روز‌های سخت غول‌های تکنولوژی در بورس

روز‌های سخت غول‌های تکنولوژی در بورس

در صنعت تکنولوژی در حالی که غول‌هایی مانند اپل و آمازون تلاش می‌کنند همچنان مسیر رشد را ادامه بدهند، همزمان شرایط دشوارتر می‌شود. سرمایه‌گذاران دیگر مثل گذشته صبور نیستند و سوالات و ابهامات زیادی دارند. تنها در هفته گذشته فیس‌بوک در حالی که شاهد رشد ۴۲ درصدی درآمد فصلی خودش بود، یک تراژدی را تجربه کرد.

کد خبر : ۶۱۰۷۴
بازدید : ۱۱۳۲
ندا لهردی | هر که بامش بیش، برفش بیشتر! در صنعت تکنولوژی در حالی که غول‌هایی مانند اپل و آمازون تلاش می‌کنند همچنان مسیر رشد را ادامه بدهند، همزمان شرایط دشوارتر می‌شود. سرمایه‌گذاران دیگر مثل گذشته صبور نیستند و سوالات و ابهامات زیادی دارند. تنها در هفته گذشته فیس‌بوک در حالی که شاهد رشد ۴۲ درصدی درآمد فصلی خودش بود، یک تراژدی را تجربه کرد.
روز‌های سخت غول‌های تکنولوژی در بورس
بعد از اعلام نتایج ناامید‌کننده فصل دوم مالی، مدیران فیس‌بوک از نگرانی جدی خود برای سال‌های آینده خبر دادند و پیش‌بینی کردند که رشد درآمد فیس‌بوک کندتر هم خواهد شد و در مقابل افزایش هزینه‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش حاشیه سود این شرکت می‌شود. به این ترتیب روز بعد ۱۲۴ میلیارد دلار از ارزش فیس‌بوک در بازار سهام کاسته شد تا بیشترین میزان افت ارزش روزانه یک شرکت در تاریخ بازار بورس آمریکا رقم بخورد.

اینتل هم با وجود تمام پیش‌بینی‌های گذشته، در این هفته شاهد کاهش ۲۰ میلیارد دلاری ارزش بازارش بود. چند روز پیش از آن هم نتفلیکس کاهش ۶ برابری درآمد خالصش را تجربه کرد. آمازون هم به سختی سعی دارد حاشیه سود خودش را حفظ کند. سال‌هاست که این فصل برای اغلب شرکت‌ها، زمان درآمدزایی است. با این حال، اما برای غول‌های اینترنتی و نرم‌افزاری که در ۹ سال اخیر به سختی در این بازار سودآور رشد کرده‌اند، انتظارات چندان با واقعیت پیش نمی‌روند.
این اتفاق درست زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران ناگهان شرکت‌ها و صنایع دیگری را برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند. براد کوئن، کارشناس بازار سهام در موسسه North Star Investment Management در این مورد معتقد است: «بعد از سال‌ها این اولین باری است که شاهد چنین اتفاقی در صنعت پردرآمد و پرطرفدار تکنولوژی هستیم. شاید ما به نقطه عطفی در تاریخ بازار سهام شرکت‌های تکنولوژی رسیده‌ایم و باید به این سوال پاسخ بدهیم که این شرکت‌ها چقدر می‌توانند رشد کنند و بزرگ شوند؟»
روز‌های سخت غول‌های تکنولوژی در بورس

تنها عبور از پیش‌بینی‌ها کافی نیست. تمام ۳۶ شرکت تکنولوژی -به جز یک شرکت- که نتایج فصل دوم مالی‌شان را گزارش کرده‌اند، نتایجی بهتر از پیش‌بینی تحلیلگران به‌دست آورده‌اند. در طول این فصل بازگشت درآمد سهام شرکت‌های تکنولوژی در طول پنج روز کاری هم به‌طور متوسط کاهش ۵/ ۳ درصدی داشته است.
بخوانید: راز موفقیت آمازون چیست؟ این در حالی است که در همین دوره شاخص سهام S&P ۵۰۰ رشد ۹/ ۰ درصدی را در بازگشت درآمد سهام تجربه کرده است. حالا سهامداران از صنعتی که با مسوولیت‌ها و انتظارات جدید وارد فاز تکاملی‌تری شده است، تقاضای بیشتری دارند. شرکت‌ها با این واقعیت جدید به شیوه‌های متفاوت برخورد کرده و نتایج متفاوتی هم به‌دست می‌آورند. شرکت‌های فعال در بخش شبکه‌های اجتماعی شاهد بیشترین تغییر و تحولات بوده‌اند. در واقع جهان قدرت این سرویس‌ها را برای تاثیر روی انتخابات، گسترش اطلاعات نادرست و جمع‌آوری اطلاعات شخصی در ابعاد بسیار بزرگ، به خوبی درک کرده است. شرایط فعلی فیس‌بوک و توییتر تاثیر تلاش‌های اولیه ناشی از این نگرانی‌ها را نشان می‌دهد.

روند رشد و تکامل برای شرکت‌های دیگر، چالش‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند. نتفلیکس دیگر یک سرویس نوپای پخش آنلاین نیست و به یک غول هالیوودی تبدیل شده است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران و سهامداران انتظار دارند که این شرکت در هر فصل عملکرد خوبی داشته باشد.
گوگل، اما زمان بیشتری برای تعدیل و سازگاری با دوره میانسالی‌اش را در اختیار داشته و به دلیل مدیریت طولانی‌مدت توانسته درآمد و رشد درآمدش را همچنان بالا نگه دارد. اینتل که شرکت بسیار قدیمی در سیلیکون‌ولی است، همچنان برای برداشتن قدم بعدی در روند رشدش -یعنی توسعه تکنولوژی تراشه ۱۰ نانومتری- به سختی تلاش می‌کند.

حالا امید‌های زیادی به آمازون وجود دارد که حالا با رشد ۵۵ درصدی درآمد فصلی، قدم به قدم با اپل برای تصاحب عنوان اولین شرکت آمریکایی با ارزش بازار ۱۳ رقمی رقابت می‌کند. نتایج فصل دوم امسال فروشگاه بزرگ آمازون، امید زیادی به سرمایه‌گذاران و سهامداران این شرکت داد. درآمد خالص ۶ ماهه این شرکت بیش از مجموع هفت فصل گذشته آن بوده است.
قیمت سهام آمازون افزایش یافته و نرخ بازگشت درآمد آن بالاست. آمازون نه امسال یا سال آینده، اما در سال‌های آینده همچنان یک داستان رشد پیش‌فرض برای شرکت‌های تکنولوژی باقی می‌ماند. این شرکت اعلام کرده است که کارشناسان انتظار دارند درآمد آن در سال ۲۰۱۹ با افزایش دو برابری به ۷/ ۱۱ میلیارد دلار برسد. با ارزش بازار یک تریلیون دلاری، نسبت قیمت به درآمد هر سهم این شرکت ۴۳ واحد بیشتر از دو برابر ارزش متوسط شرکت‌ها در شاخص S&P ۵۰۰ خواهد بود.
بخوانید: نبرد غول‌های تکنولوژی غرب و شرق جان ویلگ، کارشناسان بازار سهام جهانی در موسسه Nikko Asset Management معتقد است: «سرمایه‌گذاران علاقه بسیار زیادی به بخش تکنولوژی دارند. هر وقت پیش‌بینی‌های رشد کاهش پیدا می‌کنند، بعضی از سهم‌های باارزش‌تر قطعا ضربه می‌خورند.» تحلیلگران بازار بورس پیش‌بینی می‌کنند که فصل مالی منتهی به ماه سپتامبر، اولین بار از سال ۲۰۱۴ است که رشد درآمد بخش تکنولوژی از بقیه بازار کمتر خواهد شد. انتظار می‌رود تولیدکنندگان کامپیوتر و نرم‌افزار در فاصله بین ماه جولای تا سپتامبر شاهد افزایش ۱۸ درصدی سود خودش باشند؛ در حالی که رشد سود شاخص S&P ۵۰۰ در همین دوره تا ۲۱ درصد خواهد بود.

در حالی که شکی درباره پتانسیل صنعت نوآوری و تکنولوژی برای رشد وجود ندارد، رشد درآمد شرکت‌های تکنولوژی حالا روند عادی به خودش گرفته است و سرمایه‌گذاران انتظارات بیشتری از این شرکت‌ها دارند. «میلز واندرویل» یک کارشناسان بازار بورس در این مورد می‌گوید: «اگر رشد درآمد و سود حاصل از فروش سهام کاهش پیدا کند، خرید سهام این شرکت‌ها هزینه بیشتری خواهد داشت و بازگشت سرمایه کمتری هم نصیب سهامداران خواهد شد. این یک واقعیت ریاضی است.»
روز‌های سخت غول‌های تکنولوژی در بورس
بعد از افزایش ۳۵ درصدی نرخ رشد سود شرکت‌های تکنولوژی در فصل اول سال جاری میلادی، انتظار می‌رود این میزان در چهار فصل پیش رو به تدریج کاهش یافته و در ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۵/ ۵ درصد برسد. این در حالی است که به عقیده کارشناسان تقویت دلار و افزایش نظارت قانونی بر امنیت فضای مجازی هم نمی‌توانند به شرکت‌های تکنولوژی کمک چندانی کنند.
از طرفی سود حاصل از کاهش مالیات هم تا سال آینده از بین می‌رود. با این حال، اما برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید سهام شرکت‌های بلوک FANG یعنی فیس‌بوک، آمازون، نتفلیکس و گوگل، این سوال مطرح است که چه چیز دیگری می‌تواند این شرکت‌ها را از رقبایشان متمایز کند. جری براکمن، مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری در موسسه First American Trust در این مورد می‌گوید: «باید بگذاریم بخش تکنولوژی به شرایط عادی برسد و عملکرد خوبی را حتی در بخش حاشیه سود تجربه کند؛ اما سوال مهم این است که چقدر حاضرید برای این کار هزینه بپردازید؟»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید