نمایش «غرب غم زده»؛ خشم و هیاهو در غرب وحشی

Faradeed

نمایش «غرب غم زده»؛ خشم و هیاهو در غرب وحشی

رفتار‌هایی مانند خشونت، خساست، خودمختاری و افراط و تفریط. از این رو، نقد و زاویه دید «مک دونا» را میتوان مبنای خواسته‌های خودآگاه و ناخودآگاه انسان‌هایی دانست که روزانه به زیاده روی در هر کاری مشغولند و شخصیت‌های نمایش با پیروی از این مسئله به رفتار‌های خود جهت میدهند تا زندگی خود را چنان که خالق نمایشنامه میخواهد، بسازند.
کد خبر: ۶۰۶۰۳
بازدید : ۷۴۲
۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
نویسنده: مارتین مک دونا
 
کارگردان: دانیال نمازی
 
بازیگران: طا‌ها محمدی اسارنگ بهمنی / احمد سیارستمی / دلارام اسدی
 
مکان و زمان اجرا: عمارت نوفل لوشاتوا ساعت ۱۸: ۴۵
 
ارزشیابی نمایش
یکی از بهترین نمایشنامه نویسان معاصر و زنده دنیا که آثارش طی ۱۰ سال گذشته در کشور ما نیز ترجمه شده و روی صحنه رفته، مارتین مک دونا است؛ نمایشنامه نویس ایرلندی با ذهنی پیچیده و خلاق که هر متنی به قلم او، مخاطب را شگفت زده می‌کند.
 
نمایش «غرب غم زده»؛ خشم و هیاهو در غرب وحشی
 
از جمله آثار ارزشمندی که تاکنون اجرا‌های موفقی در ایران داشته، می‌توان به «مرد بالشی»، «ستوان آینیشمور»، «دست بری در اسپوکن»، «ملکه زیبای لینین»، «جمجمه‌ای در کنه مارا» و البته «غرب غم زده» اشاره کرد؛ متنی در نقد و بررسی انسان امروز که سالهاست بر اساس قانون ثبت شدهای، در مسیر دلخواه و نابهنجار خود پیش می‌رود.
 
تفاوتی که اهمیت آن در برقراری روابط و دارایی‌های مشخص نمود پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نگاه نویسندگان، کارگردانان و دیگر فعالان عرصه فرهنگ و هنر عمق بیشتری می‌یابد تا بتوانند واکنش خود را نسبت به مسائل حاد دنیا در آثارشان بروز بدهند. نمایش «غرب غمزده» از جمله آثاری است که می‌کوشد با تحلیل معضلات جوامع بشری، داستان خود را در جامعه غرب روایت بکند و به نقد بکشد؛ تصمیمی که بیش از آنکه در آن مسائل پیرامون را ببینیم، تحت تاثیر روابط و رفتار‌های درونی عد‌های از افراد قرار خواهیم گرفت؛ افرادی که همه چیز را خودخواهانه در تملک خود در آوردهاند تا زمانه به نفع شخصی آنان رقم بخورد؛ بنابراین نقد جامعه غرب بیشتر متوجه غیراصولی بودن رفتار‌های انسان است.
 
رفتار‌هایی مانند خشونت، خساست، خودمختاری و افراط و تفریط. از این رو، نقد و زاویه دید «مک دونا» را میتوان مبنای خواسته‌های خودآگاه و ناخودآگاه انسان‌هایی دانست که روزانه به زیاده روی در هر کاری مشغولند و شخصیت‌های نمایش با پیروی از این مسئله به رفتار‌های خود جهت میدهند تا زندگی خود را چنان که خالق نمایشنامه میخواهد، بسازند.
 
نمایش «غرب غم زده»؛ خشم و هیاهو در غرب وحشی
 
چنین کارکردی در درام اهمیت دوچندان پیدا می‌کند، زیرا این کنش سبب شده فضای نمایش با توجه به مکان رویداد، جایگاهی برای تسویه حساب و رویارویی با اتفاق‌های پیش رو باشد. در این میان شخصیت محور بودن نمایش موجب شده تا کاراکتر‌ها بتوانند نقد مخاطب را متوجه بحران هویت و فروپاشی بکنند. با این حال، چنین رفتار و روشی در زندگی «والین»، «کلمن»، «پدر ولش» و «گرلین» تاثیر ندارد و آن‌ها بی توجه به اطراف با خشونت و یاغیگری به راهشان ادامه میدهند.
 
کارکرد این موضوع سبب شده روایت در مسیر خود دچار نوسان‌هایی شود که در آن اوج و فرودها، منطقش را از دست داده تا ساختار کلی اثر خاصیتی جهانشمول به خود بگیرد. واقعگرایی روایت نیز از دیگر ویژگی‌های نمایش است. ماجرای «غرب غمزده» برگرفته از واقعیتی است که اکنون برای جوامع بشری امری ملموس و قابل استناد است. برای درک بیشتر این موضوع، در طراحی صحنه هم تمهیداتی مانند تفنگ و شیشه بطری در نظر گرفته اند که تاکیدی است بر بزرگنمایی بر اساس اهمیتی که شخصیت‌ها به عناصر میدهند.
 
نمایش «غرب غم زده»؛ خشم و هیاهو در غرب وحشی
 
استفاده از طنز سیاه در راستای آگاه سازی مخاطب کار کرد مهمی در نمایش دارد. این موضوع مخاطب را تشویق میکند تا آین‌های را که پیش روی او قرار گرفته با دقت نگاه کند؛ بنابراین برای باورپذیری این مقوله لحن طنزی منظور شده که شخصیت‌ها دیالوگ‌های خود را با آن زبان بیان میکنند تا خشونت و تلخی موجود در اثر با در نظر گرفتن هدف نمایش به مذاق مخاطب خوش آید.
 
ساختار کلی و جزئی نمایش با طراحی میزانسن‌ها و برون ریزی شخصیت‌ها کار کردی جهت هشدار و هوشیاری تماشاگر است. دلیل این موضوع به اجتماعی بودن نمایشنامه مربوط است؛ ارتباطی که هدفش جهت تغییر ذهنیت کسانی است که نمیخواهند خودکامه بودن را لحظ‌های تجربه بکنند.
 
منبع: روزنامه هفت صبح
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه