پشت عقربه‌های خود لوگو‌های این دو قهرمان معروف را دارد. همچنین تم رنگ این ساعت نیز مانند لباس سوپرمن قرمز و آبی بوده و قیافه اش جوری است که در همان ابتدا شما را یاد لباس پوشیدن این شخصیت خواهد انداخت.
این ساعت غیر از این هیچ ویژگی خاص دیگری نداشته و با این حال فردی با هزینه ۱۳۰ دلار سعی کرده ساعت فیلم مورد علاقه خود را به دستش ببندد.
ولخرجی‌های ایرانی در آمازون
کفش
کفش نیز از دیگر محصولات پرفروش بوده است که گرانی دلار خیلی روی آن تاثیری نگذاشته است. اگر نگاهی به لیست کفش‌های سفارش داده شده بیندازیم کاملا مشخص است که افراد سفارش دهنده از آن کفش باز‌های حرفه‌ای هستند. کسانی که هر کفشی را به پانکرده و می‌خواهند خاص‌ترین کفش را در اختیار داشته باشند.
در این بین با یک کفش بسیار خاص از شرکت ریبوک روبه ر. شدیم که نیم ساق بوده و روی‌های نقره‌ای بسیار براق دارد. در کنار رنگ نقره‌ای نیز زر درخشانی به کار رفته و باعث می‌شود با یکی پر زرق و برق‌ترین کفش‌های اسپورت مردان روبه رو شویم. چیزی که اگر یکبار آن را پا کسی ببینید آن را فراموش نخواهید کرا این کفش با قیمتی حدود ۱۵۰ دلار سفارش داده شده است و با توجه به هزینه‌های حما و ... احتمالا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هز تومان برای صاحبش خرج برداشته است.
در کنار این کفش یک مدل عجیب دیگر به نا PHILIPPPLEIN را مشاهده کردیم که دست کمی از مدل ریبوک نداشت. به همار درخشندگی و اسپورتی، ولی با تم آبی رنگ روکشی که شبیه پوست ماهی فلس مانند است.


نکته جالب اینجاست که این کفش حدو هزار و ۷۵۰ دلار قیمت دارد و خریدار آن بای رقمی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بری
ورود آن به ایران پرداخت کرده باشد. یک کفش تیمبرلند بسیار خاص هم در لیست خرید مردم وجود دارد که با قیمتی حدود ۵۰۰ دلار و البته پرداخت پنج میلیون تومانی سفارش دهنده به بازار آمده است. این کفش تیمبرلند نیز از امضای خاص کفش‌های این شرکت پیروی کرده و یک رنگ آبی خاص آن را از بقیه محصولات این شرکت متمایز می‌کند.
بازی و متعلقات
از دیگر چیز‌هایی که مردم نتوانسته اند از خیر آن گذشته و با وجود قیمت سرسام آور دلار باز هم به سراغ آن رفته اند، حوزه بازی به خصوص از نوع بازی‌های ویدئویی است. به عنوان مثال یکی از جدیدترین محصولات سفارش داده هدست واقعیت مجازی مدل beneve است که حدود ۲۰۰ دلار قیمت داشته و با قیمتی حدود سه میلیون تومان به دست سفارش دهنده رسیده است.
این هدست مجازی یکی از جدیدترین مدل‌های این سری است که برای علاقه‌مندان به بازی‌های واقعیت مجازی بهترین گزینه به شمار می‌رود. در ادامه لیست با یک باندل از بازی خدای جنگ روبه رو می‌شویم. باندلی که در آن همان بازی ۲۰۰ دلاری در کنار چهار مجسمه از بازی و تعدادی کتابچه با قیمتی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده است.
در ادامه داستان بازی‌های ویدئویی با یک مجموعه از بازی Call of Duty روبه رو می‌شویم. این مجموعه در حقیقت چیز ویژه‌ای نبوده و فقط تعدادی از بازی‌های کامپیوتری این مجموعه را در قالبی خاص و با فرم یک شکل در اختیار مشتری می‌گذارد.
بازی‌هایی که اکثر آن‌ها از طریق اینترنت قابل دانلود بوده و شاید کمتر کسی بخواهد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای داشتن آن‌ها در یک جعبه با برند Call of Duty هزینه کند. در ادامه لیست بازی‌ها به موارد دیگری برخوردیم که جزو بازی‌های ویدئویی نبودند و حقیقتش دلیل سفارش آن‌ها را به خوبی متوجه نشدیم.
به هر حال شما ممکن است برای یک بازی ویدئویی یقه هم پاره کنید، ولی خرید یک موشک کاغذی قابل کنترل به قیمت یک میلیون تومان شاید چندان چیز مهمی در این آشفته بازار دلار نباشد. در توضیح محصول باید بگوییم که یک موشک از جنس کاغذ است که یک دوربین سبک در سر آن قرار گرفته و در عقب آن هم یک پره قرار گرفته که آن را رو به جلو هل می‌دهد.
گزینه جالب دیگری که با آن روبه رو شدیم یک شطرنج بود. محصولی که در لیست هدیه‌های روز پدر آمازون قرار گرفته و در حقیقت یک صفحه آهنربایی شطرنج است که کیفیت چوب خوبی داشته و تخته آن دست ساز است. این محصول نیز که در خرداد ماه سفارش داده شده است با قیمت ۵۰ دلاری خود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای خریدار خرج برداشته است.
لوازم آرایشی بهداشتی
بعد از خوره‌های بازی و علاقه‌مندان به کفش و ساعت‌های خاص نوبت به لوازم آرایشی بهداشتی می‌رسد. لوازمی که تقریبا همه نوع آن در لیست خرید ایرانی‌ها از آمازون پیدا می‌شود. در اولین مورد به یک حجم دهنده مو برمی خوریم که برای سفارش دهنده حدود ۸۵۰ هزار تومان آب خورده است.
در ادامه با یک ست سایه چشم برند MORPHE روبه رو شدیم که حدود ۲۰۰ دلار قیمت داشته و وقتی به دست مشتری ایرانی رسیده است از او مبلغ یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان گرفته شده است. یکی دیگر از محصولات این لیست تقویت کننده مو از برند معروف TOPPIK است.
این محصول از کشور انگلستان سفارش داده شده و قیمتی ۳۲ دلاری داشته است. در نهایت هم با قیمتی حدود ۴۵۰ هزار تومان به دست سفارش دهنده رسیده است. در ادامه لیست نیز با برس آرایشی ۵۰۰ هزار تومانی روبه رو می‌شویم که در سایت فروش eBay
قیمتی حدود ۵۰ دلار دارد.
همچنین می‌توان در لیست خرید ایرانی‌ها انواع ریش تراش و کرم‌های موبر را هم دید که آن‌ها نیز قیمتی زیر ۱۰۰ دلار داشته و بعضا با رقم‌هایی بیشتر از یک میلیون تومان نیز معامله شده اند.
گجت‌ها
در لیست سفارش از سایت‌های خارجی انواع و اقسام وسایل الکترونیکی مصرفی وجود داشت که بسیاری از آن‌ها در ایران نیز پیدا می‌شوند. ولی به نظر می‌رسد سفارش دهندگان به دنبال یک مدل خاص از این گجت‌ها بوده که حاضر شده اند چنین بهای سنگینی را برای آن‌ها پرداخت کنند.
مثلا پاور بانک خورشیدی TaoTronics را در نظر بگیرید. این پاور بانک قیمتی حدود ۴۰ دلار دارد و نمونه‌های مشابه آن در ایران فراوان اند. ولی سفارش دهنده حاضر شده است با پرداخت مبلغی حدود ۷۰۰ هزار تومان این وسیله را بعد از ۳۰ روز در منزل تحویل بگیرد.
وسیله‌ای که واقعا چندان کاربردی در زیر نور خورشید ندارد. مگر اینکه واقعا در یک منطقه بیابانی گم بشوید و حاضر باشید حدود پنج ساعت برای شارژ ۱۰ درصدی گوشی خود صبر کنید. گیتار الکترونیک Fender نیز یکی دیگر از این گجت‌های محبوب بود. این گیتار که حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد، بعد از حدود دو ماه و با قیمتی حدود چهار میلیون تومان به دست مشتری رسیده است.
حقیقتش وقتی به سراغ مشخصات محصول رفته و مشخصات آن را خواندیم چیز خاصی در مورد این گیتار ندیدیم. مگر اینکه فرم C. مانند آن باعث شده باشد کسی تا این میزان پول برای این وسیله خرج کند. یکی دیگر از گجت‌ها یک دوربین مداربسته خانگی به اسم lynx است که از محیط داخل خانه با کیفیت ۱۰۸۰p فیلمبرداری کرده و از انواع اتصالات نیز پشتیبانی می‌کند.
این دوربین نیز در سایت آمازون حدود ۵۰ دلار قیمت دارد که با توجه به داستان‌های حمل ونقل و قیمت ارز با حدود قیمت ۵۵۰ هزار تومانی به دست مشتری رسیده است.
دیگر وسایل نه چندان کاربردی!
ما تا جایی که توانستیم وسایل خریداری شده توسط ایرانی‌ها را دسته بندی کردیم، ولی از یک جایی به بعد کم آوردیم؛ چرا که با وسایلی مواجه شدیم که نه قابل دسته بندی بودند و نه خرید آن‌ها با این وضع دلار چندان Ovation که تفاوتی با مدل‌های داخل ایران نداشته و صرفا شیک‌تر است. این کلاه که در سایت آمازون حدود ۷۰ دلار قیمت گذاری شده است، با قیمتی حدود یک میلیون تومان به دست مشتری ایرانی رسیده است.
دیگر محصول مورد توجه در لیست ماکت جنگنده X. - Wing از مجموعه جنگ ستارگان بود. این ماکت که قیمتی ۱۵۰ دلاری دارد از کشور آمریکا خریداری شده است و با قیمتی حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ایران رسیده است. از دیگر محصولات عجیب لیست، ماکت خودروی Hyundai Santafe بود.
این ماکت کوچک که حدود ۲۰۰ دلار در آمازون قیمت دارد با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسیده است. در ادامه لیست حتی با چیز‌های خاص تری هم روبه رو شدیم. مثلا کلاه بیسبال که ۵۶۰ هزار تومان قیمت داشت و یا فیگور اولیور کان که با قیمت ۳۰۰ هزار تومانی خودنمایی می‌کرد.
در ادامه با یک پک تمبر رو به رو شدیم که در آن ۷۰۷ تمبر وجود داشت و قیمتش به ۹۰۰ هزار تومان می‌رسید. یا اینکه با یک شلوارک بچگانه ۱۳ دلاری روبه رو شدیم که با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به ایران رسیده بود. همه این موارد به کنار در آخر به یک تی شرت باعنوان DONALDJ. TRUMP هم برخوردیم که در آمازون با قیمت ۲۴ دلار به فروش رسیده و با حدود ۲۷۰ هزار تومان به دست یکی از طرفداران ترامپ در ایران رسیده است؟
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید