سرمایه‌گذاری میلیاردی چین در تراشه‌سازی

سرمایه‌گذاری میلیاردی چین در تراشه‌سازی

شرکت تسینگهوا یونی‌گروپ در تلاش برای بدل شدن به سومین تراشه‌ساز بزرگ جهان، بنا دارد تا در عرض پنج سال آینده، 300 میلیارد یوان (47 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری کند. این موضوع را روز دوشنبه، رییس این شرکت شبه دولتی اعلام کرد.

کد خبر : ۶۱۸۳
بازدید : ۱۱۷۲
سرمایه‌گذاری 47 میلیارد دلاری چین در تراشه‌سازی

فرادید | شرکت تسینگهوا یونی‌گروپ در تلاش برای بدل شدن به سومین تراشه‌ساز بزرگ جهان، بنا دارد تا در عرض پنج سال آینده، 300 میلیارد یوان (47 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری کند. این موضوع را روز دوشنبه، رییس این شرکت شبه دولتی اعلام کرد.

به گزارش فرادید به نقل از رویترز، ژائو ویگو ، رییس تسینگهوا، همچنین به رویترز گفته است که شرکتش مذاکراتی را با یک شرکت آمریکاییِ فعال در صنعت تراشه‌سازی، انجام داده است. شرکت تسینگهوا توسط دانشگاه تسینگهوا اداره می‌شود که ژی جین‌پینگ، رییس جمهور چین نیز از اعضای هیئت علمی آن است.

ویگو می‌گوید که احتمالاً تا پایان این ماه قرداد نهایی را با شرکت آمریکایی به امضا خواهند رساند. او حاضر به اظهار جزییات بیشتر در این زمینه نشد، اما گفت که به علت "حساسیت" موضوع برای دولت ایالات متحده، خرید عمدۀ سهام این شرکت آمریکایی تقریباً منتفی است.

ژائو ویگو با اشاره به گزارشهایی که نشان می‌دهند واردات سالانۀ تراشۀ به چین، بیش میزان واردات نفت این کشور است، می‌گوید: "اگر شما جزو سه غول اول نباشید، کارتان برای توسعۀ کسب‌وکار در صنعت تراشه‌سازی بسیار سخت خواهد بود. پنج سال آینده اهمیت اساسی دارد. بازار عظیمی در این حوزه وجود دارد."

در حال حاضر شرکت کوالکام در رتبۀ سوم بزرگترین تراشه‌سازان جهان قرار دارد. شرکت سامسونگ الکترونیکز دومین تراشه‌ساز جهان و اینتل پیشتاز این بازار است. ارزش بازار اینتل در حال حاضر 151.5 میلیارد دلار است.

حجم سرمایه‌گذاری‌ای که تسینگهوا یونیگروپ در سر دارد، تقریباً معادل درآمد 50 میلیارد دلاری اینتل از فروش تراشه در سال گذشته است و می‌تواند تعادل را در صنعت تراشه‌های NAND بر هم بزند. پنج شرکت برتر این بازار، در حال حاضر بیش از 90 درصد از بازار جهانی تراشه‌های NAND را در اختیار دارند.

دولت چین، تقویت صنعت تراشه‌سازی را یکی از اولویتهای استراتژیک خود می‌داند و سرمایه‌گذاری عظیم تسینگهوا یونیگروپ نیز از همین امر ناشی می‌شود.

پکن مصر است تا وابستگی چین به نیم‌رساناهای خارجی را کاهش دهد. این امر در راستای تلاش این کشور برای ایجاد نیروهای مسلحی مدرن و دیجیتالیزه قرار دارد که توانایی رقابت با ارتشهای پیشرفته را داشته باشد.

همچنین هراس از جاسوسی سایبری کشورهای خارجی باعث شده تا چین برای توسعۀ نیم‌رساناها، سرورها و صنایع مرتبط با شبکۀ بومی، اهمیت استراتژیک قائل شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید