راه‌های کسب درآمد غول رسانه‌ای آمریکا

راه‌های کسب درآمد غول رسانه‌ای آمریکا

از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد، یعنی بعد از بحران مالی و اقتصادی در آمریکا که باعث کاهش میزان تبلیغات در شبکه سی‌ان‌ان و کاهش میزان درآمد این شبکه از اسپانسرشیپ شد، سی‌ان‌ان سیاست تازه‌ای را برای کسب درآمد به کار گرفت، سیاستی که باعث شد تا نه تنها در جریان بحران اقتصادی آسیب زیادی متحمل نشود، بلکه هم اکنون در زمره پردرآمدترین و سودآورترین شبکه‌های خبری در دنیا قرار داشته باشد.

کد خبر : ۶۱۲۴۸
بازدید : ۷۶۳

راه‌های کسب درآمد غول رسانه‌ای آمریکا

در سال ۲۰۰۸ به دلیل بحران اقتصادی در امریکا، شبکه سی ان ان مانند دیگر بنگاه‌های اقتصادی در امریکا متضرر شده بود به همین دلیل تصمیم گرفت برای تامین درآمد به سراغ دولت‌های کشور‌های خاورمیانه برود.
انعقاد قرارداد با دولت‌های کشور‌های خاورمیانه برای تبلیغ در مورد این کشور‌ها اولین گام مهم سی ان ان بود. در نتیجه این قرارداد‌ها و دریافت پول‌های کلانی از این کشور‌ها بود که برنامه‌های Eye on در شبکه سی‌ان‌ان ساخته شد و هربار خبرنگار و گزارشگر به یک کشور می‌رفت و بخش‌های مختلف اقتصادی و توریستی آن را تشریح می‌کرد.
هدف اصلی دولت‌ها از این کار جذب توریست و سرمایه‌گذار بود. سپس برنامه‌های دیگری با عنوان Marketplace middle east ساخته شد که هدفش معرفی مزیت‌های بازاری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور‌های مذکور بود.

اما به تدریج دامنه فعالیت سی ان ان گسترش یافت و کشور‌های دیگری هم به کشور‌های سرمایه گذار در سی ان ان اضافه شدند. مثلا در سال گذشته گزارش‌هایی در مورد مزایای اقتصادی قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان و حتی کشور‌های افریقایی ساخته شد.

اما یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اسپانسر‌های این شبکه تلویزیونی، دولت بحرین بود. این رابطه که در سال ۲۰۰۸ شروع شد تا آنجا گسترش پیدا کرد که در سال‌های اخیر دولت بحرین حتی اسپانسر گزارش‌های سی ان ان از مجمع جهانی اقتصاد هم می‌شود. رانی راد مدیر بخش بازرگانی شبکه سی ان ان در این مورد می‌گوید:بحرین یکی از اقتصاد‌های خاورمیانه است که با سرعت بالایی رشد می‌کند و مجمع جهانی اقتصاد هم فضایی است که اقتصاد‌های برجسته و قدرتمند در آن حضور دارند. بدون شک اسپانسر شدن بحرین برای پوشش خبری این اجلاس می‌تواند اقتدار اقتصادی این کشور را به دنیا نشان دهد.

لوگوی سی ان ان
البته برخی از تحلیل‌گران منتقد هستند که سی‌ان‌ان بعد از انعقاد قرارداد با دولت‌های کشور‌های مختلف برای تبلیغات، اقدام به ارایه گزارش‌هایی هم‌سو با خواست دولت‌ها می‌کند و بسیاری از حقایق را عیان نمی‌کند. این مساله می‌تواند اسیب بزرگی به ارزش رسانه‌ای و خبر رسانی این شبکه بزند، ولی مقامات و مسولان این شبکه خبری این ادعا را کاملا نادرست می‌دانند و می‌گویند که برنامه‌ها طبق خواست اسپانسر‌ها و صرفا اقتصادی است و هیچ دیدگاه شخصی در آن وارد نمی‌شود. معرفی جاذبه‌های اقتصادی و توریستی یک کشور نمی‌تواند مساله‌ای جهت دار باشد ضمن اینکه در زمان معرفی مزایای اقتصادی یا توریستی یک کشور دلیلی برای مشاهده و مطرح کردن ضعف‌ها وجود ندارد.

طبق گزارش‌های موجود از سال ۲۰۰۸ تا کنون، قرارداد‌هایی که سی ان ان با دولت‌های خارجی به خصوص دولت‌های خاورمیانه منعقد کرده است بخش زیادی از درآمد سی ان ان اینترنشنال را تشکیل داد که یک سیاست بسیار سودآور برای سی ان ان محسوب می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید