علائم و عوارض پوکی استخوان

علائم و عوارض پوکی استخوان

پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که در اکثر مواقع در دوران کهنسالی رخ می‌دهد و ویژگی بارز این مسئله، کاهش استحکام استخوان‌ها است که فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. این بیماری در دوران یائسگی بانوان بسیار شایع است و این به دلیل کاهش استروژن در بدن می‌باشد.

کد خبر : ۶۱۸۸۶
بازدید : ۳۲۱۳
فرادید | پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که در اکثر مواقع در دوران کهنسالی و میانسالی رخ می‌دهد و ویژگی بارز این مسئله، کاهش استحکام استخوان‌ها است که فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. این بیماری در دوران یائسگی بانوان بسیار شایع است و این به دلیل کاهش استروژن در بدن می‌باشد. کمبود مواد معدنی نظیر کلسیم ، پروتئین و استعمال دخانیات نیز می‌تواند بر پوکی استخوان تاثیر گذار باشد. در شرایطی که بدن کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی را تجربه می‌کند، این کمبود می‌تواند از طریق استفاده از مواد معدنی بافت‌های استخوانی انجام گیرد و در مدت زمان طولانی موجب فقر مواد معدنی استخوان‌ها و در نتیجه پوکی استخوان شود.

۱ - پوکی استخوان
پوکی استخوان به عنوان بیماری خاموش شناخته می‌شود، زیرا یک بیماری استخوانی است که در اکثر مواقع از آن به سادگی مطلع نمی‌شوید. این بیماری موجب می‌شود که بدن بخش عظیمی از توده استخوانی خود را از دست بدهد؛ و در اغلب موارد چیزی جایگزین آن نمی‌شود. بنیاد ملی پوکی استخوان ( The National Osteoporosis Foundation ) بر آورد کرده است که از هر دو زن یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر در بالای ۵۰ سالگی دچار شکستگی استخوان به دلیل پوکی استخوان می‌شوند.

پوکی استخوان چیست؟

۲ - کوتاه شدن قد
احساس می‌کنید که دامن تان بلند‌تر شده یا اینکه شلوار جین محبوب تان بلند‌تر از اندازه همیشگی اش شده است؟ هنگامی که فردی پوکی استخوان را تجربه می‌کند، مهره‌های ستون فقرات او به سادگی روی یکدیگر قرار می‌گیرند و در نتیجه ممکن است بیش از یک اینچ از قد فرد کوتاه شود. Tamara Vokes متخصص و مدرس دانشگاه شیکاگو می‌گوید: کاهش قد خود را نسبت به قدی که در ۲۰ سالگی داشتید به عنوان راهنما در نظر بگیرید. در زنان کاهش قد به اندازه یک و نیم اینچ می‌تواند جزو نشانه‌های پوکی استخوان باشد. مردانی که دو اینچ از قد شان را نسبت به قد ۲۰ سالگی شان از دست بدهند باید در جستجوی علت مسئله باشند.

پوکی استخوان چیست؟

۳ - دندان
هنگامی که استخوان‌های فک ضعیف می‌شوند، دندان‌ها آسیب پذیر‌تر می‌شوند. در حالی که از دست دادن استحکام دندان‌ها یکی از نشانه‌های پوکی استخوان محسوب می‌شود، Vokes می‌گوید: نمی‌توان در تمامی مواقع از آن به عنوان علامت مشخص پوکی استخوان یاد کرد. اگر دندان فرد لق یا افتاده شده باشد باید فورا با پزشک خود مشورت کند و از او در خواست یک آزمایش پوکی استخوان را کند تا مشخص شود که آیا پوکی استخوان موجب افتادن و یا آسیب دندان فرد شده یا علت چیز دیگری است.

پوکی استخوان چیست؟
۴ - پوزیشن نا مناسب یا وضعیتی به نام "widow's hump"
هنگامی که استخوان‌های ستون فقرات توانایی تحمل وزن شما را ندارند، روی هم خم خواهند شد و موجب وضعیتی می‌شود که قوز یا افتادگی شانه نام دارد. قوز بیشتر از آنکه وضعیت و فرم بدن را به شکل کاملا بدی نشان دهد، یکی از علائم پوکی استخوان به شمار می‌رود که طی آن استخوان‌های ستون فقرات ضعیف می‌شوند.

پوکی استخوان چیست؟
۵ - یکی از اعضای نزدیک خانواده تان پوکی استخوان دارد
در صورتی که فردی در میان خانواده شما از پوکی استخوان رنج می‌برد پس باید بدانید ممکن است شما نیز پیش زمینه این بیماری را داشته باشید. دکتر Vokes بیان می‌کند، ژنتیک مشخصا نقش کلیدی در این امر را بازی می‌کند، اما تمامی این مسائل بستگی به چند عامل دارد.
عوامل دیگر مانند جنسیت، نژاد، وضعیت یائسگی و وزن بدن ارتباطی نزدیک با پوکی استخوان دارد. اگر شما در میان خانواده تان فردی را می‌شناسید که سابقه پوکی استخوان دارد پس بهتر است که آزمایش غربالگری پوکی استخوان را هر چه سریع‌تر انجام دهید تا نشانه‌های پوکی استخوان شناسایی شود. پزشک شما ممکن است تغییرات غذایی و همچنین دارو، مکمل‌های کلسیم و رژیم‌های ورزشی را پیشنهاد دهد.

پوکی استخوان چیست؟
۶ - تراکم پایین استخوانی
کمبود تراکم استخوانی که برخی مواقع استئوپنی نامیده می‌شود، به این معنی است که تراکم استخوانی فرد - مقدار کلسیم و مواد معدنی موجود در استخوان‌ها - کمتر از حد نرمال است. البته این به تنهایی معنای ابتلا به پوکی استخوان را نمی‌دهد. طبق آنچه که دکتر Vokes اذعان داشته است، این شرایط می‌تواند خود به گونه‌ای مشکل ساز باشد. این عارضه و مشکل کاملا خاموش است. هیچ چیز را به طور مشخص نشان نمی‌دهند به جز اینکه استخوان‌های شما شکننده‌تر می‌شوند و ممکن است شکسته شوند. در صورتی که تراکم استخوانی شما کم باشد، دکتر Vokes توصیه می‌کند که مرتبا آزمایش تراکم استخوانی را انجام دهید تا بتوانید قبل از شکستگی استخوان‌ها متوجه پوکی استخوان شوید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

پوکی استخوان چیست؟

۷ - شکستگی بر اثر آسیبی جزئی
در صورتی که از روی صخره‌ای بپرید و یا سقوط کنید، به احتمال قوی یکی از استخوان‌های شما یا شاید هم همه آن‌ها دچار شکستگی شوند. اما اگر در حال پیاده روی ساده باشید هیچ کدام از استخوان‌های تان نخواهد شکست مگر اینکه پوکی استخوان داشته باشید. افراد مبتلا به پوکی استخوان، استخوان‌های شان حتی بر اثر آسیب‌ها جزئی می‌شکند مانند پریدن از یک ارتفاع کوتاه. در صورتی که شکستگی را در چنین شرایطی تجربه می‌کنید، این بدین معنا خواهد بود که استخوان‌های شما ضعیف هستند. در صورت تجربه شکستگی مچ دست، لگن یا شکستگی کمر ناشی از یک ضربه جزئی و آرام باید مستقیما به مطب پزشک مراجعه کنید تا نشانه‌های پوکی استخوان در شما به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
پوکی استخوان چیست؟

منبع: rd
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید