چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟

آلزایمر نوعی زوال عقل است که سبب مشکلات حافظه، تفکر و رفتار می‌شود. علائم این بیماری به آرامی خود را نشان می‌دهد تا جایی امور عادی و روزانه را مختل می‌کند. آلزایمر ۶۰ تا ۸۰ درصد می‌تواند عامل جنون و دیوانگی باشد.

کد خبر : ۶۰۶۴۶
بازدید : ۴۰۰۷

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟ / گزارش

فرادید l آلزایمر (alzheimer's disease) نوعی زوال عقل است که سبب مشکلات حافظه، تفکر و رفتار می‌شود. علائم این بیماری به آرامی خود را نشان می‌دهد تا جایی امور عادی و روزانه را مختل می‌کند. آلزایمر ۶۰ تا ۸۰ درصد می‌تواند عامل جنون و دیوانگی باشد.

هرچند که معمولا آلزایمر به صورت شایع بین افراد بالای ۶۵ سال است، ولی طبق آخرین تحقیقات ۲۰۰۰۰۰ نفر آمریکایی زیر ۶۵ سال دچار این بیماری شده‌اند.

آلزایمر در طول زمان بدتر می‌شود. یک بیماری پیشرونده که در آن علائم زوال عقل به تدریج طی چندین سال بدتر می‌شود در مراحل اولیه، از دست دادن حافظه خفیف است، اما با شروع آلزایمر ، افراد توانایی مکالمه را به صورت بسیار کم را دارند و به محیط خود به سختی پاسخ می‌دهند. آلزایمر ششمین علت مرگ در ایالات متحده است. کسانی که از آلزایمر رنج می‌برند معمولا متوسط ۸ سال بیشتر عمر نمی‌کنند.

بخوانید: چه زنانی آلزایمر نمی‌گیرند؟

درحال حاظر هیچ درمان ثابتی برای این بیماری تجویز نشده است. امروزه تمامی تلاش‌های پزشکان و محققان بر این است تا بتوانند درمان مطمئنی را برای این بیماری پیدا کنند.

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟ / گزارش

معمولا آلزایمر به صورت شایع بین افراد بالای ۶۵ سال است

نشانه‌ها بیماری آلزایمر

۱. از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می‌کند
یکی از شایع‌ترین علائم بیماری آلزایمر ، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعاتی است که شخص به تازگی یاد گرفته است. فراموش کردن تاریخ و حوادث که معمولا می‌تواند با یادداشت کردن امور روزانه برطرف شود.

آلزایمر نوعی زوال عقل است.

۲. چالش حل مساله و و عدم توانایی برنامه ریزی
ممکن است مشکلات زیادی در پیگیری برنامه و حتی حل کوچکترین مسائل زندگی پیش بیاید. تا جایی که در حساب ماهیانه و روزمره نیز دچار مشکلاتی می‌شویم. این اشخاص ممکن است کار‌ها و مسائل حل نشده خود را بار‌ها و به کرات انجام دهند.

۳. دشواری تکمیل کار‌های خانه یا محل کار
افراد مبتلا به آلزایمر معمولا برای انجام کار‌های روزانه سخت تلاش می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است افراد در رانندگی به مکان آشنا، مدیریت بودجه در محل کار یا به یاد آوردن قوانین بازی مورد علاقه، مشکل داشته باشند.

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟ / گزارش

آلزایمر در طول زمان بدتر می‌شود

۴. گیج شدن در تشخیص زمان و مکان
گاهی اوقات آن‌ها ممکن است فراموش کنند که کجا هستند و یا چگونه در آن مکان حضور یافته اند.

۵. اشکال در درک تصاویر و روابط چشمی
برای برخی از افراد، داشتن مشکلات بینایی علائم آلزایمر است. آن‌ها ممکن است مشکل خواندن، دوری فاصله و کوررنگی داشته باشند که ممکن است مشکلاتی در رانندگی ایجاد کند.

بخوانید: آلزایمر اجتماعی

۶. مشکلات جدید در خواندن و نوشتن کلمات
افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است پس از شروع یک مکالمه به مشکل برخورد کنند. آن‌ها ممکن است که وسط مکالمه کلمه خود را فراموش کنند و برای یادآوری آن مقاومت کنند.

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟ / گزارش

۷. گم کردن وسایل و از دست دادن توانایی بازخوانی مراحل
فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است چیز‌هایی را در مکان‌های غیرمعمول قرار دهد. آن‌ها ممکن است همه چیز را از دست بدهند و قادر به بازگشت به مراحل خود برای پیدا کردن آن‌ها نباشند.

۸. قضاوت ضعیف
افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در تصمیمات خود تغییرات زیادی را تجربه کنند. به عنوان مثال، در صورت پرداخت پول، ممکن است از قضاوت ضعیف استفاده کنند و مبلغ زیادی را به فروشندگان تلویزیون بدهند. همچنین این افراد توجه کمتری به مراقبت و تمیز نگاه داشتن خود دارند.

۹. خروج از کار یا فعالیت اجتماعی
فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است خود را از سرگرمی ها، فعالیت‌های اجتماعی، پروژه‌های کار یا ورزش حذف کند. آن‌ها همچنین ممکن است به دلیل تغییراتی که تجربه کرده اند از اجتماعی بودن اجتناب کنند.

۱۰. تغییرات در روش و شخصیت
خلق و خوی افراد مبتلا به آلزایمر می‌تواند تغییر کند. آن‌ها می‌توانند اشتباه، مشکوک، افسرده، ترسناک و مضطرب شوندآن‌ها ممکن است به راحتی در خانه، در محل کار، با دوستان یا در مکان‌هایی که خارج از منطقه راحتی خود هستند، ناراحت شوند.

شاید برای همه اتفکه اق افتاده فراموش می‌کنیم ماشین را کجا پارک کرده‌ایم یا برای انجام چه کاری وارد تعمیرگاه شدیم. مقداری از این فراموشی طبیعی است. به خصوص زمانی که در حال کنکاش وقایع و رویداد‌ها در ذهن خود هستید.

محققان در تحقیقات سال ۲۰۱۶ اعلام کردند که هم اکنون ۴۷ میلیون نفر با بیماری آلزایمر در در این کره خاکی زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۴۰ این آمار چیزی در حدود سه برابر خواهد شد.

محققان در آزمایشات خودبعد از آزمون و خطا‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که تمرکزپروتئین‌های مضر، به نام بتا آمیلوئید و تاو در مغز، می‌توانداین بیماری را به وجودآورد. آن‌ها بر روی این ماده تحقیق کردند که در حقیقت می‌توان آن را مولکول چسبنده سلول عصبی نامید.

محققان و دانشمندان با تحقیقات دقیق بافتی از هیپوکامپوس مغز، یعنی مکانی که نخستین نشانه‌های بیماری فراموشی در آن اتفاق می‌افتد به ند این نتیجه رسید که سطح این پروتئین در بافت مغزی این بیماران به مراتب کمتر از مغز‌های انسان‌های سالم است.

دلایل و علت‌های مهم بیماری آلزایمر

۱. مصرف بیش از حد و زیاد دارو‌های ضد استرس

۲. ممکن است از دوران کودکی تا بزرگسالی به کرات و مداوم با وسیله‌های مختلف به سرمان ضربه خورده باشد

۳. خستگی ناشی از کمبود خواب می‌تواند خیلی از رویداد‌های مهم والبته آشکار را ار ذهن ما فراری دهد.

۴. مجرد ماندن و کمبود احساسات بیماری آلزایمر را خیلی سریعتر گسترش خواهد

در آلزایمر ، تخریب و مرگ سلول‌های مغزی و همچنین تخریب ارتباط بین آن‌ها باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی می‌شود. اقدامات پزشکی فعلی برای بیماری آلزایمرو استراتژی‌های مدیریت آن می‌تواند به طور موقت علائم را بهبود بخشد که اغلب در به حداکثر رساندن کارایی و حفظ استقلال بیمار موثر است.

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟ / گزارش

خلق و خوی افراد مبتلا به آلزایمر می‌تواند تغییر کند

از آنجا که هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، قرار گرفتن هر چه سریعتر بیمار در شبکه خدمات حمایت کننده بسیار مهم است.

راه‌های مقابله با بیماری آلزایمر
در حال حاظر هیچ راه ثابت شده‌ای برای پیشگیری از این بیماری به دست نیامده، ولی می‌توان بارعایت ساده‌ترین نکات از حضور این بیماری در زندگی جلوگیری کنیم.

بخوانید: بی خوابی و خطر آلزایمر

تحرکات فکری
افرادی که مرتب مطالعه می‌کنند و یا بازی‌های فکری انجام می‌دهند، جدول حل می‌کنند و ... کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر خواهند بود.

ورزش
۳۰ دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه‌ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و می‌تواند نوعی ورزش باشد.

استفاده از مایعات
کم آبی، مهم‌ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.

احتیاط در استفاده از دارو‌های مصرفی
پزشک شما باید از کلیه دارو‌های تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می‌کنید آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از دارو‌ها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.

رژیم غذایی سالم
روزانه حداقل ۵ نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو برای پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید است.

چرا گاهی اوقات به آلزایمر دچار می‌شویم؟ / گزارش

فرد مبتلا به آلزایمر در نهایت به کمک تمام وقت نیاز خواهد داشت. برای دریافت تشخیص آلزایمر، فرد باید کاهش عملکرد و عملکرد شناختی یا رفتاری را در مقایسه با آنچه قبلا داشت، تجربه کند. این کاهش باید با توانایی آن‌ها در کار یا فعالیت‌های معمول همراه شود.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین علت خردزدودگی (دمانس) است، یک نابسامانی پیش‌رونده و برگشت‌ناپذیر مغزی که بر کارکرد شناختی شخصیت، اندیشه، ادراک و رفتار تأثیر می‌گذارد. بیماری آلزهایمر چهارمین علت مرگ در کشور‌های غربی است. جالب است بدانیم که این بیماری تا یکصد سال پیش از این برای جامعه پزشکی ناشناخته بود و مشخصاً نامی هم نداشت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید