همه چیز درباره بوتاکس؛ کاربردها، عوارض و هر چه باید بدانید

همه چیز درباره بوتاکس؛ کاربردها، عوارض و هر چه باید بدانید

با تزریق بوتاکس زیر پوست دیگر توانایی اخم کردن و ایجاد چین و چروک روی صورتشان را ندارند و این باعث جذاب‌تر شدن چهره‌شان می‌شود.

کد خبر : ۶۰۷۳۵
بازدید : ۸۰۵۴
فرادید | در همه زمان‌ها افراد بشر به خصوص خانم‌ها برای جوان ماندن و زیباتر شدن دنبال راه‌های زیادی رفته‌اند. راز‌های سلامتی و جوانی برای خیلی‌ها فقط تغذیه سالم و بهره بردن از لذت‌های زندگی بوده است و خیلی‌های دیگر استفاده نکردن از هیچ داروی شیمیایی را راز سلامت خود می‌دانند. اما در کنار همه این‌ها هر ترفندی که به زنان کمک کند پوست صورت خود را سلامت و جوان نگه‌دارند برایشان ایدئال است.

از میان راه‌های درمانی و جدیدی که به بازار ارائه شد یکی از پر سروصدا‌ترین آن‌ها تزریق ماده‌ای به نام بوتاکس بود. بوتاکس ماده‌ای خارجی بود که به زیر پوست و نقاط حساس مثل پیشانی و گونه‌ها و دور چشم تزریق می‌شد و باعث صاف شدن ناگهانی پوست و از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شد. بسیاری از افراد با تزریق بوتاکس توانستند ظاهر خود را جوان‌تر نگه دارند و از این کار راضی بودند. آن‌ها معتقد بودند با تزریق بوتاکس زیر پوست دیگر توانایی اخم کردن و ایجاد چین و چروک روی صورتشان را ندارند و این باعث جذاب‌تر شدن چهره‌شان می‌شود. از طرف دیگر عده‌ای به این نتیجه رسیدند که این کار برای بدن مضر است و بوتاکس نوعی سم است که تزریق آن به بدن کار درستی نیست. در این گزارش شما را با این پدیده قرن آشنا می‌کنیم.

بوتاکس چیست؟
در اصل بوتاکس یک نوع سم به نام بوتولینوم است که تزریق آن در زیر پوست، سبب فلج شدن عضلات آن ناحیه و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد و ظاهری جوان‌تر را ایجاد می‌کند. بوتاکس را باید هر چند ماه یک‌بار به توصیه و تشخیص پزشک تمدید کرد. البته معمولاً بسته به تزریقات قبلی بین ۳ تا ۶ ماه به طول می‌انجامد و به طور متوسط هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار تجدید می‌شود. تزریق بوتاکس بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد و شروع اثر آن بین ۴ تا ۷ روز است.
برخی افراد فکر می‌کنند که اگر تزریق بوتاکس در دوره‌های تعیین شده تکرار نشود پوست از حالت قبل بدتر خواهد شد، اما در واقع چنین نیست بلکه تزریق نکردن مجدد بوتاکس تنها پوست شما را به حالت قبلی برمی‌گرداند و حتی امکان دارد پس از چند مرتبه تزریق، مقداری از چین و چروک‌ها کمرنگ‌تر هم شوند.
بوتاکس ضرر یا فایده؟
تزریق بوتاکس، سبب فلج شدن عضلات و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد
تأثیر بوتاکس به این صورت است که ماهیچه‌ها برای حرکت از اعصاب دستور می‌گیرند و این فرمان توسط یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین به ماهیچه‌ها می‌رسد. بوتاکس از ترشح استیل کولین و در نتیجه منقبض شدن ماهیچه جلوگیری می‌کند و باعث صاف شدن جای چین‌وچروک می‌شود. تزریق بوتاکس در عضلات، فعالیت عضلانی را فلج کرده و خطوط ناشی از انقباض عضلات روی چهره را کم می‌کند. به همین دلیل چهره شاداب‌تر به نظر می‌رسد. نتایج حاصل از بوتاکس پس از چند روز شروع و نتیجه نهایی، دو هفته بعد ظاهر می‌شود. عضلاتی که بوتاکس به آن‌ها تزریق می‌شود، قدرت حرکتی خود را تا حدی از دست می‌دهند. البته همان‌طور که گفتیم بوتاکس دوام همیشگی ندارد و چند ماه بعد، عضله قدرت اولیه خود را پیدا می‌کند و خطوط برمی‏گردند. معمولاً تزریق به فواصل هر چهار ماه یک‌بار انجام می‌شود و به‌تدریج به بیمار کمک می‌کند تا به‌طور ارادی عادت انقباض عضله را ترک کند. در صورتی که بوتاکس توسط پزشک متخصص تزریق شود و نوع ماده بوتاکس اصل و بدون ناخالصی باشد، ضرری برای پوست ندارد.

ممنوعیت بوتاکس
در نظر داشته باشید که همه افراد قادر به تزریق بوتاکس نیستند. قبل از این کار دقت کنید که شما جزو این دسته از افراد نباشید.
سن زیر ۱۸ سال. دوران حاملگی یا شیردهی، افرادی که بیماری‌های قلبی عروقی حاد دارند. کسانی که با بیماری ام اس یا نارسایی کلیه درگیر هستند. افرادی که عفونت‌های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است. کسانی که بیماری اختلالات انعقادی دارند. افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند. افرادی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند. کسانی که از دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند. افرادی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده‌اند. کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند.
اگر شما جزو این دسته از افراد نیستید می‌توانید با تشخیص یک پزشک معتبر اقدام به تزریق بوتاکس کنید.

محل تزریق بوتاکس
معمولاً کسانی که تصمیم به تزریق می‌گیرند از مشکلات چین و چروک روی پیشانی شکایت دارند و خیلی‌ها قبل از ایجاد این چین و چروک‌ها در سنین بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی شروع به تزریق می‌کنند که در آینده با مشکل مواجه نشوند. بیشترین نقاط صورت که تزریق در آن انجام می‌شود خطوط اخم (بین دو ابرو)، خطوط افقی پیشانی، چین‌وچروک‌های کنار چشم، چین‌وچروک‌های گردن و خطوط خنده است.

آیا بوتاکس عوارض دارد؟
دقت کنید تزریق بوتاکس دقیقاً یک کار پزشکی مهم محسوب می‌شود و هر اشتباهی در آن برای سلامتی شما می‌تواند مضر باشد. در زمان تزریق باید به نکات مهمی مثل انتخاب دکتر خوب و مطمئن و مواد تزریقی سالم دقت کنید.
زمان تزریق بوتاکس باید حتماً از برند‌های مطرح و شناخته شده استفاده کنید که عوارضی برای افراد به همراه ندارد، اما متأسفانه بوتاکس‌های چینی این مزیت را ندارند.
مشکلی که بوتاکس‌های چینی دارند، این است که در مرحله اول این نوع از بوتاکس‌ها عملکرد و قدرت قوی دارند؛ اما به مرور زمان این خاصیت از بین رفته؛ افتادگی و چین و چروک‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کنند. از همه مهم‌تر اینکه دوز این بوتاکس‌های چینی یعنی مشخص نیستند که این نکته خیلی خطرناک است، چون دوز این دارو بسیار مهم است.
بوتاکس ضرر یا فایده؟ بیشترین نقاط صورت که تزریق در آن انجام می‌شود خطوط اخم است


به‌عنوان مثال روی آن‌ها نوشته شده ۵۰ واحد، اما خیلی مطمئن نیست که واحد آن صد درصد ۵۰ واحد است، چون ممکن است ۳۵ واحد یا حتی ۷۰ واحد باشد. اگر بوتاکس به میزان درستی تزریق نشود، ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. مشکل دیگر واکنش‌های حساسیتی است که این واکنش به دارو‌های چینی خیلی بیشتر است. متأسفانه برخی افراد به دلیل پرداختن قیمت پایین‌تر یا ماندگاری به ظاهر بالا ترجیح می‌دهند، بوتاکس‌های چینی تزریق کنند.

در ضمن به یاد داشته باشید بوتاکس بهتر است قبل از ایجاد ترک پوستی تزریق شود، چون کار بوتاکس آرام کردن عضلات است و قابلیت لیفت ندارد، به همین دلیل بهتر است قبل از ایجاد چین‌و‌چروک تزریق شود. در افراد جوان شکل و تأثیرگذاری بوتاکس بهتر است، اما در سنین بالا به دلیل کوچک شدن عضلات و افتادگی پوست بوتاکس تأثیرگذاری چندانی ندارد.

تفاوت ژل و بوتاکس
قبل از هر چیز باید بدانید برای چه کاری و چه بخشی زا صورتتان می‌خواهید تزریق انجام دهید. غیر از بوتاکس محصول دیگری به نام ژل یا فیلر هم وجود دارد که اصلاً خاصیت از بین برنده چین و چروک ندارد بلکه صرفاً برای پر کردن جا‌های خالی استفاده می‌شود. بوتاکس در اصل خاصیت فلج‌کنندگی دارد، به همین دلیل بیشتر برای قسمت فوقانی صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد.
اما ژل یا فیلر حالت پرکنندگی دارد و در قسمت‌های پایینی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل را در نواحی شکل گونه، خط خنده، چانه و لب‌ها تزریق می‌کنند. فراموش نکنید که هرچه ماندگاری ژل بیشتر باشد نشانه کیفیت و مرغوبیت آن نیست.

برخی برند‌های متفرقه کلسیم و مواد غیر جذب را به ژل اضافه می‌کنند، که این کار ماندگاری ژل را بیشتر می‌کند البته برای مدتی، اما عاری از عوارض نیستند. همچنین این احتمال وجود دارد که ژل در بافت‌ها بماند و باعث عفونت شود یا ممکن است جابه‌جا شود.

به ۲ دلیل می‌توان تزریق ژل را انجام داد:
زیبایی: به منظور افزایش زیبایی و جذابیت صورت در سنین پایین‌تر
درمانی: پیشگیری و درمان (برای پیشگیری و درمان چین و چروک‌های عمیق صورت در سنین بالاتر)
تزریق ژل هم مانند بوتاکس تبحر و دقت خاصی می‌خواهد و اگر هر کسی بخواهد نمی‌تواند آن را تزریق کند.
نکته خیلی مهم برای تزریق ژل این است که پزشک متبحر ابتدا با توجه به تجربه خود و سن هر فرد به‌طور اختصاصی با او مشورت کرده و به او توصیه می‌کند که آیا برایش تزریق ژل هیالورونیک اسیدی قابل جذب بهتر است یا تزریق چربی تا نتیجه کار کاملاً مطلوب باشد.
بوتاکس ضرر یا فایده؟
بوتاکس خاصیت فلج‌کنندگی دارد و برای قسمت فوقانی صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد

گونه‌ها و لب‌های هر شخص دو بخش بسیار مهم در صورت است، به طوری که در میزان برجسته کردن آن‌ها فوق‌العاده باید دقت داشت، زیرا فرم دادن و حجم دادن به لب‌ها و گونه‌های یک فرد باید کاملاً با شخص دیگری تفاوت داشته باشد.
زیبایی این دو بخش در زیباتر شدن صورت بسیار نقش مهم دارند. به طوری که مثلاً یک فرم خاص برجسته کردن لب‌ها ممکن است در صورت یک شخص جلوه بسیار زیبایی داشته باشد، ولی همین فرم خاص برای شخص دیگری به هیچ عنوان زیبایی نداشته باشد؛ بنابراین در برجسته کردن لب‌ها یا حجیم کردن گونه‌ها باید فوق‌العاده آگاهانه هارمونی و هماهنگی سایر اجزای صورت از جمله بینی و چشم‌ها از نظر فاصله و زاویه‌های آن‌ها با لب و گونه‌ها را شناخت و به‌صورت کاملاً علمی و دقیق عمل کرد تا نتیجه کار مانند یک نقش هنرمندانه شود.

در خیلی موارد افرادی با بی‌توجهی این تزریق را نزد افراد بی‌تجربه انجام داده‌اند که در نتیجه باعث کج شدن صورت، حرکت کردن چربی‌ها زیر پوست و در نتیجه مجبور به برداشتن چربی شده‌اند.بعضی از افراد بدون توجه به فرم زیبایی صورت این تزریق‌ها را انجام می‌دهند و برخلاف آنچه می‌خواهند نه تنها زیباتر نمی‌شوند بلکه شکل صورتشان بسیار بد خواهد شد.باید توجه بسیار زیادی به نوع فرم دادن و حجم برجسته کردن لب‌ها و گونه‌ها داشت به طوری که در عین زیبایی حالت غیر طبیعی و مصنوعی نداشته باشد. عمق تزریق باید دقیق و صحیح باشد تا عارضه‌ای برای فرد ایجاد نشود.

در تزریق ژل‌ها استفاده از ژل‌های جدید قابل جذب هیالورونیک اسید توصیه می‌شود، زیرا اگر توسط پزشک باتجربه و متبحر تزریق شود، عارضه‌هایی مانند گلوله شدن، جابه‌جا شدن، عفونت، آلرژی و ... نخواهد داشت. باید توجه کنید شکل ایجاد شده لب‌ها و گونه‌های جدید با بقیه اجزای صورت، سن شخص، موقعیت اجتماعی و شغلی فرد تناسب داشته باشد، به طوری که حالت مصنوعی نداشته و حالت طبیعی ظاهر شخص حفظ شود. مقدار تزریق باید به نحوی باشد که فرم کلی صورت شخص را به هم نزند.

بعد از تزریق بوتاکس چه کنیم؟
زمانی که تزریق را انجام می‌دهید باید به چند نکته بسیار دقت کنید:
اول اینکه روی محل تزریق را نباید ماساژ داد و هیچ فشاری روی محل وارد نکنید، به مدت ۴ ساعت نباید دراز بکشید. چند ساعت از کمپرس سرد در محل‌های تزریق استفاده کنید. عضلاتی که در آن‌ها تزریق صورت گرفته است را به طور ارادی منقبض کنید.
بوتاکس ضرر یا فایده؟
در تزریق ژل‌ها استفاده از ژل‌های جدید قابل جذب هیالورونیک اسید توصیه می‌شود

کاربرد‌های بوتاکس
بوتاکس به جز برطرف کردن چین و چروک کاربرد‌های دیگری هم دارد از جمله آن‌ها:
درمان تعریق موضعی بیش از حد
در این مورد بوتاکس به جای اینکه در داخل عضله تزریق شود در داخل پوست تزریق می‌شود و شروع اثر آن برای جلوگیری از تعریق، حدود ۷ روز و ماندگاری آن حدود ۷ ماه است و اگر تزریق آن به‌طور مرتب تمدید شود، ماندگاری آن تا حدود ۱۶ ماه به طول خواهد انجامید.
کاهش درد‌های مزمن (درد گردن، شانه، میگرن):
هنگامی که بوتاکس به عضلات تزریق می‌شود فرمان عصبی که توسط مغز به منظور سفت شدن عضلات به ماهیچه‌ها می‌رسد، مسدود خواهد شد و منجر به شل شدن عضلات و کاهش درد می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید