پنج اسانس موثر در درمان سر درد

پنج اسانس موثر در درمان سر درد

اسانس‌ها به عنوان درمان خانگی برای انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما استفاده از روغن‌های ضروری یک شیوه موثر برای غلبه بر سر درد است، اگر چنین باشد فکر می‌کنید کدام یک از روغن‌های ضروری بهتر و موثر‌تر باشند؟

کد خبر : ۶۰۷۲۹
بازدید : ۲۵۳۹
پنج اسانس موثر در درمان سر درد
فرادید | اسانس‌ها به عنوان درمان خانگی برای انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما استفاده از روغن‌های ضروری یک شیوه موثر برای غلبه بر سر درد است، اگر چنین باشد فکر می‌کنید کدام یک از روغن‌های ضروری بهتر و موثر‌تر باشند؟

روغن و اساننس ضروری یک مایع استخراج شده از یک گیاه است. آروما تراپی یک درمان جایگزین بر اساس استفاده از روغن‌های ضروری است. آروما تراپیست‌ها بر این باور هستند که هر اسانس یک مجموعه فواید سلامتی و بهداشتی متفاوت از خود ارائه می‌دهد.

تحقیقات از مزایای بهداشتی روغن‌های ضروری ویژه‌ای حمایت می‌کند در حالی که ادعا‌های دیگر بر اساس تجربه و سنت هستند. این مقاله پنج مورد از اسانس‌های درمان کننده سردرد را که بوسیله شواهد علمی به اثبات رسیده اند را معرفی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی
بررسی اجمالی
طبق بر آورد‌ها بیش از نیمی از جمعیت بزرگسالان سراسر دنیا سردرد‌های گاه و بیگاه را با رایج‌ترین نوع یعنی سردرد تنشی را تجربه می‌کنند. در حالی که چندین داروی بدون نسخه و تجویزی درمان کننده سردرد وجود دارد، این درمان‌ها ممکن است موجب عوارض جانبی شوند. هنگامی که فرد سردرد‌هایی را به طور منظم تجربه می‌کند ممکن است از درمان طبیعی سردرد از جمله روغن‌های ضروری نیز بهره ببرند.

روغن‌های ضروری درمان کننده سر درد


چندین پژوهش نشان می‌دهند برخی از روغن‌های ضروری ویژه‌ای را می‌توان جزو اسانس‌های درمان کننده سردرد به حساب آورد از جمله:



اسطوخودوس


اسطوخودوس اغلب برای کمک به افراد جهت تجربه خوابی با کیفیت و کاهش استرس، اضطراب یا افسردگی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد بر این باورند که این ماده جزو روغن‌های درمان کننده سر درد و میگرن‌هایی است که توسط استرس بروز کرده اند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد استشمام اسانس این روغن می‌تواند یک درمان مطمئن و موثر برای کنترل سردرد‌های میگرنی باشد.
پنج اسانس موثر در درمان سر درد


روغن رزماری


روغن رزماری به لحاظ سنتی برای درمان سر درد و بهبود گردش خون استفاده می‌شود. چندین تحقیق وجود دارد که بطور ویژه از روغن رزماری به عنوان یکی از اسانس‌های درمان کننده و موثر سر درد حمایت می‌کند. البته یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان داد که روغن رزماری دارای خواص ضد التهاب و درد است و از همین رو این روغن یکی از ترکیبات اغلب پماد‌های ضد درد می‌باشد.

پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۳ حاکی از آن بود که روغن رزماری با کاستن درد و بی خوابی افراد در حال ترک اعتیاد نیز کمک می‌کند. این نمونه‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که روغن رزماری می‌تواند درد مربوط به سردرد را بکاهد. البته پیش از پذیرفتن این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری بر روی انسان‌ها هستیم.
پنج اسانس موثر در درمان سر درد


روغن نعناع فلفلی


از نعناع فلفلی هزاران سال به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌شده. این اسانس روغنی یکی از محبوب‌ترین اسانس‌های درمان کننده سردرد است. یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۵ که در مورد اسانس‌های ضروری انجام شده بود نشان داد که استعمال روغن‌های ضروری روی جمجمه و جلوی سر (پیشانی) می‌توانند سردرد‌های تنشی را تسکین دهند. ماده فعال در روغن نعناع فلفلی منتول است. تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که منتول ممکن است در درمان میگرن‌ها به هنگام استفاده از آن روی سر به صورت یک ژل موثر عمل کند. بیشتر بخوانید: شایعترین علل سرگیجه در سالمندان
پنج اسانس موثر در درمان سر درد


روغن بابونه


افراد به طور سنتی چای بابونه را برای آرامش و سر زنده شدن می‌نوشند. به طور کلی اعتقاد بر این است که روغن بابونه اثرات مشابه روغن نعناع فلفلی دارد. تحقیق سال ۲۰۱۲ حاکی از آن بود که روغن بابونه ممکن است بتواند بعضی از علائم اضطراب و افسردگی را بهبود ببخشد. از آنجایی که اغلب اوقات سر درد‌ها به دلیل اضطراب و استرس ایجاد می‌شوند، از این رو روغن بابونه می‌تواند به درمان سر درد کمک کند. خواص ضد التهابی در بابونه ممکن است از سردرد را شما بکاهد، اما تحقیقات بیشتری برای فواید سلامتی آن لازم است.
پنج اسانس موثر در درمان سر درد


روغن اکالیپتوس


اکالیپتوس به لحاظ سنتی برای پاک سازی سینوس‌ها و کاهش التهابات استفاده می‌شود. افرادی که سردرد ناشی از مسدود شدن سینوس‌ها را تجربه می‌کنند ممکن است متوجه شوند که تنفس اکالیپتوس علائم آن‌ها را کاهش می‌دهد. یک پژوهش نشان داد که روغن اکالیپتوس برای رفع درد و کاهش فشار خون به هنگام بخور دادن و تنفس آن، موثر است.
پنج اسانس موثر در درمان سر درد


نحوه استفاده


روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از روغن‌های ضروری برای درمان سر درد استفاده کنید این روش‌ها عبارتند از:

• اعمال روغن‌ها بر روی شقیقه یا پیشانی: اسانس‌های درمان کننده سر درد باید قبل از استفاده بر روی پوست با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق شوند. پس از رقیق شدن، روغن را می‌توان در گیجگاه و سراسر پیشانی اعمال کرد و ماساژ داد.
• استنشاق روغن: اسانس‌های ضروری را می‌توان با افزودن چند قطره روی دستمال کاغذی، نگه داشتن دستمال زیر بینی و تنفس عمیق استفاده کرد.
• استفاده از کمپرس: یک کمپرس بوسیله خیساندن حوله در آبی همراه با چند قطره اسانس درست کنید. کمپرس را می‌توانید بر روی پیشانی یا گردن اعمال کنید.
• افزودن روغن به حمام: افزودن چند قطره اسانس به حمام داغ می‌تواند روشی آرامش دهنده برای درمان سر درد باشد.
پنج اسانس موثر در درمان سر درد

خطرات


از آنجایی که اسانس‌های روغنی مختلفی در بازار موجود است و بعضی از آن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیستند بهتر است قبل از خرید آن‌ها به اعتبار برند و محلی که از آن خرید می‌کنید توجه نمایید. در این مورد می‌توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید.

روغن‌های ضروری معمولا در هنگام استفاده مطمئن هستند. لازم است که آن‌ها را قبل از استفاده مستقیم روی پوست با روغن حامل رقیق کنید. اگر آن‌ها را بصورت خالص و رقیق نشده استفاده کنید ممکن است موجب تحریک پوست شوند بخصوص برای افرادی که پوست حساسی دارند باید به این مساله توجه بیشتری نمایند.
بیشتر بخوانید: ۶ علت سردرد و راه‌های درمان آن‌ها بعضی از افراد به روغن‌های ضروری آلرژی دارند حتی هنگامی که رقیق شده باشند بنابر این می‌توان در ابتدا مقدار کمی از روغن را روی بخش کوچکی از پوست اعمال کرد و تا واکنش آلرژیک بدن را بررسی نمایید. اگر طی ۴۸ ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشد یعنی می‌توان آن را با خیال راحت استفاده کرد.

اگر شخصی هر نوع اختلالی دارد بهتر است قبل از استفاده از روغن‌های ضروری درمان کننده سردرد با پزشک خود در مورد آن مشورت کنند.

منبع: medicalnewstoday
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید