چگونه به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

چگونه به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

در نهایت کاریزما نتیجۀ مهارت‌های ارتباطی و میان فردی در سطح عالی است. از آنجایی که این مهارت‌ها قابل یادگیری و پیشرفت هستند، در نتیجه اینکه کاریزمای خود بهبود ببخشید امکانپذیر است.

کد خبر : ۶۱۷۱۳
بازدید : ۴۳۵۹
چگونه کاریزماتیک شویم؟
فرادید| مدیران کاریزماتیک می توانند دنبال کنندگانشان را مجاب کنند که افرادی وفادار باشند و حتی سخت تر کار کنند. اما آیا برای تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک راه های مختلفی وجود دارد یا اینکه همه می توانند به یک روش به چنین سطحی دست پیدا کنند؟
در واقع اینکه افراد برای یافتن تعریفی از "کاریزما" متناسب با علم ارتباط و اجتماعی دچار مشکل شوند، چندان نادر نیست.

در نهایت کاریزما نتیجۀ مهارت‌های ارتباطی و میان فردی در سطح عالی است. از آنجایی که این مهارت‌ها قابل یادگیری و پیشرفت هستند، در نتیجه اینکه کاریزمای خود بهبود ببخشید امکانپذیر است.
چگونه به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟
چگونه کاریزماتیک باشیم؟

کاریزماتیک نیازمند این است که به تعامل‌هایتان به دیگران توجه دقیق داشته باشید؛ رفتارهای تشکیل‌دهندۀ کاریزما، رفتارهایی مثبت هستند و دیگران را جذب می‌کنند.

شاید از منظر ایدئولوژیک، شغلی یا اجتماعی، فرد کاریزماتیک کسی است که از مهارتهایش استفاده می‌کند تا افراد را به سمت خود بیاورد. به این دلایل، کاریزما را معمولاً با مهارت‌های رهبری مرتبط می‌دانند؛ کاریزماتیک بودن خصیصۀ مهم یک رهبر موفق است.

وقتی که از مردم بخواهید که فردی کاریزماتیک را نام ببرند، اغلب ذهنشان به سمت یک چهرۀ عمومی مثل سیاستمدار، ستاره یا رهبر موفق می‌رود. این افراد، اغلب به خاطر کاریزمایشان موفق هستند، اما آدمهای "عادی" بسیاری نیز هستند که شخصیتی کاریزماتیک دارند. بچه ای که در مدرسه همه دوستش دارند، یا پیشخدمت رستوران که بیشتر از همه انعام می‌گیرد، یا کسی در اداره که محبوب همه است و با همه دوست است، همه افرادی کاریزماتیک هستند.
کاریزما مانند زیبایی، شانس و موقعیت اجتماعی می‌تواند درهای زیادی را در زندگی بگشاید. اما این‌ها ویژگی‌هایی هستند که شاید به دست آوردن‌شان کار ساده‌ای نباشد، در حالی‌که هر کسی می‌تواند کاریزماتیک باشد.

برخی از برخی دیگر کاریزماتیک‌تر هستند. اما کاریزما را چه می‌سازد. در اینجا به برخی از صفات فرد کاریزماتیک و اینکه چگونه این خصایص را می‌توان تقویت کرد می‌پردازیم.
۱- اعتماد به نفس داشتن

افراد کاریزماتیک افرادی با اعتماد به نفس هستند، یا حداقل این توانایی را دارند که خود را با اعتماد به نفس نشان دهند.

داشتن اعتماد به نفس برای برقراری ارتباط در وضعیتهای گوناگون، نظیر رو در رو، گروهی یا در مقابل گروهی از مخاطبان، مهارتی است که بسیاری از مردم در آن توفیق ندارند. فرد کاریزماتیک تنها در برقراری ارتباط معتمد به نفس به نظر نمی‌رسد، بلکه به دیگران نیز کمک می‌کند تا اعتماد به نفس داشته باشند و از این رو به فرآیند ارتباط کمک و آن را تقویت می‌کند. افراد کاریزماتیک به شیوه‌ای مثبت اعتماد به نفس دارند، بدون اینکه متظاهر و خودستا باشند.
چگونه به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

۲- نشان دادن خوش بینی

همراه با اعتماد به نفس، افراد کاریزماتیک خوش بین هستند یا توانایی نشان دادن خوش بینی را دارند.

این یعنی که سعی می‌کنند، جنبۀ خوب دیگران، شرایط و اتفاقات را ببینند. معمولاً در مواجه با اتفاقات شاد و "شنگول" می‌مانند. افراد کاریزماتیک قابلیت این را دارند که دیگران تشویق کنند تا مثل خودشان به چیزها نگاه کنند و به همین خاطر می‌توانند دیگران را تهییج کنند و باعث شوند که افراد حس خوش‌بینی بیشتری داشته باشند.

۳- بازیگر احساسی بودن

اگر خوش‌بین نباشید و اعتماد به نفس نداشته باشید، به قدری "بازیگری" نیاز دارید. اگرچه افراد کاریزماتیک در نمایش احساسات واقعی خود زمانی که به نفعشان باشد خوب هستند، معمولاً در نقش بازی کردن به شکلی که دیگران را نیز به باور آنچه که می‌بینند وادار کنند نیز خوب هستند. تمثیل غوی در حال شنا در اینجا مفید است. آرام و متمرکز به نظر می‌رسند، اما در زیر سطح و دور از چشمان ناظر نادقیق، فعالیتهای بسیاری در جریان است.

افراد کاریزماتیک هم جذابند، یعنی دیگران می‌خواهند به حرفشان گوش دهند، و هم جذب شونده، یعنی می‌خواهند به حرف دیگران گوش دهند.

افراد کاریزماتیک اغلب داستانگوهای خوبی هستند، و زمانی که صحبت می‌کنند یا چیزی را توضیح می‌دهند، رفتاری درگیر کننده دارند. قادرند که پیامشان را واضح و چکیده منتقل کنند و جدی بودن و استفادۀ به موقعشان از شوخی باعث می‌شود که مخاطبشان دقیق و متمرکز باشد. وقتی که در موقعیت‌های رو در رو، یا در میان گروه‌های کوچک هستند، زبان بدنی باز و ریلکس دارند و تماس چشمی زیادی برقرار می‌کنند. آنها منتظر بازخورد مخاطبانشان هستند و موضعشان را با توجه به بازخوردی که می‌گیرند شفاف می‌کنند. وقتی در گروههای بزرگتر و ارایه به دیگران قرار دارند، زبان بدنشان اغراق شده‌تر است تا همه را در بر بگیرد.
چگونه به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

افراد کاریزماتیک به دیگران نیز توجه نشان می‌دهند. آنها معمولاً سوالات صریح می‌پرسند تا دیدگاه‌ها، نظرات، و احساسات دیگران را بفهمند، و به خاطر تواناییشان در ایجاد احساس راحتی در دیگران، اغلب پاسخهای صادقانه و از صمیم قلب دریافت می‌کنند. فرد کاریزماتیک با دیگران همذات پنداری می‌کند و به آنها توجه دارد و جزییات مکالمات پیشین در یادش می‌مانند و از این رو مورد احترام و اعتماد است.

لبخندی صمیمی، حفظ تماس چشمی و مودب بودن روشی بسیار موثر برای جذب افراد به سمت خود است. اگر با دیگران خوب رفتار کنید و با آنها مهربان باشید، احتمال اینکه دیگران برایشان کارهای دلخواهشان را انجام دهند، بیشتر است.

۴- نشان دادن هوش

افراد کاریزماتیک دوست دارند که بتوانند به شکلی موثر با دیگران ارتباط برقرار کنند و معمولاً باز کردن سر صحبت خوب عمل می‌کنند. معمولاً باهوش هستند و دانش بروزی از تحولات جاری دارند و اطلاعات عمومی جامعی دارند. این باعث می‌شود، شروع مکالمه که بعضاً سخت است، آسانتر شود.

افراد کاریزماتیک اغلب دانش تخصصی‌ای در یک حوزه دارند و قادرند که موضوعات پیچیده را به شکلی که مخاطبانشان متوجه شوند، توضیح دهند و توضیحاتشان را با توانایی‌ها، دیدگاه‌ها و تخصص کسانی که به حرفهایشان گوش می‌کنند، هماهنگ می‌کنند. دانش تخصصی همچنین باعث می‌شود تا دیگران به فرد کاریزماتیک باور و اعتماد داشته باشند.

۵- جسور بودن

قدرت کاریزما، این توانایی است که کاری کنید که مردم آنچه را که شما می‌خواهید بخواهند، یا اینکه آنان را بر سر هدفی مشترک متحد کنید.

از این توانایی می‌تواند در جهت خوب یا بد استفاده کرد. رهبران کاریزماتیک می‌توانند پیروانشان را تشویق و تحریک کنند تا مردم کاری را که می‌خواهند انجام دهند. یک فرد کاریزماتیک ممکن است از مهارتهایش استفاده کند تا اعتماد و احترام قربانیانش را جلب کند و سر بزنگاه پولشان یا اموال برارزششان را از ایشان بگیرد.

افراد کاریزماتیک جسورند، منتها معمولاً به شکلی نه چندان رو. آنها می‌توانند با کلماتشان دیگران را قانع کنند، دیگران را به خوش بینی و اعتماد به نفس تشویق کنند، و با استفاده از درکی که از احساسات خود و دیگران دارند، جسور باشند.
چگونه به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

۶- توجه داشتن با جزییات

کاریزما یعنی توجه به جزییات و جزییات اینکه تعامل میان فردی چطور اتفاق می‌افتد.

کاریزماتیک بودن یعنی برقراری ارتباط به صورت پویا، با شوق و علاقه و نشان دادن زبان بدن مثبت. نیازمند تفکر مثبت، خوش بینی و اعتماد به نفس است. کاریزماتیک بودن یعنی متقاعدکننده بودن و ساختن احترام و اعتماد در دیگران.

همۀ ما با فهمیدن و تمرین می‌توانیم یاد بگیریم که با توسعۀ مهارتهای میان فردی خود، کاریزماتیک‌تر باشیم. به خاطر داشته باشید، هر قدر هم که کاریزماتیک باشید، نمی‌توانید همه را همزمان راضی کنید.
منبع: Skills You Need
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید