کولیندا کیتاروویچ؛ رئیس جمهور کرواسی

کولیندا کیتاروویچ؛ رئیس جمهور کرواسی

کولیندا گرابار-کیتاروویچ سیاست‌مدار و دیپلمات اهل کرواسی است. گرابار-کیتاروویچ از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور کشور جمهوری کرواسی می‌باشد. او اولین زن و جوانترین کسی است که پس از اولین انتخابات چندحزبی به این مقام در کراوسی دست می‌یابد. گرابار-کیتاروویچ، وزیر امور خارجه پیشین و معاون دبیرکل ناتو است.

کد خبر : ۶۰۴۴۳
بازدید : ۵۳۷۴۴
کولیندا کیتاروویچ (Kolinda Grabar-Kitarovic) سیاست‌مدار و دیپلمات اهل کرواسی است. کیتاروویچ از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور کشور جمهوری کرواسی می‌باشد. او اولین زن و جوانترین کسی است که پس از اولین انتخابات چندحزبی به این مقام در کراوسی دست می‌یابد. گرابار-کیتاروویچ، وزیر امور خارجه پیشین و معاون دبیرکل ناتو است.
بیوگرافی رئیس جمهور کرواسی
او از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ وزیر امور اروپا بود. گرابار-کیتاروویچ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ وزیر امور خارجه و اولین وزیر اروپا بطور همزمان بود. وی همچنین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر کرواسی در ایالات متحده آمریکا بود. وی از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ معاون دبیرکل ناتو تحت دبیرکل‌های اندرس فوگ راسموسن و ینس استولتنبرگ بود. او هنوز هم بالاترین مقام رسمی زن است که در ساختار اداری ناتو خدمت کرده‌است.
کولیندا کیتاروویچ؛ بانوی محبوب کرواسی
فعالیت های انتخاباتی رئیس جمهور کرواسی
سوابق و فعالیت های سیاسی
وزیر امور خارجه پیشین و معاون دبیرکل ناتو
وزیر امور اروپا ۲۰۰۵
از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر کرواسی در ایالات متحده آمریکا
از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ معاون دبیرکل ناتو تحت دبیرکل‌ اندرس فوگ راسموسن و ینس استولتنبرگ
مقام رسمی بالاترین در ساختار اداری ناتو
او در سال ۲۰۱۶ به ایران سفری داشت با دولت ایران دیدار داشت.
کولیندا کیتاروویچ؛ بانوی محبوب کرواسی
پوشش رئیس جمهور کرواسی همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده است

کولیندا کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی یکی از چهره شاخص جام جهانی بود که حمایت او از تیم ملی کشورش به شدت مورد توجه رسانه‌ها و دوستداران فوتبال قرار گرفته بود.
بخوانید: کامنت‌های عجیب کاربران ایرانی زیر پست خانم رئیس جمهور +عکس در سال ۱۹۹۶ با جاکوو کیتاروویچ ازدواج کرده و حالا صاحب ۲ فرزند است که دختر او، کاترینای ۱۷ ساله یک اسکیت باز در سطح قهرمانی ملی است و پسر او لوکا در سال ۲۰۰۳ متولد شده است.

البته جاکوو کیتاروویچ در حالی که همسرش در سال ۲۰۱۰ در واشنگتن دی سی خدمت می‌کرد، از خودروی سفارت برای اهداف شخصی استفاده کرده و درگیر حواشی و رسوایی در آن مقطع گردید. علیرغم ادعای کولیندا کیتاروویچ در مورد فعالیت ۲۴ ساعته، او هزینه استفاده خودرو از سوی همسرش را پرداخت کرد.

ریاست جمهوری
کیتاروویچ چهارمین رئیس جمهور کرواسی در فوریه ۲۰۱۵ انتخاب شده تا اولین رئیس جمهور زن تاریخ این کشور گردد. پس از پیوستن به اتحادیه دموکراتیک کرواسی (HDZ) در سال ۱۹۹۳، کیتاروویچ پست‌های فراوانی از جمله مشاوره وزارت امور خارجه کرواسی را نیز طی این سال‌ها بر عهده داشت. کیتاروویچ پس از تحصیل در واشنگتن، به بالکان بازگشته و به پارلمان آنجا ملحق شد.
کولیندا کیتاروویچ؛ بانوی محبوب کرواسی دیدار رئیس جمهور کرواسی با بازیکنان تیم ملی

پیش از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور، کیتاروویچ به عنوان سفیر کرواسی در ایالات متحده و همچنین به عنوان معاون دبیر کل ناتو مشغول به کار بود و در انتخابات سال ۲۰۱۵ با شکست دادن رئیس جمهور سابق کرواسی یعنی ایوو جوزیپویچ، به عنوان ریاست جمهور جدید این کشور برگزیده شد.
تحصیلات
کیتاروویچ فارغ التحصیل زبان انگلیسی و اسپانیایی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی کارشناسی ارشد و دکترای خود را در "تز روابط بین‌الملل روابط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در زمان خاتمه جنگ سرد" به اتمام رسانده است. کیتاروویچ در فوریه ۲۰۰۵ از طرف حزب حاکم مسئولیت وزارت امور خارجه و امور پیوستن به اتحادیه اروپا را تا ژانویه ۲۰۰۸ برعهده داشت و سپس به عنوان سفیر کرواسی در آمریکا منصوب و یکسال بعد به عنوان دستیار راسموسن دبیرکل ناتو انتخاب شد.
کولیندا کیتاروویچ؛ بانوی محبوب کرواسی
رئیس جمهور کرواسی، ماکرون و پوتین در فینال مسابقات جام جهانی 2018 روسیه
انتخابات
انتخابات ریاست جمهوری کرواسی بی‌تردید آزمون جدیدی برای احزاب عمده این کشور بود و پیروزی نامزد حزب مخالف در کرواسی از این مسئله حکایت دارد که این کشور احتمالا در حال گرایش به احزاب راست‌گرا پس از شکست ائتلاف چپ‌گرا برای پایان دادن به شش سال رکود اقتصادی در این کشور است.
ببینید : تصاویر/ ورود رئیس‌جمهور کرواسی به تهران کرواسی که جدیدترین عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود در حال حاضر و از شش سال پیش در رکود اقتصادی بسر می‌برد و نرخ بیکاری در این کشور نزدیک به بیست درصد است، اما خانم کیتاروویچ وعده داده است که کرواسی را به یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای اروپا و جهان تبدیل خواهد کرد.
کولیندا کیتاروویچ؛ رئیس جمهور کرواسی
در حاشیه دیدار روسای جمهور کرواسی و پوتین، کیتارویچ همسر و فرزندانش را به پوتین معرفی کرد
دوره ریاست جمهوری در کرواسی
دوره ریاست جمهوری در کرواسی ۵ ساله است و براساس قانون اساسی این کشور، هیچ نامزدی نمی‌تواند بیش از دو دوره متوالی برای مقام ریاست جمهوری انتخاب شود. رئیس‌جمهور در کرواسی تنها نقشی تشریفاتی دارد و وظایف عمده بیشتر بر عهده نخست‌وزیر است.
کولیندا کیتاروویچ؛ بانوی محبوب کرواسی
نشست دیپلماتیک کیتاروویچ و پوتین
عزل و نصب نخست وزیر، دستور برگزاری همه پرسی، اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی، فرماندهی کل نیروهای مسلح، عفو عمومی، اعطای نشان‌های دولتی، اعلان جنگ و صلح و دریافت استوارنامه‌های سفیران کشورهای خارجی از مسئولیت‌های رییس جمهوری این کشور است. بر اساس قوانین این کشور، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند از طرف احزاب سیاسی و یا نهادهای شهروندی مستقل انتخاب و جمع آوری ۱۰هزار امضا از شهروندان از جمله شرایط شرکت آنها در انتخابات است.
کولیندا کیتاروویچ؛ بانوی محبوب کرواسی
درآغوش گرفتن مودریچ در فینال مسابقات جام جهانی 2018 روسیه
خانم رئیس جمهور و ایران
بسیاری از منابع خبری بر این باورند که کرواسی به دنبال توسعه همکاری تجاری با ایران است و انتظار می‌رود دیدار قبل رئیس‌جمهور کرواسی به همراه هیات بزرگی از تجار به ریاست اتاق بازرگانی کرواسی موفقیت آمیز بوده باشد و به همکاری قویتر اقتصادی بین دو کشور منجر شود.
ببینید: عکس/ رئیس‌جمهور زن کرواسی که به ایران آمد به گفته رسانه‌های کرواسی نیز ایران از ذخایر بزرگ گاز برخوردار است و می تواند نقش مهمی را به عنوان تولیدکننده گاز ایفا کند. کرواسی نیز در منطقه بسیار مهمی از لحاظ ژئوپلتیکی واقع شده است و می تواند به یک توزیع کننده گاز ایران در میان بسیاری از کشورهای اروپایی بدل شود.

دیدار ظریف با رئیس جمهور
وزیر امور خارجه کشورمان که در تاریخ 10 اسفند 1396 به کرواسی سفر کرده بود با «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور کرواسی فرادید
دیدار ظریف و رئیس جمهور کرواسی در زاگرب
در این دیدار رئیس جمهور کرواسی با اشاره به سفر رسمی خود به ایران اظهار داشت: ما روابط سیاسی خوب و دوستانه ای با ایران داریم و آماده گسترش روابط خود هستیم. تجار کرواسی علاقه زیادی برای کار با همتایان ایرانی خود دارند. البته برخی مشکلات وجود دارد که امیدوارم بزودی بویژه در بخش سرمایه گذاری میان دو کشور برطرف شود. رئیس جمهور کرواسی گردشگری، صنایع غذایی، علوم و فناوری و پتروشیمی را از جمله زمینه های خوب همکاری میان دو کشور خواند.
۰
نظرات بینندگان
  • رضا ارسالی در

    واقعا رئیس جمهور کرواسی ثابت کرد چقدر واسه تیم ملی کشورش احترام قائل هست. در کل عملکرد خیلی خوبه داشته

  • علی ارسالی در

    رییس جمهور کرواسی نشون داد که چقدر توانمند هست

    • ناشناس ارسالی در

      جنم و وجودش هم از خیلی مردان معلوم الحالیکه در پی حذف و سانسورش هستند بیشتره

  • ناشناس ارسالی در

    فمنیست ها این خانم خیلی گندش کردن تا برای دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری به اهدافی که دارن برسن وگرنه خیلی هم فاکتور خاصی نداره

    • بچه مشد ارسالی در

      دوست عزیز.شما کدامیک از سه فاکتور مهم تسلط به زبان انگلیسی-اسپانیولی ومدرک دکترا داری که با حسادت اظهار نظر می کنی؟لطفا جواب بده تا من هم قانع بشم.

    • ناشناس ارسالی در

      مریضی هست به عنوان مخالفت با همه چیز که بگن ما هم میفهمیم.ولی تو سالمی ما گفتیم زده

  • ناشناس ارسالی در

    آدم های فاسد همیشه نگاهشان به زنان هرزه و جنسی است و انسانهای سالم و اصل و نصب دار به زنانی مانند این خانم به عنوان مدیری موفق فعال و مردمی است.

  • ناشناس ارسالی در

    دمشگرم واقعا شیرزنه

  • توسی ارسالی در

    ما هنز تو اینکه زن هم میتونه ریس جمهور یا وزیر شود موندیم!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    بعض ها از زود جو زده میشوند اگر بیوگرافی این خانم را بخوانید و بدانید که ایشان در ناتو صاحب مقام بود و آن وقت میشود او را شریک جنایات ناتو در کشورهای مختلف دانست

  • ناشناس ارسالی در

    24ساعت استفاده شخصی از ماشین دولتی برای یک مقام ارشد فساد مالی محسوب میشه . اما در کشور ما استفاده شخصی از کل کشور واینهمه اختلاس ها ودزدی های میلیاردی فساد محسوب نمیشود ؟!

  • ناشناس ارسالی در

    کرواسی از فقیرترین و ضعیف ترین کشورهای اروپا با مدیریتی ضعیف است

    • دانیال ارسالی در

      هر چی هست از ایران که این همه سال عمرمون توش سوخت خیلی خیلی بهتره

    • سارا ارسالی در

      اصلا اینطور نیست
      کرواسی از فقیر ترین کشور ها نیست
      اگه اینقدر از گفتتون اطمینان دارید به اون کشور سفر کنید

  • شفافیت ارسالی در

    سلام
    یه سری آدم جمع شدن هر چی خبر در مورد رسوایی اخلاقی که در خیلی جاهای دنیا هم حتی مورد سرزنش قرار می گیره رو تایید کنن یا نظراتی که ضد این خبرها اومدهه رو منفی بدن به خودتون بیان همه چی پول نیست هر چند فقر گناه میاره اما فراموش نکنید همون قد که اختلاس گران و دزدان بیت مال باید مورد اشد مجازات قرار بگیرند دزدان اخلاق و ایمان فرزندانمان هم باید مورد مجازات قرار بگیرند یه مقدار تفکر
    دوستان بی بنده باری مساوی است با سقوط یک ملت

  • P0043 ارسالی در

    سال ٢٠٠٨تا٢٠١١ سفير كرواسي در امريكا سال ٢٠١١تا٢٠١٤ معاون دبير كا ناتو سال ٢٠١٥ رىىس جمهور پلكان ترقي سريع بخاطر حمايت أمريكا از اين سرهنگ سابق ارتش كه در گزارشتون بهش اشاره نداشتين

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید