تصاویر/ ماجرای عکس باورنکردنی "دالی"

تصاویر/ ماجرای عکس باورنکردنی "دالی"

عکاس سرشناس امریکایی "فیلیپ هالسمن" یکی از مشهورترین عکس‌های سورئال را با کمک نقاش برجسته معاصر سالوادور دالی با صرف 6 ساعت وقت برداشت.

کد خبر : ۶۱۷۹
بازدید : ۱۶۲۲۸
فرادید | عکاس سرشناس امریکایی "فیلیپ هالسمن" یکی از مشهورترین عکس‌های سورئال را با کمک نقاش برجسته معاصر سالوادور دالی با صرف 6 ساعت وقت برداشت.

به گزارش مجله تاریخ فرادید، "فیلیپ هالسمن" عکاس امریکایی که سر گذشت عجیب و عکس‌های ماندگارش از او چهره‌ای معروف در تاریخ عکاسی معاصر ساخته است یکی از شناخته شده ترین عکس‌های سورئالیستی را زمانی که هنوز تکنولوژی فتوشاپ برای دستکاری عکس وجود نداشت عکاسی کرد.

سرگذشت عجیب هالسمن این بود که او وقتی کودکی 10 ساله بود همراه با پدرش به آلپ رفت که پدرش طی حادثه ای از کوه سقوط کرد و کشته شد. دادگاه اتریشی هالسمن را متهم به قتل کرد و او را به زندان انداخت. حکم دادگاه در آن زمان باعث شد چهره‌های مختلفی چون آلبرت اینشتین و توماس مان به رای صادره اعتراض کنند و هالسمن پس از 3 سال از زندان آزاد شود.

وی که از اقامت در اتریش منع شده بود به فرانسه و بعدها با کمک اینشتین به امریکا رفت و کار عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال کرد. پروژه عکاسی "پرش" او که عکاسی از چهره های در حالت پریدن بود در آن زمان در بسیاری از معتبرترین مجلات جهان به چاپ رسید. او معتقد بود انسان‌ها وقتی به هوا می‌پرند چهره واقعیشان نمایان می‌شود.

هالسمن در راستای پروژه پرش خود همکاری با سالوادور دالی نقاش برجسته سورئالیست را نیز آغاز کرد. او با کمک دالی توانست شماری از ایده‌های سوررئالیستی خود را با خلاقیت‌هایی در چیدمان اشیاء به اثر هنری تبدیل کند. "دالی اتومیکوس" در این میان مشهورترین اثر به شمار می‌رود.

هالسمن برای ثبت این عکس بیش از 6 ساعت وقت صرف کرد و 28 عکس برداشت تا به تصویر مورد نظر خود رسید؛ او به دنبال خلق تصویری شبیه تابلوی دالی با نام "لدا اتومیکا" بود که در آن نیز گربه‌ها در پس زمینه دیده می‌شوند.

او هر بار برای گرفتن عکس تا شماره‌ی 4 می‌شمرد؛ با شماره‌ی یک، همسرش صندلی را در هوا نگه می‌داشت، با شماره‌ی دو، دستیارش آب را به هوا می ریخت، با شماره ۳ یکی دیگر از دستیاران گربه‌ها را از سمت راست پرتاب می‌کرد و در نهایت با شماره‌ی چهار سالوادور دالی به هوا می‌پرید و در یک لحظه عکس گرفته می‌شد. این عکس و 36 عکس دیگر از همکاری این دو بعدها در کتابی با نام "سبیل دالی" به چاپ رسید.

تصاویر/ مشهورترین عکس سورئال

عکس‌هایی که مورد قبول هالسمن قرار نگرفت

تصاویر/ مشهورترین عکس سورئال

عکسی بیست و هشتم از دالی، گربه ها و سطل آب

تصاویر/ مشهورترین عکس سورئال

فیلیپ هالسمن در حال عکاسی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید