نگه داری گل و گیاه در خانه

نگه داری گل و گیاه در خانه

در این آزمایشات مشخص شد برخی گیاهان خانگی قادر به تصفیه کردن و حذف آلاینده‌های سمی هستند، به‌طوری‌که تنها در مدت ۲۴ ساعت می‌توانند تا ۹۰ درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند.

کد خبر : ۶۰۳۷۶
بازدید : ۲۰۷۹۵
فرادید | نگه داری گل و گیاه در خانه یکی از عناصر زیبایی خانه و روح بخشیدن به فضای داخلی منزل است. خیلی‌ها که علاقه زیادی به پرورش گل و گیاه دارند، ولی از داشتن خانه‌ای با حیاط و باغچه محرومند این کار را در خانه خودشان انجام می‌دهند. به راحتی می‌توان یک بخش از خانه را با گیاهان مفید و زیبای خانگی تزیین کرد و در هر فرصتی حسابی با آن‌ها وقت گذراند.
اما نگه داشتن گیاه در خانه هم قوانین خودش را دارد. بعضی از گیاهان اصلا مخصوص خانه و اپارتمان نیستند و حتی بودنشان در خانه ضرر هم دارد. از طرف دیگر گیاهانی هستند که با جذب آلودگی در محیط خانه بسیار مفید اند. اداره ملی هوانوردی و فضایی 'ناسا' در سال ۱۹۸۹ با هدف خودکفایی سفینه‌ها و ایستگاه‌های فضایی در زمینه تولید و تصفیه هوای مورد نیاز برای فضانوردان و آزمایش‌های فضایی، یک رشته پژوهش دنباله دار آغاز کرد که از جمله نتایج آن تأثیر خارق العاده چند نوع گیاه خانگی در تصفیه آلودگی هوای داخل خانه و محل کار است.
در این آزمایشات مشخص شد برخی گیاهان خانگی قادر به تصفیه کردن و حذف آلاینده‌های سمی هستند، به‌طوری‌که تنها در مدت ۲۴ ساعت می‌توانند تا ۹۰ درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند. طبق تحقیقات ناسا به ازای هر ۹ متر مکعب از هوای داخل خانه یا محل کار، یک گلدان از گیاهان آپارتمانی می‌تواند بسیاری از آلاینده‌های داخلی را تصفیه کند.

در این گزارش شما را با انواع گیاهان مخصوص خانه و آپارتمان آشنا می‌کنیم.

اول بد نیست بدانید در خانه چه مواد الاینده‌ای وجود دارد که برای نصفیه آن‌ها گیاهان خانگی خیلی مفیدند.

فرمالدئید: این ماده در وسایل چوبی، مبلمان ها، فرش، دود سیگار، رومیزی‌های پلاستیکی و گاز‌های طبیعی یافت می‌شود که باعث آلرژی، التهاب مخاطی، آسم و بیماری‌های پوستی می‌شود.
تری کلرو اتیلن: این ماده در جوهر چاپ، نقاشی، لاک، فرش، شوینده‌های لباس و آب آغشته به کلر وجود دارد. تتراکلرواتیلن یک ماده سرطان زای بسیار قوی است که چشم و پوست را ملتهب می‌کند و به کبد و کلیه آسیب می‌رساند.
بنزن: در رنگ نقاشی، لاک، جلا دهنده، مواد پاک کننده، مایع صابون، پاک کن و دود سیگار یافت می‌شود. این ماده سرطانزا که در بافت‌های چربی انباشته می‌شود، می‌تواند باعث سرطان خون، اختلالات عصبی، تنگی نفس، تشنج و پایین آوردن فشار خون شود.

آمونیاک: آمونیاک در قطعات کامپیوتر، دود سیگار و مواد شوینده خانگی یافت می‌شود. این ماده باعث گلو درد، سرفه، ورم حنجره و شش‌ها می‌شود.
زایلن: این ماده در تهیه رنگ نقاشی، پلاستیک، لاک و چسب استفاده می‌شود. زایلن در اگزوز اتومبیل، محصولات چرم و دود تنباکو نیز یافت می‌شود. این ماده در پوست، چشم و دستگاه تنفسی التهاب ایجاد می‌کند.
حالا با وجود این حجم از آلودگی در هوای خانه می‌توانید از گیاهان کمک بگیرید تا در خانه هوای پاکتری داشته باشید.

فیلودندرون
برای از بین بردن فرمالدئید و بسیاری مواد شیمیایی سمی دیگر را از این گیاه در خانه استفاده کنید. نگهداری این گیاه بسیار آسان است و بهتر است در مکان‌های کم‌نور نگهداری شود. حواستان باشد که فیلودندرون برای کودکان و حیوانات بسیار مضر است.
نگه داری گل و گیاه در خانه
پول چینی
برگ‌های این گیاه شکلی شبیه سکه‌های بزرگ پول چینی دارد و به همین خاطر این اسم به آن داده شده است. از آنجایی که گیاه سایه دوست بوده و به فقط هفته‌ای یک بار آب نیاز دارد، در زمره گیاهان آپارتمانی مقاوم است. رشد این گیاه بسیار سریع است.
نگه داری گل و گیاه در خانه
بامبو پالم
چند برگ سبز نخل بامبو رطوبت لازم برای هوای داخل خانه را به‌خصوص در فصل زمستان که هوا خشک است تأمین می‌کند. این گیاه همچنین آلاینده‌های ناشی از بنزن، تری کلرواتیلن و فرم آلدئید را که از طریق پاک‌کننده‌های شیمیایی، مواد پلاستیکی، جوهر پرینتر و فرش در هوای خانه پخش می‌شوند جذب و تجزیه می‌کند. اگر این گیاه را در کنار مبلمان جنس لاک قرار دهید مواد شیمیایی مضر را به کلی از بین میبرد.
نگه داری گل و گیاه در خانه
لوتوس
بهترین گیاه برای از بین بردن بنزن و فرمالدئید در خانه است. اما این گیاه سمی است و باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.
نگه داری گل و گیاه در خانه
سانسوریا
یک گیاه سخت که می‌تواند در انواع محیط و مکان‌ها رشد کند. این گیاه در از بین بردن فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن منحصربه‌فرد است و شب‌ها دی‌اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می‌کند.
نگه داری گل و گیاه در خانه

آگلونما
این گیاه چینی است و تقریبا همیشه‌سبز است و البته به نور فراوان نیاز ندارد، اما نیازمند هوای مرطوب است و بنزن و فرمالدئید موجود هوا را از بین می‌برد. اگر بچه کوچک در خانه دارید دقت کنید که شیره و دانه‌های این گیاه سمی هستند.
اسپاتی فیلوم
یک گل آپارتمانی معروف است که در از بین بردن بنزن، فرمالدئید و تری کلرو اتیلن بسیار مفید است. اگر گرد و خاک روی برگ‌های این گیاه را مدام تمیز کنید، اثربخشی آن در از بین بردن سموم و پاکسازی هوا دوچندان می‌شود.
نگه داری گل و گیاه در خانه
کلروفیتوم
این گیاه با شاخ و برگ‌ها و گل‌های سفید کوچکش فقط زیبایی ندارد، بلکه در از بین بردن سمومی مانند بنزن، فرمالدئید، منواکسیدکربن و زایلن نیز مؤثر است. این گیاه برای کودکان و حیوانات بسیار مضر است.
ژربرا
این گیاه زیبا در از بین بردن سمومی خانگی بسیار مفید است. جای آن باید گرم و روشن باشد.
پیچک
اگر خانه‌ای کم نور دارید این گیاه را انتخاب کنید. پیچک در جذب بنزن، فرمالدئید، مونوکسیدکربن و تری کلرواتیلن بسیار مفید است. این گیاه می‌تواند برخی از آلرژن‌ها مثل کپک‌های قارچی را از بین ببرد.
آنتوریوم آندرانوم
فلامینگو هوا را مرطوب و آغشته به بخار آب می‌کند. این گیاه زایل و تولوئن موجود در هوا را جذب می‌کند و به مواد غیر مضر تبدیل می‌کند.
نگه داری گل و گیاه در خانه
سرخس بوستونی
سرخس بوستونی برای مرطوب کردن هوا و از بین بردن سموم خانگی مفید است. این گیاه به آب‌رسانی کافی نیاز دارد.
آزالیا
این گیاه زیبا هوای محیط را از فرمالدئید که از فرش، مبل و وسایل چوبی آزاد می‌شود، جذب می‌کند. آزالیا اگر به درستی مراقبت شود، برای مدت طولانی باقی می‌ماند.
بنجامین
این درخت کوچک زیبا زیبا با برگ‌های ابلق است که اغلب در راهروی اداره‌ها و خانه‌ها قرار داده می‌شود. بنجامین تری کلرواتیلن ساطع‌شده از چسب‌ها و رنگ‌ها را جذب کرده و هوا را تصفیه می‌کند.
شفلرا
فواید این گیاه در از بین بردن تولوئن، فرمالدئید و بنزن ثابت شده است. این گیاه با برگ‌های درخشان و براقش که از شاخه بیرون زده اند، در برخی کشور‌ها به گل چتری نیز معروف است.
نگه داری گل و گیاه در خانه
گل داوودی
این هم زیبا است و هم در از بین بردن سموم هوای خانگی خیلی موثر است.
گل عشق (اکسالیس)
این گیاه متعلق به برزیل است و معمولا با شبدر ایرلندی اشتباه گرفته می‌شود. اما مدل برزیلی رنگ‌های بسیار درخشان‌تر و برجسته تری دارند، از بنفش گرفته تا قرمز. این گیاه اگر در مرحله پیاز گل خریداری شود تا یک هفته بعد سریعا رشد کرده و پس از ۱۰ هفته گل می‌دهد. گل عشق اگر در گلدان‌های روشن و سفید کاشته شوند زیبایی بیشتری خواهد داشت.
زامیفولیا
رشد سریعی دارد و نیاز به مراقبت از آن خیلی کم است. این گیاه ارتفاع زیادی می‌گیرد و به همین خاطر در هر جایی که باشد به خوبی دیده می‌شود. به نور مستقیم خورشید نیازی نداشته و سایه دوست است.
نگه داری گل و گیاه در خانه
استرلیتزیا سفید یا پرنده بهشتی
اگر شرایط مناسب داشته باشد تا ۶ متر هم رشد می‌کند. البته اگر دوست دارید رشد زیادی داشته باشد باید جلوی نور مستقیم خورشید باشد. برای نگهداری هم کافی است خاک گیاه نم دار باشد و ماهی یک بار از کود‌های مغذی برای آن استفاده کنید.

کالاتا اورانتا
برگ‌های سبز براق و راه راه‌های سفیدش دارد و یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه گونه‌های متفاوتی دارد و به اسم‌های مختلفی مانند راه راه سفید یا راه راه صورتی نیز شناخته می‌شود. نگهداری از این گیاه نسبت به سایر گیاهان خانگی کمی سخت‌تر است. برگ‌های گیاه باید هر چند روز یک بار مرطوب شوند، اما از طرفی نیاز به آب کمی دارند در حدی که خاک گیاه مرطوب باشد. این گیاه نیاز چندانی به نور خورشید ندارد.

اسطوخودوس
این گیاه بوی بسیار خوبی دارد، گل‌های بنفش آن جلوه‌ای زیبا به دکوراسیون خانه می‌دهد. البته برای رشد مناسب این گیاه باید آنرا در معرض نور خورشید و در کنار پنجره قرار داد. اسطوخودوس به دلیل داشتن مقادیر زیادی کافور کاملا حشرات موذی و مضر را از اطراف خود دور می‌کند.

بادرنجبویه
این گیاه علفی و معطر خواص بسیار زیادی دارد. بادرنجبویه عطر لیمویی تندی از خود ساطع می‌کند و دم کردن برگ‌های آن آرامش بخش اعصاب، ضد بیماری‌های قلبی و ضد استرس است. این گیاه به دلیل داشتن مقادیر زیادی از روغن سنبل هندی در برگ‌های خود، دشمن اصلی و فراری دهنده تمامی حشرات مضر و غیر مضر است.

ریحان
بوی ریحان نوعی سیستم تدافعی برای این گیاه است که حشرات و آفات را از خود دور می‌کند. مدل‌های کاشته شده این گیاه به صورت مداوم این بو را در خانه پخش می‌کنند بدون اینکه به شکستن برگ‌های آن نیازی داشته باشید. این گیاه در گلدان با دمای محیط ۱۶-۲۴ درجه سانتیگراد در روز، آبیاری منظم و رطوبت نسبتا بالا (اسپری برگی) شاداب می‌ماند. خاک را مرطوب نگه دارید، ولی نگذارید خیس بماند. تهویه فضا را تامین کنید. تغذیه را با کود محلول در آب با نیتروزن بالا یک هفته در میان انجام دهید. برداشت برگ‌ها به رشد بوته‌ای گیاه ریحان کمک می‌کند، پس دلیل موجهی دارید که در حین آشپزی برگ‌های ریحان را برداشت کنید.

شمعدانی
گیاه رنگی و شاداب شمعدانی از انتخاب‌های خوب برای مزل است. گل شمعدانی متنوع است، برخی به عنوان گیاه آویزمناسب بوده و برخی دیگر در گلدان نگهداری می‌شود. برخی از شمعدانی‌ها نیز دارای عطر ملایمی هستند.
آبیاری را زمانی انجام دهید که چند سانتیمتر از سطح خاک خشک باشد. تغذیه شمعدانی دو هفته یکبار از بهار تا پاییز و با کود محلول در آب انجام می‌شود. برای رشد بوته ای، ساقه‌ها را هرس کنید و گل‌های خشک شده را سرزنی کنید تا گل دهی ادامه پیدا کند. شمعدانی به آفات گیاهان خانگی مستعد است. برگ‌های زرد در این گیاه نشان می‌دهد آبیاری زیاد و یا کم است. اگر می‌بینید که ریشه از انتهای گلدان بیرون زده است، گلدان را تعویض کنید.
نگه داری گل و گیاه در خانه
کروتون
این گیاه هم مقاوم است و به جهت برگ‌های زیبای خود شناخته می‌شود، این برگ‌ها در اندازه و فرم‌های متنوع از باریک تا پهن و در زنگ‌های متنوع زرد تا سبز، نارنجی، صورتی، قرمز و کرم و در ترکیب رنگی گوناگون دیده می‌شود.
همه کروتون‌ها در آفتاب مستقیم سالم نمی‌مانند، ولی قانون کلی در زندگی کروتونی به این صورت است که هرچه رنگ‌های مختلفی در یک گیاه وجود داشته باشد، نور بیشتری نیاز دارد. اگر بعد از خرید کروتون دیدید برگ‌های آن می‌ریزد، نگران نباشد کروتون به دلیل جا به جایی دچار مشکل می‌شود. خاک مناسب برای آن در نظر بگیرید. آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک تا عمق حدود ۲ سانتیمتر خشک باشد. گیاه کروتون به رطوبت بالا نیاز دارد با غبارپاشی رطوبت آن را تامین کنید. تغذیه با کود مناسب را دو بار در ماه انجام دهید. کروتون در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و کمتر بهترین رشد را دارد.
نگه داری گل و گیاه در خانه

مرکبات در خانه
مرکبات قابل کاشتن در خانه هستند. در نور و آب کافی رشد خوبی دارند. اگر می‌خواهید مرکبات را در خانه پرورش دهید، به سراغ گونه‌های کوتاه قد بروید. گلدان سبک با زیرگلدانی چرخدار برای جابه جا کردن مرکبات، کار را برای شما راحت می‌کند. خاک مرکبات باید خنثی تا کمی اسیدی باشد. زمانی که عمق ۵ سانتیمتر از سطح خاک خشک شد، آبیاری کنید. اجازه دهید آب اضافی از زهکش خارج شود.
ریشه‌های مرکبات نباید غرقاب شوند. دمای روزانه ۱۲-۲۹ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند. رطوبت نسبتا بالایی نیاز دارند. تغذیه مرکبات را در بهار و تابستان با کود محلول در آب و نیتروژن بالا انجام دهید. در فصل پاییز و زمستان کوددهی را کاهش دهید. برگ زرد نشانه کمبود آهن است و اگر برگ‌ها پیچ بخورند، آبیاری بیشتری نیاز دارند.لیمو و پرتقال از معمول‌ترین مرکبات مینیاتوری هستند، ولی کامکوات را هم می‌توان در خانه کاشت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید