دوئل پنهان ترامپ و اوباما

دوئل پنهان ترامپ و اوباما

عکس معروفی از کارزار انتخاباتی ترامپ وجود دارد که وی را در میان سفیدپوستانی نشان می‌دهد که هیچ تحصیلات آکادمیکی ندارند و این گروه جزو رای‌دهندگانی هستند که تحت هر شرایطی پای ترامپ می‌ایستند. برای این امر یک دلیل وجود دارد و آن این است که ترامپ اساسا توانست یک جایگاه قوی برای خود بین طبقه کارگر سفید پوست، به‌ویژه مردانش دست و پا کند. از قضا همین گروه توانست جایگاه ترامپ را در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بهبود ببخشد. جایگاه محبوبیت ترامپ، به‌رغم اقدامات جنجالی که در سال گذشته داشته است همچنان بین این طبقه درصد بالایی را شامل می‌شود. اما این همه داستان نیست.

کد خبر : ۶۱۴۵۰
بازدید : ۲۵۵۰

برای اینکه به درک بهتری از موقعیت ترامپ برسید بهتر است دو سوال زیر را بررسی کنید. چند درصد از رای‌دهندگان ترامپ سفیدپوست و فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند؟ به همین منظور ابتدا بهتر است که میزان رای‌دهندگان این طبقه به روسای‌جمهوری یا نامزد‌های جمهوری‌خواهان در دوره‌های قبلی را مورد بررسی قرار داد. ۱/ ۶۱ درصد از این طبقه در سال ۲۰۰۴ به بوش پسر رای دادند. در سال ۲۰۰۸ نیز جان مک‌کین توانست رای مشابهی به‌دست آورد و در سال ۲۰۱۲، میت رامنی از رای ۵۹درصدی این گروه برخوردار شد. اما ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶، رای ۶۳ درصدی این طبقه را به‌دست آورد.

سوال بعدی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که چند درصد از افرادی که به ترامپ در سال ۲۰۱۶ رای داده‌اند برای انتخابات سال ۲۰۱۸ یا همان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به جمهوری‌خواهان با همین میزان حرارت و شور و شوق رای خواهند داد. در دوره تبلیغات انتخابات مقدماتی و درون گروهی ۶۵ درصد بود. در دوره پس از نامزدی، کسانی که حمایت ترامپ را داشتند میزان رایشان به ۷۸ درصد رسید و پس از اینکه انتخاب شده و باید خود را برای رقابت نهایی به انتخابات برسانند به میزان ۸۲ درصد رسیده است.

پاسخ به این سوالات دو موضوع مهم را آشکار کرد. سفیدپوستانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند در سال ۲۰۱۶، قاطعانه چرخشی از باراک اوباما به سوی دونالد ترامپ داشته‌اند. اما این رای‌دهندگان در واقع تنها سهم کمی از ائتلاف آرای ترامپ را تشکیل دادند که خود پیش‌تر نیز جزو سه ائتلاف پیشین سه نامزد جمهوری‌خواه به‌حساب می‌آمدند. این درحالی است که ترامپ دارای یک پایگاه بزرگ و انعطاف‌پذیر از هواخواهانش است که پازل رای‌دهی به ترامپ را در این شرایط گیج‌کننده تکمیل می‌کند. افزون بر این باید در نظر گرفت که جایگاه ترامپ در میان عمده هواخواهانش متزلزل نشده است. در این زمینه باید گفت که جایگاه ترامپ تنها در بخش اندکی از زنانی که به وی رای داده‌اند متزلزل شده است.

درک جایگاه دونالد ترامپ می‌تواند ما را به نقشه رای‌دهی انتخابات در نوامبر سال ۲۰۱۸ برساند و اینکه وی در میان جمهوری‌خواهان دارای چه پایگاهی است؟ برای پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸، طرفداران ثابت و بی‌چون و چرای ترامپ نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کنند. در دو قطبی به‌وجود آمده بین ترامپ و اوباما این انتخابات می‌تواند وزن طرفداران هر دو طرف را به خوبی مشخص کند. در واقع انتخابات میان‌دوره‌ای می‌تواند یک تصویر کامل از ائتلاف آرای رای‌دهندگان به ترامپ و وجهه عمومی وی را نمایش بگذارد: اینکه ترامپ در میان زنان چه جایگاهی دارد، چه مقدار از غیرسفیدپوستان حامی وی هستند، چه اندازه از تحصیلکرده‌ها طرفدار او بوده و چه مقدار به وی بی‌چون و چرا ایمان و باور دارند. حتی این انتخابات می‌تواند نشان دهد چه مقدار از کسانی که به وی در سال ۲۰۱۶ رای داده‌اند در انتخابات اخیر به او و نامزد‌های مورد‌حمایتش بی‌تفاوت شده‌اند.

تحقیقات و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جایگاه ترامپ در میان کسانی که به وی اعتقاد داشته‌اند تفاوت جزئی داشته است. در ماه مارس از ۸۲ درصد کسانی که گزارش شده بود به ترامپ رای داده‌اند و پس از تحقیقات لازم در مورد این افراد صحت گفته‌هایشان که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند، مشخص شد حدود ۶۳ درصد از این افراد از جایگاه «باور دارم» به جایگاه «خیلی باور دارم» رسیده‌اند. در این پیوستار که از صفر تا ۱۰۰ بر حسب میزان باور درجه‌بندی شده است، ۵۱ امتیاز به بالا «باور دارم» امتیازبندی شده و از ۷۶ یا بیشتر در رده «خیلی باور دارم» قرار می‌گیرد.

با بررسی‌هایی که صورت گرفته است «پیو» توانسته دلایل عمده پیروزی ترامپ را در سال ۲۰۱۶ مشخص کند. در این راستا اگر قرار باشد درک کنیم چرا ترامپ برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شد تنها می‌توان به یک دلیل عمده متوسل شد: «سفیدپوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی». ترامپ توانسته بود آرای طبقه کارگر سفیدپوست را در مناطقی که ارتباط خوبی در دوره اوباما با وی به دست آورده بودند به‌دست آورد، ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین.

اما طرفداران ترامپ یکپارچه نیستند. این‌گونه نبوده که گروهی از طبقات مختلفی که حامی وی بوده‌اند جایگاهی قوی نسبت به باقی گروه‌ها داشته باشند. تنها ۳۳ درصد از حامیان ترامپ جزو کسانی بوده‌اند که سفیدپوست و فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند. اگر نگاهی به سایر حامیان ترامپ بیندازیم در میان آن‌ها زنان، غیرسفیدپوست‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا ترکیبی از همه این‌ها دیده می‌شوند. در کل ۴۷ درصد از رای‌دهندگان به ترامپ زن بودند. با این حال ترامپ در میان سفیدپوستانی که تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند نیز آرای قابل‌توجهی داشته است. همچنین ۴۴ درصد از رای‌دهندگان به ترامپ کسانی بودند که بالاتر از ۱۵۰ هزار دلار در سال درآمد داشته‌اند و ۴۰ درصد از حامیان ترامپ به سفیدپوستان تحصیلکرده تعلق می‌گیرد.

ترامپ نیز مانند سایر روسای‌جمهوری سابق آمریکا در میان تحصیلکرده‌ها هواخواهانی داشته است. اما مهم‌ترین اتفاقی که برای ترامپ در این دوره نسبت به سایر روسای‌جمهوری جمهوری‌خواه افتاده این است که ترامپ توانسته درصد بیشتری از افراد سفیدپوست فاقد تحصیلات را به سوی خود جذب کند.

جمهوری‌خواهان میادین در زمین بازی تحصیلکرده‌ها و غیرسفید‌ها بازنده هستند، اما ترامپ نشان داد در زمینه جذب آرای این افراد بهتر از جورج دبلیو بوش عمل کرده است.

در مقابل دموکرات‌ها نیز نتوانسته‌اند برگ برنده‌ای برای یقه آبی‌ها و طبقه سفید فاقد تحصیلات دانشگاهی رو کنند. در دوره نامزدی جان کری میزان آرای حمایت از وی ۴۳ درصد بود که در زمان هیلاری کلینتون این رقم به‌شدت آب رفت و به ۲۶ درصد رسید.

این درحالی است که داده‌های موسسه پیو نشان می‌دهد هیلاری کلینتون به عکس آنچه از ابتدا باور داشتند در میان تحصیلکرده‌های سفیدپوست عملکرد خوبی داشته و توانسته است در انتخابات سال ۲۰۱۶، رای ۱۷ درصد از این افراد را به خود جذب کند.

با این حال با بررسی نتایج به‌دست‌آمده مشخص شده است ترامپ جایگاه خود را در بین افراد فاقد تحصیلات مستحکم کرده، اما آرای وی در میان سایر گروه‌ها از جمله مردان تحصیلکرده، زنان تحصیلکرده و زنان بدون تحصیلات دانشگاهی افت داشته، اما این افت چندان بالا نبوده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید