آیا امیدی به همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم هست؟

آیا امیدی به همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم هست؟

شارژ بی سیم به‌عنوان یک روش جدید و نوآورانه برای شارژ گوشی‌ها و تبلت‌ها، در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. طی این چند سال، نام‌های بزرگی تلاش کردند که این فناوری را همه‌گیر کنند. با وجود این تلاش‌ها، به نظر می‌رسد برای بسیاری از کاربران این مشخصه چندان اهمیتی ندارد.

کد خبر : ۶۱۲۹۹
بازدید : ۱۰۰۲
آیا امیدی به همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم هست؟
شارژ بی سیم به‌عنوان یک روش جدید و نوآورانه برای شارژ گوشی‌ها و تبلت‌ها، در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. طی این چند سال، نام‌های بزرگی تلاش کردند که این فناوری را همه‌گیر کنند. با وجود این تلاش‌ها، به نظر می‌رسد برای بسیاری از کاربران این مشخصه چندان اهمیتی ندارد. حالا که گوشی‌های اپل و سامسونگ برای شارژ بی سیم از استاندارد یکسانی استفاده می‌کنند، شاهد همه‌گیر شدن این فناوری خواهیم بود؟
بهره‌گیری از استاندارد یکسان
در سال‌های گذشته، مشکل بزرگ مربوط به شارژ بی سیم موضوع استاندارد‌های مختلف این فناوری بود. استاندارد‌های Qi، PMA و AirFuel هرکدام مزایا و معایب خود را داشتند و وجود چندین استاندارد باعث می‌شد که سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به کار سخت‌تری بدل شود. یک راه‌حل برای این معضل، پشتیبانی از استاندارد‌های مختلف است و سامسونگ چنین راه‌حلی را در مورد پرچم‌داران خود عملی کرده است. البته عملی کردن چنین موضوعی هزینه‌بر است.
آیا امیدی به همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم هست؟
چند ماه پیش، شرکت Powermat که توسعه‌دهنده استاندارد شارژ بی سیم PMA و AirFuel محسوب می‌شود، به ائتلاف توسعه‌دهندگان شارژ بی سیم Qi پیوست. به لطف وقوع این رخداد، شرکت‌ها دیگر بابت وجود استاندارد‌های مختلف نگرانی‌ای نخواهند داشت. به دلیل این همکاری، جدیدترین شارژر‌های شرکت بزرگ Powermat به‌طور همزمان از استاندارد‌های Qi و PMA پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، باید خاطرنشان کنیم که شرکت‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ برای گوشی‌های خود به استفاده از استاندارد Qi روی آورده‌اند.
افزایش تعداد گوشی‌های مجهز به شارژ بی سیم
به لطف بهره‌گیری آیفون ۸ و آیفون X. از این فناوری، به آمار گوشی‌های مجهز به فناوری شارژ بی سیم حدود ۷۰ میلیون دستگاه افزوده شده است. علاوه بر این باید به میلیون‌ها گجت از سری گوشی‌های گلکسی نوت و گلکسی اس و گوشی‌های دیگر شرکت‌ها هم اشاره کنیم که باعث شده این فناوری در حال حاضر پتانسیل زیادی برای همه‌گیر شدن داشته باشد.

با این حال، عمدتا فقط گوشی‌های پرچم‌دار از این ویژگی بهره می‌برند و شارژ بی سیم هنوز به‌صورت گسترده به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده راه پیدا نکرده است. بهره‌گیری آیفون‌ها از شارژ بی‌سیم اتفاق مهمی محسوب می‌شود و در زمینه همه‌گیر شدن این فناوری تأثیر زیادی دارد. از طرفی دیگر، بیشتر پرچم‌داران سازندگان چینی از این مشخصه بهره نمی‌برند. در حقیقت، حتی در بین گوشی‌های پرچم‌دار بسیاری از سازندگان هم شاهد استفاده گسترده از این فناوری نیستیم.
آیا امیدی به همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم هست؟


گوشی‌های سامسونگ و اپل بخش اعظمی از بازار گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر فارغ از عملکرد دیگر شرکت‌ها، همین که اپل و سامسونگ در مورد گوشی‌های پرچم‌دار خود به بهره‌گیری این فناوری روی آورده‌اند، باعث می‌شود که سالانه میلیون‌ها گوشی جدید بهره‌مند از این فناوری وارد بازار شود. ادامه این روند می‌تواند منجر به تغییر رویکرد دیگر شرکت‌ها شود تا بیش‌ازپیش شاهد استفاده از این فناوری باشیم.

در حال حاضر، شارژ بی سیم در یک وضعیت پا در هوا قرار دارد؛ از یک طرف چندان محبوب نیست و از طرفی دیگر چندان هم رو به موت نیست. برای بسیاری از کاربران بود و نبود این مشخصه تفاوتی ندارد، اما برخی دیگر طرفدار پروپاقرص این فناوری هستند. خوشبختانه، برخی از ترند‌های صنعت موبایل به کمک شارژ بی سیم آمده است. رشد استفاده از پنل‌های شیشه‌ای و کم شدن آمار گوشی‌های مجهز به بدنه فلزی، باعث شده که گوشی‌های بیشتری مجهز به این فناوری شوند.

با این حال، شارژ بی سیم هنوز جوابگوی اصلی‌ترین نیاز‌های کاربران نیست و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که از شارژ سریع سیمی بهره ببرند. سرعت شارژ بی سیم هنوز به اندازه‌ی فناوری شارژ سریع نیست. به همین خاطر سازندگان هنوز به شارژ بی سیم به‌عنوان یک ویژگی پر زرق‌وبرق و نه‌چندان کاربردی نگاه می‌کنند.
آیا امیدی به همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم هست؟
سخن آخر
در حال حاضر، بود و نبود شارژ بی سیم برای بسیاری از کاربران اهمیت چندانی ندارد. شارژ بی سیم رو به موت نیست، ولی هنوز با همه‌گیر شدن این فناوری فاصله زیادی داریم. با وجود اینکه چند سال از ارائه این فناوری می‌گذرد، اما با توجه به حرکت شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و اپل به سمت بهره‌گیری از این فناوری، حالا شارژ بی سیم وارد فاز جدیدی شده است.
همانطور که سازندگان بسیاری از گوشی‌ها تصمیم به حذف جک هدفون گرفتند، شاید در آینده‌ی نزدیک، گوشی‌های هوشمند فاقد پورت شارژ باشند و در چنین وضعیتی کاربران ناچار به استفاده از شارژ بی‌سیم خواهند بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید