کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟

کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟

ترک پوست بدن (Body Stretch Mark) یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی خصوصا در زنان باردار و نوجوانان در دوران بلوغ است. خط‌ها و راه‌راه‌های بلند ناشی از ترک‌های پوستی ظاهر ناخوشایندی دارند، اما باعث هیچ نوع مشکل پوستی نخواهند شد.

کد خبر : ۶۱۳۵۰
بازدید : ۹۸۰۱
کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟
ترک پوست بدن (Body Stretch Mark) یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی خصوصا در زنان باردار و نوجوانان در دوران بلوغ است. خط‌ها و راه‌راه‌های بلند ناشی از ترک‌های پوستی ظاهر ناخوشایندی دارند، اما باعث هیچ نوع مشکل پوستی نخواهند شد.
بسیاری از ترک‌های پوست به مرور زمان محو و کمرنگ می‌شوند، ولی تعداد زیادی از افراد دوست دارند هرچه زودتر آن‌ها را از بین ببرند. شاید درمان قطعی ترک‌های پوستی ممکن نباشد، اما روغن‌های طبیعی تاثیر خود را در پیشگیری و درمان ترک پوستی ثابت کرده‌اند.
ترک بدن وقتی رخ می‌دهد که لایه میانی یا درمیس (Dermis) پوست، بیش از حد کشیده می‌شود و آسیب می‌بیند. این آسیب در اثر کشیدگی باعث زخم‌هایی می‌شود که با شکل ترک پوست دیده می‌شوند. ترک پوست در این زمان‌ها رخ می‌دهد:

ترک‌های پوستی دوران بارداری (تا ۹۰ درصد خانم‌ها)
ترک‌های پوست به علت رشد در دوران بلوغ
ترک‌های پوستی ناشی از چاقی

بالا بودن میزان هورمون استروئید بر اثر دارو یا بیماری هم با ترک پوست مرتبط است. ترک‌های پوست بدن ابتدا رنگ قرمز و بنفش دارند و بعد به مرور زمان به رنگ سفید و براق تبدیل می‌شوند. متاسفانه خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار ترک پوست می‌شوند. این ترک‌های پوستی معمولا در این نواحی بدن ایجاد می‌شوند:

سینه
باسن و اطراف آن
شکم
ران‌ها
بازو‌ها

برخی از روغن‌های طبیعی، در رفع جای ترک پوست موثرتر از بقیه هستند. اسانس روغن یا روغن اسانسی هر گیاه (Essential Oil) در واقع عصاره و روغن آن دانه یا گیاه است که بسیار قوی است. روغن اسانس با روغن طبیعی تفاوت دارد. روغن طبیعی معمولا یکی از روغن‌های پایه است که گیاه خاصی مثلا گل بنفشه را طی فرایند خاصی به آن اضافه می‌کنند. اما روغن اسانس، عصاره روغنی است که از یک دانه یا گل گرفته می‌شود.

برای بهره‌مند شدن از خواص روغن اسانس، باید آن را با روغن پایه ترکیب یا به صورت آماده از عطاری‌ها تهیه کنید. این ۸ روغن که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در آروماتراپی و طب سنتی تاثیر خود را در برطرف کردن جای زخم، ترمیم و آبرسانی پوست، به خوبی نشان داده‌اند.
روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ برای درمان ترک پوست
بادام تلخ با بادامی که ما به صورت بو داده یا شیرین می‌خوریم متفاوت است و خوراکی نیست. عصاره بادام تلخ را می‌گیرند و با آن روغن بادام تلخ تهیه می‌کنند. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که می‌توان از روغن بادام تلخ برای کاهش ترک پوست بدن استفاده کرد. محققان این تحقیق را بر روی ۱۴۱ خانم انجام دادند.
کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟
طبق مشاهدات محققان، ترک پوست در ۲۰ درصد خانم‌هایی که ماساژ با روغن بادام تلخ را امتحان کرده بودند و ۳۸.۸ درصد کسانی که روغن را بدون ماساژ استفاده کرده بودند بهبود پیدا کرد.

این نشان می‌دهد تحقیقات بیشتری احتیاج است تا بتوان در مورد موثر بودن بادام تلخ به توافق رسید. روغن بادام تلخ همچنین دارای نوعی ترکیبات سمی است؛ بنابراین ممکن است استفاده مکرر از آن در دوران بارداری زیاد ایمن نباشد.
روغن نارنج
روغن اسانس نارنج را از عصاره پوست نارنج می‌گیرند. تحقیقاتی نشان داد که این روغن می‌تواند پوست را نرم و لطیف و از شکنندگی آن به خوبی جلوگیری کند. این تاثیرات روغن نارنج می‌تواند از ظاهر شدن ترک پوست جلوگیری و ترک‌های ایجاد شده روی پوست را کم کند.
کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟

افرادی که پوست خیلی حساسی دارند ممکن است به اسانس روغن نارنج حساسیت داشته باشند و افرادی که پوست خیلی روشن دارند ممکن است دچار عوارضی مانند حساسیت به نور شوند؛ پس بهتر است قبل از استفاده کمی از روغن را روی پوست خود تست کنید.
روغن اسطوخودوس
عصاره اسطوخودوس را بیشتر از همه به دلیل خاصیت التیام بخشی و آرام‌بخشی‌اش می‌شناسند. اما روغن اسطوخودوس فواید زیادی مثل التیام زخم و رفع جای زخم دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ روی روغن اسطوخودوس انجام شد نشان داد که این روغن می‌تواند فرایند کلاژن‌سازی را افزایش دهد و بافت جدیدی بسازد که پوست را تشویق به ترمیم جای زخم می‌کند.
کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟

به همین دلیل برای درمان ترک‌های پوستی روغن اسطوخودوس را پیشنهاد می‌کنند. اما به علت قدرت بالای این روغن، لازم است قبل از استفاده حتما آن را تست کنید تا مطمئن شوید برای پوست شما مناسب است یا خیر.
روغن بهارنارنج
روغن اسانس بهارنارنج از شکوفه درخت نارنج گرفته می‌شود. اکثر شواهدی که معتقدند روغن بهارنارنج در رفع ترک‌های پوستی موثر است، بر اساس طب سنتی است. این روغن همچنین از قدیم برای روشن کردن پوست و رفع مشکلات پوستی توصیه شده است.

همچنین تحقیقات نشان داده است که روغن اسطوخودوس به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی تاثیرات خوبی نشان داده است. خاصیت آنتی‌اکسیدان روغن بهارنارنج، با کمک به سلول‌های پوست برای احیا مجدد، باعث بهبود ظاهر پوست و رفع ترک پوست می‌شود.
روغن آرگان
این روغن به دلیل خواص زیادی که برای پوست و مو دارد، در لوازم بهداشتی و آرایشی بسیار معروف شده است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن آرگان می‌تواند خاصیت کشسانی پوست را بهبود ببخشد. با افزایش خاصیت کشسانی، پوست ترک نمی‌خورد و به این شکل می‌توان از ترک پوست جلوگیری کرد.

روغن پاتچولی
معمولا مردم از روغن گیاه پاتچولی برای بهبود خلق و خو و سرحال شدن استفاده می‌کنند. اما عصاره پاتچولی قدرت خوبی در ترمیم زخم و رفع جای زخم هم دارد. تحقیقات نشان داده است که این روغن دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بوده و با تحریک کلاژن‌سازی می‌تواند باعث بهبود و درمان ترک پوست بدن شود.
روغن هسته انار
عصاره‌ای که از هسته دانه انار می‌گیرند دارای آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب و خواص سفت کنندگی است. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ انجام شد که نشان داد پمادی که از روغن هسته انار و صمغ قرمز رنگ درخت اژد‌ها (Dracaena Tree) تهیه شده، باعث افزایش خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست شده و پوست را ضخیم کرده است. همین موضوع باعث شد که محققین استفاده از کرم یا پماد ساخته شده با روغن هسته انار و عصاره این درخته که خون اژد‌ها (Dragon's Blood) نام دارد را برای درمان قطعی ترک‌های پوستی توصیه کنند.
کدام روغن طبیعی برای درمان ترک پوست مفید است؟
روغن کندر
عصاره کندر برای قرن‌ها مورد استفاده بوده و این به دلیل قدرت خارق‌العاده آن در ترمیم و مراقبت از پوست است. روغن کندر به راحتی از طریق پوست جذب می‌شود و فرولیک اسید و ویتامین‌های موجود در آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را به پوست می‌دهند که این موضوع باعث نرمی و سلامت پوست می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید