تصاویر/ در جنگ جهانی دوم چه گذشت؟

تصاویر/ در جنگ جهانی دوم چه گذشت؟

جنگ‌جهانی دوم، ۲ سپتامبر ۱۹۴۵. م. در پی تسلیم ژاپن پایان یافت. این جنگ ویرانگر طی چهار سال قریب ۵/ ۲۷ میلیون از مردم شوروی را به کام مرگ کشاند، یعنی روزی ۱۸ هزار نفر. ۵۰ درصد این کشته‌شدگان خارج از شرایط «عادی» جنگ جان خود را از دست دادند.

کد خبر : ۶۲۰۸۹
بازدید : ۱۰۳۰۵
فرادید | جنگ‌جهانی دوم، ۲ سپتامبر ۱۹۴۵. م. در پی تسلیم ژاپن پایان یافت. این جنگ ویرانگر طی چهار سال قریب ۵/ ۲۷ میلیون از مردم شوروی را به کام مرگ کشاند، یعنی روزی ۱۸ هزار نفر. ۵۰ درصد این کشته‌شدگان خارج از شرایط «عادی» جنگ جان خود را از دست دادند.
به جز اینان، ۳ میلیون روس در اردوگاه‌های آلمان و به‌ویژه در اتاق‌های گاز از پای درآمدند. در بلاروس یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند و در لنینگراد هم یک میلیون نفر قربانی ۹۰۰ روز محاصره شدند.

حدود ۵ میلیون شهروند لهستانی در طول جنگ به دست نیرو‌های آلمان به قتل رسیدند که نزدیک به ۲ میلیون نفر آنان، غیریهودی و ۳ میلیون نفر دیگر از یهودیان مقیم لهستان بودند، این رقم بیش از ۱۶ درصد جمعیت آن کشور را نسبت به سال ۱۹۳۹ تشکیل می‌داد. تلفات آلمان در جنگ جهانی دوم در برخی منابع ۵ میلیون نفر اعلام شد که ۳/ ۳ میلیون نفر آن سرباز و ۷/ ۱ میلیون آن (تخمینی) افراد غیرنظامی بودند که در بمباران کشته شدند.
پس از پایان جنگ اعلام شد که ۱/ ۳ میلیون تن بمب ازسوی متفقین بر بسیاری از شهر‌های آلمان فرو ریخته شد که نتیجه آن بی‌خانمانی ۸ میلیون آلمانی بود. همچنین ۱۲ میلیون نفر در طول جنگ بر اثر قحطی در چین، ایران، اندونزی، هندوچین، فرانسه و هندوستان جان خود را از دست دادند که این تعداد تلفات، اغلب در آمار‌های تلفات جنگ، از قلم افتاده‌اند. کل رقم کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم که مرگبارترین نبرد تمام تاریخ است، بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

برخی کارشناسان اقتصادی جنگ‌جهانی دوم را به سود اقتصاد آمریکا ارزیابی کرده‌اند. در این دوران آمریکا شمار زیادی از کارخانه‌های تعطیل شده را دوباره راه‌اندازی کرد تا مواد غذایی و پوشاک موردنیاز افراد درگیر جنگ را تامین و برای میلیون‌ها نفری که در اثر بحران مالی دهه ۱۹۳۰ بیکار شده بودند فرصت شغلی ایجاد کند.
از طرف دیگر با راه‌اندازی کارخانه‌هایی برای تولید سلاح و تجهیزات دفاعی، این صنایع را در کشور فعال کرد؛ صنایعی که علاوه بر ایجاد شغل، سودآور بودند. با ایجاد فرصت شغلی و افزایش درآمد‌ها به‌دلیل رشد اقتصادی، تقاضا در آمریکا بیشتر شد و صنایع و کارخانه‌های مختلف تولید خود را افزایش دادند.
رشد تولید به دنبال رشد تقاضا در کنار افزایش صادرات و درآمد‌های صادراتی تمام بخش‌های اقتصاد را به مسیر عادی حرکت بازگرداند و جانی تازه در اقتصاد درحال مرگ آمریکا دمید.

بسیاری بر این باورند که وجود هیتلر در آلمان و رشد محبوبیت وی در میان مردم این سرزمین به‌دلیل حمایت‌های آمریکا از وی بوده است. آمریکا با شعار مخالفت با کمونیسم، هیتلر را در آلمان و به تدریج در سراسر جهان مطرح کرد تا از یک‌طرف زمینه را برای تضعیف شوروی فراهم آورد و از طرف دیگر جرقه اولیه جنگی را بزند که می‌توانست اقتصاد یا به عبارت بهتر کشورش را نجات دهد. دو سال بعد از آغاز این جنگ که اروپا را به ویرانی کشاند، آمریکا به یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان کالا برای اروپا تبدیل شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید