مهرین فاروقی؛ اولین زن مسلمان کنگره استرالیا

مهرین فاروقی؛ اولین زن مسلمان کنگره استرالیا

نخستین سناتور زن مسلمان در مجلس سنای استرالیا در پارلمان این کشور سوگند قانونی را ادا کرد. این در حالی است که سناتور راستگرای تندرو سخنرانی هشدار دهنده‌ای درباره مهاجرت ایراد کرد و خواستار ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به این کشور شد.

کد خبر : ۶۱۷۵۲
بازدید : ۴۵۷۳
نخستین سناتور زن مسلمان در مجلس سنای استرالیا در پارلمان این کشور سوگند قانونی را ادا کرد. این در حالی است یک سناتور راستگرای تندرو سخنرانی هشدار دهنده‌ای درباره مهاجرت ایراد کرد و خواستار ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به این کشور شد. شهردار لندن و برخی از نمایندگان دیگر کشور‌های اروپایی نیز پاکستانی هستند و تلاش می‌کنند ارتباط خود را با پاکستان حفظ کنند.
مهرین فاروقی؛ شکستن طلسم ورود زنان مسلمان به سنای استرالیا
سوگند مهرین فاروقی در سنای استرالیا
طی سال‌های اخیر تلاش زیادی توسط مسلمانان برای حضور در نهاد‌های قانونی و موثر استرالیا رخ داده و اکنون یک مسلمان مقیم استرالیا، اولین زن مسلمانی است که در سمت نماینده مجلس تاکنون به پارلمان استرالیا راه می‌یابد. دکتر مهرین فاروقی جانشین کیت فائرمن نماینده مجلس اعلای ایالت نیو ساوت ولز استرالیا شده که از سمت خود برای عضویت در مجلس سنای این کشور استعفا داده است.
پیش از فاروقی یک مرد مسلمان بوسنیایی‌تبار نیز به عضویت پارلمان سیدنی غربی درآمده بود که کار خود را در سال ۲۰۱۰ با سوگند خوردن بر قرآن کریم آغاز کرد.
مهرین فاروقی؛ شکستن طلسم ورود زنان مسلمان به سنای استرالیا

مهرین فاروقی کیست؟
فاروقی در سال ۱۹۹۲ از پاکستان به استرالیا مهاجرت کرد. فاروقی به مدت ۲۵ سال به عنوان مهندس شهرسازی در استرالیا فعالیت کرده است. وی همچنین در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور نیز فعالیت دارد. مهندس محیط زیست و فعال در زمینه آموزش و تغییرات اقلیمی است.

محل زندگی فاروقی در استرالیا
ایالت «نیو ساوت ولز» به مرکزیت شهر سیدنی، پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیا است که مسلمانان با حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت، ۵ درصد جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند. این ایالت محل سکونت بزرگترین جمعیت اسلامی استرالیا محسوب می‌شود. پیش از فاروقی یک مرد مسلمان بوسنیایی‌تبار نیز به عضویت پارلمان سیدنی غربی درآمده بود که کار خود را در سال ۲۰۱۰ با سوگند خوردن بر قرآن کریم آغاز کرد. مسلمانان که از ۲۰۰ سال پیش در کشور استرالیا سکونت دارند، حدود ۱.۷ درصد جمعیت ۲۰ میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند.
مهرین فاروقی؛ شکستن طلسم ورود زنان مسلمان به سنای استرالیا
تقدیر از مهرین فاروقی توسط سناتورهای استرالیایی
عضویت مهرین فاروقی در حزب سبز
مهرین فاورقی نماینده حزب «سبزها» در مجلس سنا در حساب شخصی خود در توئیتر پس از ادای سوگند نوشت: این افتخار است برای من که اکنون در پارلمان استرالیا سوگند یاد می‌کنم و اشتیاق زیادی برای کار کردن با دوستان و همکاران عالی ام در حزب سبز‌ها دارم.

هفته پیش سناتور «فریزر انینگ» پس از آن که در نخستین سخنرانی اش راه حل نهایی مشکل مهاجرت در این کشور را پایان مهاجرت مسلمانان به استرالیا توصیف کرد به شدت و در سطح وسیعی محکوم شد. انینگ گفت: راه حل نهایی مشکل مهاجرت بی تردید همه پرسی مردمی است. وی از عبارت راه حل نهایی استفاده کرد که اشاره به طرح آلمان نازی برای قتل عام دسته جمعی یهودی‌ها دارد.

نگرانی مردم استرالیا از افزایش مهاجرت مسلمانان
پائولین هانسون " که پس از بازگشت مجدد به فعالیت‌های سیاسی در برابر نمایندگان پارلمان سخن می‌گفت، مشخصا بر مساله مهاجرت تکیه کرد و خواستار توقف سیل مهاجرت‌های جدید به کشور شد. رهبر حزب "ملت یکپارچه" این مواضع خود را اینگونه توجیه می‌کند که مسلمانان نمی‌توانند خود را با زندگی در یک کشور دموکرات سکولار مانند استرالیا وفق دهند، زیرا "اسلام چیزی فراتر از یک دین است".

یک سیاستمدار استرالیایی به دلیل پیشنهاد بازگشت به سیاست استرالیای سفید که اروپایی‌های مسیحی را در ارجحیت قرار می‌دهد به طور گسترده مورد سرزنش قرار گرفت. این سیاستمدار پیشنهاد فوق را به عنوان «راه حل نهایی» برای مسأله مهاجرت مطرح کرد.
مهرین فاروقی؛ شکستن طلسم ورود زنان مسلمان به سنای استرالیا
مهرین فاروقی اولین زن مسلمان کنگره استرالیا
نخستین سخنرانی «فراسر آنینگ» به عنوان سناتور «کوینزلند»، قانونگذاران استرالیا را غافلگیر کرد. او در این سخنرانی از اصطلاح ننگین نازی یعنی راه حل نهایی که در زمان «آدولف هیتلر» رهبر حزب نازی به کار می‌رفت، استفاده کرد.
درخواست این سناتور استرالیایی برای ممنوعیت از مهاجران مسلمان و دفاع از سیاست نژادپرستانه استرالیای سفید که از سال ۱۹۰۱ هفت دهه اجرا می‌شد مخالفت گسترده‌ای را برانگیخت.
مهرین فاروقی؛ شکستن طلسم ورود زنان مسلمان به سنای استرالیا
فاروقی در پاکستان متولد شد و به استرالیا مهاجرت کرد
تشکیل اولین حزب اسلامی در استرالیا
اولین حزب مسلمانان استرالیا با هدف شرکت در انتخابات مجلس سنای این کشور راه‌اندازحدود چند ماه قبل تشکیل شد.. در همین حال ضیا محمد، مؤسس حزب یاد شده در مراسم آغاز به کار این حزب در سیدنی گفت که این حزب می‌خواهد صدای رسای مسلمانان استرالیا باشد، وی علاوه کرد احزابی در این کشور وجود دارند که با اسلام و مسلمانان مخالفند، اما مسلمانان هیچ نماینده رسمی ندارند.

حرکت یک سناتور زن استرالیایی در مخالفت با برقع
پلین هنسون، سناتور استرالیایی و رهبر حزب «یک ملت» که از مخالفان پوشش برقع است در حالی نفس زنان وارد مجلس سنای این کشور در کانبرا می‌شد که لباس اسلامی به همراه برقع به تن و چهره داشت. این سناتور پرحاشیه با این اقدام خواستار ممنوعیت پوشش برقع در استرالیا بود.

واکنش فریزر آنینگ سناتور استرالیایی از ورود مهرین فاروقی به مجلس سنا
فریزر آنینگ، سناتور ایالت کوئینزلند است که در سخنرانی خود در پارلمان خواستار «راه‌حلی نهایی» برای مهاجرت مسلمانان به این کشور شده بود. سخنرانی او البته از سوی دولت و اپوزیسیون در پارلمان تقبیح شد و هر دو طرف حمایت خود از سیاست مهاجرتی غیرتبعیض آمیز را مورد بازتایید قرار دادند.
مهرین فاروقی؛ شکستن طلسم ورود زنان مسلمان به سنای استرالیا
نطق فریزر آنینگ در سنای استرالیا

نفرت‌پراکنی در سخنرانی فریزر آنینگ درحالی است که نخستین سناتور زن مسلمان در پارلمان استرالیا هم سوگند یاد کرد. «مهرین فاروقی»، از سناتور‌های حزب سبزها، در مراسمی در کانبرا به‌صورت رسمی جانشین رقیبش «لی ریانون» در مجلس سنای استرالیا شد. اگرچه سناتور فریزر آنینگ، در سخنانی خواسته بود تا از ورود مسلمانان به کشور به‌عنوان مهاجر ممانعت به عمل آید، اما او دیروز (دوشنبه) با همکار جدید خود یعنی مهرین فاروقی دست داد و ورود وی را به پارلمان تبریک گفت.
مهرین فاروقی؛ اولین زن مسلمان کنگره استرالیا
فاروقی در سال ۱۹۹۲ از پاکستان به استرالیا مهاجرت کرده و از ۲۰۱۳ نماینده حزب سبز‌ها در مجلس ایالتی نیوساوس ولز است. پنی وونگ، رهبر حزب کارگر در سنا به فاروقی گفت: پس از سخنرانی اخیر درباره ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به استرالیا، اینکه شما اینجا حضور دارید خیلی خوب است. در ویدیوی زیر که خودش در توییتر منتشر کرده؛ فاروقی خود را یک زن، یک مادر، یک مهاجر و یک مسلمان معرفی می کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید