سایپا رهام، مشخصات، قیمت و همه آنچه درباره این خودرو ایرانی باید بدانید

سایپا رهام، مشخصات، قیمت و همه آنچه درباره این خودرو ایرانی باید بدانید

بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.

کد خبر : ۶۰۶۸۵
بازدید : ۲۲۶۸۱
تیزر رسمی معرفی سدان ایرانی سایپا رهام
این خودرو که قرار است در انواع هاچ‌بک، کراس‌اوور و ام پی وی یا میکرو ون کوچک شهری ساخته و راهی بازار کشور شود، قرار است راه ایران را برای گسترش صادرات صنعتی به منطقه و جهان هموار سازد. جالب است بدانید ترکیه از محل صادرات اتومبیل و قطعه در شش ماهه نخست سال بیش از 16 میلیارد دلار درآمد داشت و ایران نیز می‌تواند با توجه به برتری تکنولوژیک بر کشورهای همسایه سالانه بین 1 تا 5 میلیارد دلار خودرو را ظرف 5سال آینده ببه دست آورد.
بیشتر بخوانید : سایپا sp100، همه چیز درباره یک پلتفرم ملی مدرن
معرفی محصول
سایپا اعلام کرده نام رهام برگرفته از یک پرنده بومی نواحی مرکزی کشور است که به سختی می توان آن را شکار کرد. همین عامل هم نشان می‌دهد محصول تازه چه اندازه در نقشه استراتژیک این شرکت وضعیتی حیاتی دارد. رهام را باید حاصل توان مهندسان گروه تحقیقات و توسعه شرکت سایپا و نیز مشاوره شرکای چینی، کره‌ای و فرانسوی سایپا دانست که بعد از 4سال از آغاز فعالیت متمرکز روی پروژه SP100 در نهایت تا اواخر تیرماه 97 به سرانجام رسید. این خودرو که تصاویر نمونه اولیه و در حال آزمایش آن را در هندوستان ، نخستین بار فرادید منتشر کرد، قرار است یکی از 20 اتومبیل جدید سایپا باشد که روی پلتفرم جهانی sp100 بنا می شوند.
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
طراحی رهام، سدان جدید و ایرانی سایپا برگ برنده این خودرو در بازار مصرف است
این اتومبیل که قرار است جایگزین ایرانی خودروهایی همچون کیا ریو، تندر90، ولیکس سی30، جیلی جی‌سی6 اکسلنت و پژو 206 اس‌دی باشد، با داشتن ابعادی بیشتر از محصولات مذکور، دامنه وسیعی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی در کنار ظاهر مدرن و شکیل شهری، به نوعی اتومبیل مهم بازار خودرو ایران در دورا نتحریم‌های دوباره آمریکا است که برای نخستین بار از طریق یک همکاری عاقلانه چندجانبه با شرکای داخلی و جهانی به نتیجه نسبتا مطلوبی رسیده است. سایپا رهام که در کنار دنا توربوپلاس دو اتومبیل رقابت‌پذیر ایرانی در بازار 1.6میلیونی خودرو کشور هستند، هر دو در محدوده قیمتی 50 تا 75میلیون تومان بسته به سطح تجهیزان مشتریان ایرانی را هدف قرار داده‌اند.

طراحی بدنه
با اینکه نمی‌توان نمره‌ای در حد و اندازه ساخته‌های کره‌ای برای «سایپا رهام» در نظر گرفت ولی به راحتی نمی‌توان از کنار خلاقیت سایپا در طرح یک بدنه ساده، مدرن و بی آلایش شهری که‌ می‎تواند تا چند سال زیبایی خود را در خط تولید حفظ کند، به سادگی گذشت. استفاده از خطوط نرم، حجم‌های سیال و فرم‌های پف‌آلود در سپر، چراغ‌های جلو و کناره‌ها باعث شده تا در نگاه اول این اتومبیل ایرانی را نزدیک به محصولات شورولت، فیات و یا حتی محصولات قدیمی‌تر شرکت کیا است.با اینکه برخی ها طراحی اتومبیل ایرانی سایپا رهام را به عنوان نخستین محصول پلتفرم SP100، یک کپی دقیق از بیوک اکسل 2016 و کیا سراتو 2015 می‌دانند ولی باید اذعان کرد که سایپا علیرغم همه ایراداتش در روند تولید، در مدل رهام به یک زبان طراحی مخصوص دست یافته است.
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
بهترین مزیت این خودرو در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد. استفاده از رینگ و لاستیک 15 و 16 اینچی در نمونه‌های پایه و فول خودرو در کنار دی لایت چراغ‌های جلو، طراحی یک دماغه مدرن و سپری با سه ورودی هوا کمک کرده تا رهام سایپا اتومبیلی با امتیاز مناسب در بخش طراحی بیرونی باشد. موردی که یک دستاورد خوشایند برای گروه سایپا بوده و به نظر برگ برنده رهام در بازار اتومبیل‌های سدان شهری با قیمت کمتر از 75 میلیون تومان است.

نمای داخلی
این بخش را باید حاصل مشاوره بیش از حد سایپا از رفقای چینی دانست که علاوه بر شباهت آشکار به اتاق برخی نمونه‌های موجود در کشور، زبان طراحی خاصی نداشته و از نظر کیفیت ساخت نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد. رهام که قرار است رقابت سختی را با اتومبیل‌های آپشنال و پرزرق و برق چینی راه بیاندازد، با این اتاق بایستی خوش‌شانس باشد تا بتواند نظر خریداران را به سمت خود جلب کند.
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
کابین سایپا رهام، که از فرم جدید متفاوتی نسبت به دیگر محصولات شرکت برخوردار است
البته استفاده از صفحه لمسی 7 یا 10 اینچی در کنار جعبه دنده اتوماتیک و سانروف کمک می‌کند رهام اتومبیلی جذاب برای برخی از اقشار جامعه باشد اما استفاده ناشیانه از موادی با رنگ نقره‌ای در بخش‌هایی از داشبورد سطح کیفی اتومبیل را کاهش داده است. البته در نمونه فول آپشن این ایراد کمتر به چشم آماده و با دو رنگ شدن تریم داخلی اتاق، افزوده شدن قطعات چوب نما به داشبورد و نصب صندلی‌های چرمی، ما شاهد یک اتاق قابل قبول، به نسبت مدرن و قابل اعتنا از سایپا هستیم که در مقایسه با دو تجربه قبلی شرکت در تیبا و کوئیک، به نظر امتیاز بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.

ابعاد و گنجایش
یکی از جالب‌ترین نکات درباره سایپا رهام همین ابعاد خاص خودرو است که موجب شده تا پلتفرم SP100 بتواند برای خودروسازی ایرادن نویدبخش یک حرکت روبه جلو باشد. سایپا رهام که با داشتن ابعادی معادل 4.46، 1.76 و 1.50 متر در طول، عرض و ارتفاع، خود را محصولی مابین رنو تندر90 و دنا نزدیک کرده و با داشتن فاصله بین دو محور 2.65 متر علاوه بر برای بر تندر90، از گنجایش 420 لیتری صندوق عقب برخوردار است.
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
سایپا که هدف خود از طراحی این سدان را ارجحیت دادن راهام بر رقبای خارجی عنوان کرده، بسته به سطح تجهیزات و نوع موتور از وزنی معادل 1250 تا 1320 کیلوگرم برخوردار استو توانایی حمل 5سرنشین را هم دارد.

وضعیت فنی
طبق آنچه فرادید در مصاحبه مهندس یزدانبخش از اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران نوشته بودف موتور اصلی رهام یک نمونه توربو،3سیلندر و 130 تا 160 اسب بخاری است که با تکنولوژی پیشرفته، از مجموعه موتورهای ملی سایپا بوده که می‌تواند شتاب و هندلینگ مناسبی به مدل شهری رهام ببخشد. سایپا رهام اما فعلا با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری یا به طور دقیق‌تر، ۱۶۵۰ سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند.
بیشتر بخوانید: SP100 چه ویژگی‌هایی دارد؟ این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارد و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. رهام، با جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه خواهد شد و بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم، وزن خواهد داشت. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که نخستین خودرو واقعا ملی سایپا، در زمانی حدود ۱۱ تا 13 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با اندکی بهبود نسبت به خودروهای خانواده برلیانس بتواند تا نهایت سرعت 195 کیلومتر بر ساعت هم حرکت کند. با اینکه این خبر هنوز تایید نشده اما گویا رهام نیامده موفق شده بالاترین استانداردهای تولید خودرو در کشور را که به قوانین 85 گانه مشهورند به راحتی پاس کند. البته بنا بر گفته برخی از منابع نزدیک به سایپا، مدل رهام به غیر از یک گیربکس اتوماتیک 6سرعته اتوماتیک از یک جعبه دنده دستی استفاده کرده و در ۶ کلاس گوناگون با نام‌های Base1، استاندارد، Base2، مید، لوکس و سوپرلوکس وارد بازار می‌شود. گفتنی است ظرفیت باک رهام ۴۷ لیتر بوده و این خودرو ایرانی قادر است استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

امکانات و ایمنی
شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین هدف سایپا در ساخت سدان رهام همین مسئله ایمنی باشد. طبق اعلام مسئولان شرکت هم سایپا موفق شده با مدل رهام 3ستاره از 5ستاره موسسه انکپ اروپا (EURO NCAP) را دریافت کند که خود به معنی بهبود سطح استانداردهای تولیدی سایپا در بخش محافظت از جان سرنشینان است. به لطف همین موارد و مشاوره از شرکت‌های موفق چندملیتی، رهام احتمالا خواهد توانست سطح ایمنی خود را به مرز اتومبیل‌های خوشنامی همچون پژو 206 و تندر 90 نزدیک نماید. این اتومبیل که در نمونه پایه دارای ۲ کیسه هوای ایمنی و سیستم‌های ترمز جدید و دیسکی است، با یک ارتقا چشمگیر در مدل فول آپشن با ۶ ایربگ ، کمربندهای چند نقطه اتصال پیش کشنده، ترمز ضد قفل (ABS) درکنار فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) سود برده و خوشبختانه سیستم مدیریت تعادل را هم در لیست آپشن‌های قابل انتخاب خود گنجانده است.
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
در کنار اینها رهام به واسطه هدف‌گذاری کلان خود، روی عرضه با انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ارتباطی تمرکز کرده و به امکاناتی نظیر سانروف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق، چراغ‌های جدید مجهز به دی لایت، مه شکن جلو، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم 15 تا 16 اینچی پنج محوره مجهز است.

جمع‌بندی و چشم انداز بازار
قیمت برای سرنوشت رهام فاکتوری حیاتی است. اگر سایپا بتواند قیمت گونه پایه این اتومبیل جدید و آپشنال را کمتر از 50 میلیون تومان محدود کند و انواع فول اپشنال آن را هم با کمتر از 60 تا 65 میلیون تومان به دست مشتریان برساندف احتمالا بتواند به قتل و عام گروه کثیری از اتومبیل‌های چینی موجود در بازار نائل آمده و فروش بالایی را در بازار تجربه کند.و البته نکته اساسی در موفقیت این خودرو، رضایت مشتریان از سطح کیفی این خودرو است که به گفته یکی از مدیران بخش تحقیقات گروه سایپا، بسیار بالا می باشد. باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه رهام خواهد توانست موفقیت را در بازار تجربه کند.



۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    عچب رونمایی؟ عجب فیلمی انگار تو یه شب تاریکی یه ماشین رو بهت نشون بدن . این چه فیلمی بود آحه

    • ناشناس ارسالی در

      تا حالا تیزر تبلیغاتی ماشین ندیدی عسیسم؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید