اینجا جای خوبی برای زایمان نیست!

اینجا جای خوبی برای زایمان نیست!

این بیمارستان در منطقه دورافتاده‌ی کنیا هیچ خونی در بانک خونی خود ندارد و فاردوسا ابدی در آستانه مرگ است. فاردوسا ابدیِ 25 ساله چند روز پیش زایمان کرده بود.

کد خبر : ۶۱۴۲
بازدید : ۴۶۹۶
اینجا جای خوبی برای زایمان نیست

فرادید | این بیمارستان در منطقه دورافتاده‌ی کنیا هیچ خونی در بانک خونی خود ندارد و فاردوسا ابدی در آستانه مرگ است. فاردوسا ابدیِ 25 ساله چند روز پیش زایمان کرده بود.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، رابین کریل: فاردوسا به دلیل عدم وجود امکانات پزشکی در مجاورت خانه‌اش در نزدیکی مرز کنیا با سومالی، مجبور شد 300 کیلومتر را طی کند تا به این بیمارستان برسد. این بیمارستان در واقع تنها بیمارستان رایگان این استان است؛ استانی به وسعت بلژیک و با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر.

او پس از عمل سزارین خونریزی داشته و با درد از نوزاد تازه متولد شده‌اش پرستاری می‌کند. اوضاع زندگی فاردوسا ابدی اصلا خوب نیست. او در استان ماندِرا زندگی می‌کند؛ ماندرا، یعنی خطرناک‌ترین جای روی زمین برای بارداری.

راث سامبو، پرستار بیمارستان، می‌گوید: «این اتفاق یک تراژدی محض است. بدتر از همه اینکه کاری از دستمان برنمی‌آید.» احتمال فوت زنان هنگام زایمان در کنیا نسبت به افغانستان حدود 10 برابر بیشتر است. این آمار در مقایسه با ایالات متحده بیشتر به چشم می‌آید؛ احتمال فوت زنان این استان هنگام زایمان در مقایسه با زنان آمریکایی هنگام زایمان حدود 135 برابر بیشتر است.

سازمان ملل می‌گوید که از هر 1000 زن باردار در این استان، 38 زن در زمان بارداری از دنیا می‌روند: یعنی دو تا سه زن در روز.

نقص عضو و ترس
اوباه ابراهیم، فعال زنان، می‌گوید: «هیچ کس در مورد آن حرف نمی‌زند. دلیل اصلی اینکه چرا زایمان در اینجا خطرناک است، ختنه زنان است. هر روز این اتفاق می‌افتد. البته تعداد پزشکان خوب در ماندرا به دلیل عدم وجود امنیت کافی و کمبود امکانات بسیار کم است.»

اینجا جای خوبی برای زایمان نیست
راث سامبو

شورشیان الشباب از زیرشاخه القاعده چندین نوبت به ماندرا حمله کرده و موجب کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شده است. آژانس‌های حقوق بشری و اهداکنندگان بین‌المللی از جمله برنامه جهانی غذایی به دلیل عدم وجود امنیت از ارائه پشتیبانی دست کشیده‌اند. این اقدام باعث مستاصل شدن پزشکان استان ماندرا شده است.

سامبو می‌گوید: «اینجا خیلی شلوغ می‌شود، خیلی خیلی شلوغ؛ آنقدر که سه مادر همزمان زایمان می‌کنند. سامبو، پرستار بیمارستان، همچنین می‌گوید که برخی از این مادرها در درجه اول اصلا نباید باردار شوند.

اینجا جای خوبی برای زایمان نیست

منظور سامبو ازدواج دختران خردسال است؛ دخترانی که بدنشان هنوز قابلیت باردار شدن را ندارد. آن‌ها از خونریزی زایمان اطلاع دارند، اما همچنان نسبت به سزارین امتناع می‌ورزند، چرا که امکان دارد در آینده دیگر نتوانند باردار شوند. در جامعه‌ای که تعدد زوجات در آن امری عادی محسوب می‌شود، بارداری از آن جهت اهمیت دارد که زنان را از روی تعداد فرزندانشان ارزیابی می‌کنند.

با این حال، ختنه زنان در این منطقه کاملا رواج دارد و حتی دختران 9 ساله هم باید به آن تن دهند. سامبو می‌گوید: «این زنان برای بهبود جسمانیِ خونریزی ناشی از ختنه به بیابان فرستاده می‌شوند. البته یک مرد هم برای دور نگه داشتن کفتارها همراه او فرستاده می‌شود.»

عواقب مرگبار
ختنه زنان هنگام زایمان می‌تواند کار دست آن‌ها دهد و عواقبی مرگبار را به همراه داشته باشد. سامبو می‌گوید: «ممکن است بچه به دلیل انسداد دیواره‌های اندام تناسلی جان خود را از دست دهد؛ به همین سادگی...»

اگر زایمان موفقیت آمیز نباشد و نوزاد خارج نشود، این احتمال وجود دارد که هم بچه و مادر هر دو جان خود را از دست دهند. البته گاهی اوقات به ماندرا کمک می‌شود. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، برنامه توسعه سازمان ملل متحد و دفتر مارگارت کنیاتا (بانوی اول کنیا) برنامه‌ای را با نام «فراتر از صفر» راه انداخته‌اند.

اینجا جای خوبی برای زایمان نیست
حلیمه حسین و ششمین زایمانش - پنج زایمان قبلی‌اش ناموفق بود

آن‌ها تاکنون توانسته‌اند کلینیک‌های سیار مجهز را در 32 استان‌ از 47 استان کنیا برپا کنند. امکانات بهداشتی مربوط به زایمان از جمله خدمات این کلینیک‌های سیار است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید که این کلینیک‌های سیار تاکنون به 130 هزار زن و کودک کنیا کمک کرده است. مارگارت کنیاتا نیز در اوایل ماه نوامبر به این استان سر زد و یک واحد خون اهدا کرد.

اهدای خون
آن روزی که مارگارت کنیاتا به ماندرا رفت، درست همان روزی بود که فاردوسا ابدی برای زنده ماندن به جراحی فوری نیاز داشت. گروه خونی او ب منفی بود که چندان فراوان هم نیست. گروه خونی او از قضا شبیه گروه خونی من بود!

گاهی پیش می‌آید که ما در مقام روزنامه نگار به مشکلاتی ظاهرا حل نشدنی برمی‌خوریم: مسائل بسیار پیچیده و شرایطی که کنترلش از دستمان خارج می‌شود. مشکلات آنقدر زیاد می‌‎شود که حتی یادمان می‌رود ما هم می‌توانیم کمک کنیم. اما این بار من توانستم کمک کنم.

اتفاقاتی نظیر اهدای خون و یا کلینیک زایمان سیار در منطقه‌ای که از حق داشتن امکانات پایه محروم است، چندان اتفاق بزرگی نیست. البته این را هم نباید نادیده گرفت که همین کارهای کوچک می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی را مشخص کند.

فاردوسا ابدی یک هفته پس از عمل هنوز در بیمارستان بستری بود. او به یکی از پرستاران گفته بود که قصد دارد در آینده صاحب فرزندان بیشتری شود.

منبع: CNN
ترجمه: وبسایت فرادید
مترجم: سبحان شکری

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید