ترفند 40 ثانیه‌ای برای تقویت حافظه

ترفند 40 ثانیه‌ای برای تقویت حافظه

تا به حال شده که چیز جالبی، مثل یک جک، آهنگ یا فیلم، شنیده و دیده باشید، اما خیلی زود آن را فراموش کنید؟ به جای آن تصاویر دقیق و شفافی که دلتان می‌خواسته به یاد بیاورید، فقط یک سری تصویر مخدوش و جمله‌های بی‌سروته در مغزتان مانده است، یا حتی بدتر از آن، همه چیز را به کل فراموش کرده‌اید. حتی اتفاقات چشمگیر، مثل ملاقات با یک سوپراستار سینما نیز ممکن است بعضی وقتها خیلی زود از یادتان برود.

کد خبر : ۶۰۴۵
بازدید : ۵۷۶۳
ترفند 40 ثانیه‌ای برای تقویت حافظه

فرادید | تا به حال شده که چیز جالبی، مثل یک جک، آهنگ یا فیلم، شنیده و دیده باشید، اما خیلی زود آن را فراموش کنید؟ به جای آن تصاویر دقیق و شفافی که دلتان می‌خواسته به یاد بیاورید، فقط یک سری تصویر مخدوش و جمله‌های بی‌سروته در مغزتان مانده است، یا حتی بدتر از آن، همه چیز را به کل فراموش کرده‌اید. حتی اتفاقات چشمگیر، مثل ملاقات با یک سوپراستار سینما نیز ممکن است بعضی وقتها خیلی زود از یادتان برود.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی، با این وجود راه بسیار آسانی برای تثبیت این قبیل خاطرات وجود دارد. براساس تحقیقی که کریس بِرد در دانشگاه ساسکس انجام داده است، این امر تنها نیازمند چند ثانیه زمان و قدری تخیل است.

بِرد اخیراً در جریان تحقیقاتش از دانشجویان خواست در یک اسکنر مغز دراز بکشند و یک مجموعه از کلیپهای کوتاه یوتیوب را نگاه کنند (کلیپهایی نظیر شوخی‌های همسایه‌ها با هم). بلافاصله پس از تماشای کلیپ، به شرکت‌کننده‌ها 40 ثانیه وقت داده می‌شد تا کلیپ را دوباره در ذهنشان مرور کنند و برای خود توصیفش کنند. دستۀ دیگری هم در این تحقیق بودند که کلیپها را بدون وقفه و پشت سر هم برایشان پخش کردند.

مشخص شد که دانشجویان فقط با توضیح دادن وقایع در ذهن خودشان به شکل قابل توجهی، یک هفته پس از تماشای ویدیو آنرا دقیق‌تر به یاد می‌آوردند. به طور میانگین، این افراد دو برابر و دستۀ دوم، جزییات را به خاطر می‌آوردند. علاوه بر این، اسکنهای مغزی قدرت حافظه را نشان می‌داد: فعالیت مغز در زمانی که فرد کلیپی که دیده بود را برای خود در ذهنش توصیف می‌کرد، سیار شبیه به فعالیتی بود که مغز در حین تماشای ویدیو نشان داده بود، و به نظر می‌رسد که بدین ترتیب دانشجویان پی‌ریزی قوی‌ای برای به یاد آوردن کلیپ در آینده انجام داده بودند.

این موضوع ممکن است نشان دهندۀ میزان تلاش و دقت آنها در هنگام توصیف کلیپ بوده باشد. همچنین ممکن است که نشانگر ربط دادن کلیپ به سایر خاطرات دانشجو باشد که در مغز او اتفاق افتاده است. برای مثال، یکی از دانشجویان یکی از شخصیتهای کلیپ را به جیمز باند تشبیه کرده بود که همین امر باعث شده تا آن شخصیت راحت‌تر در یاد او بماند.

به بیان دیگر، اگر می‌خواهید از اینکه چیزی در خاطرتان بماند مطمئن شوید، حدود یک دقیقه به صورت خودآگاه وقت بگذارید و با دقت مهم‌ترین جزییات را به خاطر بسپارید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید