فیبروم رحم؛ از علائم تا روش‌های تشخیص و درمان

فیبروم رحم؛ از علائم تا روش‌های تشخیص و درمان

فیبروم‌ها بافت‌های خوش خیمی هستند که می‌توانند در هر بخشی از رحم رشد کنند. این بافت فیبروئیدی هنگامی که سلول عضله رحم دچار کجی و انحراف می‌شود برای چندین بار تشکیل بافت اجتماعی می‌دهد. خانم‌ها ممکن است یک یا چند فیبروئید داشته باشند و این فیبروم‌ها می‌توانند درون حفره رحم، دیواره رحم و یا فقط در خارج از رحم رشد نمایند.

کد خبر : ۶۰۳۸۶
بازدید : ۳۲۱۴
فرادید | ممکن است مسئله تنها نفخ طبیعی در شکم نباشد و ناشی از وجود تعداد کمی فیبروئید رحمی باشید.

فیبروم رحم چیست؟
فیبروم‌ها بافت‌های خوش خیمی هستند که می‌توانند در هر بخشی از رحم رشد کنند. این بافت فیبروئیدی هنگامی که سلول عضله رحم دچار کجی و انحراف می‌شود برای چندین بار تشکیل بافت اجتماعی می‌دهد. خانم‌ها ممکن است یک یا چند فیبروئید داشته باشند و این فیبروم‌ها می‌توانند درون حفره رحم، دیواره رحم و یا فقط در خارج از رحم رشد نمایند.
برخی از فیبروئید‌ها کوچک هستند در حالی که بعضی از آن‌ها می‌توانند به اندازه یک گریپ فروت یا هندوانه باشند. اگر تمامی نشانه‌ها وجود داشته باشند، علائم فیبروم ممکن است شبیه به بیماری‌های دیگری باشد که بر اندام‌های دیگر زنانه اثر می‌گذارند. پزشکان می‌گویند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان در اواخر دهه ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سالگی معمولا دچار فیبروم می‌شوند، اما تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد خود را با علائم نشان می‌دهند. اگر متوجه هر یک از نشانه‌های زیر شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشخص شود و اگر فیبروم موجب آن شده باشد، تعیین گردد.
خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی
معمول‌ترین علامت فیبروم شامل قاعدگی سنگین‌تر از حد نرمال است که بیشتر از دوره معمولی یعنی ۷ روز یا بیشتر به طول می‌انجامد. سردار بولون متخصص زنان و رئیس بخش زنان زایمان دانشکده پزشکی فینبرگ در دانشگاه نورث وسترن می‌گوید، خونریزی بیش از اندازه رحم با توجه به میزان خونریزی شدید در دوران قاعدگی بستگی دارد و اینکه چه مدت طول می‌کشد، مشخص می‌شود.
دکتر بلون می‌می افزاید: یک خانم معمولی که فیبروم رحم دارد ممکن است شاهد بیش از ۵ روز خونریزی شدید در دوران قاعدگی باشد و تعداد زیادی تامپون و نوار بهداشتی مصرف کند. در حالی که فیبروئید می‌تواند در هر قسمتی از رحم رشد کند، در مورد آن افرادی که فیبروم بسیار نزدیک به حفره رحم دارند این باور وجود دارد که این عارضه می‌تواند باعث قاعدگی‌های سخت و سنگین شود. دکتر شانون متخصص زنان می‌گوید: "حفره رحم با بافتی پوشیده شده است و هر ماه برای یک دوره طبیعی قاعدگی فرو می‌ریزد. وقتی که فیبروم درست در کنار رحم رشد می‌کند، احتمال دارد مقدار بافتی که در هر قاعدگی فرو می‌ریزد افزایش یابد".

تیر کشیدن در زمان‌های متفاوت طی یک ماه
اگر چه این مسئله نادر است، اما بعضی از زنان سوزش یا تیر کشیدن که مربوط به فیبروم است، احساس می‌کنند. وقتی فیبروم‌ها خون زیادی به واسطه رشد بیش از اندازه خود تامین می‌کنند می‌توانند موجب دردی شبیه یک حمله در رحم یا در بخشی از رحم که فیبروم قرار گرفته، شوند. میشل لوترینگزهاوسن متخصص زنان و مدیر جراحی روباتیک بیان کرده است، آن‌ها به لحاظ هورمونی واکنش نشان می‌دهند بنابراین درد‌ها ممکن است فقط در زمان‌هایی مشخصی از ماه ایجاد شوند مثلا دقیقا قبل از آغاز عادت ماهانه شروع می‌شود یعنی به هنگامی که سطح هورمون‌ها در پایین‌ترین مقدار خود قرار دارند.
۸ نشانه خاموش فیبروم رحم

خونریزی بین دوره‌ها
چارلز میلر پزشک و مدیر بخش جراحی زنان و زایمان می‌گوید، خونریزی بین دوره‌ها ممکن است ناشی از وجود فیبروم‌ها باشد. دکتر میلر می‌افزاید: "همانطور که این فیبرم‌ها به کانال (اندومتری) نزدیک می‌شوند، می‌توانند وارد کانال شوند نه تنها با خونریزی شدید همراه هستند، بلکه موجب خونریزی‌های بین دوره‌ای می‌شوند". این علائم را به هیچ عنوان نباید نادیده گرفت و حتما پزشک خود را درباره این مسئله در جریان بگذارید.
بیشتر بخوانید: علل دردهای زیر شکمی در خانم‌ها
درد و فشار در لگن
دکتر میلر می‌گوید: اگر فیبروم رحم در عضله رحم رشد کند یا خارج از رحم باشد، علائم فیبروم رحم می‌تواند با درد لگن، قاعدگی دردناک، درد حین رابطه جنسی همراه باشد. این فیبروم‌ها می‌توانند کاملا بزرگ شوند و بر روی اندام‌های دیگر فشار وارد کنند و قبل از تشخیص فیبروم‌ها توسط خانم‌ها، این مسئله گاهی مواقع احساس فشار در این ناحیه را ایجاد می‌کنند. دکتر توماسو بیان کرده است، بیماران معمولا متوجه حس سنگینی در لگن یا وجود یک توده در ناحیه‌ای که فیبروم وجود دارد، می‌شوند. "در برخی مواقع آن‌ها باردار به نظر می‌رسند یا ممکن است فیبروم شان را از طریق دیواره شکمی خود حس کنند".
تکرر ادرار
اگر فیبروم بر روی مثانه فشار وارد کند می‌تواند موجب تکرر ادرار در فرد شود. زنانی که در نیمه‌های شب مرتبا احساس ادرار دارند، اما با حجمی کم و یا موقع ادرار کردن مشکل دارند ممکن است دچار فیبروم شده باشند. فیبروم‌ها همچنین می‌توانند فشاری به میزنای یا حالب، یعنی لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه حمل می‌کنند، بیفزاید و باعث ایجاد وضعیتی به نام هیدرونفروز شوند. دکتر میلر می‌گوید: زمانی که فیبروم‌ها بسیار بزرگ هستند می‌توانند روی لوله‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه می‌برند فشار آورند و در نهایت باعث بزرگ شدن کلیه شوند.
دشواری در هضم
دکتر توماسو می‌گوید: اگر فیبروم‌ها خیلی بزرگ باشند می‌توانند باعث فشرده سازی روده شوند و در نهایت منجر به مشکلاتی در حرکات روده شوند. زنانی که فیبروم رحم دارند ممکن است دچار یبوست یا نفخ شوند.
۸ نشانه خاموش فیبروم رحم

احتمال ناباروری یا افزایش خطر سقط جنین
دکتر میلر بیان می‌کند: دشوار بودن حاملگی می‌تواند یکی از علائم فیبروم باشد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، بخصوص اگر فیبروم در اندومتر قرار گرفته باشد (پوشش داخلی رحم) یعنی همان جایی که جنین رشد می‌کند. فیبروم‌هایی که خارج از حفره رحم رشد می‌کنند می‌توانند منجر به سقط جنین و پایین آمدن احتمال بارداری شوند. دکتر توماسو می‌افزاید: زنانی که مبتلا به اختلالات باروری هستند ممکن است فیبروم‌هایی خارج از حفره رحم داشته باشند.
۸ نشانه خاموش فیبروم رحم

کم خونی (آنمی)
کم خونی ناشی از کمبود گلبول‌های قرمز خون است و در زنانی که فیبروم دارند به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون در دوران قاعدگی، ایجاد می‌شود. در اکثر بیماران مقدار خونریزی ممکن است آنقدر زیاد باشد که در فرد منجر به کم خونی شود.
۸ نشانه خاموش فیبروم رحم
بیشتر بخوانید: سه باور اشتباه درباره حاملگی درمان فیبروم‌ها
دکتر توماسو می‌گوید: درمان فیبروم رحم بسته به علائم فیبروم متفاوت است. کسانی که بدون هیچ نشانه‌ای هستند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اگر در زنان علائمی وجود داشته باشد، به خصوص کم خونی یا هیدرونفروز، ممکن است این بیماران نیاز به درمان داشته باشند. پزشکان می‌گویند، لازم است که قبل از اقدام به درمان در مورد برنامه خانم‌ها برای بارداری در آینده مطلع شوید. دکتر توماسو می‌افزاید، "اگر می‌خواهید بارداری خود را حفظ کنید پس باید در مورد فیبروم‌ها یا کوچک کردن فیبروم‌ها بدون اینکه کل رحم تحت تاثیر قرار بگیرد، فکر کنید".
فیبروم‌ها را می‌توان از طریق عمل جراحی که میومکتومی نامیده می‌شود برداشت، این عمل جراحی استاندارد برای زنانی است که می‌خواهند در آینده باردار شوند. پزشکان از سونوگرافی متمرکز شده برای آمبولیزاسیون عروق رحم که تامین خون به فیبروم را مسدود می‌کند، استفاده می‌کنند بنابراین فیبروم می‌تواند به تدریج کوچک شود یا از لاپاروسکوپی برای کوچک کردن فیبروم استفاده شود تا تومور‌ها فشرده و کوچک شوند، اما به طور کامل آن‌ها را از بین نمی‌برند. درمان‌های دارویی شامل مصرف پروژسترون و استروژن همراه با قرص‌های کنترل بارداری به طور مرتب، یا استفاده از پروژسترون به تنهایی به شکل قرص یا استفاده از IUD است.
اگر خانم‌ها قصد بارداری مجدد در آینده را نداشته باشند، هیسترکتومی یک گزینه درمانی دیگر است. هیسترکتومی یا زهدان برداری به عمل جراحی می‌گویند که در آن رحم را برمی دارند. این عمل رایج‌ترین عملی است که توسط پزشک زنان و به دو صورت کامل (تنه، فوندوس و گردن رحم) یا جزئی انجام می‌شود. پس از برداشتن رحم، زن توانایی بچه دار شدن را از دست می‌دهد. اگر این عمل قبل از شروع یائسگی انجام شود ممکن است یائسگی زود‌تر رخ دهد و در صورتی که لوله‌های فالوپ یا تخمدان نیز همراه با رحم خارج شوند فرد وارد دوره یائسگی می‌شود.
۸ نشانه خاموش فیبروم رحم

منبع: rd
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید